-Hangolódás-szomorú arc,vidám arc
-A morgós medve és a szorgos méhecske mese bábozása
-Beszélgetés a helyes és a helytelen viselkedésről – ezek következményei
-Színező
-Hónap dalának meghallgatása
Megbocsátás
Szerintem ez a felnőttek számára is egy nehéz téma, nem csak a gyerekeknek, így úgy gondolom, hogy nem sikerült ebből maradéktalanul mindent átadnom. Arra összpontosítottam, hogy a gyerekek első körben ismerjék meg és használják a minden napok során a varázsszavakat, mert úgy látom ez teljesen kimaradt az életükből. A foglalkozás elején a Varázsszőnyeggel elrepültünk egy lakatlan szigetre, ami mégsem volt lakatlan. Ott meghallgattuk a helyi népek meséjét a Ho’oponopono-t. Majd megtámadtak minket a zombik és csak akkor nem kaptak el, ha kimondtunk egy varázsszót. A gyerekeknek az elején ez nagyon nehezen ment, hiába beszéltük át azt a 7 szót nagyon sokszor, mégsem jutott eszükbe vagy nem voltak képesek kimondani. A foglalkozás végére viszont nagyon ügyesek lettek, használták a szavakat és a héten a minden napok során többször is észrevettem, hogy használják őket. Mindezek ellenére úgy gondolom, hogy ezt azért még jobban kell fejleszteni bennük.
“Aki ragaszkodik a haragjához, az hasonló ahhoz az emberhez, aki forró szenet tart a kezében azzal a szándékkal, hogy megdobjon vele valakit, de csak saját magát égeti meg vele” (Buddha)
Ebben a hónapban a Föld napja alkalmából foglalkoztunk a környezetvédelemmel, takarékossággal, együttéléssel. Beszélgettünk arról, hogy mennyi mindennel tudjuk bántani a Földet, milyen sok kárt okozunk neki, de ő akárcsak az emberek megbocsát nekünk. A gyerekek szerint a haragját azzal fejezi ki, hogy viharokat küld, a megbocsátást pedig abban mutatja meg, hogy sok-sok finomságot, szép tájakat teremt. Nagyon szép rajzok, színezők készültek a témával kapcsolatban.
A hónap témájának bevezetése: Szinte mindannyian hordozunk magunkban régi sérelmeket, fájó emlékeket. Ezek sajnos akkor is hatással vannak az életünkre és az egészségi állapotunkra, ha jó mélyre elástuk őket magunkban, és csak néha kerülnek felszínre. A folyamatosan felszínen lévők pedig olyan erővel képesek akadályokat gördíteni az életünk útjára és rombolni az egészségünket, lelkünket, kapcsolatainkat, hogy néha csak kapkodjuk a fejünket, miért és hogyan is kerültünk egyre nehezebb vagy kellemetlenebb helyzetbe.
A gyerekek ügyesen megfogalmazták, hogy mennyire rossz érzés az, amikor szóval, tettel bántva vannak. Sok példát mondtak. Ezután egy hasonlat segítségével szemléltettem nekik a megbocsátást:
A harag, megbántás után valami eltörik, mint amikor pl. elesünk és eltörik a csontunk, seb keletkezik rajtunk. A seb, csont összeforr, nagyon dolgozik a testünk azon, hogy rendbe hozza önmagát, meggyógyuljon. Ezen öngyógyítás után azonban a forradás, heg megmarad. Egy idő után, ha ránézünk ezekre, már jó élményként fogjuk feleleveníteni a történteket. A megbocsátás során is nekünk kell dolgozni azért, hogy jól érezzük magunkat, lelkileg rendben legyünk. Lelkünkben is minden nyomot hagy, legyen az akár jó vagy rossz. Egyedül rajtunk múlik, hogyan élünk együtt ezekkel.
Beszélgettünk arról, hogy miért fontos a megbocsátás. Külön kiemeltem, hogy a megbocsátás az magunknak kell, ezzel nem legalizáljuk, nem értünk egyet a másik tettét, de túllépünk rajta. Ez mindig magunk miatt kell, hogy ne hordozzuk magunkkal a bántás érzésének terhét.
A gyerekek megkérdezték, hogy miért kell megbocsátani a másiknak, ha bántott minket.
Megbeszéltük, hogy a legrosszabb, amit tehetünk bántás esetén az az, hogy bántással válaszolunk. Ez csak újabb konfliktust eredményez. Az egyik tanulónak eszébe jutott, hogy a nevelőapukája mindig azt mondja nekik, hogy ha, megdobnak kővel dobd vissza kenyérrel. El is magyarázta, hogy ezt azért mondja nekik, hogy ne menjenek bele verekedésbe.
Beszéltünk arról, hogy ha megbántanak, milyen negatív érzések lesznek úrrá rajtunk. Majd azt is számba vettük, hogy milyen felemelő, boldog érzés, ha megbocsátunk a másiknak, kibékülünk vele és újra együtt játszunk.
