Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiák témakör feldolgozását Bagdi Bella dalával indítottuk, közben mozogtunk, megpróbáltunk ellazulni. A témához tartozó mese elolvasása után megbeszéltük, hogy a főszereplőnek mivel kellett megküzdenie és mit tett annak érdekében, hogy elérje a célját. Ezután készített minden gyermek magának egy kecskefejdíszt. A „Hajvarázs” elnevezésű feladat nagyon tetszett a lányoknak, élvezettel készítettek egymásnak frizurát. A következő feladatban összegyűjtöttük a megküzdési szókészletünket, a megadott betűkkel nagyon jó példákat mondtak a gyerekek, hogy mi az, ami segíti őket a félelmek, izgalmak, aggodalmak leküzdésében. Ezután megnéztük a „Haj-szeretet” című animációs kisfilmet, és megbeszéltük a filmben látottakat, majd válaszoltunk a feladatban feltett kérdésekre. Végül mindenki elkészítette a megküzdési szivárványát, és megoldottuk a „Mélylégzés” elnevezésű feladatot. Zárásként ismét elénekeltük a hónap dalát, közösen mozogtak a gyerekek. Nagyon jó hangulatban telt az óra, minden tanuló aktívan vett részt benne.
Megküzdési stratégiák
A mai rohanó világban a gyerekeket egyre több inger éri, s ezek feldolgozása minden gyereknél más. Pályafutásom alatt-36 éve- megfigyelhettem, hogy egyre több félénk, stresszes gyerek van. Bagdi Bella ötlettára sokat segített a téma feldolgozásában. Az „Ellazulni jaj de jó!” című dala nagyon pozitív, nyugtató hatással van a szorongó és a hiperaktív gyerekekre egyaránt. Másik stresszoldó fegyverünk, a kacagás, amit a farsangi napokban sokat alkalmaztuk. A bánatot hamar elűzték a gyerekek. Csak felkapták a bohóc száját, s már kacagtak is. A félelem legyőzése is izgalmas téma volt, erre a „Macik kiszabadítása” című játék adott alkalmat. Az akadályokat bátran legyőzték, s aki kicsit bizonytalan volt, annak azonnal akadt segítsége.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Már harmadik éve ügyesen összegyűjtötték a gyerekek a stresszhelyzetekből adódó testi tüneteket, és sok-sok ötletet a stressz oldására. Kedvencüket kiválasztották, rajzot készítettek hozzá, és így kialakult a megküzdési szókészletünk. A megküzdés szivárványát is megcsináltuk madárkákkal, s kitettük jól látható helyre. Szeretjük ezt a témát!:)
Igyekeztünk sokat ügyesedni ebben a hónapban is:
– Farsangoltunk,
– mozogtunk sokat,
– vidámkodtunk,
– énekeltünk, zenéltünk,
– meséltük a kedvenc mesénket…
Február hónap témája a megküzdési stratégiák volt. Először megnéztük a januárban kitűzött célokat, megbeszéltük, milyen nehézségek akadhatnak ezen célok elérésében, mi az, ami segít könnyebben elérni azokat, mi hátráltat bennünket esetleg.
Ezután meghallgattuk a Kecskekatonaság című népmesét, amelyben megismerhettünk egy szegény legényt, aki nagyon sok tudással rendelkezett, kecskéket idomított, amellyel a megfelelő emberhez fordulva sikereket érhetett el, majd végcélját is eléri, miután eladta kecskéit. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy mit tennének a helyében, miután elérték azt a célt, ami nagy vágyuk volt. A tanulók úgy vélték, megérte ilyen sokáig kitartania és küzdenie a szegény legénynek. A tanulók közül néhányan úgy gondolták, nekik is erőt adott ez a történet ahhoz, hogy a saját céljaikért tovább küzdjenek.
A vidámság kedvéért kecskés fejdíszeket készítettünk, és ki is próbáltuk, milyen az, amikor valaki kommandálja a többieket. Az elkészített fejdíszeket a nap további részében is örömmel viselték a gyerekek. A nap zárásaként meghallgattuk a hónap dalát, melynek címe: Ellazulni jaj de jó, így megnyugodva, teljesen ellazulva, felfrissülve fejeztük be a napunkat.
A megküzdés napjainkban nagyon fontossá válik. A stressz ártalmaiként komoly betegségek diagnosztizálhatóak. Azonban ha megtanítjuk a gyerekeket megküzdeni ezekkel, egy boldogabb és egészségesebb életet biztosíthatunk a számukra. A medvés héten bepillantást nyerhettek a gyerekek a néphagyomány világába, a népi jóslás egyik sajátos formájába. Sokat beszélgettünk a medvéről. Kapcsolatba hoztuk előzetes ismereteinkkel, amit a télről, az állatok télre való készülődéséről tanultunk. Megnéztünk egy videót a medvékről, hiszen ezeknek a gyerekeknek nem sok lehetőségük van állatkertbe eljutni és a valóságban megismerni ezeket az állatokat.
Igyekeztem a hét folyamán minél több területen, mintegy projektben, feldolgozni a témát a Boldogságóra megküzdési tematikájába illesztve. Figyelembe vettem a gyerekek egyéni érdeklődését, képességeit, életkori sajátosságait. Ennek megfelelően válogattam össze a tevékenységeket a héten.
Minden nap terveztem valamilyen ábrázoló tevékenységet, amibe érdeklődés alapján be lehetett kapcsolódni. Készítettünk, díszítettünk az alvó macinak paplant, kiváltva ezzel a paplanos feladatot.
