A megküzdés gyakorlása fontos, mert segíti a gyermekeket abban, hogy hatékonyan kezeljék a stresszt, a nehéz helyzeteket és az érzelmeiket. Ezt a témát komplex módon több napon keresztül dolgoztuk fel az érzelemképek, mese, mozgás, drámajáték, jégvarázs, építőjáték segítségével.
A csoportban már hónapokkal ezelőtt érzelemképeket helyeztem el, mely segíti őket az érzelmek felismerésében, kifejezésében, azonosításában. Gyakran odaszaladnak a szekrényhez és rámutatnak egy adott képre, hogy „én most ilyen vagyok”. Nagy örömömre leggyakrabban a mosolygós képet választják.
A tornán szórakoztató élményjátékot kezdeményeztem. A szanaszét guruló, színes labdákat minél hamarabb kellett összegyűjteniük egy ládába. Nagyon vidám, önfeledt játék volt ez, melyet újra és újra játszottak.
Elmeséltem az „Erdei tisztás” című mesét, majd kértem a gyerekeket, hogy hunyják be a szemüket, és akit megérintettem elmondta, hogy melyik szereplő lenne a mesében. Beszélgetőkört kezdeményeztem és kíváncsian vártam az ötleteket, hogy ők mit tettek volna az állatok helyében. Sorolták a hajóépítést, gumicsizmában ugrálást, halacskák betelepítését, vízicsúszdát stb. A mese végén a nagyobbak útkeresőt kaptak és elvezették az állatokat élőhelyükhöz. A nyomtatott álarcokat már otthon vágták ki a gyerekek, ezzel megvalósítva a téma továbbadását a családoknak
Másik napon „medvevadászat” drámajátékot játszottuk, melynek lényege a félelem leküzdése, mert, gyakran a félelmeink gátolnak bennünket a céljaink elérésében.
Kerestük a hideg télben a szépségeket, varázslatot. Kis műanyag poharakba ételfestékkel megfestett vizet öntöttünk és az udvaron megfagyasztottuk. Elkészítettük a jégvarázs palotáinkat.
Székfoglalót játszottunk. Ebben a játékban senki nem esett ki, mert, ahogy fogytak a székek, egymás ölébe kellett ülniük. Ha összefognak, együtt legyőzik az akadályokat.
A fiúk kedvence a fakocka építőjáték sem maradhatott ki, a küzdelem a magasságért.
Sokat játszottak, nevettek, küzdöttek, próbálkoztak, összefogtak. Különféle élethelyzetekben, tevékenységekben gyakorolták önfeledten a megküzdést.
Megküzdési stratégiák
A Szivecskék 6.a csoport február 17. és 21. napjai között – A MEGKÜZDÉS GYAKORLÁSA – boldogságórás havi téma feldolgozásakor a „Légy egészséges! Légy tudatos! Légy egészségtudatos!” témahét keretében három okospróbát teljesített.
Az 1. okospróba egy plakátkészítő verseny volt, melynek témája a digitális világ és az egészséges életmód egyensúlya volt. Boldogságórán beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy miért fontos egészségünk szempontjából a képernyőmentes idő, milyen veszélyei vannak a túlzott okoseszköz használatnak, hogyan találhatják meg az egyensúlyt. Saját bevallásuk szerint is páran túlzott mértékben használják a digitális eszközeiket, így kihívás számukra a túlzott használatuk csökkentése. Páran rádöbbentek, hogy bizony már a telefonfüggőség, játékfüggőség jelei mutatkoznak náluk… ideje cselekedni az egészségük érdekében! Az összegyűjtött ötletek alapján a gyerekek lelkesen láttak hozzá a plakátok elkészítéséhez, melynek eredményeként hatodik évfolyamon az egyik csapatunk I. helyezést ért el.
A 2. okospróba az OkosOlimpia volt, ahol egy akadálypályát teljesítettünk. Volt falmászás, kötélugrás, rollerezés, futás, memóriajáték, puzzle, kosárlabdadobás … mindenféle mozgás, ami nemcsak a testi, hanem a mentális egészségünk megőrzése szempontjából is nagyon fontos, kiváló pl. a stresszkezelésre. A gyerekek kevésbé, én annál inkább megküzdöttem a feladatok teljesítésével! :-)
A következő boldogságóránkon – a 3. okospróba teljesítésekor – három Egészségőrző tanuló ismertetett meg bennünket egy újragondolt FITTINI társasjátékkal, mely játékos formában hívta fel a tanulók figyelmét arra, hogy mi mindenre van szükségük ahhoz, hogy egészségesek és fittek maradjanak pl. egészséges étkezésre, több szabadban töltött időre, mozgásra, kevesebb TV, telefon, számítógép használatra, rendszeres és pihentető alvásra.
Az okospróbák teljesítése után a gyerekek megfogalmazták, hogy „Tudatos FITTINI-k lettünk!”.
Ezt a témát egy egész héten át dolgoztuk fel.
