Ezen a héten megismerkedtek a gyerekek a boldogság várának 6. lépcsőfokával a megküzdési stratégiával.
A hála zenéjével hangolódtunk a boldogságóra tevékenységre.
A mesére alapozva építettem fel a hónap témáját, mely nagyon látványosnak bizonyult a gyerekeknek. A mese után lehetőségünk volt a történet tanulságának megbeszélésére.
A szívpárna körbeadásával mindenki elmondhatta, hogy neki mi okozott nehézséget az életében és hogyan sikerült neki megoldania, megtanulnia azt. A gyerekek nagyon jól érezték magukat a mozgásos hajótörés játék közben. A cél az volt, hogy senkit se lökjenek ki a hajóról, vigyázzanak egymásra. A gyerekeknek lehetőségük volt lerajzolni a mesét. Különböző akadálypályák közben, megküzdhettek a nehézségekkel. Minden gyermeknek sikerült megküzdenie ezzel a feladattal. Célba dobással és nehezebb kirakós játékkal is megküzdhettek a gyermekek a héten. A gyerekek örömmel hallgatták a hónap ellazító zenéjét, mellyel a testrészeiket is játékosan gyakorolhatták.
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban a Megküzdési stratégiák volt a boldogságóránk témája.
Ráhangolódásként a foglalkozást az ,,Égig érő fa vagyok..” kezdetű mozgásos mondókával kezdtük. Ezt követően egy saját történetet meséltem a gyermekeknek arról, hogy nekem milyen kihívással kellett megküzdenem és ezt hogyan oldottam meg. Kértem, hogy meséljenek ők is ehhez hasonló történeteket. A beszélgetés során erősítettem bennük azt, hogy ha a megpróbáltatásokat megoldottuk, akkor az jó érzéssel tölt el, és boldogabbá tesz minket.
A megküzdés téma gyakorlati részét a farsangi témahéthez kapcsolódó sorversenyek, vicces vetélkedők teljesítésével, illetve egyéni vers mondással valósítottuk meg.
A mindennapokban is akad sok kisebb-nagyobb küzdelme a gyermekeknek. De farsang idején ez még fokozódik. A kisebb versenyjátékok, sorversenyek igazi küzdő szellemet hoztak a csoportba. Koruknak megfelelő játékos feladatokat kaptak, amelybe mindenki kivétel nélkül bekapcsolódott és ahol mindenki „nyert”. Egy ,,BÁTOR VAGYOK!” feliratú érmet kapott mindenki, aki teljesítette a hét folyamán a játékokat.
Ebben a hónapban a Megküzdési stratégiák volt a boldogságóránk témája.
Ráhangolódásként a foglalkozást az ,,Égig érő fa vagyok..” kezdetű mozgásos mondókával kezdtük. Ezt követően egy saját történetet meséltem a gyermekeknek arról, hogy nekem milyen kihívással kellett megküzdenem és ezt hogyan oldottam meg. Kértem, hogy meséljenek ők is ehhez hasonló történeteket. A beszélgetés során erősítettem bennük azt, hogy ha a megpróbáltatásokat megoldottuk, akkor az jó érzéssel tölt el, és boldogabbá tesz minket.
A megküzdés téma gyakorlati részét a farsangi témahéthez kapcsolódó sorversenyek, vicces vetélkedők teljesítésével, illetve egyéni vers mondással valósítottuk meg.
A mindennapokban is akad sok kisebb-nagyobb küzdelme a gyermekeknek. De farsang idején ez még fokozódik. A kisebb versenyjátékok, sorversenyek igazi küzdő szellemet hoztak a csoportba. Koruknak megfelelő játékos feladatokat kaptak, amelybe mindenki kivétel nélkül bekapcsolódott és ahol mindenki „nyert”. Egy ,,BÁTOR VAGYOK!” feliratú érmet kapott mindenki, aki teljesítette a hét folyamán a játékokat.
A hónap témáját a 2. osztályban az Ellazulni jaj, de jó! c. dal lazító technikájával kezdtük. Beszélgettünk arról, hogy kinek mi szokott segíteni, vigaszt nyújtani, ha mélyponton van, nehézségekkel találja magát szembe. Készítettünk egy tablót, melyre a gyerekek a saját kezükre írtak olyan ötleteket, amelyek segítenek abban, hogy nyugodtabbak legyünk.
