Beszámoló a februárban elvégzett feladatokról:
A boldogságórákon szokásos bemelegítő, relaxációs gyakorlatok után (Üdvözlőkörök, légzőgyakorlat, Napimádás, Energiacsillag, nyelvtörő a mf. 94. oldaláról) azonnal belevetettük magunkat a megküzdési stratégiák elméleti hátterének megismerésébe. Megbeszéltük, hogy mindannyiunk életében adódhatnak gondok, kihívások, nézeteltérések és kudarcok, amik szomorúságot, stresszt, indulatokat, rossz érzéseket válthatnak ki bennünk. Azonban a legtöbb esetben lehetőségünk van ezekkel szembenézni és velük sikeresen megküzdeni.
Célunk tehát, hogy mindig keressük bajaink orvoslására a lehető legjobb megoldást és összpontosítsunk a sikeres végkifejletre. Ennek érdekében stratégiákat dolgozhatunk ki és ha kell, cselekvési tervet is készíthetünk. Ha pedig egyedül nem megy, bátran kérjünk segítséget egy arra alkalmas személytől/személyektől. Ehhez kapcsolódva oldottuk meg közösen a mf. 94. oldaláról „a csodálatos segítők” című feladatot, majd a 95. oldalon lévő rejtvény megfejtéseként megállapítottuk, hogy „EGYÜTT” minden sokkal könnyebb!
Ha bánatot, szomorúságot érzünk, a testünkben is megfigyelhetők bizonyos változások, érzetek. Ez mindenkinél másként jelentkezik, de vannak bizonyos hasonlóságok is. Ezért a mf. 96. oldalán, az emberfigura körvonalrajzán jelöltük, színeztük a különböző tüneteket. Ha boldogok vagyunk, annak minden porcikánk örül, tehát sárgára színeztük az egész testet. A félelmet fekete foltként a has tájékán, a szeretetet piros szívként a szív fölött, a szomorúságot pedig barna színként a homlok körül jelenítettük meg.
Ha gondjaink vannak, nem árt, ha rendelkezésünkre állnak olyan pozitív megerősítések, amiket könnyedén elő vehetünk, tanulmányozhatunk. Erre a célra a mf. 102. oldalán lévő feladat segítségével összeállítottunk együtt egy mondatbankot, ami 10 pozitív megerősítést (mondatot) tartalmaz, és aminek jellegzetessége az, hogy a kezdőbetűk összeolvasásával a „MEGKÜZDÜNK” szót kapjuk (alul a fényképen látható).
Mindenki egyénileg elkészítette a saját indulat-hőmérőjét is (mf. 98. o.), vagyis 10 olyan módszert fogalmazott meg és írt le önmaga számára, amelyek leginkább segítik és támogatják a nyugalom helyreállítását feszült helyzetekben. (Pl.: sétálok egyet, olvasok, beszélgetek, kisírom magamat, lezuhanyozok, relaxálok, írok, rajzolok, zenét hallgatok… stb.)
A „hogy is van ez?” című feladat (mf. 99. o.) segítségével helyes sorrendbe raktuk a közmondások összekeveredett tagmondatait és közösen elmélkedtünk a bölcsességek tanulságain, igazságain.
A foglalkozást Bagdi Bella: „Ellazulni, jaj, de jó!” című dalának meghallgatásával, vidám hangulatban, sok ismerettel meggazdagodva zártuk.
A hónap választható feladatai közül az „Erősségeink” címűt választottuk, így egy dupla rajzóra keretében egy méretes csomagolópapírra motivációs tablót készítettünk, amit iskolánk folyosóján a faliújságra helyeztünk fel, hogy mindenki számára biztatást nyújtson „nehéz idők” esetére. Miután közösen megbeszéltük és megértettük a teendőket, 5 csoportban alkottuk meg az 5 témakörhöz kapcsolódó munkadarabokat, melyek a „Kapcsolatok”, „Kommunikáció”, „Környezetvédelem”, „Lélek” és „Iskola” címeket kapták. Mindegyik részterület kapcsán tisztáztuk, külön-külön megbeszéltük, hogy milyen gondokkal, nehézségekkel, kihívásokkal kell szembe néznünk, mik azok, amik akár a jövőnkre nézve is káros következményekkel járhatnak.
