Kis pajzsokat készítettünk, amelyekre olyan szavak, kifejezések, tevékenységek, eszközök szerepelnek, amik egy-egy konfliktus, kudarc vagy negatív helyzet esetén segítségünkre lehetnek. Ha a szavak kezdőbetűit összeolvassuk, akkor a téma kulcsszavát kapjuk: Megértően,
Együttműködően,
Gondolkodva,
Kreatívan,
Ügyesen,
Zenével,
Dolgozva,
Ésszel,
Szívvel
Ha ezeknek a szavaknak az ereje van, akkor ezek „összeadódnak”, és erőt adnak, megvédik az osztályt a kudarcoktól. Ezért ezeket a kis pajzsokat egy nagy, erőt adó, osztály-pajzsra rögzítettük.
Megküzdési stratégiák
Hogyan küzdünk meg az életünk során adódó nehézségekkel? Hogyan érhetjük el céljainkat?
A hónap témájának megbeszélése után. Felolvastam a gyerekeknek, hogy most melyik három feladat közül választhatnak. Egyöntetűen a 2. feladatot választották , a versírást megzenésítéssel. Magyar órán írhatták meg a verset, ének-óra találtunk ki rá ritmust, majd technika órán pedig felvettük! Nagyon szerették a gyerekek. Szerintem pedig nagyon jól sikerült a dal, szívük-lelkük benne van. Teljes mértékben megértették a megküzdési stratégia mondanivalóját!
Egy szélforgót készítettünk közösen, amelyen szerepelnek az erősségeink, valamit, hogy milyen erőt szeretnénk képviselni.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Szeretünk együtt tanulni, szívesen segítjük egymást a mindennapokban, boldogan tanulunk az órákon. Igazi küzdő csapat vagyunk. Bepillantás egy élményórába.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A nehézségek legyőzését, majd az azt követő kellemes érzést mi hőlégballonokkal szemléltettük. A gyerekek kis létszámú csoportokban dolgoztak. Közösen kerestek olyan problémát, amely az ő életükben is meghatározó. Ennek képi megjelenítése került a hőlégballon kosarába. Az erősségeik, melyek szükségesek az adott probléma leküzdéséhez, a kötelekre kerültek. A győztes küzdelem által érzett kellemes érzések pedig a ballonra.
A digitális oktatás bevezetése után ezekkel a munkákkal próbáltuk kitartásra biztatni diákjainkat az iskola Facebook oldalán. A faliújságunkon készítettünk segítségükkel egy kedves képet.
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Sok mesével és még több játékkal megtapasztaltuk, hogy az akadályok leküzdhetők.
A megküzdési stratégiákkal két különböző síkon foglalkozunk. Első alkalommal csapatjátékot játszottunk a tornateremben. Stratégiát kellett kidolgozni, megtalálni az egyes feladatokhoz a megfelelő tagokat. A jó feladatvégzéshez természetesen jól kellett egymást ismerniük a gyerekeknek, csak így tudtak jó csapatkapitányt választani, és a feladatokra az erősségek alapján kiválasztani azt, aki végre fogja hajtani.
Ez így elég iskolásan hangzik, de a gyerekek értették és jól megoldották a feladatokat. Izgalmas csaták alakultak ki.
A másik terület a táblajátékokhoz kapcsolódik és kicsit a programozás alapjaihoz is. 5×5-ös négyzetrácsos táblán helyeztük el a házikót, és a csapatok állatfigurákkal lépkedve igyekeztek eljutni elsőként a házba. Az első néhány rövid gyakorló forduló után nehezítő akadályok is kerültek a pályára, vagyis a gyerekeknek szükséges volt előre gondolkodniuk. Felismerni a problémát, figyelni a másik csapat mozgását, és közben a lehető legjobb megoldást megtalálni. A posztok kiosztásánál most is kiderült, hogy a gyerekek mennyire jól ismerik saját és társaik erősségeit.
Ebben a hónapban arra kerestünk megoldást, hogy mit tegyünk akkor, ha valamilyen nehézséggel találjuk szemben magunkat, negatív hatás ér bennünket, reménytelen, kilátástalan helyzetben vagyunk. Felidéztünk ilyen helyzeteket és megbeszéltük, hogy mi segített a megoldásukban. Páros munkában olyan képregényt készítettek, amelyben a főhős egy komoly problémával találja szemben magát és ezzel meg kell küzdenie.
Megbeszéltük és kipróbáltuk a feszültség oldására alkalmas módszereket. Mivel az osztályunk nagyobb része sport tagozatos, így szó esett a mozgásnak, sportnak a feszültségoldó szerepéről. A hónapot a farsang jegyében egy közös kukacos tánccal zártuk.
Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola
Összegyűjtöttünk a megküzdési stratégiákból jó néhányat….