Néhány gyermeket megkérdeztem arról, hogy van e olyan szuperhős, akit szeretnek, esetleg belebújnának a bőrébe csak egy napra. A legtöbben olyan szuperhősöket soroltak fel, akik léteznek, viszont egy gyermek azt mondta, hogy számára a szuperhős Anya és Apa. Megbeszéltük, hogy számára miért is ők a szuperhősök, majd arra kértem a gyerekeket, hogy akinek van kedve rajzolja is le nekem a kedvenc szuperhősét. Miután kész lettek a rajzok, arra kértem a gyerekeket, hogy meséljék el mit rajzoltak.
Megküzdési stratégiák
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája
A gyerekekkel az órán arról beszélgettünk, hogy milyen nehézségekkel kell szembenézniük az ő korosztályuknak.
Az órát a tanult és ismert mesékkel vezettük be. Milyen nehézségei voltak a mese főhősének? Kik gátolták és segítették a mese során során?
Az óra folytatásában arról kérdeztem a gyerekeket, hogy kivel történt olyan esemény akár otthon, akár az iskolában, ami miatt megbántódott, szomorú lett, vagy megijedt. Hogyan érezte magát, hogy reagált rá, kért-e segítséget. Külön elemeztük az egyik kisfiú történetét, amikor haza fele menet megkergette egy kutya. Haza érve szólt a szüleinek, akik megkeresték a kutya gazdáját. Később felszólították a gazdát, hogy kerítse be a kutyáját. Ezután figyelmesebben, óvatosabban, zajt nem csapva megy el a ház előtt ahol a kutya lakik. Megbeszéltük, hogy sokszor jobb ugyanabban a tempóban elhaladni az ugató kutya előtt, mint szaladni, illetve amennyire csak lehet kitérni a kutya elől. Szó esett iskolai dolgokról is. Csúfolódást, piszkálgatást hogyan tudunk megszüntetni, kit hívhatunk segítségül, kinek szólhatunk, ha baleset ér bennünket. Képekkel és szókártyákkal rendszereztük a megbeszélteket.
Az óra további részében a gyerekek képregény formájában lerajzoltak egy velük megtörtént eseményt és hogy milyen megküzdési stratégiát választottak a megoldására. Közben meghallgattuk a hónap dalát.
Az óra legvégén összeállítottuk a „Megküzdési stratégiák plakátját”.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ebben a hónapban minden héten egy alkalommal (45 perc), tanítványaimmal a megküzdési stratégiák témakört jártuk körül.
Először összegyűjtöttük azokat a nehézségeket, problémákat, amelyeket személyesen átéltek, ők maguk is találkoztak vele. Majd azokról a problémákról beszélgettünk, amelyek tágabb környezetükben figyelhető meg, van jelen. Végül az egész társadalmat, világot érintő problémákról beszélgettünk. Egy nagy csomagolópapírra gyűjtöttük össze ezeket a kihívásokat (tanulás, betegségek, kapcsolatok, anyagiak, környezetvédelem).
Az öt témakör mellé leírtuk azokat bennük, bennünk meglévő erősségeket, megoldási stratégiákat, amelyek segítenek megoldani, leküzdeni a problémát, problémákat.
Egy képzeletbeli telefont alkottak a tanulók, az öt területet pedig egy-egy applikáció jeleníti meg. Elgondolásuk alapján, ha az applikációt megnyomjuk, előhívhatóak az erősségek, a megoldási javaslatok (ezeket rajzos és írásos formában jelenítették meg a tanulók).
Ebben a hónapban nehezen volt megfogható a téma a gyermekeimnek. Feldolgoztuk a mesét, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Elvégeztük azt a feladatot, melyen színezniük kellett a testen azt, ahol érzik ha boldogok, ha félnek, ha szomorúak és ha szeretetet éreznek. Csatlakoztuk a programhoz, melyben szívecskét kellett rajzolnunk a tenyerünkbe, hogy ezzel is kifejezzük együttérzésünket azokkal, akik valamilyen szívbetegségben szenvednek vagy szívműtöttek. Közöttük is van egy kislány akinek pacemakere van, így fontosnak tartottam hogy érezzék, átérezzék a gyerekek mennyi küzdésen, kitartáson kell átesnünk életünk során, és fontos hogy tudják ki az, akihez fordulhatnak ha bánatuk van, ha egy ölelésre, vigasztaló szóra van szükségük.