A szakiskolai tanulók körében kedvelt témakör a megküzdési stratégia. 14-20 éves, mozgásukban akadályozott diákjaink a felnőtté válás útján számos nehézséggel, problémával találkoznak. Erre a problémakörre építve szerveztünk beszélgetéseket mikrocsoportban. Különféle stresszlevezető technikákkal ismerkedtek meg a csoport tagjai, vezetett meditációs gyakorlatot próbáltak ki. A tanulókkal a Jó szó gyakorlatot végeztük, kis szívecskés papírra felírták mi az amit szeretnének hallani választott személyüktől, de nem kapják meg. A gyakorlat során lehetőség volt reagálni ezekre a szükségletekre, a csoport tagjai meghallgatták az adott diákot, majd megfogalmaztak egy szót, mondatot a vágy alapján és hangosan az adott diák irányába kimondták. A gyakorlat meghitt és bizalmas volt, sokat adott minden résztvevőnek.
Gépírás tanórába beépítve is ismerkedtek a témával a diákok, egy kedves történet ismertetése után a tanulók mondatba foglalták vágyaikat és beszélgettek arról, mi az ami akadályozza őket ezek elérésében, mit tudnak tenni a megvalósítás érdekében.
„Nincs leküzdhetetlen akadály” a hónap jelszava
– Bölcsességek értelmezése Tk.: 168.o.)
– Gyűjtögetés : megoldásra váró „feladatok”, melyekkel egy10-14 éves diák egy átlagos napon szembe kerülhet
– Ezek megbeszélése
– A problémák eljátszása
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Mint minden boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdjük. Nagyon kedvelték a gyerekek „hervad a virágom” és az almát szedj, szőlőt szedj gyakorlatokat. Ezt követően az ellazulni jajj de jó c. dalra imitáltunk mozgásokat. Meghallgatták az erdei tisztás c. mesét, azonosultak a szereplőkkel és szerettek volna olyan állatokká válni, mint amilyenek a mesében szerepeltek. Erre lehetőséget is kaptak a későbbiekben fejdíszekkel, bábokkal játszhatták ki magukból a mese adta élményeket. Sokat beszélgettünk az állatvilágról, ki mit tud az állatokról, melyik álltnak milyen képessége van, miért különleges. Kötéltáncot is jártunk zokniban végig sétáltunk a földre fektetett kötélen, aki bátor volt az csukott szemmel, aki kevésbé az nyitott szemmel. Meghallgattuk a győzelem tündér dalát és „mosolyt dobáltunk” egymásnak. Aki elkapta a plüsst „mosolyt”, annak kacagnia kellett addig amíg tovább nem dobta. Mindenki kikacagta magát, viccesebbnél viccesebb kacagásokat hallhattunk egymástól, így még vidámabbak lettünk.
Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola és Középiskola
A hónap témájaként az erősségeinket jártuk körbe. Először kivetítettem a gyerekeknek jótulajdonságokat a táblára és beszélgettünk, hogy ki melyiket ismeri, és mit jelent.
Meghallgatták A szamuráj szerencséje című japán mesét. A mese után újra megnéztük a pozitív tulajdonságokat és megkeresték, hogy a szamurájra mi illik. Beszélgettünk a meséről, és arról, hogy nekik milyen erősségeik vannak, amik segítik őket a nehézségek során.
Legvégül pedig kiszínezték a szamuráj figurát és mellé vagy ráírták a saját erősségeiket.
Nagyon tartalmas óránk volt.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Mit is kérnének a Gyerekek egy Segítőtől?
Mit tegyen egy Segítő, hogy Sokaknak jó legyen?
-rossz időből jó időt (Viola)
-szép idő, hogy virágos legyen a fű
-Család együtt legyen
-idő a Háziállatokra
-betörőtől és bankrablótól megmentő Háziállat
-kirándulás a Családdal
-gyógyulások
-ne történjenek rossz dolgok
-jókedvre derítő
-világmegmentő
-megfelelő világítás a lakásokba
A február nálunk a farsangra való készülődés hónapja. Ezt mindig várják a gyerekek. Örömmel készítjük a jelmezeket újrahasznosított és újra hasznosítható alapanyagokból, tanuljuk a táncot és mutatjuk be a produkciónkat. Bulizunk a farsangi mulatságon. Nutella partit tartottunk. Közösen gofrit készítettünk, erre került a Nutella. A hónapban tartottunk még egy örökbefogadás és egy születésnapot is. Természetesen a hónap témájával is foglalkoztunk, megbeszéltük milyen megküzdési stratégiákat alkalmazhatunk a problémáink leküzdésére. Feldolgoztuk A szamuráj szerencséje című olvasmányt a hozzá kapcsolódó feladatokkal. Végkövetkeztetésnek pedig rájöttünk, hogy a legjobb megoldás a pillanatra figyelni amiben vagyunk, és örülni annak amit megtapasztalunk.