Megküzdèsi stratégiák
Megküzdési stratégiák
Február – Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban az órakezdő relaxációnk a Tüdőtakarítás címet viselte. Minden tanuló kiszínezte a Belélegzem- a nyugalom árad bennem, kilélegzem – jól vagyok. jól vagyok kifestőt az óra bevezetésében. A Ne keseregj foglalkozáson belül a gyerekek olyan mondatokat fogalmaztak meg, melyek segíteni szoktak, vigaszt nyújtanak , ha mélyponton vannak. Ezeket a mondatokat a táblára írtuk, hogy aztán elismételhessük azokat pl. Menni fog! Sikerül! Támogatlak, ne add fel! Segítek a gyakorlásban! Menni fog, kitartás! stb. A téma feldolgozását az Újraolvasóval indítottuk. A mesék hőseit gyakran dobálja ugyanúgy a sors föl és le, ahogyan az az életben van. A bugyelláris, a pipa és a süveg című mese feldolgozása következett, a Hegyek, völgyek feladat megoldásával. Nyilakkal szemléltették az események alakulását, felfelé mutatott a nyíl, ha kedvező, lefelé pedig, ha kedvezőtlen irányban változott a főhős sorsa. Pl. Jótettéért cserébe megkapja a furcsa tárgyakat- felfelé, elveszti a pipát- lefelé. A gyerekek hibátlanul haladtak végig az egyes elemeken , kitűnően meghatározták a változásokat. Nyeltörőt – Egy icike picike pocok pocakon pöckölt egy másik icike- picike pockot , mire a pocakon pöckölt icike – picike pocok is jól pocakon pöckölte az őt pocakon pöckölő icike-picike pockot- gyakoroltunk a hónap több napján, beépítve azt a tanítási folyamatba. Megoldottuk az Egyedül nem megy című keresztrejtvényt, megoldásként megkaptuk, hogy hogyan könnyeb elviselni a rossz időszakokat, hogyan könnyebb szembenézni a kihívásokkal. A megfejtés: EGYÜTT! Ezt a mondatok szem előtt tartva felragasztottuk a színezős feladat macskáit egy tablóra ezzel a gondolattal lejegyezve. Megküzdési szivárványt festettünk, ahová a megküzdési stratégiákat írták fel a kópék. A kis nebulók által megfogalmazott gondolatok pl. Beszélek a barátaimmal, mélyeket lélegzem, elszámolok 10-ig, futni megyek, alszom egyet, megfürdöm, vizet iszom, zenét hallgatok, rajzolok, sétálni megyek ,kisírom magam, relaxálok stb. A Vak kígyós feladatot nagyon magukénak érezték, amikor is egy gyerek – a Látó – vezette körbe az osztályban a többieket , akiknek csukott szemmel kellett rábízniuk magukat . Mindenki kipróbálta a látói szerepet , így meggyőződhetett az osztály minden tanulója , hogy az mekkora felelősség. Az óra lezárásaként Megerősítések hangzottak el, mindenki megnevezett több megküzdési stratégiát, amit magáénak érzett. A diákok összefoglalták, hogy milyen esetekben kell a megküzdés útját választanunk. Meditációval zártuk a foglalkozást, ami most is három tanítási órát vett igénybe.
I. Beszélgetés olyan helyzetekről, amelyek félelmetesnek tűntek. Túl vagyok rajta. Mi segített benne?
II. Kire számíthatsz, ha nehéz helyzetben vagy?
III. Vígaszt nyújtó mondatok gyűjtése.
IV. Emberi alakrajzon testrész színezése. Hol érzem a feszültséget? Milyen jelei vannak a testemen?
V. Csoport munkában kapnak képeket, amelyek az általuk elmondott félelmeket, problémákat tükrözik. A képek mellé biztató mondatokat, tanácsokat segítségeket, megoldásokat kell írni.
VI. A hónap dalát hallgatjuk és énekeljük.
Újból nagyon jó hangulatban teltek el e havi boldogságperceink! A kezdő relaxációnk (Puha meleg,felengedek… Kitárom a világom..) után a hónap dalára relaxáltunk,s megtapasztaltuk, hogy ellazulni jaj de jó!