A megküzdési stratégiák témakörben a rajz készítés lehetőségét választották a gyerekek. A beszélgetések során leküzdendő nehézségként többször megfogalmazódott a szabadidő tartalommal való megtöltése. Ennek bemutatására születtek rajzos megoldások.
Miskolci II.Rákóczi Ferenc Általános Iskola
A hónapban megbeszéltük, milyen nehézségeink, félelmeink lehetnek életünk mindenféle területén. Igyekeztünk együtt megkeresni a megküzdési módokat. A hó végi munkánkban ezt rajzolták le a gyerekek. Elsők között jelezték az emberi kapcsolatokban jelentkező konfliktusokat, a veszekedést az osztàlyközösségben és a családban. Megoldásunk kedvenc mondókánk, a Béke, béke ….. és a béküléses ölelés.
A tanulás is okozhat nehézségeket, mind az iskolai, mind az otthoni. A koncentráció és fáradtság okozta nehézségek ellen a legjobb módszerünk a gyakoti relaxálás és meditáció. Tudatosan figyelünk a környezetvédelemre, szükség esetén figyelmeztetjük egymàst!
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Először is nem tudom, miért tesz minden képet fejtetőn a program. Akármit ügyeskedtem, nem segített. Az asztalon, ahová mentettem, normálisan áll.
Több órán dolgoztuk fel az öt témakört, amit választottunk:
1. Konfliktus a szülők között
2. Konfliktus gyerekek között
3. Félelmeink
4. Tanulási nehézségek
5. Környezetvédelem
Meglepően őszintén megnyíltak a gyerekek. Sokat meséltek a felnőttek egymás közötti konfliktusairól. Nem is gondolná az ember, mi zajlódik le egy kisgyerek lelkében, milyen mély nyomot hagy benne, ha látja hogy nincs egyetértés azok között a felnőttek között, akik hozzá a legközelebb állnak. Ugyanilyen intenzitással élik meg a testvér vagy a barát közötti konfliktust is. Beszélgettünk a félelmeikről. Megvitattuk, milyen tanulási nehézségeik adódhatnak. Nem utolsó sorban képeket kerestek a környezetszennyezésről. Mindegyik témánál összegyűjtöttük, melyek lehetnek azok az erősségeink, amelyekkel ezeken a problémákon úrrá tudunk lenni. Mit tehetnek ők annak érdekében, hogy valamikor legalább megállítható legyen a természet pusztulása. Legelőször is a szűkebb környezetünket kell rendben tartani.Mindenki kiválasztotta az egyes témáknál a számára legtetszetősebb megküzdési stratégiát. A hónap során nemcsak érzelmi világuk erősödött, de nőtt a szókincsük is.Levezetésként mindig relaxáltunk, elénekeltük Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó című dalát. Úgy érzem, nagyon sok hasznos információval gazdagodtunk a témák boncolgatása során. Mindemellett sokat erősödött az érzelmi intelligenciájuk is.
Az osztállyal beszélgettünk arról, hogy mi az a megküzdés, illetve, hogy nekik a mindennapokban milyen nehézségekkel kell szembenézniük, hogyan tudják ezeket megoldani. meghallgattuk a témához kapcsolódó zenét, közösen lazítottunk, melyet nagyon élveztek a gyerekek. Ezt követően „hajótöröttek” voltunk, ezt a zenés játékot szintén kedvelték a tanulók, az óra nagyszerű hangulatban telt.
Mesei keretbe foglaltam a megküzdés, boldogságfokozó technikának a megértését. Az egyfejű sárkány elrabolta a mesemondó lányunkat, Boldog Dórát. A gyerekeknek több próbát is ki kellett állniuk, hogy visszaszerezzék őt. Az egész foglalkozás jó hangulatban telt. Mindenki teljesítette a próbákat, a feladatokat. Közben erősítettük egymást: „Soha nem adjuk fel!”