Nem hagyományos órai keretek között nézte meg iskolánk néhány felsős osztály A kismadár című filmet. Utána beszélgettünk a szereplők megküzdési stratégiájáról, beleélve magunkat egy-egy ember érzéseibe, problémáiba.
Megküzdési stratégiák
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A gyerekekkel Boldog Dóra arról beszélgetett, hogy nap mint nap adódnak problémák, összetűzések, kisebb viták, megoldandó problémák minden ember életében. Mivel már nagycsoportosok vagyunk, néhányan szépen összetett mondatokban megfogalmazták, hogy ők milyen problémákkal küszködnek, és együtt igyekeztünk ezekre a helyzetekre megoldást ajánlani. Nagyon jó kis érvelések hangzottak el, még azoknak a szájából is, akik szinte minden konfliktusban benne vannak. Örömmel tapasztaltam, hogy a boldogságfoglalkozások hatására többen is fontosnak tartották a relaxáció alkalmazását vagy a társak támogatását, a különböző stresszes helyzetek kezelésére. A stessz kezelésére és a kudarctűrő képesség fejlesztésére nagyon jó alkalom nyilt a farsangi ügyességi játékokban való részvétellel, ahol egyénileg, párban és csapatban is megküzdhettek egymással a gyerekek.
Az előző feltöltéshez a képek lemaradtak így még pár képet feltöltök.
Megküzdési stratégiák, ez a téma talán 2019 március hónapjától az emberek felé fölött van.Hiszen új helyzetek vannak melyek új megoldásokra várnak. S valóban én úgy érzem hogy ez most nem csak a februári hónapot hanem a már átélt és még az előttünk álló hónapokra is vonatkozik.Február a farsang hónapja, várjuk hogy közös mulatozás legyen szülők, gyerekek és óvodai dolgozók között. Ez azonban most nem lehet….Így a gyerekekkel mi közösen egy kis műsort állítottunk össze, mely a mi kis közös „TITKUNK”volt .Ezt a farsang napján felvettük és a szülők számára az óvodai zárt csoportunkba osztottuk meg.Szerencsés napnak mondhatjuk hiszen a 26 gyerekből 1 hiányzott, így egy hatalmas mulatság kerekedet,ahol fánkot sütöttünk, táncoltunk, zsákbamacskát húztunk, és jól elkergettük a telet. Csoportunk elé pedig újabb feladatok kerültek méghozzá dobozokból különböző „csodák” létrehozása. Így a gyerekekkel közös alkotásba, ötletelésbe fogtunk. Így eddig szülötte egy doboz traktor ,hozzá dobozokból különböző állatok, és egy vár a közeledő március 15 -re,és még vannak további ötletek pl építő kockán,ló a fiúknak , korona a lányoknak……Nagyon ügyesen küzdöttek a gyerekek a nagy dobozok festésével, ragasztásával…..A nagy munka után azonban jól esett elvégezni néhány relaxációs gyakorlatot és meghallgatni a hónap dalát, melyet később már a munka során hallgattunk .
Februári témánk a „megküzdési stratégiák” volt, amit a témához kitalált ötlet miatt minden nap gyakoroltunk. Még januárban elhatároztam, hogy „behozom” a tévében zajló Exatlon Hungary-t az iskola falai közé. A testnevelésórákon zajló versengés mellett a tanórákon való aktív részvétel, a házi feladatok, de még a késés is a csapat rovására, vagy előnyére ment, megy. A hónap témájához tökéletesen kapcsolódott, mivel testnevelésórákon a „pirosak” és a „kékek” küzdöttek egymással, de ami ettől fontosabb volt, hogy leküzdötték önmaguk rossz tulajdonságait, megtanultak egymásért küzdeni, egymást segíteni a győzelem reményében.
A versengés mellett ismét eljött hozzánk a meseterapeutánk, aki a Három kismalac meséjét dolgozta fel a gyerekekkel, a témához kapcsolódva. Farsangra készülve busóálarcot készítettünk, majd a farsang utolsó napján az iskola többi tanulójával kiszebábot égettünk.
Annyiban volt ez különleges esemény, hogy minden tanuló felírta egy lapra, hogy milyen rossz tulajdonságától, szokásától, félelmétől szeretne megszabadulni, amit a kisze báb táskájába tettünk, majd elégettünk a babával együtt.
Az egyik rajzórán pedig a februári témához adott ötletet valósítottuk meg. Beszélgettünk a keresztnevekről, kinek mit jelent a neve, a gyerekek megkérdezték a szüleiket, hogy kitől kapták a nevüket. Ezt követően a tanulók a saját neveikből készítettek egy kis szörnyet, manót, aki majd védelmezi őket, ha bármi baj történne velük.
Mozgalmas hónapon vagyunk túl, márciusban folytatjuk a kihívást, és a boldogságóra programjait.
Széchenyi István Általános Iskola Jászkarajenő
A harmadikosok biztató mondatokkal erősítik magukat a céljaik eléréséhez.
Az óvodai jeleinkhez is kötődünk még, a képek kellemes emlékeket, hasznos tulajdonságokat idéznek fel.
Foglalkozásunkat relaxációval indítottuk. Az öt perces meditációhoz én írtam szöveget és a gyerekek tornaszőnyegen zenét hallgatva pihentek. Az órát körkérdéssel indítottuk. Kinek hogyan telt a hétvége és most hogyan érzi magát? Az első feladat az volt, hogy Bagdi Bella Bátorság dalát hallgatva a kinyomtatott szövegen húzzák alá azokat a mondatokat, amelyek a beteg gyerkeket bíztatják a Heim Pál Gyermekkórházban. Egy PPt bemutatóban gyűjtöttem össze a téma legfontosabb elemeit: Mi a stressz, pozitív és negatív stressz? Mi az akut és krónikus stressz? Miért nem kapnak gyomorfekélyt a zebrák? Hogyan lehet kezelni a feszültséget? Mi a megküzdés? Milyen stratégiákat használhatunk? Elmeséltem klasszikus megküzdési élethelyzeteket. Placid atya lágerben való túlélését. Régebbi és modern szakemberek véleményét ismertettem meg a gyerekekkel. Pl.Mérey Ferenc vagy Dr Almási Kitty. Ezután a probléma és az érzelemközpontú megküzdési stratégiákat ismertük meg és válogattuk a hozzájuk tartozó megküzdési módokat. A gyerekek szituációs kártyákat kaptak, az azon lévő kulcsokat kiszínezték és táblaragasztóval a megfelelő megküzdési módhoz ragasztották a kártyákat a táblára. Videón néztük meg egy osztály jelenetét, hogyan oldják meg egy osztálytársuk problémáját. (A fiút lopással gyanúsították) Megbeszéltük a különféle megküzdési módokat. A gyerekek szituációkat kaptak és csoportmunkában próbáltak különféle nehéz helyzeteket megoldani. Nehéz helyzeteket „kereteztünk” át Bagdi Bella Életbátorság dalával, úgy hogy a szókártyát átfordítottuk a másik oldalára. Végül stresszoldó technikákat színezőkön gyűjtöttünk össze.