35 kamasszal küzdöttünk meg a feladattal, véleményem szerint hatalmas sikerrel. Az óránk menete a következő volt:
1.) „TE, A KAMASZ”: mi mindennel kell megküzdened napi szinten? Írd az ábra megfelelő helyére. Asztalterítő technikával 4 szempont volt megadva. A papír körbement az osztályban, nem volt kötelező írni rá, de volt, aki több helyre is írt:
a. Otthon: család, szülők, testvérek (diákok bejegyzése pl. „Nincs dicséret semmiért.” „Nagyon megszabják, hogy mit csináljak.”)
b. Iskola: tanárok, osztálytársak, szobatársak (diákok bejegyzése pl. „Túl sok követelmény.” „Semmire sincs időm.”)
c. Magánélet: barátok, szerelmek (diákok bejegyzése pl. „Távollét.” „Kevés közös együttlét.”)
d. Nagyvilág: minden egyéb (diákok bejegyzése pl. „Kétszínűek az emberek.” „Túl gyors és tönkretesz.”)
2.) KEZEKET FEL!: sablon mondatokat olvastunk fel egyesével, mely segíthet a nehézségek leküzdésében. Kis cetlin húztak belőlük és olvasták fel őket, mindenki egyet, a többieknek pedig kézfeltartással kellett jelezniük, ha segítség számukra az adott mondat válságos helyzetben. Hosszú listánkból a végén csak három „varázsmondat” maradt, amelyek szinte mindenkinek segítenek megküzdeni a problémákkal:
• Itt maradok a közelben, ha szükséged van rám, keress bátran.
• Minden rendben lesz.
• Szeretlek.
3.) Szilassy Piroska: SZIVÁRVÁNY c. történetének tanári előadását a gyerekek becsukott szemmel hallgatták, majd átélt, egyéni hasonló helyzeteket elevenítettek fel. A sírás jótékony hatásáról beszélgettünk, mennyire „megengedett” vagy merünk mások előtt sírni, hogyan vélekednek a sírás és a gyengeség kapcsolatáról. A fiúk általában nem szeretnek mások előtt sírni, ezt többen is kihangsúlyozták; a lányok kevésbé voltak közlékenyek a témában.
4.) „HÓGOLYÓ”- játék: mindenki felírt egy kis cédulára egy olyan problémát, amire megoldást kell(ene) találnia, meg kell küzdenie vele; mindezt természetesen név nélkül. Majd bedobáltuk – galacsinba gyűrve – mindegyiket a tanári asztalra. A terv az volt, hogy mindenki egyesével húz belőlük és hangosan felolvasva a tartalmát tanácsot ad az adott kérdésben az illetőnek. Az időszűke miatt azonban ezt a részt végül osztály szinten oldottuk meg, a leírtak egyesével történő tanári felolvasásával, és közösen kerestünk építő javaslatokat az elhangzottakra. Csak néhány belőlük:
• Félek a rossz gondolataimtól és a beteljesülésüktől.
• Osztályfőnökömmel a kapcsolatom rendeznem kellene.
• Másokhoz hasonlítanak.
• Indulataim kezelése nehezen megy.
• Apukám hiányát nem tudom feldolgozni.
• Szülői elvárások.
• Vereségtől való félelem.
5.) POZITÍV KÁRTYA (idézetek, szólások, közmondások): a foglalkozás zárásaként erősen koncentrálnia kellett mindenkinek egy konkrét, saját megoldandó problémájára, majd húznia egyet a kártyákból. A húzott kártya instrukcióját értelmeznie kellett önmagára, bízva abban, hogy az lehet gyógyír a problémájára, és ha megfogadja, képes megküzdeni vele. Ezt a feladatot nagyon élvezték, az összes kártya tartalmára kíváncsiak voltak a gyerekek, örömmel értelmezték az üzenetüket, óra után még sokáig olvasgatták és értelmezték a látottakat.
A csatolt fotón ezek a kártyák és az első feladat megoldása látható.
Megküzdési stratégiák
Februárban az erősségkártyák elkészítését választottuk.
Ezen kívül egy erősségfát is készítettünk a gyerekekkel.
A témát pár rávezető kérdéssel kezdtem,majd felolvastam nekik az Aranykulcs ,,c” mesét,ami hosszú volt,de láttam rajtuk, hogy élvezték.
