A gyerekek kisebb csoportokban készítettek osztályt védő pajzsokat. Olyan tulajdonságokat igyekeztünk megjeleníteni rajtuk, amelyek nagy szerepet játszanak abban, hogy tudatos, felelősségteljes, boldog felnőttekké váljanak.
Megküzdési stratégiák
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Ennek a hónapnak a témáját egy relaxációval kezdjük: „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj”, majd az Ellazulni jaj de jó! című dal hallgatása, éneklése. A „Kedvenc játékunk kiszabadítása-bátorságpróba!” játék nagyon elbűvölte a gyerekeket. Térképet is készítettünk 10 állomással, aminek az össze feladatát nagy izgalommal hajtották végre, és a kitartó munkának meg is lett az eredménye. Az Aranykulcs című mesét is meghallgatták. Hajótörés játékot nagyon sokszor eljátszottuk, az első pár zenénél nem figyeltek annyira egymásra, de később kialakult a csapatszellem és összedolgoztak, taktikáztak, hogy-hogyan kellene megoldani, hogy senki ne essen le a plédről. Fontos, hogy kialakítsuk bennük azt, hogy úgy induljanak neki egy problémának, hogy azt érezzék, hogy megtudják oldani. Nekünk most nagy kihívás volt, hogy a farsangot megvalósítsuk, annak ellenére, hogy folyamatosan felmerültek, apró problémák. De mindet megoldottuk közösen. A megküzdés jelét felhelyeztük a hatodik lépcsőfokra. A jelüket a gyerekek úgy rakták fel, hogy elmesélhették, hogy melyik volt az a nehéz helyzet, amit megoldottak.
A gyerekek megküzdési stratégiái között van a csoportunkba a nyugalom megteremtése, lenyugvás, meditáció.
Ebben a hónapban a boldogórát a gyerekek egyik kedvenc eszközével, a babzsákkal indítottuk.
Volt fejegyensúly járás közben, lassú guggolás-felállás a fejen a babzsákkal, négykézláb mászás hátukon a babzsákkal, babzsák feldobás-elkapás. Ezeket a játékos feladatokat már többször gyakorolgattuk a gyerekekkel, sokat ügyesedtek, fejlődtek az utóbbi hetekben.
Miután jól elfáradtunk, letelepedtünk a szőnyegre, beszélgettünk arról ki milyen ügyes volt, kinek esett le keveset a babzsák.
A jó kis beszélgetés után mesére került sor: Fésűs Éva: A sete-suta őzike
A mese bevezetéseként beszélgettünk arról, hogy mit jelent a mese címe, tudja-e valaki. A mesét türelmesen, érdeklődéssel hallgatták végig a gyerekek. A mese befejeztével hosszasan beszélgettünk a mese tartalmáról. A szereplőkről, azok jelleméről. A gyerekek hosszasan fejtegették gondolataikat. A kis őzike a gyerekek gondolat és érzelemvilágában igazi hőssé vált.
Kérdésekkel próbáltam segíteni a gyermekeknek felidézni a mese tartalmi elemeit:
– Kik voltak az erdő lakói? Miért csúfolták ki az őzikét? Ki volt vele kedves?
– Hogyan ügyesedett meg az őzike? Bátor lett-e a kis őz?
– Hogyan sikerült túljárnia a farkas eszén?
– Megszerették az állatok az őzikét, tisztelték, hős lett belőle?
A sok beszélgetés után mi is kijelöltük a patak helyét, a babzsákok lettek a kövek. Terveztük egyenesre, kanyargósra a patakot, a „köveket” a patak irányához mérten helyeztük el.
A gyerekek örömmel gyakorolták a „ köveken való lépkedést”, igyekeztek, hogy minél kevesebbszer lépjenek le a babzsákról.
Emlékezetes volt a boldogóra, a mese pedig a gyerekek egyik kedvencévé vált.
Igyekszünk megerősíteni őket abban, hogy a problémákat, konfliktushelyzeteket békés, pozitív, konstruktív módon megoldani a lehető legjobb megoldás.
Az óra egy relaxációs zenével kezdtük, Bagdy Bella: Pozitív élmények újraélése.
Ezután idézeteket olvastunk a témával kapcsolatban és arról beszélgettünk. Értelmeztük a megküzdés szó fogalmát és őszintén arra is kitértünk, kinek milyen érzelem- illetve problémaközpontú megküzdése volt már és azt hogyan kezelte. Felfedeztük kinek milyen stresszkezelési módszere van.
A végén virtuálisan kaptak egy szívecskét pozitív gondolattal, amit majd az osztályban helyeztünk el.
Szegedi Kis István Református Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium
Nyugi torta – rajzolása – páros és csoportmunkában.
Tanulásban akadályozott 6-7-8. osztályos tanulókkal dolgoztuk fel a „Megküzdési stratégiák” témakört. Bagdi Bella dalával indítottuk az órát. A gyerekek próbálkoztak a dal segítségével ellazulni. A témához tartozó mese elolvasása után megbeszéltük, hogy ők mivel küzdenek meg a mindennapokban, valamint kitől és hogyan kaphatnak segítséget. Arról is beszéltünk, hogy ők hogyan és mivel tudnak segíteni a náluk gyengébb társaiknak. A munkafüzet feladatait közösen megoldottuk. Ezután elkészítettük osztályunk „Megküzdési szivárványát”. Az óra jó hangulatban telt, mindenki örömmel részt vett a feladatokban.
Az 5.a osztályosok az ötletbörzén a stresszkezelési technikák meglepően bő tárházával tették színessé az órát.
A 6.n tanulói szebbnél szebb, ötletes formában kivitelezett „Boldogságdobozokat” készítettek, melyek 21 kis cédulán rejtették mindenki számára a saját kis apró, megvalósítandó örömtevékenységét az elkövetkezendő 21 napra.
A 7.a ismét csoportokban dolgozta fel a témát a „James Gond” c. történet megírásával.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A gyermekek nagyon szegenyes környezetben élnek.Az oviban nagyon jol erzik magukat.Szivesen tevékenykednek kisebb csoprtokban.Rajzolnak együtt