Először meghallgattuk a gyerekekkel a hónap dalát, majd megbeszéltük, hogy mit is jelenhet az, hogy megküzdési stratégia. Ki miért küzd vagy küzdött már meg? Utána megnéztük a Haj-szeretet című rövid, animációs filmet. Megbeszéltük, hogy mi okozott nehézséget a családnak és hogyan kerekedtek ezen felül. Utána párokban, elkészítették egymás frizuráját a gyerekek. Nagyon élvezték ezt a feladatot! Megbeszéltük utána, hogy mivel tudják magukat lenyugtatni egy feszült helyzetben, majd a mély levegővételről beszélgettünk. Minden gyermek készített egy szivárványt, majd vettünk egy mély lélegzetet és követtük a szivárványcsík vonalát, a vonal végén pedig kifújtuk a levegőt. Óra végén pedig meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! című dalát és végrehajtottuk a dalban elhangzott feladatokat.
Megküzdési stratégiák
Februárban meghallgattuk a hónap dalát többször is. Felolvastuk a kecskekatonaság című mesét, majd játszottunk, nem keveset küzdve az utasításokkal, közben jókat nevettünk. Összegyűjtötték a gyerekek, hogy mi mindennel kell megküzdeniük a hétköznapokon, majd megküzdési stratégiákat javasoltak egymásnak. Több helyzetgyakorlatot végeztünk, melyben a páros egyik tagjának az elvégzendő feladatra kellett koncentrálni, a másik gyereknek pedig a figyelmét kellett elterelni a feladatról. Igazán megküzdöttek! Közös célként tűztük ki egy olyan feladat megoldását, mely számunkra teljesen új és bizony nem könnyű. Kitaláltuk, hogy készítünk egy léghajót fonalból, tapétaragasztó segítségével. Hát nem volt egyszerű, megbirkóztunk ezzel is. Hálásak voltunk, hogy kitartottunk, ezt is megtanultuk közösen. A hétköznapokon meg kell időnként küzdeni a nézeteltérésekkel, vitákkal is, még a legjobb barátok között is előfordul. Az igazi barátság mindig megtalálja a megoldást. Az egyik kislány meglepte barátnőit egy általa készített kedves ajándékkal, ezzel is örömet szerezve nekik. Öröm látni a kis szeretetüket, fejlődésüket! Hogyan legyünk napról napra jobb emberek? Erre keressük a választ. Minden nap rátalálunk.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Közösen gyűjtöttük össze, hogy mi segít, amikor nagyon izgulunk, félünk, aggódunk valami miatt, hogyan tudjuk levezetni a stresszt. Napjainkban, a háború okán, még nagyobb aktualitása van egy ilyen megküzdési szókészletnek, ami segíthet tompítani az aggodalmat, oldani a gyerekekben felgyülemlett feszültséget.
Egy újabb hónap feladatain vagyunk túl, a cél pedig egyre közelebb van. A hetet az animáció megnézésével kezdtük. A gyerekeknek nagyon tetszett a kis mese, sokat nevettek az ügyetlen kiskecskén. A videó után megbeszéltük, hogy amikor ők kicsik voltak, ugyan olyan kis esetlenek voltak, mint a mesében szereplő kiskecske. De ahogy nőttek, egyre ügyesebbek lettek és szépen megtanultak sok-sok akadályt legyőzni, küzdeni a célért. A beszélgetés által sikerült megértenünk a mese lényegét. A kecskés alkotást ismét közösen készítettük el, a gyerekeknek nagyon tetszett, szeretnek állatos műveket készíteni bármilyen formában. A babzsákos feladat kissé nehezen ment, sok a kissebb gyermek a csoportba, akik, ha babzsákot látnak, egyből a játék és a tornagyakorlatok jutnak eszükbe, nehezükre esik nem hozzányúlni rögtön a babzsákhoz. A nyugipaplan egy kész takaró volt, melyet gyakran igénybe vettek a gyerekek egész hónapban, ha esetleg eltört a mécses valami miatt. Összességében jól telt a hét és talán sikerült megértenie néhány gyereknek a beszélgetések lényegét. Majd újabb létrafokot léptünk előre a kastélyunk felé haladva.