Utána odaadtam nekik a kifénymásolt színezőt és beszélgettünk, hogy kinek,mitől lesz jobb kedve.
A témát pár rávezető kérdéssel kezdtem,majd felolvastam nekik az Aranykulcs ,,c” mesét,ami hosszú volt,de láttam rajtuk, hogy élvezték.
Utána odaadtam nekik a kifénymásolt színezőt és beszélgettünk, hogy kinek,mitől lesz jobb kedve.
A negyedikes diákjaimmal a februári hónapban sok mindennel megküzdöttünk közösen. A boldogságóra keretein belül a ” kiképzés” című játékot teljesítettük a fiúkkal a lányokkal pedig a ” Hajvarázs” című játékot játszottuk. Mind a két csapat nagyon ügyesen teljesített és , ami a legfontosabb, hogy nagyon jól érezték magukat a feladatok közben! Ebben a hónapban emlékeztünk meg február 22-én A Magyar Parasportolókról és úgy gondolom, hogy ez szorosan kapcsolódik a februári hónap Boldogságóra témájához! Természetesen az aktuális hónapdalt mindig hallgattuk, amit nagyon szeretnek a boldog kis baglyok!
Köszönettel: Szilvike néni!
Tildy Zoltán Általános Iskola És AMI
A tanulók stresszoldó tevékenységeket soroltak fel, beszélgettünk róla, kinek mi segít a feszültség oldásában.
A boldogságórák témakörében úgy érzem, hogy ez az egyik legnehezebb témájú hónap. Igyekeztem ennek ellenére könnyedebben megközelíteni a témát. Egy egyszerű beszélgetőkörben mindenki elmondta, hogy hogyan érzi magát. Elég színes volt a paletta, és ez így volt jó. Észrevétlenül azokat szólítottam meg a beszélgetés folytatásában, akik nem túl jól érezték magukat. Igyekeztünk választ keresni arra, hogy hogyan lehet ebből az állapotból az egyénnek kikerülni, kinek milyen praktikája, megoldása van. Máris egy ötletbörzébe csöppentünk. Az ötleteket aztán kiegészítettem a stresszoldó ételekkel. Ezt senki nem említette. A zenehallgatás ugyan felkerült a táblára, de a komolyzene nem. Itt, ezen a ponton ejtettünk szót Vivaldiról és a komolyzenéről. A pandémia sajnos a mi csoportunkat is érintette, hiszen egy osztály volt már karanténban, ugyanakkor a karanténban nem lévőket is ugyanúgy megviselte a helyzet. Beszéltünk erről is, majd eljátszottuk a szituációs gyakorlatokat. Megállapítottuk, hogy mennyivel könnyebb valakinek a bőrébe bújni és úgy nyilatkozni, elmondani az érzéseket. A mi csoportunkban nemcsak ebben a hónapban van kiemelt szerepe a stresszoldásnak. A gyerekek testnevelés órákon rendszeresen relaxálnak, délutáni tanuláskor használhatják a stresszlabdákat is, illetve egy-egy nehezebb nap után mindig odafigyelünk a lazításra, a levezetésre is. Ebben a hónapban is sokat kártyáztunk, táblajátékoztunk és sakkoztunk. Most nevén is neveztük ezeket a tevékenységeket, és bekerültek a stresszoldó tevékenységek közé. Kihasználtuk a farsang, illetve a kiszebáb égetés adta lehetősége, és ebben az évben is cetlire írtuk mindannyian azokat a tulajdonságainkat, amiktől ebben az évben szeretnénk megszabadulni. Végezetül az egyik foglalkozáson alaposan tanulmányoztuk a boldogító erősségek kártyacsomagot és elkészítettük a saját erősségkártyánkat.
A ” Megküzdési stratégiák” témában a tanulók leírták, mi minden jelent számukra küzdelmet a hétköznapokban. Bár mindenkinek a maga problémája a legnagyobb, ezeket összevetettük az éppen aktuális háborús élethelyzetekkel, s megállapítottuk, hogy hálásak lehetünk. Íme, így lesz a küzdelemből hála.
Az erősségeink gyűjtését választottuk, ami igen nehéz feladatnak bizonyult. A gyerekek egymás segítségére siettek. Ezt még gyakorolni kell!