Ebben a témakörben a választható feladatok közül a nevek jelentésével foglalkoztunk. Ráhangolódásként a hónap relaxációs zenéjével lazultunk el. Majd megbeszéltük, hogy kinek mit jelent a neve, mikor tartjuk, hogyan lehet becézni. Ezek után készítettünk egy plakátot az élményeinkről.
Megküzdési stratégiák
Az e havi kihívások közül a Nomen est omen feladat volt a legkedvesebb a Halacska csoportnak. Vidám perceket jelentett meg tudni a nevek jelentését. Illetve beszélgetni arról, hogy a név mellett milyen jó tulajdonsága van a csoporttagnak, amivel a csoportot erősíti.
A téma feldolgozását a mesével hétfőn kezdtük el. A relaxációs gyakorlatok, melyek a gyerekek nagyon megszerettek, után a játékos zenehallgatás következett, ezt szintén mindig élvezi a csoport. Miután kifáradtak, türelmesen , érdeklődéssel hallgatták végig az Aranykulcs cimű mesét. A kérdésekre adott válaszok számomra a legizgalmasabb része a foglalkozásnak. Most is mint eddig jól értelmezték a mese lényegét , mondanivalóját. A három kivánságod kérdésre általában újj játékot, édességet, újj ruhát, kivántak a gyerekek, de volt egy kislány, aki azt kivánta, hogy többet legyen az anyukájával. Ezután mindenki kitágitotta a kivánság listáját, kivántak egészséget, barátokat. A foglalkozást a hajótöréses játékkal vezettük le, nagyon elvezték a gyerekek. Végül a megküzdés lenének a kiszinezésével és felragasztásával zártuk a fpglalkozást.
Terveztem még a mozgásos foglalkozásra egy bátorság próbát, hasonló felépitéssel ahogy a könyven elolvastam, de sajnos karantén alá került az óvodánk igy ez nem valósult meg. Ezt szeretném bepótolni, ha újra jöhetnek a gyerekek óvodába.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Először beszélgettünk a gyerekekkel az elméleti háttérről: milyen kisebb-nagyobb problémákkal, nehézségekkel küzdenek mindennap. Megbeszéltük, mit tehetnek ők is azért, hogy ezekből a nehéz helyzetekből minél jobban és könnyebben kilépjenek és ezekből mennyi mindent megtanulhatnak, a tapasztalatokra építkezve hogyan erősödhetnek.
A feladatok közül a „PAJZS” tetszett nekik leginkább, így elkészítettük az osztály közös védelmet adó pajzsát, amit kiraktunk az osztályterem ajtajára.
A téma lezárásaként közösen játszottunk egy jót….
Megküzdési stratégiák a Maci csoportban
Az óvodás gyerekeket is napi szinten érik a kihívások és a megküzdések, amelyek során meg kell tanulni szembenézni az adódó problémákkal, konfliktusokkal. A tervezett játékok és tevékenységek során a gyerekek megtapasztalhatták azt, hogyha a nehézségekkel szembenézünk, akkor azokat sikeresen meg is tudjuk oldani.
A foglalkozásokat „Az én hangom” relaxációval kezdtük. Egy-egy hangot kiválasztottam, és azt fokozatosan egyre hangosabban hallattuk. A hangok ilyen jellegű zengetése megkönnyebbülést adott és feszültséglevezető hatású volt a gyerekek számára. Többször hallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó dalát. A zene szövegét hallgatva lazítottuk és feszítettük a különböző testrészeinket, izmainkat.
A téma bevezetésénél a Hajótörés és a Cápatámadás játékokat választottam. Eljátszottuk, hogy hajótörést szenvedtünk és csak egy tutajunk maradt (pokróc). A gyerekeknek a tutajon kellett maradniuk, nehogy beleessenek a tengerbe. Zenére játszottuk. Amikor a zene elhallgatott, a „tutajt” kisebbre hajtottuk. A gyerekek rájöttek arra, hogy ha nagyon szorosan, átkarolva tartják egymást, ha összekapaszkodnak, akkor senki sem esik bele a „vízbe”. A Cápatámadás játék során a karikák voltak a hajók. Amikor a zene elhallgatott, egy nagy hullám felborította a hajókat, közben egy-egy hajó is „megsérült”. A játék végén egyre többen kellett elférniük egy karikában. Ezeknek a játékoknak nagyon jó kapcsolaterősítő, közérzetjavító, gátlásoldó hatásuk van.
