Bagdi Bella: Ellazulok… dal éneklése mozgással kísérve. A part alatt… dal megnézése youtubon. Mesére hívó mondóka, mese: A kicsi dió. Beszélgetés: Hogy készül a kenyér? A kenyér létrejöttének eljátszása mozgással. Mondóka megtanulása. Zárókör. Megküzdés jelének felragasztása a következő lépcsőfokra.
Megküzdési stratégiák
A gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek többsége érzelemközpontú megküzdési módszert alkalmaz. Kifejezetten gyorsan reagálják le a szituációkat, főleg szélsőséges érzelmekkel.
A hónap foglalkozása 3 csoportban valósult meg. Két csoportban a tematika rövidített változatát tudtam velük megdolgozni – ennyire voltak készek. A harmadik csoport foglalkozása tökéletesen sikerült – nemcsak a terveim szerint, hanem érezhetően átment, amit szerettem volna nekik átadni.
A foglalkozásra a gyermekeket szív alakba helyezett Boldogító erősségek kártya várta. Ezek közül mindenki választott magának egyet vagy kettőt, ami megszólította. Ezt követően felolvasták a kulcsfogalmat, elmondták gondolataikat, majd mindenki választott magának egy színes kartont, melyre egy új, belül ezüst, körvonala adott színű filccel a kulcsszót felírta a saját kártyájára, majd díszítette azt.
Felolvastam a szamár történetét a kézikönyvből, beszélgettünk a megküzdési módszerekről, azonosítottuk azokat. Ezt követően a közösségi helyiségben levő minikönyvtárból mindeki kiválaszthatta azt a könyvet, mely szerinte leginkább szimbolizálta az ő életnehézségeit. Különleges gondossággal válogattak a lányok. Miután meglett, kijelöltem az életútjukat, kértem, hogy könyvvel a fejükön sétáljanak végig rajta. Ezt követően egy gyermeket kértem, hogy a könyvvel a fején sétáló előtt szaladjon át, majd mindenki körülötte mozgott úgy, hogy nem érhetett hozzá a másikhoz. Mindenki kipróbálta a különböző szerepeket. Körben ülve átbeszéltük ki, mit élt át, mi lehetett a gyakorlat lényege. A foglalkozáson résztvevő kollégákat megkértem, hogy adjanak visszajelzést a gyermekek megküzdéséről, mely építő volt számukra. Ez a rész minden résztvevőt teljesen bevonzott, nagy figyelemmel koncentráltak arra, hogyan látják őket a felnőttek. A foglalkozás végén az ajánlott zenére relaxáltunk.
Az a két csoport, akikkel rövidített programunk volt két gyakorlatot végzett – az erősségek kártyáját választották ki, majd készítettek saját kártyát, illetve a könyves gyakorlatot a feldolgozásával. Minden gyermek magával vitte a megerősítését, sőt javasolták, hogy a csoportjukba vásároljanak parafatáblát, ahova kitűzhetik.
Minden ember életében vannak nehézségek, mindenkinek van olyan valami, amitől fél, mindenki életében eljön az a pont, amikor úgy érzi, ez biztosan nem fog sikerülni! Így vannak ezzel a gyerekek is! Van , aki a Covid helyzetben, picit depressziósabb lett, hiányzott neki minden, és mindenki, aki az iskolához kötött, Még is , amikor a helyzet úgy adta, hogy már járhatunk iskolába, egyre inkább befelé forduló lett, zárkózott.
A tanulókkal egy kis filmet néztünk meg ebben a témában, majd közösen elemeztük azt! Ez után mindenki felírta egy lapra, mely terület az, amitől tart, amitől fél, ami sokszor bonyodalmat okoz a mindennapjaiban! Ezt követte a “ Rajzban mondom el…”
Itt lerajzolhatták, miben érzik magukat erősnek, vagy éppen miben gyengének, vagy mitől félnek!
A stressz mindennapi életünk része, alkotóenergiáink egyik fontos forrása, mely cselekvésre sarkallhat, segíti küzdelmeinket.
A rajzok felszabadítottak rengeteg negatív érzelmet a gyerekekben! Voltak olyan diákok, akik úgy érezték, azzal, hogy lerajzolták, kirajzolták magukból, sokkal könnyebb lett a szàmukra! Akik pedig meg merték fogalmazni, miben jól, tudom, hogy ez után a jó úton fognak három, és , ha nyolcadik osztály végéig nem engedem el a kezüket, már utána sem fognak letérni róla!
