Én vagyok a saját Hősöm. Szamuráj páncél.
Örömkereső nagyítót készítettünk.
Megküzdési stratégiák
Boldogságóra témánk a Megküzdési stratégiák volt ezen a héten.
A foglalkozást egy kis mozgással, légzőgyakorlattal és cicahát és nyújtózkodós gyakorlattal kezdtük.
A mesét Boldog Dóra ráhangoló kis versikéjével indítottam.
Az Aranykulcs című mese hossza miatt kicsit aggódtam. Nem kellett volna. Figyelmesen hallgatták a gyerekek és ezért könnyen megértették a mondanivalóját is.
Rövid beszélgetés után a könyvemből kicsusszant egy titokzatos levél.Azonnal felkeltette az érdeklődést.
Virágtündérünk kért segítséget a gyerekektől.
Próbákat, feladatokat kellett teljesíteni azért, hogy visszatérhessen a csoport kis virágtündérkéje hozzánk.
Lelkesen, izgatottan keresgélték az elrejtett leveleket, benne a próbatételeket.
-Játékokat kellett keresni megfelelő számban, színben és anyagból.
-Önálló éneklés is volt feladat. Aranyosan énekelték együtt kedvenc dalocskájukat.
-Kislánykának kisfiút kellet segítség nélkül udvari ruhába, kabátba öltöztetni. Jókat kuncogtak közben. Egyszerűnek tűnt, de időbe telt, mire sikerült.
-Utolsó feladatként számolós feladatlapot kellett megoldani.
Buzgón dolgozott rajta mindenki a cél érdekében.
Végül régi kis barátunk egy csalogató dalocska hangjaira előbújt.
Nagy örömmel fogadta mindenki.
Megküzdöttünk közösen kis barátunk visszatéréséért.Jó hangulatú, izgalmas játék volt.
Virágtündérünk nagy örömünkre ismét a polcon üldögélve figyel bennünket.
Szeretjük őt! Örülünk, hogy ismét velünk van és mi , közösen tehettünk, küzdhettünk érte.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
A nehézségekkel való szembenézés módjait is gyakoroltuk. Közösen beszéltük meg, mit tehetünk, ha szomorúak vagy dühösek vagyunk, és hogyan kérhetünk segítséget, ha szükségünk van rá. „Békefiúk és békelányok” – szerepjátékot játszottunk
pl.:”A vita a játékon”
Helyzet:
Két gyerek ugyanazzal a labdával szeretne játszani a szünetben, és összevesznek.
Feladat:
A „békefiú” vagy „békelány” lép közbe. Megpróbálják békésen megoldani a helyzetet:
• Felváltva játszanak?
• Kitalálnak közös szabályt?
• Megkérnek egy tanárt segítségre?
Cél:
Közösen megegyezni, hogy mindketten boldogok legyenek.
pl.: Játék neve: „Kié a hely a sorban?”
Helyzet:
A sorakozóban két gyerek ugyanarra a helyre szeretne állni.
Feladat:
A békefiú/békelány kérdéseket tesz fel:
• „Mit éreztek most?”
• „Mi lenne a legjobb megoldás mindkettőtöknek?”
Közös ötletelés:
Pl. sorsolás, kő-papír-olló, vagy felváltva elsőnek állni máskor
Békefiúk és Békelányok „szabályai”
Hallgassuk meg egymást, Ne kiabáljunk, hanem kérdezzünk, Ne hibáztassunk, hanem megoldást keressünk, Mindketten érezzék jól magukat a megoldásban.
Hogyan játszottuk?
• 2 „békefelügyelőt” választunk (egy fiút és egy lányt) minden játékhoz.
• A többiek játszhatták a helyzetben szereplő gyerekeket.
• Utána közösen megbeszélitek: mi volt a jó megoldás, mi segített.
Segítségül hívtam egy volt tanítványomat, aki már 5.-e és komolyan vette a boldogságórákat.
Február hónap témája a megküzdési stratégiák. Beszélgettünk a gyerekekkel, mi is az a megküzdés. Megismerkedtek a gyerekek az Aranykulcs című mesével. Játszottunk olyat is, hogy egy boszi elvitte a játékokat, és csak akkor kapják vissza, ha teljesítik a próbatételeket.
