A hónap 5 kihívása – és 5 válasza tőlünk…
Megküzdési stratégiák
Február, a megküzdési stratégiák hónapja
A csoportomba 10-14 éves diákok járnak, ezért számomra picit nagyobb tervezőmunkát jelentett a hónap boldogságóráinak feladatait összeállítani, ugyanis egészen más problémával küzd egy 10 és egy 14 éves diák.
Ugyanakkor ami nehézséget okozott volna, az színesítette az órákat.
Először tisztáztunk és minden óra elején megbeszéltünk egy nagyon fontos tényt. Nem mindenkinek volt egyértelmű, hogy nem az a boldog ember, akinek nincs problémája, hanem az, aki le tudja küzdeni, felül tud emelkedni a problémákon. Ezután sorra vettük, hogy az egyes korosztályoknak milyen problémáik lehetnek. Ezután megbeszéltük azt is, hogy senkinek nem szabad legyinteni a másik problémájára.
Az egyik foglalkozáson azokat a jeleket gyűjtöttük össze, amelyeket megfigyeltek a gyerekek magukon, amikor idegesek. Jó példákat is mondtak a gyerekek, hiszen volt olyan, akinek nem tudatosan , de ösztönösen volt már stresszkezelési technikája ( ha felidegesítenek, akkor sétálok a várkertben). A könyv segítségével a hónap alatt sorra vettük a stresszkezelési technikákat. Ezeket a napközis falra is kitűztük és többször gyakoroltuk is. Nagyon tetszett a gyerekeknek.
A bevezető beszélgetések alkalmával megfigyeltem, hogy kevés boldog pillanatot soroltak fel a gyerekek, ami az iskolához kötődik és sok-sok negatívat. Ezért elővettem a tavaly már használt boldogság szelencémet, amibe a gyerekek cetliket dobtak maguknak és leírták, ha valami jó történt velük aznap. Persze példákkal segítettem őket és egyúttal már alátámasztottam a március hónap témáját, az apró örömök témakörében. A számításom bejött, mert nem én, hanem a diákok mondták ki hó végén, a cetlik visszaosztásakor, hogy nem is gondolták, hogy mennyi jó dolog történt velük. Ezt a szelencét márciusban természetesen újra elkezdjük megtölteni.
Ugyanakkor azt figyeltem meg, hogy túlságosan természetesnek veszik azt, hogy egészségesek, illetve érkezett a csoportunkba egy testi fogyatékos lány. Ezért egy olyan kis színdarabot vetítettem le nekik (Pille és Pötyi), melyben épek és sérültek együtt játszottak és boldogok voltak. Aztán megbeszéltük, hogy nekik mi mindennel kell megküzdeniük minden nap és mégis boldogok. Ez elgondolkoztatta a napközis diákjaimat. Bízom benne, hogy jobban értékelik majd a mindennapjaikat.
Összességében végül örültem, hogy diákjaim nagyon aktívan dolgoztak, megosztották egymással a gondolataikat és sokkal színesebbek lettek az órák azáltal, hogy a 10 évesek gondjait és a 14 évesek problémáit is folyamatosan vizsgáltuk és kerestük a megoldásokat.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogságóra program 6.hónapja a megküzdési stratégiák. A gyermekeink már ugy indulnak neki egy problémának, hogy „úgyis” megtudom oldani. A legyőzött akadály, a megküzdés a boldogságot növelő állapot. A farsangra készülve volt olyan gyermek, akinek nehézséget okoz a szereplés sok ember előtti verselés. Kis követ szorongat a kezében, ami szerinte segít leküzdeni a szerepléstől való félelmét. Megnéztük olyan szuperhősöket, akik minden akadályt letudtak győzni. Olyan meséket meséltünk ahol akadályokat legyőzve, sárkánnyal megküzdve jut el a főhős a céljához. A tornateremben akadálypályát építettünk, melyen végig haladva mindenki kapott egy csipeszfigurát. Álarcot készítettünk, hogy ki hogyan érzi magát egy próbatétel előtt és után. Nagyon vicces álarcok készültek. Meg is beszéltük, hogy melyik álarc milyen érzelmet tükröz. A hónap végére sok stratégiával felvértezve tudtuk legyőzni az elénk kerülő akadályokat.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogságóra program 6.hónapja a megküzdési stratégiák. A gyermekeink már ugy indulnak neki egy problémának, hogy „úgyis” megtudom oldani. A legyőzött akadály, a megküzdés a boldogságot növelő állapot. A farsangra készülve volt olyan gyermek, akinek nehézséget okoz a szereplés sok ember előtti verselés. Kis követ szorongat a kezében, ami szerinte segít leküzdeni a szerepléstől való félelmét. Megnéztük olyan szuperhősöket, akik minden akadályt letudtak győzni. Olyan meséket meséltünk ahol akadályokat legyőzve, sárkánnyal megküzdve jut el a főhős a céljához. A tornateremben akadálypályát építettünk, melyen végig haladva mindenki kapott egy csipeszfigurát. Álarcot készítettünk, hogy ki hogyan érzi magát egy próbatétel előtt és után. Nagyon vicces álarcok készültek. Meg is beszéltük, hogy melyik álarc milyen érzelmet tükröz. A hónap végére sok stratégiával felvértezve tudtuk legyőzni az elénk kerülő akadályokat.