Így kerültek szóba a következők: Veszekedések, verekedés az iskolában, kitaszítottság, meg nem értettség, magányosság. Szóbeli felelet és dolgozatírást megelőző stressz. Az informatikai eszközök elszaporodása és a média által okozott elidegenedés az emberek, családtagok között, az emberek közti kommunikáció hiánya, a közömbösség, motiválatlanság. A betegségekkel való megküzdés otthon, kórházban, sőt, még a kis kedvenceink és szeretteink elvesztése által átélt gyász feldolgozása is szóba került, mint életünket megkeserítő, megnehezítő körülmény.
Ezek jelentek meg a gyerekek rajzain, amiket mindenki egy puzzle kirakó sablonra készített el. A puzzle darabkák azt jelképezik, hogy mindenkinek egyedül kell megküzdenie a saját démonjaival, de mivel ezek a darabkák összeilleszthetőek, mi is kérhetünk segítséget, ha van rá módunk és a megoldást segíteni tudó, megfelelő személy is rendelkezésre áll. A puzzle darabok csak a témakörökön belül kapcsolódnak össze, egyébként az 5 témakör elszakad egymástól. Ez azt jelképezi, hogy a gondok, bajok bizony szét tudnak minket szedni, meg tudnak minket és életünket törni, ha hagyjuk. Vannak azonban olyan tulajdonságok, erősségek, amik segíthetnek, hogy ismét fel tudjunk állni a bajból. Ilyenek a következők: erő, bátorság, küzdőszellem, szeretet, szívélyesség, alázat, együttérzés, odafigyelés, rálátás, ötletesség, bátorítás, kitartás, türelem, megfontoltság, ész, akarat, pozitív gondolkodás, elszántság, céltudatosság, összefogás, összetartás, segítségadás, béke, lelkierő, hit. Ezeket az erősségeket a tabló közepén látható szuperhős, Batman hozza el nekünk zöld színű szalagokon húzva és szórja szét köztünk, valamint „megrajzosított” gondjaink között, hogy segítségükkel, a megfelelő helyen és időben történő alkalmazásukkal felül tudjunk kerekedni a nehézségeinken. A szuperhős azonban nem végzi el helyettünk a teendőket, csak azt a lehetőséget kínálja fel, hogy felismerjük a magunkban rejlő erőt, azaz tehetségünket a nehéz helyzetek eredményes megoldására.
Azt is megbeszélgettük a gyerekekkel, hogy kihívásaink sikeres megoldása érdekében fontos, hogy mindig a célra összpontosítsunk, és ne hagyjuk, hogy negatív, visszahúzó tényezők eltántorítsanak bennünket a lényegről. Mindig arra figyeljünk csak, ami előre visz minket és eredményes megoldást biztosít számunkra. Ehhez a gondolathoz kapcsolódva írtuk le füzetünkbe a következő motiváló idézetet:
„Felejtsd el az összes okot, amiért nem megy, és higgy az egyetlen indokban, amiért igen!”
Megküzdési stratégiák
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Gyakran beszélgetünk a gyerekekkel arról, hogy mit tegyenek, ha problémahelyzetbe, vagy konfliktusba kerülnek. Ha nehéz feladat előtt állnak, és úgy érzik, nem megy egyedül, bátran kérjenek segítséget. Ha elsőre nem sikerül, ne adják fel, próbálkozzanak újra. A foglalkozást, most is relaxációval, zenehallgatással, és mesével kezdtük, majd közös játék következett. A gyermekeknek három próbát kellett kiállniuk, hogy a szárazföldre jussanak. Az első a mozgásutánzás, a második találós kérdés, a harmadik a hajótörés. Nagyon érdekes volt a hajótörés játék, ahogy a hajó egyre kisebb lett. Az első pillanatban izgalomba jöttek, kiabáltak, de az irányító szerepet pillanatok alatt átvette 2 nagycsoportos korú lány. Felosztották a feladatokat, hogy ki figyeli a vizet és ki vigyáz a kisebbekre. A kortársak hamar csatlakoztak hozzájuk. A legkisebbeket a hajó közepére terelték a nagyobbakat pedig a szélére. A kicsik nagyobb társaikra hagyatkoztak, ők pedig védelmezték őket. Jó volt látni, ahogy keresték a megoldást, és megbeszélték a teendőket. Szinte felnőtt módjára, vagy még jobban oldották meg ezt a feladatot. Méltán léphettek a Boldogságvár 6. lépcsőfokára.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogy kinek mi okoz problémát, nehézséget, kihívást a mindennapokban. Valódi, 8 évesekhez méltó gondokat soroltak. Többen jelezték, hogy társukhoz hasonló küzdelmeik vannak. Nagyon aranyosak voltak, hiszen a beszélgetés során igyekeztek egymás problémáit orvosolni és ezzel párhuzamosan sikerült a sajátjukat is rendezni.
