Boldogságóra beszámoló
A februári hónap témáját – „A megküzdési stratégiák” – dolgoztuk fel az 1. osztályos tanulókkal. A tevékenységek megkezdése előtt beszélgettünk a nehéz helyzetekről, a problémák hatékony megoldásáról és a stresszhelyzetről.
A programban leírt feladatok közül az alábbiakat választottam:
1. Mélylégzés
A feladathoz minden tanuló elkészítette a saját szivárványsorát. Az alapot megkapták és a minta alapján kellett kiszínezniük, ügyelve a színek sorrendjére. Elvégeztük a hozzá kapcsolódó légzőgyakorlatokat. A gyerekek szívesen vettek részt a feladatban, szeretnek színezni és kedvelik az ilyen jellegű feladatokat.
2. Kecskekatonaság
A feladat elvégzése előtt felolvastam a gyerekeknek a mesét. Megbeszéltünk a szereplőket, a mese tartalmát. Ezt követően készítették el a fejdíszt. A kecskefej alapját megkapták, kiszínezték. Az előre elkészített ívre felragasztották, összeillesztették tanítói segítséggel.
Közösen eldramatizáltuk a mesét. Ügyesen dolgoztak, élvezték a feladatot. Hatékonyan tudtak közösen dolgozni a dramatizálás alatt.
3. A kiképzés
A feldolgozást követően a kiképzés következett. Először én mondtam a tanulóknak mozgássorokat, utána pedig ők is állíthattak össze. A mozgásos gyakorlatokat mindig örömmel végzik. Sikeres volt a „katonává” képzés.
4. Zárókör
Záró feladatként meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalát. A gyerekek figyeltek a dal szövegére, a feladatokat pontosan végezték.
Összegzés:
A tanulók a foglalkozás során végig motiváltak voltak. Szívesen végezték el a feladatokat, mindenki részt vett benne. Az óra jó hangulatban telt. Ügyesen dolgoztak együtt.
Megküzdési stratégiák
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
Boldogságóra beszámoló
A februári hónap témáját – „A megküzdési stratégiák” – dolgoztuk fel az 1. osztályos tanulókkal. A tevékenységek megkezdése előtt beszélgettünk a nehéz helyzetekről, a problémák hatékony megoldásáról és a stresszhelyzetről.
A programban leírt feladatok közül az alábbiakat választottam:
1. Mélylégzés
A feladathoz minden tanuló elkészítette a saját szivárványsorát. Az alapot megkapták és a minta alapján kellett kiszínezniük, ügyelve a színek sorrendjére. Elvégeztük a hozzá kapcsolódó légzőgyakorlatokat. A gyerekek szívesen vettek részt a feladatban, szeretnek színezni és kedvelik az ilyen jellegű feladatokat.
2. Kecskekatonaság
A feladat elvégzése előtt felolvastam a gyerekeknek a mesét. Megbeszéltünk a szereplőket, a mese tartalmát. Ezt követően készítették el a fejdíszt. A kecskefej alapját megkapták, kiszínezték. Az előre elkészített ívre felragasztották, összeillesztették tanítói segítséggel.
Közösen eldramatizáltuk a mesét. Ügyesen dolgoztak, élvezték a feladatot. Hatékonyan tudtak közösen dolgozni a dramatizálás alatt.
3. A kiképzés
A feldolgozást követően a kiképzés következett. Először én mondtam a tanulóknak mozgássorokat, utána pedig ők is állíthattak össze. A mozgásos gyakorlatokat mindig örömmel végzik. Sikeres volt a „katonává” képzés.
4. Zárókör
Záró feladatként meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalát. A gyerekek figyeltek a dal szövegére, a feladatokat pontosan végezték.
Összegzés:
A tanulók a foglalkozás során végig motiváltak voltak. Szívesen végezték el a feladatokat, mindenki részt vett benne. Az óra jó hangulatban telt. Ügyesen dolgoztak együtt.
Egy osztály életében szinte minden nap történik valami, amivel meg kell küzdenünk, akár egyénileg, akár csoportos formában is. Emiatt vártam már nagyon a február hónapot, hogy célzottan koncentrálhassunk a megküzdési stratégiákra. Biztos vagyok benne, hogy mindenki talált olyan lehetőséget, amelyet a későbbiekben is alkalmazni fog.
