A foglalkozás elején síró arcokat vetítettem ki. Egy gyerek és egy felnőtt képét. Arról kérdeztem őket, szerintük, miért sírnak? Láttak-e már gyereket, felnőttet sírni? Kit gyakrabban? Elmeséltek helyzeteket, eseteket. Szóba kerültek a betegségek, fájdalmak, a halál is.
Ezután személyesebb irányba tereltem a beszélgetést. Nekik milyen reménytelen, kilátástalan, félelmetes helyzetük volt? Ezt 4 fős kiscsoportokban mesélték el egymásnak.
Az óra harmadik részében ötleteltünk, hogy mit tehetünk ezekben a helyzetekben? Mit teszünk mi? Mit segíthetünk másoknak? A 4 fős csoportok konkrét megoldásokat adtak egymásnak a stresszkezelésére. Felnőtteket megszégyenítően tudnak a gyerekek jó tanácsokat adni.
Megfogalmaztuk, hogy tudatosan kell ilyenkor legyőznünk önmagunkat, a félelmeinket. Egy-egy állóképpel be is mutatták, megjelenítették, milyen a bennük élő félelem.
Rajz órán fogjuk folytatni a témát azzal, hogy le kell rajzolniuk egy szuperhőst, aki le tudja győzni azokat az akadályokat, amiktől ők a legjobban félnek.
Megküzdési stratégiák
Februári témánk:megküzdési stratégiák
„Az életünk olyan, amilyenné gondolataink teszik”. – az idézet megbeszélésével kezdtük a februári témánkat. „A szamár története” kiváló példája a megoldások keresésére, tenni kell azért,hogy egy problémás helyzetet megoldjunk. Kiderült, hogy naplót is vezetnek páran az osztályból, így kiemeltük a naplóírás előnyeit. A stresszkezelési módszerekre áttértünk, majd egy énekkel zártuk az órát.
Készül a tablónk, fényképezés előtt arról beszélgettünk, hogy milyen problémákkal találhatjuk szemben magunkat a hétköznapokban, és hogyan tudjuk ezeket megoldani. Elkészítettük közös hősünk tablóképét is. Mindenki adott hozzá egy vágyott képességet, amivel szebbé tudjuk tenni az életünket.
Februárban a megküzdési stratégiáinkat próbáltuk közös erővel feltérképezni, változatos és sokszínű feladatokat teljesítettünk, amit a gyerekek nagyon élveztek:) összeírtunk 5 nehézséget, melyet valahogyan megoldottunk, játszottunk szituációs játékot, rajzoltunk: képregényben és egyéni technikával is, a gyerekek saját megküzdési stratégiájukat próbálták lerajzolni. a hónap dala nagyon tetszett nekik, a foglalkozások után a szőnyegre fekve mint relaxációs gyakorlatként hallgattuk.
Gyöngyösi Arany János Általános Iskola
Az elsős gyerekek először nem értették a téma lényegét. Ahogy egyre többet beszélgettünk, szóban már kiválóan el tudták mondani a saját gondjaikat, s a megoldás, feloldás útját.
Amikor azonban a képi megjelenítésre került sor, elbizonytalanodtak.
Párban és harmasával dolgoztak, egymást segítve a munka során.
Sok dologról beszélgettünk, a gyerekek elmondták milyen problémáik voltak, hogy hogyan próbálták ezeket megoldani.
A gyerekekkel arról beszélgettünk,hogy melyek lehetnek azok negatív a dolgok,amik másokat is foglalkoztathatnak.
Ezekre a következő válaszok születtek:
-Mi lesz a Földdel a jövőben? Hogyan óvhatjuk bolygónkat?
-Ha megsértettem egy barátomat,hogyan tehetem jóvá?
-Ha elveszítettem a nagymamámat,mit tegyek,hogy ne fájjon?
-Jobb tanuló szeretnék lenni.Mit kell ehhez tennem? Hogyan erősítsem magam?
A felmerülő kérdésekre a válaszokat rajzzal fogalmazták meg a gyerekek.