Megküzdési stratégiák
Nagyon örültünk a hozzánk közel álló e havi feladatoknak, melyeket a februári projektünkbe beépítettem. Csupa-csupa jó feladat közül lehetett válogatni. Több napra terveztem a feladatokat.
Mielőtt hozzá fogtunk,- témára hangolódtunk- közös énekléssel és relaxációval. Ezt követően beszélgetést kezdeményeztem céljainkról és az oda vezető útról, a megküzdésről, kitartásról. Majd javasoltam egy kis filmvetítést, ami a témához kapcsolódott.
Az animációs kisfilm elnyerte mindannyiuk tetszését, megkedvelték a kecskék történetét. Sokat nevettek, vidám perceket töltöttünk el együtt. Majd festést kezdeményeztem, amit érdeklődéssel fogadtak a gyerekek. A kéznyomattal készített kecskeképek jól sikerültek, a gyerekek ügyes, aktív részvételének köszönhetően. Az alkotásokat faliújságunkra kihelyeztük. / Nagyon szeretnek festeni, így a tevékenység örömet jelentett számukra./
Farsang lévén álarcok, fejdíszek készítését kezdeményeztem egy másik alkalommal. Többen is kérték, hogy kecskés álarcot is lehessen díszíteni. A Kecske, becske kezdetű dalos játékkal folytattuk a délelőttöt ezen a napon. Csoportom egyik nagy kedvence. Nagyon örültek, hogy újra előkerült. A babzsákszerző játék is nagyon élvezetes számukra. Versengenek, hogy ki szerzi meg előbb a babzsákot.
A délelőttök folyamán gyakran előkerül a fonás. A kalácsfonást jobbára kislányok választották, de néhány fiú is bekapcsolódott. Karkötők, nyakláncok készültek, amire nagyon büszkék voltak. Megküzdöttek a feladattal. A nap végén haza vihették.
A kicsi dió című Magyar népmese lehetőséget kínált a történet drámajátékkal történő feldolgozására. Magvetéstől a kenyér szeletelésig minden tevékenységet mozgással kísértünk és közben megtanultuk a kis cipó mondókáját is.
Jó volt együtt dolgozni a gyerekekkel, sikerült kitűzött céljaimat megvalósítanom. Nagyon bízom a program sikerességében, hiszek a pozitív gondolkodású, újra szeretni tudó gyerekek nevelésében.
Beszélgetés a megküzdési stratégiákról. Kinek milyen a gondolkodási beállítódása? Stressz, ennek jelei, okai, illetve elkerülésének lehetőségei.
1. Ráhangolódás babzsákkal: foglalkozásokat neveztem meg, ezzel kapcsolatban kellett gyűjtenie a gyerekeknek kifejezéseket.
2. Interjú: Te mit tennél… hogy megvédd az embereket? A gyerekek társaikat kérdezgették a megoldásról. Mindenki pozitívan reagált a feltett kérdésre, azonnal választ adtak, nem késlekedtek, mint azt a valóságban tapasztalnánk.
Válaszok röviden:
– Megparancsolnám a Tudósoknak, hogy készítsenek ellenszert!
– Varázsital készítése a betegeknek a gyors gyógyulás reményében
– Védőital adása mindenkinek a birodalomban
3. Zárókör: Ellazulni jó c. dalra mozgás
Beszélgetés a megküzdési stratégiákról. Kinek milyen a gondolkodási beállítódása? Stressz, ennek jelei, okai, illetve elkerülésének lehetőségei.
1. Ráhangolódás babzsákkal: foglalkozásokat neveztem meg, ezzel kapcsolatban kellett gyűjtenie a gyerekeknek kifejezéseket.
2. Interjú: Te mit tennél… hogy megvédd az embereket? A gyerekek társaikat kérdezgették a megoldásról. Mindenki pozitívan reagált a feltett kérdésre, azonnal választ adtak, nem késlekedtek, mint azt a valóságban tapasztalnánk.