Gyakran kezdjük a napjainkat kellemes, relaxációs zene hallgatásával. Ezzel igyekszem elősegíteni a harmónikus, oldott légkör kialakulását. Így tettünk a Boldogságóránk elején is. Elmeséltem a gyerekeknek a „Szamár történetét”, majd levontuk a tanulságot. Ezután beszélgettünk az érzelem központú és a probléma központú megküzdési statégiákról. Mindenki elmondhatta a saját történetét a példák mellett. Elemeztük az egyes eseteket. Bemutattam és kipróbáltuk a gyors és apró feszültségoldó technikákat. Nem is gondolták, hogy a sóhajtás, vagy az éneklés is ezek közé tartozik. 🙂
A szabadban történő mozgás és munkavégzés szintén stresszcsökkentő hatású, ezért úgy gondoltam, hogy itt a legjobb alkalom arra, hogy összekössük a kellemeset a hasznossal. Az iskolánk 30 hektár területen helyezkedik el, körül öleli egy nagy park és erdőnk is van. Mindig akad tennivaló, szépíteni való, ezért körbejártunk és összeszedtük szemetet. A gyerekek lelkesen dolgoztak, észre sem vették, hogy telik az idő. Büszkék voltak magukra, hogy tettek az iskoláért. Én pedig rájuk, mert igazán szorgalmasan dolgoztak. 🙂
Az akadályok csak az elmédben léteznek…
A február hónapja a Bagolyvárunkban az akadályok leküzdéséről szólt. S a kulcsszavunk: EGYÜTT! A farsangi télűzés és parasport világnapján is közösen jutottunk át a feladatokon, az akadályokon, a kihívásokon. A boldogságnapunkat sem kezdtük másképpen, mint a közös énekléssel és táncolással. Februárban már a hatodik lépcsőfokra léptünk fel együtt, s fogtunk bele a napi bagolyvári kihívásokba. Minden hónapban ezeket az órákat várják a legjobban. Egyre bátrabban, ügyesebben oldják meg a feladatokat, segítenek egymásnak, bátorítják, bíztatják. Sokszor észreveszik, ha valaki segítségre szorul, bánatos. Megküzdenek minden nehézséggel. Nyitottak, befogadóak! Ez sem volt másként ebben a hónapban sem. Fejtettek keresztrejtvény, filmeztek, beszélgetőkörben alkottak véleményt a szeretet erejéről, relaxációs gyakorlatokkal lazultak el. A hónap dala alatt színeztek, töltögették a boldogságfüzeteket. Elkészült a Bagolyvár megküzdési szivárványa, amely köré összegyűjtöttük a bátorító szavakat, s alkottuk meg így a közös megküzdési szókészletünket. S a legnagyobb siker mégis a hajvarász fodrász szalon megnyitása volt, ahol frizurákat készítettek, majd egy lapon maguk is elkészítették a saját, különleges varázslatos hajkoronájukat. A siker garantált volt. A Kecskekatonaság című mese meghallgatása és eljátszása után élményekkel teli lelkibatyuval tértek haza a kis bagolyfiókák, s otthon mesélték és játszották el a szüleikkel a családjukkal a velük történeteket. Hiszem és vallom! Jobb velük a világ!
Végezetül egy idézettel zárnám:
„Nem a bíráló számít, nem az, aki fanyalog, mert az erős ember egy pillanatra megbotlott, vagy mert ezt vagy azt szerinte jobban is csinálhatta volna az, aki cselekedni mert. Egyedül azé az érdem, aki kiáll a küzdőtérre, akinek arca porban, verejtékben és vérben fürdik, aki vitézül tör előre, aki újra meg újra téved és hibázik, mert a tévedések és hibák minden erőfeszítés velejárói, aki síkra száll a nemes ügyért, aki szerencsés esetben végül megízlelheti a diadal gyümölcseit, s ha derekas teljesítménye dacára végül mégsem arat sikert, legalább tudja, hogy soha nem kell osztoznia a bátortalanokkal és hidegszívűekkel, akik nem ismernek sem győzelmet, sem vereséget.”
Theodore Roosevelt
Megküzdési stratégiák gyakorlása az 1.a-ban:
A gyerekek is jól tudják, hogy nehézségek, kudarcok, problémák nélkül nem élhetünk. Az Ő nehézségeiket még többségében apróbb dolgok teszik ki, de néhányuknak már most egészen nagy szomorúsággal, bánattal, fájdalommal kell szembenéznie.
Legtöbb esetben lehetőség van a sikeres megküzdésre. Egyik ilyen lehetőségként emeltük ki a mesék segítő erejét. Közös munkánk is ennek jegyében készült, „Meseváros” címmel.
A Kecskekatonaság c. mesét elolvastuk, feldolgoztuk, fejbábokat készítettünk és eljátszottuk a mesét. Sajnos sok a hiányzó, így csapatokat nem tudtunk alkotni. Illusztrációt is készítettünk hozzá rajz órán.
Stresszoldó, megküzdési stratégiáinkat magába foglaló társasjátékot készítettünk, melyet aztán ki is próbáltunk. Mindenkinek jólesett levezetni a nap során felgyülemlett feszültséget. Jókat nevettünk a feladatok teljesítése során.
Páronként eldöntötték a gyerekek, hogy kinek milyen frizurát fognak készíteni. Begbeszélték a szükséges eszközöket és előkészítették. Nagy örömmel varázsoltak egymásnak csodás frizurákat.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Idei megküzdési stratégiák témája a kútba esett szamár történetét történetét dolgozta fel. Az öreg szamár kútba esett, de a gazdája ahelyett, hogy kiszabadította volna, betemetni akarta. De a szamár minden egyes lapát földdel följebb és följebb került a kútból, míg a végén kiszabadult. Mi is így vagyunk a gondjainkkal, mindent meg tudunk oldani, ha nem hagyjuk magunkat általa eltemetni. Szófelhőket készített mindenki magának olyan bátorító, biztató szavakkal, melyet, ha a gondok során elővesz, segíthet a problémák megoldásában, míg a szamárról eszébe juthat ez a történet.Az óra végi relaxációs gyakorlatban pedig egymást erősítettük ezekkel a pozitív gondolatokkal.