Első nap érzelemkártyákat párosítottunk, hogy megismerjük és felismerjük a különböző érzelmeket magunkon és másokon. Amikor megtaláltuk az összes párt, akkor megkérdeztem minden játékost: „Te melyik lennél? Miért?” A játék közben és után jó kis beszélgetések alakultak ki. Megfejtettük, melyik kártya milyen érzelmet ábrázol és melyik kire jellemző. Az elején nehezebben ismerték fel, mit ábrázolnak a képek, de később már egyre gyorsabban felismerték a jellemző jegyeket. Általában a pozitív érzelmekkel azonosultak a gyerekek, aminek nagyon örültem.
A következő napon olyan történeteket elevenítettünk fel, amikor valamiért dühösek voltak. Sok történetet gyűjtöttünk, majd azt beszéltük meg, ki hogy vidítja föl magát, hogyan oldja fel a dühöt. A sok ötlet alapján berendeztünk egy „duzzogó” sarkot, ahová félrehúzódhat az, aki mérges. Tettünk bele egy „méregzsákot”, amit püfölhet, aki dühös. A macis fotelben vigaszt és magányt is talál, aki arra vágyik, hogy hagyják békén. Pedagógiai asszisztensünktől egy zselé-polipot kaptunk ajándékba, ezt összeszorítva szintén kiadhatja mérgét, aki valamiért haragszik. Kipróbáltuk, hogy tudjuk a légzésünket lelassítani úgy, hogy hanyatt fekve egy-egy plüsst tettünk a hasunkra és úgy vettük a levegőt, hogy a plüss lassan emelkedett és visszaereszkedett. A gyakorlat után mindenki békésebb hangulatba került. Kipróbáltuk a „citromszorító” feszültségoldó mindfullness gyakorlatot is, bár nem citromot, hanem a zselé-polipot szorongattuk.
Szerdán meghallgatták a gyerekek az „Erdei tisztás” című mesét. A mese után elővettem az álarcokat és azok segítségével újra előadtuk együtt a mesét. Elkészítettünk egy tavat és a nézők is bekapcsolódtak a kis állatoknak segítve hol levelekből csónakot építve, hol kockákból hidat építve, hol a nyuszival együtt szökdécselve a tócsa körül. Többször is eljátszottuk, annyira tetszett és mindenkit megmozgatott. Később a feladatlapot kiszínezve a kis állatokat szállásukra vezették.
Csütörtökön még Balla Piroska Rosszkedvűző mondókáját megtanultuk, ami nagy sikert aratott a gyerekek körében.
Pénteken felidéztük, miket tanultunk és újra próbáltuk a gyerekek kívánságai szerint az eddigieket. A legnépszerűbb a mese volt.
A februári téma annyira lebilincselő és gondolatébresztő volt nekem és a gyerekeknek, hogy két órát töltöttünk vele.
A februári boldogságóránkat az „Arcizomlazítás játékosan” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal indítottuk a negyedikesekkel, majd meghallgattuk a hónap dalát „Ellazulni, jaj de jó…”
A testünk ellazítása után, a téma bevezetéséhez mutattam egy rajzot a gyerekeknek, mely egy diákot ábrázol, aki el van keseredve és sír. Összegyűjtöttük azokat a kihívásokat, problémákat, konfliktushelyzeteket, kudarcokat, amivel a gyerekeknek már szembe kellett nézniük. Ezeket a „viharfelhőket” rajzba, mondatokba foglalták. Záporoztak a sérelmek és a gyermeki gondolatok. A munkafüzet feladatát felhasználva folytattuk az órát. Megkerestük és színeztük a szorult helyzetünkben jelentkező érzések testi pontjait, majd megfejtettük az élet nehézségeivel foglalkozó bölcsességeket.
A téma feldolgozásához a technika és tervezés óráinkról megmaradt anyagok újrahasznosításával elkészítettük a saját megküzdési szivárványunkat. A szivárvány alatt nyíló margarétákra minden gyerek feljegyezte a nehézségek leküzdésére javasolt saját kis stratégiáját.
A Valentin-naphoz kapcsolódva, lovaggal és királykisasszonnyal kiegészítve, bekötött szemmel eljátszottuk a labirintusos játékot. Közben beszélgettünk az együttműködés nehézségéről, a feladat tanulságáról.
Az órát egy Valentin-napi kártya elkészítésével zártuk. Összegeztük az óra adta élményeinket. A gyerekekkel úgy döntöttünk, hogy az elkészített kártyáikkal a nehézségek leküzdésében sokat segítő személyt fognak megajándékozni.
A téma továbbgondolására a megküzdésről, konfliktusok megoldásáról szóló versek „Lapozgató „ feladatát választottam. Szorgalmi feladatnak tűztem ki, ami a következő óráinkat is színesíteni fogja.
A kezdő relaxációs gyakorlatunk után, beszélgetést kezdeményeztem a témával kapcsolatban.Ezután alakítottunk egy szép kört-„Ölelőkört”.
Megbeszéltük,hogy az ölelés körbeadásával még mit adhatunk tovább a társunknak: biztatást, odafigyelést, kedvességet,türelmet. Ezzel is segítve a másik gyereket, hogyha nehézsége akad.
