Megküzdési stratégiák
A pszichológiában megküzdési stratégiáknak nevezik azokat a tipikus megközelítésmódokat, amelyekkel az emberek akkor élnek, amikor egy megoldásra váró problémával, tágabb értelemben bármiféle stresszhelyzettel szembesülnek. A személy erőfeszítéseket tesz a gondolkodásában és a viselkedésében a stresszforrást jelentő helyzet megoldására és/vagy elviselésére. A megküzdés folyamatában új készségeket sajátíthatunk el, tudásra tehetünk szert, kapcsolatokat építhetünk, így ha a stressz hatékony megküzdéshez vezet, hozzájárul fejlődésünkhöz.
A stratégiák közül egyik sem jobb vagy rosszabb. Egyéntől és helyzettől, a konkrét körülményektől függ, hogy mikor mire van lehetőség és mit érdemes preferálni.
A problémaközpontú megküzdés során az egyén arra törekszik, hogy az adott stresszkeltő helyzetet megváltoztassa, vagy a jövőben elkerülje.
Az érzelemközpontú mechanizmusok alkalmazásának célja az érzelmi stresszreakciók enyhítése, a negatív érzelmek elhatalmasodásának megakadályozása.
A segítségkérés, a társas támogatás keresése, egy szinte minden helyzetben adaptív megküzdési lehetőség! Már a meghallgatás is segítség lehet !
Tanulásunk, iskolai életünk során nagyon sok küzdelemmel, feladattal, megoldásra váró dologgal, stresszhelyzettel találkozunk. Sok irányból megközelítettük a témát februárban:
1.Beszélgetés közben színeztünk.
2.Feldolgoztuk a Bugyelláris, a pipa meg a süveg c. népmesét. Megbeszéltük mik és kik segíthetnek a nehézségek leküzdésében.
3. Ismét végignéztük az egykori olimpikonjaink dalát, amit a gyerekek nagyon szeretnek. Mi hajtotta őket a célok eléréséhez? Örömmel nézik, éneklik mindig ezt a dalt. Példát ad céljaik eléréséhez az útjuk.
4.Énekeltük többször Bagdi Bella: Jobb veled a világ! dalát, mellyel mindig erősítjük, hogy összetartozunk és mindig számíthatunk egymásra.
5. Rengeteg versenyre készülünk ebben az időszakban, valóban sok próbatétel előtt állunk mostanában. Biztatjuk , dicsérjük egymást a munka során, nyugtató zenét hallgatunk, segítünk egymásnak a felkészülésben.
6. Szófelhőt készítettünk a megküzdés témában. Kinek mi jut eszébe e témával kapcsolatban, valóban szerteágazó gondolatok voltak, előző havi témáinkkal szorosan összefüggve, s a lényege a siker, a boldogság keresése.
7.Sokat beszéltünk saját nehézségeinkről, problémáinkról, amiben élünk és ahogy élünk. Mintaként is szolgált jópár család mindennapja számunkra, ahogy ők megküzdenek a sorsukkal.
Munkánk, küzdelmeink során együtt éljük át a sikereket, a kudarcokat, az örömet, a szomorúságot, ezek a közös élmények még közelebb hoznak minket egymáshoz, őszintébb, segítőbb légkör alakul ki köztünk, amely a boldogulásunk –boldogságunk kulcsa. Nagyon fontos ,hogy a problémákat megbeszéljük, egymást meghallgassuk, bízzunk egymásba és próbáljunk meg segíteni, megoldásokat keresni.
Megküzdési stratégiák
Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok… motivációs játékkal kezdtünk. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalát. Beszélgetés a gyerekekkel:
Mit jelent a megküzdés?
Olyan mondatokat kellett nekik mondaniuk, amik segíteni szoktak nekik, ha szomorúak, elkeseredettek valami miatt. Amik vigaszt nyújtanak nekik, ha nehézséggel találják szembe magukat.
A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét hallgattuk meg tanítói felolvasással.
Majd páros munkában megoldották a Hegyek – völgyek című feladat a munkafüzetben.
A csodálatos segítők
Megbeszéltük, hogy a mesében egy segítővel és egy rosszakaróval találkozik Bálint. Megkérdeztem tőlük: Te kire számíthatsz, ha nehéz helyzetben vagy? És te kinek nyújtasz segítséget?Rajzold le!
Közben egy nyelvtörőt tanultunk meg.
Egy icike-picike pocok pockon pöckölt egy másik icike-picike pockot, mire a pocakon pöckölt icike-picike pockot is jól pocakon pöckölte az őt pocakon pöckölő icike-picike pockot.
Záró idézetünk:
„Boldognak nevezzük azokat az embereket, akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket, így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.”
Juvenalis
A gyerekekkel beszélgettünk, hogy kinek mi segít abban, hogy magabiztosabb legyen. Milyen tulajdonságukra büszkék. Először igen alul értékelték magukat, s inkább a társuk követendő példáit emelték ki. Ekkor meséltem nekik a japán szamurájok életéről, feladattudatukról és rámutattam, hogy mindenkinek van, vannak erősségei, amik kisegítik őket az akadályok leküzdésében. Lassan, de egyre magabiztosabban mondták ki azokat a tulajdonságaikat, amikre valóban büszkék lehetnek. Ezután a komoly beszélgetés után készítette el mindenki a saját szamurájpáncélját.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
A változást elősegítő mozgalomhoz csatlakoztunk mi is. Éltünk a lehetőséggel, hogy a pozitív cselekvésen keresztül tegyünk lépéseket és vegyünk részt egy világnézeteken túlmutató összefogásban azért, hogy Boldog és Zöld Ország legyünk és maradjunk!