Törekedtem arra, hogy mindennapjainkat áthassa a mozgás változatos formában. Természetesen a témának megfelelően a medvejárást is gyakoroltuk, emellett, jógáztunk, relaxáltunk, sok időt töltöttünk a szabadban, amikor az időjárás engedte. A mozgás különös hangsúlyt kap a megküzdési stratégiák között is, igen jó stresszelvezető technika.
Matematikai ismereteiket fejleszthették a macis színezők által, ahol a dobókockának megfelelő területet kellett beazonosítani, valamint a számoknak megfelelően kellett a macit kiszínezni. megküzdöttek vele, nagyon élvezték. A figyelmüket, kitartásukat tette próbára a játék.
A Menjünk medvét vadászni! játék célja a résztvevők koncentrációs képességének fejlesztése, ráhangolás a további játékokra. A mondóka és a bemutatott mozdulatsorok elsajátítása során a gyerekek szellemileg és fizikailag is megmozgathatók, játszva tanulhatják meg és gyakorolhatják az imitáció alapjait. A gyakorlat alkalmas a memória fejlesztésére is.
Boldogságórának megfelelően igyekeztem minél több tapasztalathoz juttatni a gyerekeket a megküzdést illetően. Harcba szálltak párossával a babzsákért. Ehhez jó előzménynek bizonyult Bagdy Bella: Ellazulok, jól vagyok c. dala, mellyel átismételtük a testrészeket is a babzsákos játékhoz.Fontak karkötőt a barátnőiknek, a szabályok be nem tartásáért zálogba elvett dolgainkért küzdöttek, hogy visszakapják őket., valamint a mozgás rengeteg tevékenységet nyújtott a téma átéléséhez. Akadálypályán kellett átküzdeniük magukat, kötelet húztak, csapatok küzdöttek egymás ellen, talicskázásnál küzdöttek. Az ábrázolás tevékenysége is sok esetben küzdelmes volt, a kitartás, a kreativitás, az anyagokkal való bánásmód néhány kisgyermek számára valódi küzdelemnek bizonyult. A kicsi dió c. mese és annak eljátszása nagyon szórakoztató volt. Érdeklődéssel figyelték és átéléssel játszották el a kenyér sorsát a mag elvetésétől a felszeletelésig.
Ismét felkerült a következő lépcsőfokra a boldogság várába vezető úton a megküzdés jele is.
Kiscsoportosok lévén egy korábban javasolt témán keresztül dolgoztuk fel az adott feladatot. Ebben az életkorban tele vannak bizonytalansággal, félelemmel, így elsősorban beszélgetéssel próbáltuk feloldani a bennük lévő szorongást, illetve érzéseiken keresztül tudatosítani, hogy mindenre képesek. Többször meghallgattuk a hónap dalát, igyekeztünk megteremteni az elmélyüléshez szükséges hangulatot.
Kiscsoportosok lévén egy korábban javasolt témán keresztül dolgoztuk fel az adott feladatot. Ebben az életkorban tele vannak bizonytalansággal, félelemmel, így elsősorban beszélgetéssel próbáltuk feloldani a bennük lévő szorongást, illetve érzéseiken keresztül tudatosítani, hogy mindenre képesek. Többször meghallgattuk a hónap dalát, igyekeztünk megteremteni az elmélyüléshez szükséges hangulatot.
A fel nem dolgozott trauma vagy az egymásnak ellentmondó célok, elvárások kezelése volt a cél ebben a hónapban. A gyerekek számára is megterhelő történések sokaságával találkozunk mostanában, mint egy közeli hozzátartozó halála, a vírus miatt vagy a most zajló háborús helyzet, az ezek által okozott stressz mértéke azonban egyénenként jelentősen eltérő. Megküzdési képességeinktől és személyiségünk stabilitásától függ, mennyire viselnek meg minket ezek a veszteségek és állapotok. Fordítva is igaz ez, tehát viszonylag kisebb környezeti változás is kiválthat fokozott stresszhatást ha egyébként sok érzelmi terhet cipelünk a vállunkon. Igyekeztem minél több alkalmat találni arra, hogy oldjuk mindezt: közös, vidám programokkal és tevékenységekkel igyekeztem oldani őket. Zenés, táncos mulatságok, vidám tehetségkutató szervezésével.
Csoportunk az erdő állataival ismerkedett, Így Boldog Dóra ehhez kapcsolódó mesét hozott a megküzdési stratégiák feldolgozásának segítésére. A farkaskirály című mesében a főhős elhatározza, hogy addig nem nyugszik, míg ő nem lesz a legerősebb a világon. Ehhez a varázsló szerint le kell győznie a farkaskirályt és a három medvéjét,akiktől varázseszközeiket is megszerezheti. Ez sikerül is neki, ezért a farkaskirály tisztelete jeléül fiává fogadja. Kiderült, hogy egy boszorkány rombolja az erdőt, elüldözi az állatokat, ezért a gyerekek segítségére is szükség van. Komoly „próbákat” kell kiállniuk, hogy megmenthessék az erdő állatait. 1.próba: három információ alapján felismerni a megmentendő állatokat. 2.próba: akadálypályán(kidőlt fákon, mocsáron, barlangon) átkelni. 3.próba:rejtekhelyen, összefirkált alapon, állat alakjának felismerése, körberajzolással láthatóvá tétele(háttérből alak felismerése) 4.próba: képkirakó közös összeállítása-állatokat ábrázoló képet annyi részre osztottam, ahány gyerek van, a részeket külön borítékba téve elrejtettem a csoportban. Mindenkinek egyet kellett megtalálni és a részekből együtt összeállítani a képet. Így menekültek meg az állatok a gyerekek bátorságának, kitartásának, ügyességének, együttműködésének segítségével, s újra együtt éltek az erdőben boldog 😊 egyetértésben.