Az első körben felidézhettek a gyerekek egy olyan helyzetet, ami nagy fájdalommal, szorongással, félelemmel vagy nehézség leküzdésével járt. Több más között egy kisfiú az előző napi fogorvosi „élményét” mesélte el: sajnos ki kellett húzni a fogát, mert begyulladt és nagyon fájt neki. Mivel friss volt az „élmény”, jól esett megosztania a többiekkel. Ehhez az osztálytársak is tudtak kapcsolódni hasonlóakkal: vérvétel, izgalom idegen helyen, stb. Sorra vettük azokat a praktikákat, amelyekkel ilyen estetekben saját magunknak segíthetünk, ezeket is a táblára írtam. Kiderült, mindenki próbálta már magát ilyesmivel segíteni egy-egy nehezebb szituációban, és mindenkinek volt legalább egy bevált módszere. Ezt követően jöttek a segítő mondatok. Itt szomorúan hallgattam, hogy csak néhányan tudnak ilyesmit felidézni. Így eljátszottuk a fogfájós kisfiú esetét és néhány mondattal beindítottam az empátiát, jöttek a vigasztaló, nyugtató szavak, mondatok, ölelések, ha ők lennének fájdalommal küzdő kisgyermek szülei, barátai. Ezek fel is kerültek a táblára, majd azt is megbeszéltük, hogy kitől várnak és kapnak ilyenfajta támogatást. Utána képeket közül válogattunk ki ötöt, melyeket előzetesen kinyomtattam és letöltöttem: ezeken először fel kellett ismerniük, hogy milyen problémával küzd a képen szereplő ember, aztán segítő, támogató mondatokat, cselekedeteket soroltak, amelyek felkerültek a képek alá. Jó volt hallani, hogy segítenének, szavakkal, vagy akár tettekkel, öleléssel, simogatással elesett embertársaiknak. A foglalkozások végére ráéreztek arra, hogy saját magukon és egymáson is tudnak segíteni, ha nehéz helyzet elé állítja őket az élet.
Megküzdési stratégiák
Az osztálytársak és baràtok közt mindig akad nézeteltérés, de ezeket mindig meg is kell beszélni,ezen a foglalkozàson ez történt.Megküzdöttek érzéseikkel és nem homokba dugták a fejüket!
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Karitáció Alapítvány keretében a 2008 óta sikeres bohócdoktor kórháztámogató – jótékonysági program kapcsán a gyerekeket arra kérték a bohócdoktorok, hogy a farsangon öltözzenek be bohócnak, vagyis bohócdoktornak. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a legnagyobb küzdelem azokra a gyerekekre vár, akik tartósan betegek, hosszú kórházi ápolásra szorulnak. A megküzdéshez mozgósítaniuk kell minden erősségüket: hálaérzet, kitartás, szeretet elfogadása, optimizmus, nézőpontváltás. Mi, akik nagyon szerencsések vagyunk, kell, hogy minél több mosolyt csaljunk az arcukra, hogy gyorsabban gyógyuljanak, ezért nagyra becsüljük a bohócdoktorok munkáját, és mindenképpen ki szerettük volna fejezni támogatásunkat. Osztályunk 24 tanulója lelkesen készítette a bohócálarcokat, és a szülők kérésére mindenki csinált még egyet anyukájának vagy apukájának. Így 50 bohóc fogadta az aulában az iskolánkba érkezőket, mosolyt csalva kicsik és nagyok arcára. Büszke voltam, hogy BOLDOGSÁGÓRÁS vagyok, a tanítványaimra éppúgy, mint a szülői közösségre!
Már a másodikos gyerekek is pontosan tudják, hogy a velük történő események nemcsak örömöket, hanem sok nehézséget is hoznak nap mint nap, és meg kell birkózniuk az őket érő problémákkal is.