A megküzdési stratégiák mindenki számára elsajátíthatóak, a pedagógusok is kiemelt szerepet élveznek a helyes minták közvetítése szempontjából. Az első lépés az ehhez vezető úton, ha segítünk a gyerekeknek megérteni és rendszerezni érzelmeit. A hangulati és indulati élet szabályozásában óriási szerepet játszik az a képesség, hogy differenciálni tudjuk saját érzelmeinket.
Nyilvánvalóvá kell tenni a gyerekek számára, hogy nincsenek elfogadhatatlan érzések, csak elfogadhatatlan tettek. Az érzések, amiket sokszor igyekszünk elfojtani sokkal több baj forrását jelenthetik. Tudhatjàk azt, ránk mindig számíthatnak, segítek, de hinniük kell magukban!
Boldogságóránk következő témáját, Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjének segítségével dolgoztuk fel. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, kíváncsian hallgatták, majd ügyesen megfogalmazták gondolataikat, kérdéseiket a mesével kapcsolatban. A mese megismerését követően beszélgettünk a gyermekekkel az őket ért nehézségekről, és azok megoldási lehetőségeiről. Arról, hogy mindenkinek vannak küzdelmei, nehéz feladatai az életben, melyet minden ember próbál a lehetőségeihez képest a lehető legügyesebben megoldani.
Arról is beszélgettünk, hogy hol és kivel érezzük magunkat a legnagyobb biztonságban.
Megbeszéltük, hogy milyen érzelmeket ismerünk és ezek hogyan hatnak ránk. Az érzelmek ábrázolásában vannak még hiányosságaink, hosszasan tanulmányoztuk az emberi arcon, hogyan tudnánk a különböző érzelmeket lerajzolni, megjeleníteni.
Újra és újra meghallgattuk Bagdi Bella: Elazulni jaj de jó…. című zenés relaxációját, teljesen lenyűgözött bennünket, nagyon jó hangulatunk lett tőle.
Kiszíneztük a megküzdés jelét volt, aki több jelet is színezett.
Teljesítettük a bátorságpróbát és kiszabadítottuk a kedvenc játékainkat. „Pók néninek” szebbnél szebb pókhálókat készítettünk színes fonalak segítségével, az alkotásokból kiállítást rendeztünk a folyosón.
Farsangon is igyekeztek a gyermekek valamilyen hős „bőrébe” bújni, aki remekül boldogul a nehezebb helyzetekben is.
Légy bátor és erős! 🙂
Lélekerősítő idézeteket gyűjtöttünk, melyből plakátot is készítettünk, és ezt osztályunkban ki is helyeztük.
Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola
Megnéztük a Haj-szeretet című kisfilmet. Mélyen megérintette a gyerekeket, sokat beszélgettünk róla. Meséltek a saját megküzdési stratégiájukról.
Megismerkedtünk a mesével. Elmondták, melyik szereplőt miért kedvelték meg. Jól szórakoztak, miközben eljátszották a mesét.
Megküzdési stratégiák
Az óra elején ablaknyitás után légzőgyakorlatot végeztünk. A „Haj-szeretet” című animációs film megtekintése után megbeszéltük, hogy melyik szereplőnek mi okozott nehézséget, és ezt hogyan sikerült megoldaniuk. Összegyűjtöttük a szereplők tulajdonságait is. Újabb légzőgyakorlat következett mély belégzéssel, lassú kilégzéssel. Felhívtam a tanulók figyelmét arra, hogy ezzel a gyakorlattal sikerülhet az esetlegesen bennük lévő feszültséget oldani. Ezután szivárványt rajzoltunk és megismételtük a légzőgyakorlatot a szivárvány színein ujjal való végighaladással együtt. A hónap dalának meghallgatása közben elvégeztük a dalban szereplő gyakorlatokat. A tanulók megjegyezték, hogy a gyakorlatok elvégzése után „teljes nyugalmat” éreztek, ellazultak. A Kecskekatonaság című mese meghallgatása után kiszínezték a kecske fejdíszeket. Az óra végén a „Kiképzés” feladatai közül kérésemre három olyan feladatot választottak a tanulók, ami némi nehézséget, kihívást jelenthet a számukra. A gyakorlatokat sikeresen végrehajtották. Az óra aktívan, jó hangulatban telt.
