Az osztályommal már nehezebb, komolyabb témákról is el tudunk beszélgetni. A szamuráj szerencséje című japán mese azonban a segítségünkre volt, hogy körbejárjuk és megértsük a megküzdés lényegét. Zene, színező, labirintus…
Megküzdési stratégiák
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
5. osztály, Manók
Nagyon-nagyon várom minden alkalommal a kis Manókkal a boldogságórákat! Várják és kérik a mesét, amit nagy átéléssel dramatizálnak az órákon. A szamuráj szerencséje egy jó kis japán mese, ami alapján beszélgettünk a megküzdésről. Zenehallgatás, dramatizálás, játék, öröm!
Ebben a hónapban egy nagyon fontos témával foglalkoztunk, hiszen ebben a korosztályban is előfordulnak konfliktusok, problémák, kudarcok, amelyekkel szembe kell nézniük és meg kell velük birkózniuk.
Az óránkat mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. Az erdei tisztás című mese meghallgatása után válaszoltak a feltett kérdésekre. Önállóan megfogalmazták, hogy minden rosszban van valami jó. A nehéz helyzeteket is meg lehet oldanunk és a problémák hathatnak pozitívan az életünkre. A mese tanulságát is megfogalmazták, hogy együtt, összefogással minden nehéz helyzetet meg lehet oldani. Kiszíneztük az állatokat, majd a lakhelyükre vezettük mindegyiket. Állatokat soroltak fel, amelyek különleges tulajdonsággal bírnak: a tevének púpja, a kengurunak erszénye, a póknak hálója van, a kakas szépen kukorékol stb. Videót is néztünk különleges állatokról, állati legekről.
A Győzelem Tündér dala után minden gyerek elmondhatta mi az, amire a legbüszkébbek magukkal kapcsolatosan. Volt, aki a hajlékonyságára, egy kislány a szép olvasására, egy kisfiú arra legbüszkébb magával kapcsolatosan, hogy megtanult biciklizni.
A tanórát mosolydobással fejeztük be, hatalmasat nevettünk mindannyian.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Februárban a megküzdési lehetőségekről beszélgettünk, társasjátékoztunk, készültünk a farsangi bálra -bohócokat festettünk, hajtogattunk, dekoráltunk-, amikor is a legtöbb gyermek a kedvenc hősének, példaképének öltözik be. 🙂 Végül mi is lerajzoltuk a saját, elképzelt hőseinket.
A megküzdés gyakorlása
Az óra elején megbeszéltük, milyen programokon, eseményeken vettünk részt a hónap során. Minden esemény valamilyen kihívás elé állította tanulóimat: a farsangra milyen jelmezbe bújjanak, hogyan fogják beszerezni a szükséges kellékeket. A versmondó versenyre való felkészülésbe sok energiát fektettek, majd meg kellett küzdeniük a zsűri elé való kiállás, szereplés okozta izgalommal. A sok erőfeszítés meghozta a várt eredményt, mindannyian sikeresen szerepeltek. Megismerkedtek a japán mesével, megrajzolták a saját szamuráj pajzsukat, igyekeztek eljutni a rizsföldig a labirintusban. Két kirakót próbáltak kirakni, egyiket kép nélkül, a másikat kép segítségével. A pozitív megerősítések kártyák segítségével a megrajzolt kezük ujjaira írták a rájuk jellemző pozitívumokat. Az óra végén eljátszottuk a mozdulat játékot. Jó hangulatban zártuk az órát.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Szívünk fája
A fa ültetési programunk előkészületei során fontos rész jutott a természetvédelem, a megóvás feladataira is. A megküzdési stratégiákat a fák, a természet számára is biztosítani kell. Ezt csak mi tehetjük meg. A fák, a természet csak akkor képes adni számunkra, ha biztosítjuk a fennmaradását.
Számba vettük, mi a teendőnk ezen a területen. Példaként a szakiskolás kertész tanulóink kerti teendőit elemeztük:
– A fáknak vízre van szüksége, a kisebb fákat locsoljuk, mint a virágokat. Figyeljük, esik-e az eső, ha nem, mi locsoljuk.
– Van, amikor vízzel permetezik, hogy levelei ne legyenek porosak.
– Permetezik, mert lehet, hogy kártevők támadják meg.
– Megmetszik, hogy szép legyen a koronájuk.
– Amíg kicsi, bekerítjük, hogy mindenki tudja, hogy vigyázni kell rá.
– A gyökerére tehetünk tápot, hogy gyorsabban nőjön, pótoljuk, ami hiányzik a földből.
Előkészültünk minden tudásunkkal, ha lesz közös fánk, majd így gondoskodunk róla.