A hónap meséjének cselekményét érdeklődve figyeltük! Beszélgettünk arról, hogy ha nehéz helyzetbe kerülünk, rossz érzéseket tapasztalhatunk meg. Megbeszéltük egymással azt is, hogy kit mi és ki nyugtat meg!? Arról is tanácskoztunk, hogy mit tehetünk, ha nem érezzük jól magunkat!?
Fantasztikusan éreztük magunkat abban a játékban, ahol megtudtuk egy levélből azt, hogy Pók néni eldugta a Legónkat és a boldogságminyonunkat! Azonban hosszas fejtörés után és közös játékkal, teljesítettük a feltételeket, kiálltuk a bátorságpróbát,és visszakaptuk Pók nénitől az elveszett játékainkat!
A hajótörés játékban mindenki együttműködésére szükségünk volt, s a végeredmény pozitív lett, minden kispillangós rajtamaradt a csónakunkon! A játékba való visszavezetés során a mesénkhez kapcsolódva magas tornyokat építettünk közösen kockákból.
A gyermekek életében bekövetkező változások kihatnak testi- mentális egészségükre, ezért fontos, hogy előre felkészüljenek rá, és legyenek megküzdési módszereik, amivel uralni tudják ezeket a helyzeteket, és egyre tudatosabban, ügyesebben tudjanak átmenni ezeken a nehéz időszakokon. Körben ülve többször beszélgettünk ezekről az érzésekről, teendőkről, módszerekről, hiszen ez a téma az óvodás korosztálynak még nehezen értelmezhető. 1. Relaxáltunk: „Medve vagyok, cammogok…” 2. CD hallgatás: ” Ellazulni jaj de jó! 3.Bátorságpróba ügyességi játék akadálypályával. 4. Érzelmekhez tartozó arckifejezések megbeszélese, majd rajzolása. Mf.43-44.o. 5. Mese: Kerekerdő…”Az aranykulcs” 6. Hajótörés játék zenére, szőnyegen. 7. A megküzdés szimbólumának színezése, felragasztása a 6.lépcsőfokra 8. Ölelős játék a végén😊❤
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Ebben a hónapban ismét összefoglaltam, mi mindent csináltunk. A „cikk” tartalmazza a részleteket.
Javítás: Először megismerkedtünk az idős emberek gondozásának körülményeivel.
Javítás2: A hónap második felében ajándékokat készítettünk, melyekkel szerettük volna meghálálni azt, hogy fogadtak minket a látogatott intézmények.
Problémák,kihívások,fájfalmak,valamint erősségeink a megküzdésben,feldolgozásban.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
A megküzdési stratégiák elnevezésű témát játékos-mozgásos formában ismertettem meg a gyerekekkel. A hét utolsó napjára, péntekre, bekészítettem a csoportba egy levelet, amelyet „Pók néni” írt, ebben az állt, hogy a gyerekek játékait, ruhadarabjait elrejtette egy titkos helyre, és addig nem kapják meg , amíg nem teljesítik a kiszabott feladatokat. Meg kell küzdeniük! Felolvastam a levelet, érdeklődve hallgatták. 7 próbát talált ki „Pók néni”, melyek a következők: éneklés(Daniéknál a legények…)versmondás(Tavaszhívó torna), mondókázás(A hét napjai, Madarak voltunk…) közösen (ezeket a gyerekek saját maguk választották) akadálypálya teljesítése, játék („Cápatámadás”) és ügyességi feladat(„Pesten jártam iskolába című mondókára babzsák körbe adogatása egyik kézből a másikba). Úgy láttam minden feladatot lelkesen, és izgalommal teli végezték el, nagyon várták, hogy a tárgyaikat visszaszerezzék. Miután mindent végigcsináltak, a csoportban elindult a keresés. Kis idő után hárman rátaláltak az elrejtett kincsekre, mindenki szaladt oda és örömmel mutatta nekünk a saját holmiját. Meglett a küzdelem gyümölcse, amiért igazán ügyesen megdolgoztak!