Meséltem egy kisfiúról,akinek a kedvenc állata a pingvin és nagyon szeretett volna eljutni oda, ahol a pingvinek élnek. Útra kelt egy hajóval és hosszú útja során különböző akadályokat kellett leküzdenie. A siker nem maradt el, végül elérte a Déli-sarkot és közelről is láthatta kedvenceit.
A mese során használt világító földgömb pedig még izgalmasabbá tette a gyermekek számára a történetet.
Megbeszéltük a hallottakat és mindenki elkészíthette a saját kis jégtáblán utazó pingvinjét.
A februári Boldogságóránkon a megküzdési stratégiákkal és az önbecsüléssel foglalkoztunk. Nagyon fontos téma ez hetedik osztályban is, hiszen új tantárgyakkal ismerkedtek meg a tanulók a tanévben, amelyek okoznak nehézségeket; valamint a pályaválasztásról, továbbtanulásról is felelősségteljesen kell már gondolkodniuk. A mindennapi élethelyzetekben is gyakran merül fel önismerettel, társismerettel kapcsolatos kérdés, bizonytalanság ebben az életkorban. Ezen a foglalkozáson arra kerestünk megoldásokat a gyerekekkel, hogyan kezeljék a kihívásokat és a nehéz helyzeteket, valamint azt tudatosítottuk, hogy milyen fontos az önmagukba vetett hit.
Beszélgetés során közösen összegyűjtöttük azokat a helyzeteket, amelyekkel a gyerekeknek meg kell küzdeniük a mindennapokban. Sok dolog szóba került, olyanok is, ami többeknek problémát okoz. A nehéz helyzetekre együtt kerestük a megoldásokat (mozgás, zenehallgatás, egy őszinte beszélgetés). A szamár történetével folytattuk, ami elgondolkodtatta a gyerekeket, így elhúzódott a beszélgetés. Záró feladatként egy pajzsot rajzoltak, amelyre felírták azokat a dolgokat, amelyek erőt adnak nekik nehéz helyzetekben a következő kategóriák szerint: erősségeik, megküzdési stratégiák, a személyek, akik támogatják őket, motiváló mondatok, amelyek segítenek a nehéz helyzetekben.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A februári boldogságórákon A megküzdési stratégiákról beszélgettünk a gyerekekkel. Tisztáztuk a szó jelentését, majd soroltak olyan élethelyzeteket, melyekkel meg kellett birkózniuk, és olyan módszereket, melyek átsegítették őket a nehéz időszakokon. Olyan mondatokat is gyűjtöttünk, melyek vigaszt nyújtanak akkor, amikor nehézségekkel találják szembe magukat. Arról is szót ejtettünk, hogy kire számíthatnak, ha mélyponton vannak és ők hogyan nyújtanak támogatást, hiszen így könnyebb átlendülni, elviselni a rossz időszakot. Ebben a hónapban az iskolai farsangi rendezvényünkre is fel kellett készülnie az osztálynak. M&M’s csokigolyóknak öltöztünk be. Farsangi álarcokat is készítettek a gyerekek és finom fánkot is kóstolhattak. Majd mindenki megtervezte a saját Szamuráj énjét is. A szamuráj szerencséje c. mese felolvasását követően megbeszéltük, hogy a főszereplőnek milyen nehézségekkel kellett megküzdenie és hogy ki segítette őt az útja során és miért alakult szerencsésen a kalandja. Kiknek nyújtott támaszt és mi lett a küzdelmének a jutalma, mi volt mese tanulsága.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A gyerekekkel Az erdei tisztás című mesét dolgoztuk fel! Melynek során rávezettük a gyerekeket arra, hogy ha közösen dolgoznak, együtt próbálják megoldani a problémákat, akkor nagyobb sikert érnek el, mint egyedül. Ez a problémaközpontú megküzdés fontos momentuma!
Beszélgetés a témáról. Hogyan küzdjünk meg egy-egy problémával? Miként javíthatunk a helyzeten? Képregény formájában szemléltették a gyerekek, hogyan orvosolhatják gondjaikat, kudarcaikat.
Reggeli játék folyamán nagy épitőkockákból felépítettük a boldogság várát, melyet el is foglaltunk. Beszélgetést folytattunk a “ megküzdés“ szó jelentéséről. Elmondtuk, hogy vannak helyzetek, mikor szükséges bizonyos stratégiák kidolgozása , hogy letudjuk küzdeni félelmeinket, melyek elősegítik a kialakult helyzetek megoldását. Minden gyermeknek lehetősége volt az önkifejezésre.
A foglalkozáson megismerkedtünk az „ Aranykulcs“ c. mesével, melynek tartalmát közösen elismételtük. Minden gyermeknek lehetősége volt elmondani, ha lenne egy ilyen aranykulcsa kinek is ajándékozna.
A foglalkozás következő szakaszában elkészítettük az aranykulcsot és eljátszottuk kedvenc játékunk kiszabaditását, melyet a gonosz boszorkány elrabolt. A gyermekeknek akadálypályan kellett végigmenni s így kiszabadítani kedvenc játékukat.
A foglalkozást énekléssel fejeztük be“ Ha jó a kedved…“