Mindenki szereti a fákat, ezt megállapítottuk a beszélgetés végére. Hát, akkor, ezt meg is mutatjuk!
Készítettünk is egyet, hogy láthatóvá váljon szeretetünk, mielőtt a faültetési programunkra sor került volna. Bár a tavaszi virágzó fákat várjuk már, ezen a fán, nem virágok nőttek.
A februári boldogságóra a megküzdésről, erőnlétről, kitartásról, a problémák pozitív oldalról való mgeközelítésről szólt. Néhány relaxációs gyakorlattal kezdtük el az óránkat. Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó dalára megmozgattuk még egy kicsit az izmainkat is. Kézfogással a mi kis versikénkel köszöntöttük egymást:Örülök, hogy itt vagy kezdődhet egy jó nap, köszöntelek téged cselekedjünk szépet! A mai történetünk és mesénk egy kis tanulságos mese, melynek címe: Az erdei tisztás, meséltünk el és a történet alapján segítettek a gyerekek a mesebeli állatoknak hidatépíteni, hogy áttudjanak jutni a tuloldara. Hóvirágmezőt is készítettünk történetünk szereplőinek, hogy tudják merre van a helyes út.Tovább folytatva az óránkat ismételten megnéztük a Fel a fejjel c. animációs tanulságos kisfilmet (nagyon szeretik a gyerekek).Zárókörben megmutatta mindenki,milyen kitartó és erős is tud lenni egy kis kötélhúzás keretében, zárásként a Kecske, kecske mit csinálsz a kertembe? c. fogójátékkal tettük még izgalmasabbá a boldogóránkat.
Megküzdési stratégiák témakörben az első kérdése a gyerekeknek az volt, hogy mit nevezünk stratégiának? Ezután megosztották a tanulással, dolgozat írással kapcsolatos nehézségeiket és azt is hogyan oldották meg.
A szamár története könnyeket csalt a szemükbe.
A felmértük milyen stresszkezelési módszert alkalmaznak.
Elvégeztük a villámrelaxáció gyakorlatot. Volt aki aznap ki is próbálta. Azt mondta segített neki megnyugodni.
Az osztályba kitettük a Boldogságbeszédet, a Gyors és apró feszültségoldókat.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Rövid, de megküzdésekkel teli hónapon vagyunk túl. Több diáknak a vírusokkal kellett megküzdenie.
Iskolai Ki mit tudra készülve is voltak akadályok ebben a hónapban. A szamuráj szerencséje mese nagyon tetszett a gyermekeknek. Csodálatos páncélokat alkottak, amik a mindennapjainkban is segítenek a kihívások leküzdésében.
Ez a hónap a Fügécskéknek valóban a megküzdésről szólt. Kemény harcot vívtunk, illetve vívunk még most is a betegségekkel szemben. Talán a 4 év alatt még nem volt olyan, hogy ebben az osztályban ilyen tartósan és ilyen sokáig legyenek hiányzóink. A szamuráj története segítségével újra felelevenítettük, hogy a látszólagos nehézség akár az előnyünkre is válhat, a törött vízhordó edény pedig figyelmeztetett minket, hogy nem kell tökéletesnek lennünk, mert így is értékesek vagyunk. Ezzel kapcsolatban egy spontán ötlettől vezérelve megkérdeztem tőlük (megkértem, hogy előtte csukják be a szemüket), hogy ki érzi magát fontosnak. Sajnos mindössze 3-an nyújtották a kezüket, ami nagyon elgondolkodtatott. Eszembe jutott, hogy ugyanezt a kérdést felnőtteknek feltéve, valószìnű hasonló „eredményre” jutnánk, amibe nagyon szomorú belegondolni. Kár, hogy a felnőtteknek nincsenek ilyen Boldogságórái… Mindeközben a gyerekek javaslatára a humort igyekeztünk becsempészni az életünkbe. Végül pedig elkészítettük a mi Önbecsülésedényünket a technika óra keretein belül. Az érdekessége a dolognak az volt, hogy az elkészítése során sokan a saját gyengeségeikkel kellett, szembenézniük. Van egy nagyon kreatív, szépen rajzoló Fügécske, aki igazi maximalista. Gyönyörűen kidíszítette az edényét, de rosszul vágta ki, ezért összegyűrte (előfordult nála már hasonló jópárszor), én viszont „megmentettem”, a munkáját és ragaszkodtam hozzá, hogy ragassza azt fel, még inkább rávilágítva, hogy nem baj, ha van egy kis hibája, egyébként is szét kellett volna darabolnia az edényét. Ezt a munkadarabot választottam főképnek is. Aztán más pedig elhagyta a „cserép”darabját (aki egyébként is hajlamos elhagyni dolgokat)stb. Szóval a készítés során is gyakoroltuk a megküzdést.