Új témával ismerkedtünk a boldogság óránkon. Hogyan tudunk megküzdeni a ránk váró feladatokkal. Játékos feladatokkal indítottuk az órát. Kedvencünkkel a teniszlabdákkal játszottunk zenére. Ki bírja tovább, húzd el a másikat. Hangos nevetéssel volt tele a terem.
a játék után meghallgatták a gyerekek a két korsó meséjét, majd meg is beszéltük. Nagyon szeretik a meséket, ezért a szomorú Szamurájról szóló mesét nagy átérzéssel hallgatták. a mese felhívta a figyelmüket arra, hogy semmit sem szabad feladni. Ezt szépen meg is fogalmazták. Ezek után mindenki elkészítette a saját Szamuráját.
Kellemes két órát töltöttünk el.
Megküzdési stratégiák
Csólyospálosi Általános Iskola
A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogy a problémáikkal hogyan küzdenek meg. Kiemeltük ezek közül a humort, farsang közeledtével dobókockával készítettünk egy vicces bohóc arcot.
Rimóci Szent István Általános Iskola
Megküzdési stratégiák
Az ötödikes gyerekek a szóhálóban elrejtették a megküzdési stratégiákat, társaiknak pedig meg kellett keresni azokat! ( Az is egy küzdelem volt)
A boldogságóránk keretén belül a Szamuráj szerencséje c. mesét olvastuk el és dolgoztuk fel a gyerekekkel karöltve, kérdések segítségével. Ezt követően kártyákat húztunk, melyen erősségek szerepeltek. A gyerekek megosztották egymással, hogy mikor hasznosítják vagy hasznosították ezidáig ezeket az erősségeket. A gyerekek közösen dolgoztak, volt aki a saját szamurájpáncélját készítette el először, majd közösen az erősségeink szivárványán munkálkodtak. A gyerekek felragasztották rá saját erősségeiket, amelyekről a felragasztás előtt meséltek is, hogy miben mutatkozik meg az ő életükben. Az óra nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek közben „Pozitív élmények” című zenés relaxációt hallgatták. Voltak akik ebbe teljesen belemélyültek, másoknak pedig csak szimplán nyugodt hangulatot teremtett.
Boldogságóránk elején növendékemmel arról beszélgettünk, hogy voltak-e már nehézségek az életében, és mi volt az, ami átsegítette őt ezeken. Válaszában a zenélést is megemlítette megküzdési módszerként.
Majd meghallgattuk Mozart: Varázsfuvola c. művéből a Bűvös csengettyű dalát. Röviden elmeséltem a Varázsfuvola cselekményét, ami a megküzdésről szól: Taminónak 3 próbát kell kiállnia, hogy elnyerje Pamina kezét.
Ezután a Bűvös csengettyű elfuvolázását kértem tanulómtól. De ahhoz, hogy meglegyen a mű kottája, amit elrejtettem a teremben, 3 próbát ki kellett állnia növendékemnek: hangszerfelismerő feladat, fuvola összerakása csukott szemmel, digitális zenei fejtörő.
A sikeres próbatételek után meglett a kotta, és tanítványommal elfuvolázhattuk Mozart művét.
Boldogságóra februárban: Megküzdési stratégiák és önbecsülés
A februári boldogságóra témája a megküzdési stratégiák és az önbecsülés volt. Ezen a foglalkozáson a gyerekek megtanulták, hogyan kezeljék a kihívásokat és a nehéz helyzeteket, valamint azt, hogy milyen fontos az önmagukba vetett hit.
Beszélgetés: Hogyan birkózunk meg a nehézségekkel?
A foglalkozás elején közösen összegyűjtöttük azokat a helyzeteket, amelyekkel a gyerekeknek meg kellett küzdeniük a mindennapokban. Szóba került a dolgozat előtti izgalom, a barátokkal való nézeteltérések és az is, amikor valami nem úgy sikerül, ahogy szerettük volna. Ezekre együtt kerestünk megoldásokat, és egy nagy papíron összeírtuk a „Megküzdési eszköztárunkat”, amelyben olyan technikák szerepeltek, mint a mély levegővétel, a mozgás, a zenehallgatás vagy éppen a barátokkal való beszélgetés.
Kreatív feladat: Belső erő pajzs
A gyerekek egy pajzsot készítettek, amelyre felírták és lerajzolták azokat a dolgokat, amelyek erőt adnak nekik nehéz helyzetekben. A pajzs négy részre volt osztva, és ezekbe a következőket gyűjtötték:
– Erősségeik (pl. bátorság, segítőkészség, kitartás)
– Megküzdési stratégiák (pl. mély levegő, zenehallgatás, beszélgetés)
– Azok a személyek, akik támogatják őket (családtagok, barátok, tanárok)
– Motiváló mondatok, amelyek segítenek egy nehéz helyzetben („Meg tudom csinálni!”, „Bízom magamban!”).