A versek, a mesék, a közös tevékenységek sokat segítenek az óvodában, hogy a mindennapi gondokkal megküzdjenek a gyerekek. A barátok, csoporttársak ilyenkor a támaszaink lehetnek, hiszen bennük megbízunk és képesek lehetnek arra, hogy eltereljék figyelmünket a megfelelő irányba, és sokszor az is hatalmas segítség, ha kibeszélhetjük magunkat.
Úgy küzdünk, mint a Répa mesében apóka, aki segítséget kért, hogy a nagy répát ki tudja húzni.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája 5-6. osztály
Sziklaforrás csoport
A csoporttal ráhangolódás után készült el, a versenyfeladatok közül az Erősségeink témakör feldolgozása.
A foglalkozás mozzanatai:
1. Mozgásos mondókák: Elment a nyúl a bálba…Jó reggelt…- egymással szemben állva.
1/2. Ahónap dala: Ellazulni jaj de jó!- félhomályban, kényelmes fekvő helyzetben a gyerekek egy ideig a mozgásokat is láthatóan követték.
2.Mesehősök küzdelmei:
Három kívánság, A holló és a sajt, A két medvebocs- A mesék cselekményét képekkel rögzítettük. Amikor eljátszottuk, megbeszéltük ki, miért küzd, milyen eszközökkel, milyen tulajdonságai vannak.
3. Erősségek, gyengeségek fogalmának megértése: a jó, vagy rossz tulajdonságokról az erősség, gyengeség fogalmához jutottunk. A drámapedagógia jó eszköz volt a megértéshez, improvizációs játékunkkal a nehézségek, és problémát okozó dolgok kerültek elő saját életünkből.
A hangsúlyt arra helyeztük, hogy milyen események jelentenek számukra problémát és ilyenkor mit teszünk, van- e valamilyen rossz érzésük ezzel kapcsolatban, majd mit teszünk a feszültség enyhítése érdekében. Mert amit képesek vagyunk megtenni, az már a mi erősségünk a személyiségünkben.
Ezen az úton haladva történtek rajzos megjelenítések, a közvetlen iskolai létükből és a külső környezetükből is, mint társadalmi problémák. Persze a társadalmi jelző csak az én olvasatomban igaz, ők csak az őket foglalkoztató problémaként élik meg:
– Az elhagyatott, utcán kóborló kutyák gondozása annyira foglalkoztatja az egyik kisfiút, hogy ő sétáltatná, etetné, magához venné ezeket az állatokat.=GONDOSKODÁS
– A madarak téli etetése a túlélési esélyeik segítése témában rajzolt egy kislány nagyon szép képet.=POZITÍV HOZÁÁLLÁS, KÖRNYEZETÜNK FIGYELÉSE
– Az erdők és tavak tisztasága egy másik rajzon jelenik meg. Rajzolója sokat kirándul a szüleivel, sok olyan dolgot fedeztet fel, ami neki nem tetszik. Erősségeként fogalmaztam meg helyzet a probléma felfedezését és a természetre figyelést. Ő minderre csak annyit mondott: „- Tudom, hogy ez nem jól van. Valaki bántotta a fákat, piszkos volt a víz, bedobálták a szemetet és meghaltak a halak. Ezen segíteni kell!”= TERMÉSZETI KINCSEINK VÉDELME
Saját életük problémáit is megjelenítették, azokkal az egyszerű megoldásokkal, amire ők képesek. Rajzolták magukat, ahogy át kell kelni az úton, de segítve társukat, a félénk kislányt, akinek fogni kell a kezét, mert egyedül nem tud járni, és a tablón láthatóan még sok mást. A tulajdonság, amiben erősségük rejlik: nem hagyjuk magára a gyengébbet. A számomra legmeghatóbb rajz, amiről az életképeket magam elé idézve, még többre értékelek, a mozgássérült társak észrevétele:
– A tolókocsis, mozgásukban akadályozott társaik nincsenek velük a szünetekben. Ezért a gyerekeimmel már többször mentünk hozzájuk. Erről rajzolt az egyik kislány: ” –Ha látják, hogy mi hogy játszunk, és ott vannak velünk, az jó nekik. Mosolyognak, hangosan nevetnek, ha velünk vannak.”= ÉRZÉKENYSÉG, TISZTA ÉRZELEMVILÁG, SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS, BOLDOGSÁG
A segítségre szorulók észrevétele, a mód felfedezése, ahogyan az életminőségükön javíthat a társ, a szeretet, igen nemes tulajdonság a gyermekeim részéről, akik saját ellátásukban is szintén támogatásra szorulnak. Nekik nem a saját problémájuk a fontos, hanem a társaiké. A legkiemelkedőbb erősség!!!!
Hónap dala
Mit teszel, ha problémáid vannak és szorongsz?
Megküzdési stratégiák: megbeszélése táblára írása.
Gondolj a legnagyobb problémádra!
Fújd bele a lufiba! Engedd el! Pukkaszd ki!
Probléma elengedve.
Kecskemét Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Városföldi Általános Iskolája
Ezekkel küzdünk. 5 lépcsőfokra szűkítettük gondolatainkat.
Reméljük, hogy a frissen ültetett bokrok is megmaradnak. Locsoljuk, figyeljük „őket”.