Válaszok röviden:
– Megparancsolnám a Tudósoknak, hogy készítsenek ellenszert!
– Varázsital készítése a betegeknek a gyors gyógyulás reményében
– Védőital adása mindenkinek a birodalomban
3. Zárókör: Ellazulni jó c. dalra mozgás
Ez a hónap a megküzdési stratégiák hónapja. A gyerekekkel a Kecskekatonaság feladatot választottuk. A mese meghallgatása után kis kecskefej bábukat készítettek. Itt küzdöttek a rajzolással, a nyírással, ragasztással, nehezen, de sikerült elkészíteni. Ezután egy kis katonásat játszottunk, majd jól esett egy kis pihenés a szőnyegen. A kis kecskék mindennap megküzdenek a betűk, szavak kiejtésével, a szavak másolásával, a számfeladatok megoldásával. Számukra mindennap egy igazi kihívás. Küzdenek, de tudják a küzdés meghozza a gyümölcsét, mert ha ügyesen veszik az első osztály feladatait, léphetnek a „katonai ranglétrán” a második osztályba. Élvezték a feladatokat, várják a következő hónap kihívását.
Beszámoló
Mesevár Óvoda és Bölcsőde Mende
Törpike csoportjában megtartott Boldogságóráról,
amelynek témája: A megküzdési stratégiák téma volt.
A farsang vége felé közeledünk, sok-sok vidám napot tudhatunk magunk mögött.
A kicsik, most ismerkedtek az óvoda, a csoport farsangi szokásaival. Nagyon szívesen vettek részt a terem díszítésében, ügyeskedtek az álarcok színezésében, festésében.
A vidám farsangi hangulatban sem feledkeztünk meg arról, hogy tovább ismerkedjünk, játsszunk a Boldogságórás témákkal, a felkínált ötletekkel.
Most is, mint mindig énekszóval, dallal indítottuk Boldogságóránkat, nagyon tetszenek a dalok a gyerekeknek, a zenére való közös mozgást is nagyon élvezik.
Meghallgattuk közösen, Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! c. dalát, leheveredtünk „Nyugalompaplanunkra”, amelyet daduskánk varrt nekünk. Ezután, elénekeltük közösen A part alatt..c dalunkat.
A témára való jobb ráhangolódás végett,dr. Bagdy Emőke, relaxációs feladatai közül is kettőt
megvalósítottunk:” Meglengetem karom, pedig alig akarom”, és a „Dagasztás” gyakorlatokat.
A továbbiakban, mesepárnáinkon kényelmesen elhelyezkedve, meghallgattuk A kicsi dió c. mesét.
A meséléssel, olyan hangulatot sikerült teremtenünk, amelyben jól érezték magukat a gyerekek, és szívesen meséltek arról, hogy miért kellett már megküzdeniük, és mennyire volt ez nehéz vagy könnyű feladat?
A mese meghallgatása után, eljátszottuk, hogy miből lesz a kenyérke? versikét.
Nagyon tetszett a gyerekeknek, többször is kérték eljátszását a kenyér dagasztásának, sokan elmondták, hogy otthon is sütnek kenyeret, természetesen kenyérsütő gépben.
A mese szereplőit, gyurmából is elkészítettük, ügyesen, kreatívan dolgoztak a gyerekek.
Nagyon szép „emberkék” készültek.
Egy nagyon vidám játékot is eljátszottunk, a Kecske-becske.. játékot. Nagyon nagy sikere volt a gyerekek körében, először a játékszabály elsajátítása egy kicsit nehezen ment, de utána annál nagyobb vidámsággal játszottuk el a csoport tagjaival .
Közösen készítettünk egy tablót is, az ügyesebbek színezni, ragasztani segítettek, majd közösen egy szép, színes szivárvány festettünk. Nagyon élvezték a gyerekek. Munka közben, megbeszéltük, hogy a mi feladatunk most, hogy elkészítsük ezt a tablót, meg kell kicsit küzdenünk a felmerülő feladatokkal. Meg is küzdöttünk, elkészítettük.