A téma feldolgozását Boldogságbeszéddel indítottuk, ahol pozitív megerősítéseket tartalmazó mondatokat olvastunk fel különböző beszédtechnikákkal. (hangerőváltás, tempófokozás, drámajáték)
A Boldogság várának 6. ajtajához kerestük a kulcsot. A megküzdést jelképező Lovag-sárkány-királylány játékot választottam ráhangolásnak, hiszen ez egyik kedvenc játékunk. A játék után kártyát húztunk, majd elmesélték a gyerekek, milyen élethelyzetben érezték a kártyán szereplő érzéseket. ( dühös vagyok, felesleges vagyok, félek, buta vagyok, én vagyok a hibás, ügyetlen vagyok, felesleges vagyok) Meglepődtek, hogy nincs köztük egy jó sem, ezt szóvá is tették. A tündérek most is hoztak nekünk mesét, amiből megtanulhattunk érzelemközpontú és problémaközpontú megküzdéseket. A mese címe: Mindenki másképp csinálja! Megbeszéltük, hogy a problémák életünk becsomagolt ajándékai, hiszen a velük való megküzdés során szükségünk van kreativitásunkra, bizonyíthatjuk ügyességünket, rátermettségünket. Kipróbáltunk egy villám relaxációt is, ami megszüntetheti a félelem, a szorongás testi tüneteit. Jártunk a megküzdésboltban, ahol akciót hirdettem, sokan vásároltak tőlem. Az ÖRÖMBÖDÖNünkbe közösen megírtunk 24 boldogságkártyát. A kártyákra olyan tevékenységek kerültek, amelyek örömöt okoznak az osztálynak. Azóta mindennap húzunk egyet belőle, és végrehajtjuk. Nagyon várják, nem szabad elfelejteni! A foglalkozás végén hajótöröttet játszottunk, ami feszültségoldásnak is kiváló volt, amellett, hogy a tenger hullámaival is megküzdöttünk. Megszereztük a 6. kulcsot is!
Hódmezővásárhelyi Varga Tamás Általános Iskola
A program 6. hónapjának témája a „Megküzdési stratégiák” volt. A téma bevezetése után egy mesén keresztül figyelték meg az 1.a osztályosok, hogy milyen megpróbáltatások érték a hőst, ahogy saját életünkben is tapasztaljuk. A megoldások keresése után elkészítettük a megküzdés szivárványát. Az órát lazító gyakorlattal zártuk.
Sziebert Róbert Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
4 csoportban dolgoztak a gyerekek:
1. Készítettek egy plakátot 5 problémáról és a leküzdéséhez szükséges 5 erősségről
2. Kiválasztottak egy példaképet, akinek az életét, küzdelmét leírták
3. videót készítettek 1 probléma 3 különböző megoldásáról
4. Képregényt készítettek, amiben a hős legyőzi az akadályokat
Két órában foglalkoztunk az adott témával: az elsőben beszélgetéssel, a másodikban pedig rajzok készítésével. A gyerekek párban dolgoztak, de láthatóan nehézséget okozott nekik a téma rajzos feldolgozása ( a beszélgetés során viszont sok jó ötlet hangzott el, közlékenyek voltak).
Veszprémi Kastélykert körzeti Óvoda
Napjainkban sajnos elég kevés időt szentelünk arra, hogy a gyermek lelkivilágával is foglalkozzunk. Sokszor még azt is elhanyagoljuk, hogy magunkat rendbe tegyük mentálisan, az esetleges problémákkal szembe nézzünk és megoldjuk.
Pedig régen milyen egyszerű volt… És valóban egyszerűbb volt, mint manapság. Kimondták az emberek, amit gondoltak, megtették, amit megszerettek volna…
Mind ezeket figyelembe véve döntöttem úgy, hogy az idén megszervezem az óvodánkban a kiszebáb égetést. Közösen elégetjük a telet és vele együtt minden rosszat, amit csak szeretnének a gyermekek.
Az egész egy egyszerűnek tűnő feladattal kezdődött. Egy kis kosárba lefordítva beletettem jó és rossz érzéseket kiváltó képeket. Ezeket kellett a gyermekeknek megnevezni, elmondani milyen érzéseket keltenek bennük és vagy abba a kupacba helyezni, amit elégetünk vagy abba, amit bent tartunk a csoportban. Különösebbnél különösebb érzelmek törtek felszínre… A boszorkányt ábrázoló kép valakiből félelmet, ijedséget váltott ki, de akadt olyan kisgyerek, aki dühöt érzett vagy haragot.
