A megküzdési stratégiák témája az óvodás gyermekek számára nehéz dolog.
Csoportunkban játszottunk az érzelmekkel az arcunkon. Voltak gyerekek, akik szinte minden érzelmet képesek voltak az arcukra varázsolni.
Elmesélték, hogy kik szoktàk őket megvigasztalni és hogyan.
Farsang volt a csoportunkban ezen időszak alatt. A gyerekek beszámoltak arról, hogy miért éppen az adott jelmez mögé bújtak.
Megküzdési stratégiák
Februárban a félelmeink legyőzése, megküzdési stratégiák elsajátítása volt a cél . Sokat tettünk ennek érdekében. Beszélgettünk, egymást bátorítottuk, elmeséltem az „Aranykulcs ” mesét, relaxáltunk. Volt olyan gyermek akinek torna feladatoknál adódott félelme, de sikeresen legyőzte, volt akinek a puzzle kirakás sikerült most előszőr. Ellátogatott hozzánk két orvos tanhallgató akik bátorították a gyermekeket az orvoslásban, elmondták mennyire fontos az injekció , az oltások bekapása vagy a fogorvos meglátogatása, segítettek a doktor bácsiról és a fogorvosról alkotott felemelik leküzdésében.
Ha már szamuráj, akkor védekezés is. Kellően körbejártuk az adott témát. Sokat beszélgettünk adott szituációkról, melyek ebben az időszakban adódtak. Lépésről lépésre, mondatról mondatra újra átbeszéltük, eljátszottuk a lehetséges „forgatókönyveket”, amik adódtak. Illetve sokat beszéltünk a „megelőzésről” is. Azokról a dolgokról, amik segíthetnek, erőt adhatnak, felvidíthatnak bizonyos helyzetekben. Ezeket képi formában meg is jelenítettük, páncél helyett most pajzzsal.
A foglalkozásokat relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A megküzdés „arra vonatkozik, hogy mit tesz az ember a negatív esemény vagy helyzet okozta fájdalma, feszültsége vagy szenvedése enyhítése érdekében.” Ezzel kapcsolatosan megbeszéltünk néhány helyzetet.
Értelmeztük az alábbi bölcsességeket: „Minden rosszban van valami jó!” „Ami nem öl meg, az megerősít!” „Bajban ismerszik meg az igazi barát!” „Nincsenek véletlenek!” Elmeséltem a gyerekeknek: „A szamár történet”. Megbeszéltük milyen tanulságokat vonhatunk le belőle.
Felsoroltam „néhány módszert, amelyeket az emberek gyakran alkalmaznak stresszes helyzetekben. Meghallgattuk ki milyen módszerekhez szokott folyamodni.
A következő órára buzdítottam őket, hogy próbáljanak ki egy-két új praktikát. „Stressz esetén a nyugodt, egyenletes légzés azonnali segítségnek számít.” Egyszerűen gyakoroltuk a „nagy levegő, lassú kilégzés” technikát. Elmesélték milyen érzést váltott ki belőlük. Megbeszéltük, hogy kipróbálják stresszes helyzetekben.
„Lazarus és Launier két -féle megküzdési formát különböztet meg: – problémaközpontú megküzdés: ekkor a személy a helyzetre, a problémára összpontosít, hogy megkísérelje azt megváltoztatni, hogy a jövőben el tudja kerülni. – érzelemközpontú megküzdés: a személy ekkor azzal foglalkozik, hogy enyhítse a stresszhelyzet okozta érzelmi reakciókat, megakadályozza a negatív érzelmek elhatalmasodását. Akkor is ilyet használ a személy, ha a helyzetet nem tudja megváltoztatni.”
Beszéltünk még néhány megküzdési stratégiáról:
1) „ Problémamegoldás- tervezés Határozzuk meg világosan a problémát! Tartsunk ötletbörzét! Határozzuk el, hogy a megoldást meg is valósítjuk!” Elmondtak egy konkrét problémát, aminek közösen megterveztük a megoldását.
2) „Társas támogatás keresése és kihasználása” Fontos, hogy a problémáinkat megbeszéljük másokkal.
3) „Pozitív jelentés keresése”: a negatív eseményt bizonyos szempontból pozitívként értékeljük vagy kezeljük
4) „Konfrontáció”: aktív megküzdést jelent, amikor szembenéz egy személlyel, helyzettel vagy körülménnyel.
A foglalkozások végén a gyermekek örömére Bagdi Bella dallát hallgattuk és az „Ellazulni jaj de jó- zenés relaxáció” gyakorlatot is kipróbáltuk.
Karácsony előtt suli-bulit tartottunk, ahol különböző tréfás feladatokban mértük össze ügyességünket.
Elsősorban az iskolai életre fókuszálva összegyűjtöttük a bennünket érő külső vagy belső kihívásokat, és azt is, hogy milyen tüneteket produkálunk a stressztől. A problémaközpontú és az érzelemközpontú megküzdési stratégiákról egy rövid elméleti áttekintést kaptak a tanulók, majd az osztály egyik fele kisebb csoportokban az őket érő kihívásokról készített humoros térképeket, a másik fele a kihívásokkal szemben alkalmazott megküzdési stratégiák térképét készítette el.
Maci csoport
A gyerekeknek felolvastam a mesét. Kék anyagból elkészítettük a tócsát, kiosztottuk a szerepeket és eljátszottuk a mesét. Új megoldásokat és ötleteket is találtunk ki a gyerekekkel közösen. Kiszínezhették a gyerekek a mellékletben található útkereső színezőt.
A beszélgetőkör témája: mi az, ami kihoz a sodrodból? Min szoktál aggódni? Majd pedig megalkottuk, hogy mivel/kivel tudunk megnyugodni, a lelki békénket visszaszerezni.
I. Az óra bevezető részében elmeséltem a görög mitológiai történetet, Sziszüphosz mítoszát.
Ezután felolvastam Albert Camus idézetét: ” A csúcsokért vívott küzdelem maga is betöltheti az ember szívét. Boldognak kell elképzelnünk Sziszüphoszt”.
Beszélgettünk a történetről, vajon milyen gondolatok járhattak a főhős fejében, mi a véleményük a Camus idézetben megfogalmazottakról.
II.
Páros munka következett. A tanulóknak egymás között meg kellett beszélniük a következő kérdéseket:
-Milyen helyzetek okoznak számodra stresszt?
-Hogy szoktál stressz esetén viselkedni?
-Hogyan vezeted le a benned felgyűlt feszültséget?
– Kivel tudod megosztani a problémáidat?
A feladat záró része az volt, hogy néhány önként jelentkező tanuló elmondta, párjuk hogyan válaszolt ezekre a kérdésekre. Csak azokat a gondolatokat oszthatták meg az egész osztály előtt, amelyekre padtársuk felhatalmazást adott.
III.
Bagdy Emőke villámrelaxációs módszerét gyakoroltuk.
IV. Zenéket kerestünk az interneten, melyek segíthetnek az ellazulásban. Meghallgattuk Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó ! című dalát.
Minden gyermeknek van olyan dolog, tárgy, állat, étel, amit ‘nem szeret’. Az egyik kísérletem az volt velük, hogy gyűjtsük olyan állatokat, bogarakat amiket habár nem szeretünk, de mégis elfogadjuk őket olyannak, amilyenek, tudjuk hogy hasznosak, és szükségünk van rájuk. Később az udvaron is barátkoztunk velük.
Elmeséltem nekik Mester Györgyi: A türelmetlen nyulacska című mesét is.