Az alkalmazott módszerekkel a gyerekek fantáziájának, önkifejező készségének erősítése volt a célom.
A sok közös játékkal, a csoport összetartozását, a közösség alakítását, a kis barátságok elmélyítését céloztam meg.
A mesével, a téma többirányú megközelítésével, a felmerülő problémák megoldására való törekvés, a megoldás keresése volt a célom.
Boldogságóránkat, zenehallgatással fejeztük be, ismét meghallgattuk, Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó c. dalát.
Beszámoló
Mesevár Óvoda és Bölcsőde Mende
Törpike csoportjában megtartott Boldogságóráról,
amelynek témája: A megküzdési stratégiák téma volt.
A farsang vége felé közeledünk, sok-sok vidám napot tudhatunk magunk mögött.
A kicsik, most ismerkedtek az óvoda, a csoport farsangi szokásaival. Nagyon szívesen vettek részt a terem díszítésében, ügyeskedtek az álarcok színezésében, festésében.
A vidám farsangi hangulatban sem feledkeztünk meg arról, hogy tovább ismerkedjünk, játsszunk a Boldogságórás témákkal, a felkínált ötletekkel.
Most is, mint mindig énekszóval, dallal indítottuk Boldogságóránkat, nagyon tetszenek a dalok a gyerekeknek, a zenére való közös mozgást is nagyon élvezik.
Meghallgattuk közösen, Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! c. dalát, leheveredtünk „Nyugalompaplanunkra”, amelyet daduskánk varrt nekünk. Ezután, elénekeltük közösen A part alatt..c dalunkat.
A témára való jobb ráhangolódás végett,dr. Bagdy Emőke, relaxációs feladatai közül is kettőt
megvalósítottunk:” Meglengetem karom, pedig alig akarom”, és a „Dagasztás” gyakorlatokat.
A továbbiakban, mesepárnáinkon kényelmesen elhelyezkedve, meghallgattuk A kicsi dió c. mesét.
A meséléssel, olyan hangulatot sikerült teremtenünk, amelyben jól érezték magukat a gyerekek, és szívesen meséltek arról, hogy miért kellett már megküzdeniük, és mennyire volt ez nehéz vagy könnyű feladat?
A mese meghallgatása után, eljátszottuk, hogy miből lesz a kenyérke? versikét.
Nagyon tetszett a gyerekeknek, többször is kérték eljátszását a kenyér dagasztásának, sokan elmondták, hogy otthon is sütnek kenyeret, természetesen kenyérsütő gépben.
A mese szereplőit, gyurmából is elkészítettük, ügyesen, kreatívan dolgoztak a gyerekek.
Nagyon szép „emberkék” készültek.
Egy nagyon vidám játékot is eljátszottunk, a Kecske-becske.. játékot. Nagyon nagy sikere volt a gyerekek körében, először a játékszabály elsajátítása egy kicsit nehezen ment, de utána annál nagyobb vidámsággal játszottuk el a csoport tagjaival .
Közösen készítettünk egy tablót is, az ügyesebbek színezni, ragasztani segítettek, majd közösen egy szép, színes szivárvány festettünk. Nagyon élvezték a gyerekek. Munka közben, megbeszéltük, hogy a mi feladatunk most, hogy elkészítsük ezt a tablót, meg kell kicsit küzdenünk a felmerülő feladatokkal. Meg is küzdöttünk, elkészítettük.
Az alkalmazott módszerekkel a gyerekek fantáziájának, önkifejező készségének erősítése volt a célom.
A sok közös játékkal, a csoport összetartozását, a közösség alakítását, a kis barátságok elmélyítését céloztam meg.
A mesével, a téma többirányú megközelítésével, a felmerülő problémák megoldására való törekvés, a megoldás keresése volt a célom.
Boldogságóránkat, zenehallgatással fejeztük be, ismét meghallgattuk, Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó c. dalát.