A vizuális foglalkozás keretében a gyerekek elkészítették (zsírkréta rajzzal és festéssel) a saját, erőt adó pajzsukat, amely megvédi őket a bútól és a bánattól.
Elmeséltem nekik az Aranykulcs című mesét. A végén a gyerekekkel beszélgettünk a meséről. Kértem őket, soroljanak fel olyan nehéz feladatokat, amiket az életük során meg kellett oldaniuk. Mondják el, hogy ha lenne 3 kívánságuk, akkor mik lennének azok, illetve ha lenne egy aranykulcsuk, akkor mit nyitnának ki vele.
Kértem a gyerekeket, hogy hozzák el az óvodába a kedvenc játékukat vagy válasszanak egyet a csoportból. A tornaterem felé menet találtunk egy levelet a földön, amelyben a gonosz boszorkány leírta, hogy a csoportból elvitte a gyerekek játékait egy barlangba. De hogyha a gyerekek megküzdenek és megmásszák a „hegyet”, lecsúsznak a „vízesésen”, átkelnek a „zúgó folyón”, a „függőhídon” és a „tenger hullámain” (akadálypálya a tornateremben), akkor megtalálják a játékaikat a barlangban. A játékokat szerencsésen megtaláltuk és még egy levelet is hozzá, amiben a boszorkány leírta, hogy nagyon sajnálja és megbánta, hogy elvitte a gyerekek játékait. Leírta, hogy ő is szeretne olyan kedves, aranyos és segítőkész lenni, mint a Maci csoportos gyerekek, akik hatására mostantól Jóboszorkánnyá vált.
Sok örömmel, játékkal és sikeres megküzdésekkel zártuk ezt a hónapot.
Ebben a hónapban az összefogás jellemezte tanulóinkat, iskolánkat. Az ötletet a védelmi pajzs készítése hozta. Az alsósok és a felsősök összefogva közösen alkották meg a falat. Középre iskolánk névadója került, illetve városunk címere, hiszen az utóbbi alkot egy egységet, egy közös védelmet.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
„Mindent megteszek”
Az óvodánkba járó gyermeknek már a kezdetektől igyekszünk megismertetni, hogy akadály esetén milyen cselekvési módok célszerűek. Míg a kisebb csoportokban inkább az elkerülést alkalmazzák a gyerekek, addig a nagyok aktivizálják énerejüket, előzetes tapasztalatukra alapozva próbálnak az akadályokon túllendülni. Az érzelmeiket jól azonosítják és képesek rajta uralkodni. A téma feldolgozása során sok ismerethez jutottak a gyerekek önmagukról és egymásról.
Minden napot beszélgetőkörrel kezdjük. Megbeszéljük kinek milyen akadályok adódtak az elmúlt napban, azt hogyan sikerült megoldani, vagy ha nem sikerült akkor tanácsokkal látták el egymást a gyermekek.
Az „Ügyes vagy” játék keretében, felelevenítettük, ki milyen probléma megoldásában volt ügyes ,így dicsérve, bátorítva az adott gyermeket.
A farsang keretében kiszebábot készítettünk, amibe minden fájdalmunkat, bánatunkat, gondunkat beletettük , így szabadulva meg az adott akadályainktól.
A társasjáték keretében , a mozgásos játékok alkalmával is bebizonyították a gyermek mennyire tudnak küzdeni egy bizonyos cél elérése érdekében.
Kedvenc dalunk az „Ellazulni jaj de jó” , amire most is szívesen relaxálunk.
Az óra címének értelmezésével kezdtük, majd aki szerette volna elmondhatta,hogy milyen dolgok jelentenek neki nehézséget, mi az ami szorongást okoz és milyen nehezen elérhető céljai vannak. Ezek után megbeszéltük, hogy hogyan lehet tenni a célok eléréséért, milyen módszerekkel tudják leküzdeni a szorongásokat. ezeket a módszereket, eszközöket megjelenítették páros munkával az általuk rajzolt pajzson.
Az óra címének értelmezésével kezdtük, majd aki szerette volna elmondhatta,hogy milyen dolgok jelentenek neki nehézséget, mi az ami szorongást okoz és milyen nehezen elérhető céljai vannak. Ezek után megbeszéltük, hogy hogyan lehet tenni a célok eléréséért, milyen módszerekkel tudják leküzdeni a szorongásokat. ezeket a módszereket, eszközöket megjelenítették páros munkával az általuk rajzolt pajzson.