A megbántáshoz és megbocsátáshoz társítottunk színeket, érzéseket, képeket. Bántás: sötét, felhős, esős, villámos, lyukaslabda, szomorú, nagyon tövises rózsa, eltört szív, sírás. megbocsátás: vidám, színes, focilabda, nap, szivárvány, boldogság, nevetés, barátság, kibékülés, teljes szív, játék. Ezek segítségével jelenítettük meg rajzban mindkettőt. A rajz egyik oldalán a bántás, a másik oldalán a megbocsátás jelenik meg.
Közösen is meg akartuk jeleníteni a megbocsátást. Egy pénteki napon mielőtt délután hazamentünk, az udvaron a homokba belerajzoltak a gyerekek egy-egy szomorú smilet, napot, felhőt. Hétfő reggelt azzal kezdtük, hogy megnéztük, mi lett a homokrajzokkal. Azok már nem voltak meg, elmosta az eső. A gyerekek szerint ilyen a megbocsátás is, utána elmúlik a rossz érzés.
Mi van a megbocsájtás után?
A csoport elmondta, hogy boldogság, szeretet, játék, vidámság, derű, barátság, segítség, együttműködés, mosoly. A megbocsátás nem a másik embernek adott ajándék, hanem a saját terhünk elhagyása. A megbocsátás a saját boldogságunk miatt kell. Mert amíg neheztelünk valakire, addig nem tudunk tőle szabadulni. Addig az energiánk, az időnk, a gondolataink és az érzelmeink egy részét a saját lelki békénk rombolására fordítjuk. A megbocsátás az egyik legnagyobb ajándék, amit önmagadnak adhatunk.
A téma feldolgozásában nagyon sok segítséget adott, Bagdi Bella: Nehézségből fejlődés, veszteségből nyereség című előadása, melyen Nádudvaron vettem részt.
A gyermekeket ráébresztettük a megbocsájtás jó érzésére. Aki bocsánatot kért, megkönnyebbül, akitől bocsánatot kértek, nagyon boldog volt. Megbocsájtó ölelő kör játékot játszottunk, amiben szóba került, hogy ki bántott meg valaha, valakit, mivel. Megbocsátás napot tartottunk, amikor a gyermekek megkeresték, hogy kit bánthattak meg ebben a tanévben. Szívecskével kértek bocsánatot egymástól a gyermekek. Sajnos volt, aki eltörte a játékautót, ketté tépte a társasjáték lapját, ezeket megjavítottuk együtt utána. A megbocsájtással kapcsolatos érzelmeket a Munkafüzet rajzaiban is megfogalmaztuk.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A feladatunk az volt, hogy a gyerekek megértsék, hogy a megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót. A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük: Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom. Karlendítések segítségével kikapcsoltuk a szorongásközpontunkat. Elénekeltük Bagdi Bella megbocsátás dalát körben állva, kézen fogva, a dallamra ringatózva. A gyermekek felidézték egy – egy olyan helyzetet amikor valakit megbántottak, és utána bocsánatot kértek. Felidézték, mi lett a megbocsátás vége. A gyerekek meghallgatták Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét. Amihez csengőszó kíséretében elmondtuk mondókáját Balogh Dórának. Visszagondoltak a gyerekek olyan helyzetre, amikor valaki megbántotta őket, és jó lenne megbocsátani annak a személynek. Most pedig megnevezik egy jó tulajdonságát az illetőnek. Így könnyebben megy a megbocsátás. Megnézik a gyerekek a bábjátékot, ami Süniről, Nyusziról, a Mókusról és Maciról, valamint a baráti megbocsátásról szól.
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A foglalkozások megkezdéséhez a könyvben található mozgásos relaxációs gyakorlatok közül végeztünk néhányat. Ezt követően a szőnyegen körbe ülve meghallgatták a Tündéri bocsánat című mesét. Megbeszéltük a mese tartalmát, mondanivalóját. Beszélgettünk a témával kapcsolatosan. A varázsszavak fontosságát külön kihangsúlyoztam, és felhívtam a figyelmüket arra, hogy minél gyakrabban használják ezeket a szavakat otthon, és itt is az óvodában. Az asztalhoz ülve előre kivágott szívecske formát színeztek be pirosra. Ezután a szőnyegen körbe állva eljátszottuk a Varázsszavak játékot, és átadták az általuk kiválasztott gyereknek a piros szívecskét.
Az 1.b osztály áprilisi alkotása A megbocsátás gyakorlása az első osztályban címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette: Szabóné Pásztor Tímea
Mindenkivel előfordult már, hogy megbántott valakit. Fontos, hogy ezt belássuk, tudjunk bocsánatot kérni. Bocsánat kérő sms üzeneteket küldtek a gyerekek egymásnak papírformában. Jó volt látni a megbocsátó arcokat.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Április 22-én, a Föld napján, a Fenntarthatósági hét egyik kezdő programjaként a Balatonfőkajári Aranyalma Református Általános Iskola, Óvoda és Mini Bölcsőde nyolc osztálya közösen énekelte/hallgatta Bagdi Bella dalát. A tanulók ehhez kapcsolódóan „Landart” alkotásokat is készítettek.