Próbatételek: versmondás, éneklés, toronyépítési verseny, és ,,hajótörés” játék. A gyerekek nagyon élvezték a tevékenységeket, és általuk megértették, mi az a megküzdés.
Hallgattuk Bagdi Bella témához kapcsolódó dalát, a munkafüzet feladataiból is oldottunk meg, és természetesen a megküzdés kiszínezett jele is felkerült a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára.
A hatodik osztály februári alkotása a „Megküzdési stratégiák” címet kapta.
A februári boldogságórát elkészítette: Vargáné Losonczi Éva
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
Az osztályban a dühkitörések és a kétségbeesés okozza a legnagyobb problémát, így ezt a két témát jártuk körbe. Megismerkedtünk az indulathőmérővel, mivel nem ismernek még minden betűt, az érzéseket megpróbálták lerajzolni. Kétségbeesés vagy kudarc esetén megegyeztünk, hogy nem szégyen segítséget, vigaszt kérni. A párok közül az egyik a „maci” bőrébe bújt és elpanaszolta a nehézségeit, a párja pedig vigasztalta.
Megküzdöttünk a témával, hősiesen teljesítettük, majd az óra végén a hónap dalára ellazultunk.
Varázslatos diákok 5. osztály
Akit érint a lámpaláz, a túlzott stressz, annak hatalmas kihívás féken tartása, a hátrányból előny formálása- pozitív stresszé alakítása. A kis szórejtvény után erről beszélgettünk. Okok, testi-pszichés megjelenései formáinak felírása után a megoldásra összepontosítva csokorba szedtük, egyfajta megoldási tervet készítettünk. Nagyon hasznos, élményszerű óra volt, hiszen meg is jelenítettük kis színpadunkon mindazt, ami jellemző a lámpalázra.
A februári téma a megküzdési stratégiák voltak. A „Meglengetem a karom, pedig alig akarom” című relaxációs gyakorlattal kezdtük a téma feldolgozását. A beszélgetőkör folyamán megkérdeztem a gyerekeket, hogy történt- e már velük olyan, hogy valamit nagyon szerettek volna (elérni), de az nem túl könnyen sikerült. A nagyobbak értették a kérdésem. Ezután elmeséltem az „Aranykulcs” című mesét, a végén átbeszéltük a kérdéseket. Majd kezdődött a bátorságpróba, ahol különböző térképek és játékos feladatok segítségével kiszabadítottuk az elbújtatott kedvenc plüssöket. A játék végén gyümölcszsúrt rendeztünk a megtalált plüssök örömére.
Boldog Dóra elkezdte a mondókáját és elmesélte az Aranykulcs meséjét. Megbeszéltük, hogy mi milyen nehéz feladatokba ütközhetünk és azt hogyan tudjuk megoldani. A gyermekek lerajzolták, hogy ki az/ mi az ami megnyugtatja őket. Ezeket a beszélgető kör során megmutatták egymásnak és elmondták, hogy miért azt rajzolták.
Februárban a Boldogságórák témája a megküzdési stratégiák voltak. Kiemelten foglalkoztunk a lámpaláz leküzdésével, mivel a közelgő nyelvi farsangi előadás sok tanuló számára éppen aktuális kihívást jelentett. Közösen megbeszéltük:
– Mit is jelent a lámpaláz?
– Kinek volt már hasonló élménye?
– Milyen testi és lelki tünetek kísérhetik?
– Hogyan lehet ezeket felismerni és hatékonyan kezelni?
A gyerekek tapasztalatokat osztottak meg, és közösen gyűjtöttünk módszereket, amelyek segíthetnek nyugodtabban, magabiztosabban kiállni mások elé.
Februárban a szeretet és összetartozás is fontos szerepet kapott. A diákönkormányzat nagyköveteivel Valentin-nap alkalmából Szeretetdobozt készítettünk, amelybe az iskolába járó gyerekek névvel vagy név nélkül üzeneteket küldhettek azoknak, akiket szeretnek vagy kedvelnek. A doboznak nagy sikere volt – több mint egy hétig díszítette az iskola előterét, és a gyerekek izgatottan várták, hogy megkapják a számukra írt kedves üzeneteket. Az iskolai farsangon néhány üzenetet fel is olvastunk, majd mindenki megkapta a neki szóló sorokat.