Sajnos egyre több a már gyerekként is lehetnek csalódottak, kiábrándultak. Soha nem ok nélkül. A jövőnk célja, értelme, hogy testileg és lelkileg egyaránt egészséges fiatalságot neveljünk. Így nem szabad elfelednünk, hogy a gyerekek ránk vannak hangolódva ezekben a nehéz időkben és ők is igénylik, keresik azokat a megküzdési eszközöket, ami segíthet nekik abban, hogy derűs lélekkel tudjanak keresztül menni a kihívást rejtő időszakon.
Az órán farsanghoz kapcsolódva pompomlányként és focistákként vettünk részt. Különböző színű pompomjainkon fonástechnikákat tanultunk, mutattunk egymásnak. Ezt követően „pompom” alakzatokat és hajakat alkothattak egymással a gyerekek. Kreativitásunk biztosan sokat fejlődött a feladat alatt.
Osztályunk nagyon kedveli a táncot, zenét. Stressz és feszültség ellen kiváló orvosság, így hát pompomtáncra is perdültünk.
A mesék képesek csökkenteni a stresszt a gyerekek életében, hogy hosszú távon a változásokból előnyt kovácsolhassanak. Így foglalkozásunk során megismerkedtünk „A bugyelláris, a pipa meg az üveg” című mesével.
A boldogságóra során fejlesztettünk a gyerekek érzelmi intelligenciáját, a stresszel szembeni tűrőképességüket, feszültséget oldottunk, fejlesztettük a kreativitást, harmonikus légkört teremtettünk. Remélem, hogy sikerült nehézségekkel szembeni megküzdési stratégiákat felfedezniük, amiket aztán a mindennapi helyzetekben fel tudnak használni.
„Azelőtt a legnehezebb a pillangónak, hogy kikel a bábból.” 🙂
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A februári hónap témája „A megküzdési stratégiák”.
Óvodánkban február 25-én a farsangolás volt az aktualitás. Ezen a napon beöltözve maskarákba elindultunk egy képzeletbeli világba. A hősök világába kalandoztunk, ahol próbatételeken kellett keresztül jutnunk.
Az órát relaxálással kezdtük. Meghallgattuk Bagdi Bella „Ellazulni jaj, de jó” c. dalát.
Ezt követően megnéztük a „Fel a fejjel!” c. animációs kisfilmet. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen nehézségek akadtak céljaik elérésében. Hogyan küzdötték át magukat az akadályokon. Megbeszéltük, hogy szüleikre, testvéreikre, barátaikra számíthattak a nehézségek során. Nagyon nagy élmény volt számukra beszélni a nehézségeikről. Együtt megállapítottuk, hogy „segítséget kérni nem szégyen”.
A választható feladatok közül a „Fel a fejjel!” című feladatot választottuk. A következő próbatétel során gyurmából megformáztuk a két főszereplőt.
Ezt követően a gyerekek egyetértettek abban, hogy még nagyon sok mindennel kell megbirkóznunk életünk során, a mai nap során, de mindig van, akire számíthatunk, aki mellettünk áll, aki biztat bennünket.
A következő próba a „Lufitánc” c. viselte. Két gyereknek jutott egy-egy lufi. Az egymással szemben álló játékosok a léggömböt a mellkasuk vagy a hasuk között tartották, a kezüket közben a hátukhoz tették. A gyerekek a zene ütemére ide-oda mozogtak, táncoltak. Természetesen a lufinak nem volt szabad leesnie vagy szétpukkadnia. Akiknél ez bekövetkezett, mindkét gyerek kiesett a játékból. Az utolsó játékban maradt pár volt a győztes.
Újabb versenyjáték volt a „Lufiterelgetés” ügyességi játék, amelyben egy lufit kellett egy bottal terelgetni a gyerekeknek. Aki elsőnek ért a célba az nyert.
A versenyjátékok során megtapasztalhatták, hogy milyen az egymás elleni küzdelem, a versengés, a győzelem, a siker, az elismerés. A játékban résztvevők elismerést, jutalmat, dicséretet, kaptak. Az első helyezettek sikerélményhez jutottak, az utolsó helyezetteknek el kellett fogadniuk, hogy most nem ők győztek. A játék a kudarctűrő képességüket is próbára tette.
A beszélgetőkör során megbeszéltük, hogy sikerült leküzdenünk az akadályokat.
A boldogságvár hatodik lépcsőfokára felkerült a megküzdési stratégiák jelképe.