Ezt követően elkészítettük a kiszebábot közösen. A pocakját tömve mindenki beletehetett valamit a képzeletbeli batyujából, amit elszeretett volna égetni. Nagyon sok érdekes dolog látott itt is napvilágot… Volt kisgyerek, aki a verekedést „dobta” bele a bábuba, és akadt olyan is, aki a kiabálást, a szülők veszekedését, a sírást, a szomorúságot. Szerencsére szeretetet, kedvességet, barátságot senki nem akart égve látni. Végül én is belehelyeztem a hazugságot. Tekintettel arra, hogy csoportunkban elharapózott a füllentés, hazudozás én ettől szerettem volna megszabadulni. Ennek tükrében kerestem a mesét is, Az igazmondó juhászt. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy egyszerűbb az igazságot elmondani, mert ahogy a mondás is tartja, a hazug embert előbb utolérik, mint a sánta kutyát.
Ennek kapcsán mondhatták el a gyermekek is, hogy ők mit tesznek, ha szomorúak, ha csalódottak, ha fáj valamijük, vagy ha mérgesek.
A keddi napon délelőtt tüzet rakva az óvoda udvarán, hangos, zajkeltő hangszerekkel a kezünkben felvonultunk, körbevittük a kiszebábot, hogy minden rossz és negatív dolog rászálljon, természetesen a többi csoport is rátette a saját gondját és baját, amit a füsttel szerettek volna látni, majd nagy örömünkre rádobtuk a tűzre a bábut.
Mindig csodálkozva nézem a néphagyományt őrző programokat és gondolkodom el rajta, hogy a régi emberek milyen jól beépítették a mindennapokba a Boldogságórákat…
Hegedüs Beatrix
Veszprémi Kastélykert Körzeti Óvoda
Maci csoport
2020.február
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
A Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola Boldogságórán résztvevő tanulóinak rajzain látható, hogy legtöbbet foglalkoztatott, mindennapi témájuk közé a Koronavírus tartozik. Voltak gyerekek, akik a környezeti, mások az iskolában történt viselkedési problémáikat rajzolták le. A megjelenített problémákkal való lehetséges megküzdést is próbáltákák megjeleníteni munkájukban.
A Szegvári Kurca-parti Óvoda Szivárvány kiscsoportjában több napot is szántunk a hónap témájának- megküzdési stratégiák- feldolgozására.
Különböző érzelmeket szimbolizáló smile-kat készítettünk, melyek segítségével, rövid szituációkat teremtve eljátszottuk, megbeszéltük, hogy bizonyos helyzetekben hogyan érezzük magunkat, milyen érzéseink vannak, azokat hogyan tudjuk kifejezni, mások számára is érthetővé tenni. Drámajáték elemek segítettek abban, hogy némi indulatkezelést tanuljunk. / Megszorítom-elengedem, Dobbants, ugrálj, kiabálj, Üsd az élettelent. /
Különböző akadályok leküzdésével igyekeztünk kiszabadítani a mesebeli királylányt, majd egymást a vár tornyából.
Szabályjátékok gyakorlásával küzdöttünk a félelmeink / sötét, nagy zaj, vadállatok,stb/ ellen.
Végül felszabadultan táncoltunk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó dalára.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A megküzdési stratégiák feldolgozása 4 tanórát ölelt fel. Az első tanórán a megbeszéltük a témakör lényegét, a segítő foglalkozási ötleteket alapul véve. A második tanórán a tanulók ötleteit szedtük össze, kinek mi okoz nehézséget, milyen problémákba ütközhetnek az életük során és a tanultak alapján, hogyan dolgoznák fel.
Az utolsó két órán pedig a plakátot készítettük el. Ezen megjelenítettünk 5 olyat problémát, amivel a mindennapjaik során találkoznak. Mindegyik képhez írtak a gyerekek gondolatokat, érzéseket, majd megoldási tervet is. A hónap dala meghallgatása pedig nagy örömöt szerzett számukra.
Ez a témakör nagyon hasznos volt a tanulóink számára, hiszen a problémamegoldás és az indulatkezelés nehézséget okoz számukra.