Az összeállított rajzos alkotás pedig elnyerte mindenki tetszését.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Feszítő-lazító feladatok, játékok
Beszélgetés
Mese meghallgatása
zene hallgatás
akadálypályán való megküzdés
Stevan Sremac Ált. Isk. - Emlékiskola
Barátságosak vagyunk. Önzetlenül segítünk társainkon. Ha valamelyikünk megtorpan, kitalálunk valamit. Lépésenként haladunk, ami elvezet minket a célig. Igaz barátok vagyunk és tudjuk, hogy minden bajra van megoldás 🙂
Probléma helyzetekről beszélgettünk a gyermekekkel a februári boldogság órákon. Rájöttünk arra, hogy a problémás helyzetekre mindig akad megoldás. Olyan megoldásokat kerestünk amelyekkel könnyen meg tudunk küzdeni, ahelyett, hogy problémáznánk, izgulnánk helyzetekben, tehát inkább a boldogságot választjuk a sok stelressz és izgalom helyett.
Helyzetekről beszélgettünk, amelyekre a gyerekeknek csapatokban cselekedeteket kellett mutatniuk. Megbeszéltük, hogy mindig a megoldás érdekében cselekedni kell. Ki találom a megoldást és lépésekben is gondolkodom. Felesleges dolgok helyett, mint számítógépes játék, azon gondolkodom ital lehetnek egészségesebb én is és a korulottemelok is.
Beszélgetek másokkal a helyzetről, problémáról a megoldás érdekében.
A gyerekek választották témát, megszavazták, hogy az egészség és Öko témakorben
• Beszélek valakivel, aki tenni tud valamit a helyzet megoldása érdekében.
1. Erősségeink
Megjelenített a csoport 5 helyzetet amik kihívások a mai kisgyerekek számára.
A feladat neve: Erősségeink
A kategória: fotó
1.Szelektív szemétgyűjtés
2.Folyadékpótlás
3.Egészséges táplálkozás
4. Takarítás, rámolás
5. Sok-sok tanulás
6. Egymásra odafigyelés
Imádták a gyerekek ezt a témát. Jó volt látni, hogy ennyire lelkesek. Szerettek a szuperhősök bőrébe bújni. Jó kis csapatépítő, közösség kovácsoló feladat volt. Minden gyerek tudott és szeretett volna hozzászólni a beszélgetésekhez.
Mondogattuk a „Ha én egyszer útra kelnék” c. versikét a Bezzeg Anna Aranykulcs c. meséből. Elemeztük, ízlelgettük, hangoztattuk.
– Hogy érzed most magad? – kérdésre szinte az egész csoport lelkesen jelentkezett, hogy elmondja gondolatát, érzéseit. Mind a jó közérzetről, boldogságról szólt.
– Ki az, aki segít, ha rossz kedved van? – kérdésre sokan elgondolkodtak és válaszoltak a valóságnak megfelelően: anya, tesó, kiskutyám, játék.
– Ami jobb kedvre derít? – azt válaszolták, hogy: éneklés, táncolás, focizás, játszás, telefonozás.
– Mutasd, hogy nézel ki amikor: boldog, szomorú, mérges, fárad, ijedt, kíváncsi vagy! – jót játszottunk a mimikánkkal. Jókat virultunk közben.
Meghallgattuk Bagdi Bella Ellazulni jaj, de jó c. relaxációs dalát a Világomban minden rendben van c. lemezről.
Otthonról begyűjtött kedvenc plüss játékkal megismerkedtünk és a mese szerint a sárkány azt elrabolta. Mindenki a sajátját megszerezheti, ha a 7 próbát teljesíti, legyőzi a gonoszt, megszerzi jutalmát.
Közelebb kerültünk a boldogsághoz a megküzdési stratégiák téma feldolgozásával.
Szikszai György Református Általános Iskola
A gyerekekkel a farsangra készülve bohóc fejeket készítettünk és erre írták rá hogyan fogják elérni (milyen megküzdési stratégiát alkalmaznak) az előző hónapban papírra vetett céljaikat.