– A pajzsok igazán színesek és kreatívak lettek, és mindenki büszkén mutatta meg a sajátját a többieknek.
Szituációs játékok és önbecsülés fejlesztése
A gyerekek különböző helyzeteket kaptak, és közösen megbeszéltük, hogyan lehet jól kezelni azokat. Például mit tehetünk, ha valaki megbánt minket, ha egy dolgozat nem sikerül a legjobban, vagy ha félünk kipróbálni valami újat.
Ezután következett egy önbizalom-növelő játék: mindenki kapott egy kör alakú lapot (amit „önbecsülés fánknak” neveztünk el), és a többiek ráírhatták, hogy mit szeretnek benne, miben jó. A végén minden gyerek egy teleírt fánkot kapott, amely tele volt kedves és pozitív üzenetekkel.
Havi kihívás: „Bátorságpróba”
A foglalkozás végén mindenki vállalt egy olyan kihívást, amelyhez egy kis bátorságra van szüksége. Például segítséget kérni, ha valamiben bizonytalan, kipróbálni egy új tevékenységet vagy kiállni magáért. A következő alkalommal megbeszéljük, hogy kinek hogyan sikerült teljesíteni a saját bátorságpróbáját!
A foglalkozás során mindenki megtapasztalhatta, hogy a megküzdés tanulható, és hogy mindenki értékes és különleges a maga módján. A legfontosabb üzenet, amit magunkkal vihettünk: bízzunk magunkban, és merjünk hinni a saját erőnkben! 😊
Csólyospálosi Általános Iskola
A hatodik témakör, amivel a boldogságórán foglalkoztunk a megküzdési stratégiák voltak. Beszéltünk különböző stresszkezelési módszerekről, melyek közül többet alkalmaznak is a gyerekek a mindennapjaikban. Kipróbáltunk különböző gyors és apró feszültségoldó technikákat is, amiket tudnak majd hasznosítani a továbbiakban. Videókat is néztünk, melyeken stresszkezelési feladatokat utánozhattak le a diákok.
Ráhangolódásként a foglalkozást Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó… dalával kezdtük. Meghallgattuk, majd a dal szövegének megfelelően mozdulatsorral is kísértük. Ezt követően egy saját élményen alapuló történetet meséltem a gyermekeknek arról, hogy nekem milyen kihívással, problémával kellett megküzdenem és ezt hogyan oldottam meg. Kértem, hogy meséljenek ők is ehhez hasonló történeteket. A beszélgetés során erősítettem bennük azt, hogy ha a megpróbáltatásokat megoldottuk, akkor az boldogabbá tesz bennünket.
A megküzdés téma gyakorlati részét tornatermünkben felállított akadálypálya teljesítésével valósítottuk meg. A mozgásos feladatsor ismertetése után megkérdeztem a gyermekeket, hogy melyik gyakorlatot gondolják a legnagyobb kihívásnak, legnehezebbnek. Amikor mindenki többször is legyőzte az akadályokat, teljesítette a feladatokat ismét megkérdeztem, hogy melyik akadályt volt a legnehezebb végrehajtani. A válaszok szinte ugyanazok voltak a feladatok elvégzése előtt és után is. A gyermekek jól fel tudták mérni, hogy mi jelent számukra a legnagyobb erőfeszítést, mivel kell megküzdeniük.
A boldogságóra végén felraktuk a Boldogság várához vezető létra hatodik fokára a megküzdés jelét.
A foglalkozást, Bagdy Emőke által kidolgozott arcizomlazítás játékosan relaxáció előzte meg.
A foglalkozást kezdő zenével (Bagdy Bella: Ellazulni jaj de jó!) kezdtük.
Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét elolvastam. Beszélgettünk, ha lenne egy aranykulcsunk, akkor mit nyitnának ki vele és hol tartanák a kulcsot.
A munkafüzetből feladatokat oldottuk meg – a következő dolgoktól jobb lesz a kedvem színezőt és berajzoltuk, h milyen a kedvem, ha… vagyok.
A kedvenc játékunkat kiszabadítottuk kincses térkép segítségével.
Berajzoltuk a Boldogság várunk hatodik lépcsőfokát is.
A foglalkozást lezárását Hogyan érzed most magad? beszélgetéssel zártuk.
Az órát a szamuráj szerencséje japán népmese felolvasásával kezdtem. Megfigyelési szempontnak azt adtam figyeljék meg, hogy a fiatal fiú milyen nehézségeken ment keresztül. Azokat hogyan oldotta meg.
Az óra második felében a mellékletet felhasználva időrendbe rendeztük a cselekményeket, majd a füzetükbe színezve, beragasztották a tanulók.
Az órát önértékeléssel zártuk.