Tanulóink számára két hetes program keretében ismeretszerzésre adtunk lehetőséget az „Ültess fát!” projekt keretében, hogy a fák, az erdők, életünkben betöltött szerepéről, a környezetvédelmi szerepvállalásunk fontossága minél többet tudjanak. A koruknak, képességszintjüknek megfelelő példák közvetítésével tereltük a figyelmüket a természeti problémákra, a természetvédelem feladataira. Az érzékenyítés során a kicsikkel meséket dolgoztunk fel, történeteket elemeztünk, rajzoltunk, alkottunk, hogy ismeretekkel is előkészüljünk a faültetésünkre, amivel csatlakoztunk a programhoz. A nagyobbakkal a komolyabb természeti problémák témáiról beszélgettünk. Ezzel vált egyre fontosabbá számukra, csupán az az egy fa, amivel hozzájárultunk mi is egy nemes, országos programhoz.
A Boldogságprogramon keresztül az intézményvezetéssel, felnőttekkel, segítő szakiskolás tanulókkal, a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók tanulócsoportjaival 50-en vettünk részt.
Elérkezett a nap!
Kertész szakmát tanuló szakmabeli tanulók készítették elő a terepet, megfelelő tápanyagú földet is biztosítottak a kis facsemeténk számára. A gyökérzet könnyebb megfakadásához kevés vízzel is segítettük az életben maradását. Hideg volt még az ültetésnél, de a kis fánk életképességét majd folyamatosan figyeljük és támogatjuk. Mert ez a mi fánk, azért mert tettünk érte és teszünk is, hogy nagyra nőjön, árnyékot adjon, szépséget közvetítsen az iskola pihenőparkjában. Gyermekeink szemléletformálásán is dolgoztunk, hogy értsék, tudják, milyen fontos, hogy Boldog és Zöld Ország legyünk!
2025.február 27.-én lyukasórában tartottam a Boldogságórát az osztályban megküzdés témakörben.
A bevezetésben ,,repül a karom, ha akarom, ha nem akarom ’’ mozgásalapú relaxációt végeztük. Ezt követően a megküzdésről, és annak stratégiájáról esett szó. Az előző óráról a padon maradt színes kupakok vödörrel együtt a földre esett és szétszóródott. Társas támogatás révén siettek az osztálytársak a kupakok összeszedésében.
Az óra végén Bagdi Bella dalát az ,,Ellazulni jaj de jó’’ címmel hallgattuk meg.
Mi is küzdünk, mint a hősök!
Február hónapban a „Megküzdési stratégiák” témakört dolgoztuk fel. Most is mindig a hónap dalának meghallgatásával kezdtük a téma feldolgozását. Bagdi Bella dalával indítottunk. A gyerekek a dal hallgatása alatt próbálták kikapcsolni a zavaró tényezőket. És igyekezett mindenki ellazítani magát. Ez után témához tartozó mese elolvasása követően megbeszéltük, hogy ők mivel küzdenek meg a mindennapokban, valamint kitől és hogyan kaphatnak segítséget. Nagyon szívesen beszéltek róla. Ezután elkészítettük osztályunk tablóját. „A hősök a mindennapokban” címmel. Az óra jó hangulatban telt, a gyerekek részéről érdekes és egyben meglepő információkat tudtam meg.
Továbbfejlesztettük a Boldog óra játékot, a farsangi előkészületeknél továbbitottuk egymásnak, továbbadtuk a kis nyuszi és állatfigurákat. Ezt még beletettük úgy a tevékenységükbe, hogy lelamináltuk és még egyszer elmeséltük a Boldog órához kapcsolódó mesét,majd beszélgettünk arról kinek milyen céljai vannak és hogy ezekért tenni kell, közben lehetnek akadályok amiket le tudunk küzdeni ha igazán elszántak vagyunk.
Először mesét olvastam nekik. Majd listát készítettünk a számomra káros és engem segítő stratégiákról. Készített a hatodik osztály egy közös lámpaláz térképet is. Gyakorlatban is alkalmaztuk a lámpaláz leküzdését a farsangi fellépésünkön.
A téma feldolgozásánál megbeszéltük, ki hol érzi a testében a feszültséget.Mit érzünk ilyenkor? Le is rajzolták magukat, mikor éppen dühösek, vagy feszültek. De mindent meg lehet oldani, így megoldási technikákat lehetőségeket is kerestünk egy-egy adott problémára. Kinek mi válik be ilyen helyzetben? Mi segít? Meditáltunk, hallgattuk a hónap dalát. A meditálást még sokat kell gyakorolni, több kisgyereknek okozott nehézséget. De nem adjuk fel ! 🙂
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Február havi boldogságórás tevékenységünket a Nemzeti Faültetés Napjához kapcsoltuk. Beszélgettünk a környezetvédelem, ezen belül a fák, növények fontosságáról, valamint hogy miben segítik a fák az életkörülményeinket. Elkészítettük az osztály saját fáját, melyben mindenki részt vett. A közeli angol stílusú Széchenyi parkban, ahol a legidősebb fák már több, mint 150 évesek tanulmányi sétát tartottunk. Megnéztük milyen sokféle, csodálatos fa van itt és soknak le is mértük az átmérőjét, majd megöleltünk közülük sokat.