Ebben a hónapban a 10.A osztály egy részével a megküzdéssel, önbecsüléssel, humorral és ezek kapcsolataival foglalkoztunk. Az óra eleji beszélgetés során a tanulók elmondták, hogy a fentebb említett fogalmak szorosan összekapcsolónak, és bár a megküzdéshez 1-1 erősség is elegendő lehet, de ha több erősséget használunk, és az önbizalmunk is a helyén van, akkor sokkal könnyebb a nehézségekkel szembenézni, problémákat megoldani. A humort kiemelt, elsődleges fontosságúnak tartotta a csoport, és mindenki hozott fel saját példát, hogyan is segítette át a nehéz helyzeteken.
Beszélgettünk a lámpalázról, és annak leküzdésének nehézségeiről is. A tanulók elmondták, hogy többségük nem szeret szerepelni, még kiscsoport vagy osztály előtt sem, mert félnek,hogy valamit elrontanak, és ekkor mi lesz a többiek reakciója (kinevetik, kicsúfolják őket).
Feladatként a Tira és a musical feladatot végeztük el, ahol összeszedtük a lámpaláz fizikális és mentális jellemzőit is. A történetből kiindulva a tanulók lámpalázáról és annak leküzdéséről is szó esett, hasznos ötletbörzét tartottunk (arra nézni, akiben megbízunk, valami jóra gondolni, helyes levegővétel, stb) .
Az óra végén a tanulók kitöltötték az önmegbecsülés kérdőívét, amiben mindenki legalább 35 pontot ért el.
Megküzdési stratégiák
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A mese elolvasása után sok kérdés fogalmazódott meg bennünk. Milyen változásokon megyünk keresztül életünk folyamán? Kik nyújtanak nekünk támaszt? Milyen küzdelmeken kell túljutnunk? Megbírkózunk-e ezekkel? Felismerjük-e és elfogadjuk-e az előttünk kínálkozó lehetőségeket?
Szándékos figyelem gyakorlása légzőgyakorlatokkal.
Fejezd be a mondatot ! Megtanultam……. pl.10-ig számolni,késsel-villával enni stb.
A kismackó barátja – mese .
Mackók készítése nyírással,ragasztással,színezéssel,illesztéssel.
Február hónapban a megküzdés témakörével foglalkoztunk. Sokat beszélgettünk arról, hogy ha gond van, kikre számíthatunk. Mi az, amit magunk is meg tudunk oldani, mikor kell segítséget kérni. Megbeszéltük , hogy a problémákat megpróbáljuk mindig pozitívan megközelíteni.
Egy egyensúly játékot játszottunk, ahol egymásra nagyon kellett számítani.
A következő témakör a megküzdési stratégiák voltak. Az óra felvezetéséhez egy történetet hallhattak a diákok, melyet utána elkezdtünk elemezni. Megbeszéltük, hogy milyen módszerekkel lehet a stresszt kezelni. Erre 5 rövid stresszkezelési módszert tanultak a diákok, melyeket otthon is akármikor eltudják végezni majd. Mindenki kiválasztotta a számára legmegfelelőbbet, leghatékonyabbat és az volt a feladatuk, hogy egy héten keresztül próbálják a megtanult technikát alkalmazni a mindennapokban. Ha feszültek voltak vagy idegesek, akkor jusson eszükbe ez a gyors és egyszerű technika.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Felvezető történettel és annak megbeszélésével kezdtük az órát ( A szamár története). Tisztáztuk, hogy mit is jelent a megküzdés, ill. annak két fő típusa, a problémaközpontú és az érzelmi központú megküzdés. A típusokra saját és irodalmi példákat is hoztak a tanulók. Gyakoroltuk az „apró feszültségoldókat”, majd a munkafüzet segítségével feladatokat csináltak a tanulók: legutóbbi problémájuk leírása: elsődleges és másodlagos értékelés;majd a Megküzdési Mód Preferencia Kérdőívet töltötték ki. Óra végén meghallgattuk Bagdi Bella A zenés relaxáció c. dalát, ill, küzdésről szóló idézeteket beszéltünk meg, és ezekből készítettünk tablót.
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola
Februárban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk.
A foglalkozás célja az volt, hogy megismerjünk különböző megküzdési stratégiákat és megtanuljuk alkalmazni azokat. Elsőként közösen összegyűjtöttük, milyen nehézségekkel szoktunk találkozni a mindennapi életben és megvizsgáltunk, milyen módon tudunk megküzdeni ezekkel.
Végül elkészítettük a megküzdés szivárványát.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
A megküzdés minden ember életében jelen van, ami feszültséggel jár. Fontos hogy olyan ötleteket adjunk számukra, hogy egy negatív helyzetben, negatív élmény során, vagy ami számukra esetleg nem jó, mit tudnak tenni, hogy legyőzzék a problémát. Az óvodában ebben segítünk és bátorítjuk a gyerekeket, hogy megoldják a számukra lehetetlennek látszó feladatokat és kitartóvá váljanak a megoldásig és átéljék a sikereket, amely boldogságot ad az elért eredmények láttán.
A téma feldolgozását „Az erdei tisztás” című mesével kezdtük. A mesélés közben a gyerekek nagy kíváncsisággal várták, hogy az állatok milyen megoldást találnak ki, hogy bírkóznak meg az adott helyzettel. A mese végén a gyerekek maguk is elmondhatták ötleteiket, ők mit tettek volna az állatok helyzetében. Végül magukra ölthették a mesében szereplő állatok álarcait, rögzítésként el is játszottuk a mesét. Ezt követően megoldottuk a 2-es mellékletben kapott feladatlapot és segítettünk az állatoknak megtalálni otthonukat.
A tevékenységet egy fergeteges álarcos bulival zártuk.
Az óra elején beszélgetés folyt a gyerekekkel, hogy milyen akadályokkal találkozhatunk a mindennapjainkban. Hogyan dolgozhatjuk fel a minket érő negatív impulzusokat, miként birkózzunk meg a problémákkal? Az esetleges tévedéseinket hogy hozhatjuk helyre? A foglalkozás másik részében papírra vetették gondolataikat.