Mi mindennap megküzdünk!

274515390_362194489108435_8445486808598930957_n-2.jpg

A gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek többsége érzelemközpontú megküzdési módszert alkalmaz. Kifejezetten gyorsan reagálják le a szituációkat, főleg szélsőséges érzelmekkel.
A hónap foglalkozása 3 csoportban valósult meg. Két csoportban a tematika rövidített változatát tudtam velük megdolgozni – ennyire voltak készek. A harmadik csoport foglalkozása tökéletesen sikerült – nemcsak a terveim szerint, hanem érezhetően átment, amit szerettem volna nekik átadni.
A foglalkozásra a gyermekeket szív alakba helyezett Boldogító erősségek kártya várta. Ezek közül mindenki választott magának egyet vagy kettőt, ami megszólította. Ezt követően felolvasták a kulcsfogalmat, elmondták gondolataikat, majd mindenki választott magának egy színes kartont, melyre egy új, belül ezüst, körvonala adott színű filccel a kulcsszót felírta a saját kártyájára, majd díszítette azt.
Felolvastam a szamár történetét a kézikönyvből, beszélgettünk a megküzdési módszerekről, azonosítottuk azokat. Ezt követően a közösségi helyiségben levő minikönyvtárból mindeki kiválaszthatta azt a könyvet, mely szerinte leginkább szimbolizálta az ő életnehézségeit. Különleges gondossággal válogattak a lányok. Miután meglett, kijelöltem az életútjukat, kértem, hogy könyvvel a fejükön sétáljanak végig rajta. Ezt követően egy gyermeket kértem, hogy a könyvvel a fején sétáló előtt szaladjon át, majd mindenki körülötte mozgott úgy, hogy nem érhetett hozzá a másikhoz. Mindenki kipróbálta a különböző szerepeket. Körben ülve átbeszéltük ki, mit élt át, mi lehetett a gyakorlat lényege. A foglalkozáson résztvevő kollégákat megkértem, hogy adjanak visszajelzést a gyermekek megküzdéséről, mely építő volt számukra. Ez a rész minden résztvevőt teljesen bevonzott, nagy figyelemmel koncentráltak arra, hogyan látják őket a felnőttek. A foglalkozás végén az ajánlott zenére relaxáltunk.
Az a két csoport, akikkel rövidített programunk volt két gyakorlatot végzett – az erősségek kártyáját választották ki, majd készítettek saját kártyát, illetve a könyves gyakorlatot a feldolgozásával. Minden gyermek magával vitte a megerősítését, sőt javasolták, hogy a csoportjukba vásároljanak parafatáblát, ahova kitűzhetik.

Képek