A gyerekekkel arról beszélgettünk:Mikor kell megbocsátani egymásnak? Hogyan tudunk a barátunknak segíteni abban, hogy megbocsásson valakinek, aki megbántotta őt? A morgós medve és a szorgos méhecske c. mesehallgatás után megmutattuk hogyan morgolódik a medve, hogyan görnyed a mérgelődés közben, hogyan zizeg a szorgos méhecske, hogyan gyűjti a nektárt a mezei virágokból? Mit érezhetnek és gondolhatnak az állatok,ki bántott meg kit? Meghallgattuk az Ho’oponopono c. dalt. létre hoztunk többféle mozdulatot, gesztust a: Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm és a Szeretlek szavakhoz. Próbáltuk különböző testrészekkel, vagy az egész testünkkel kifejezni a szavak üzenetét. A mozgásos játékok hangulatossá varázsolták a boldogságóránkat.
Megbocsátás
Megbocsátás gyakorlása
Április hónapban különös figyelmet fordítottunk a tanulók és felnőttek egymás közötti kapcsolataira, megnyilvánulásaikra. A problémás helyzetek megbeszélése, megoldása, a megbántás kezelése, majd a megbocsátás különféle módjainak gyakorlása mindennapos tevékenység volt. Az apró kedvességek, az egymásra figyelés, a harag leépítése mind hozzájárultak ahhoz, hogy boldogan teljenek napjaink.
A hónap nevezetes napjaihoz kapcsolódva elvégeztük a nyelvtörős fordulatok gyakorlatokat, jókat derülve a próbálkozásokon. Az iskola udvarán Föld napi Landart alkotásokat készítettünk.
Iskolai szinten is csatlakoztunk a Föld napi programokhoz: plakátra tenyérlenyomatot készítettünk, virágot ültettünk, kertészkedtünk, szemetet szedtünk. A méhek napján információkat gyűjtöttünk a méhekről és hasznukról. Anyák napjához közeledve mézeskalács szíveket sütöttünk, mellyel kedveskednek majd a tanulók édesanyjuknak, nagymamájuknak. „Varázsszavaink” használatára naponta többször felhívom figyelmüket, de már ők is figyelmeztetik egymást, ha szükséges.
Azt tapasztaltam, hogy a megbocsátás folyamatának gyakorlása közben önmaguknak megbocsátani a legnehezebb.
A témánk ebben a hónapban a ” Megbocsátás gyakorlás ” . A témát beszélgetőkörrel kezdtük. Megkérdeztem tőlük, hogy számukra mit jelent a megbocsátás. Hogyan tudunk bocsánatot kérni, ha valakit megbántottunk? Erről készítettünk „bocsánatkérő” szívecskéket. Használtuk a ” Sajnálom!”, „Kérlek, bocsáss meg! ” , „Köszönöm! „, „Szeretlek!”, „Ne haragudj!” szavakat, gesztusokkal, mozdulatokkal is kifejezve. Igyekszünk megtanítani őket a bocsánatkérésre, hiszen sokszor előfordul, hogy megbántják egymást, akár véletlen, akár akarattal. Ebben az esetben átbeszéljük a történeteket, hogy senkiben ne maradjon harag.
Nagy kedvencük volt a „Morgós medve és a szorgos méhecske ” története. Ezt a mesét többször is eljátszottuk, szívesen utánozták a medve mozdulatait. Élvezettel válogatták és színezték ki az erdei állatokat, virágokat hajtogattunk ès közösen meseillusztrációt készítettünk. A ” Föld napja ” alkalmából fenyőtobozokból napocska képet raktunk ki az udvaron. Minden évben áprilisban közösen a gyerekekkel virágokat ültetünk az ovi kertjébe, szebbé téve ezzel a környezetünket.
A hónap boldogságóráit a megbocsátás fontosságával, formáival kezdtük. Bevezetésként a melléklet képeit elemeztük, majd eddigi sérelmeket boncolgattunk és igyekeztünk a megbántott felet kiengesztelni. A megbocsátást gyakorolni. Megbeszéltük, hogy mindkét félből milyen érzéseket vált ki, ha gyakoroljuk és komolyam gondoljuk a megbocsájtást. Repülőre írtunk fájdalmakat, melyeket az udvaron elengedtünk. Így még szorosabbá váltak a baráti szálak. A barátság, mint az életkornak megfelelő legmélyebb pozitív kapcsolatról is beszélgettünk. Megszülettek osztálykavicsaink is.
Megünnepeltük a költészet napját. Megzenésített versekkel léptünk fel a város költészet napi rendezvényén. Rengeteget zenéltünk, ritmusjátékoztunk.
Megünnepeltük a népviselet napját is. Táncházban profi táncosokkal táncolhattunk együtt.
Legtöbb figyelmet a Föld napjának szenteltünk. Építettünk egy várat a Mátyás király projekt zárásaként. Ennek oldalait magaságyásként használtuk fel. Készítettünk virágkarkötőket, fűfejeket, „arccal” láttunk el fákat, virágokat és palántákat ültettünk a magaságyásunkba, sütöttünk föld alakú süteményeket. Leginkább a landartok érdekelték az osztályt. Minden féle termést, követ, levelet összehordtunk és csapatokba alkottunk landart képeket. A jó időnek köszönhetően a csapatok egy-egy ember illetve a csapattagok összefont kezét is kirakták ezekkel az alapanyagokkal. Kár, hogy nem lettek maradandóak. Viszont a kinti munkálatainkkal az első osztályosokat is motiváltuk, így ők is tevékenyen segítettek nekünk. Remek volt a közös munka.
Remek hangulatban telt az egész hónap.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A Föld napján meghallgattuk Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért c. dalát, egy általam összeállított képsorozat segítségével beszélgettünk arról, hogy mit jelent nekünk a Föld, hogyan tudjuk óvni. Elkészítettünk néhány Föld napi Landart alkotást.
Nagyobb sétát tettünk falunkban, megcsodáltuk az éledő természetet, megfigyeltük a gólyafészkeket, és a gondozott virágoskerteket.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Föld napi Landart alkotás és közös éneklés
Áprilisban a méhek világnapját ünnepeljük. A másodikos gyerekek különböző méretű méheket készítettek papírból, majd egy kaptár köré rakták őket. Mindeközben dalokat énekeltünk, melyek a méhekkel kapcsolatosak, valamint beszélgettünk a méhek hasznosságáról.
A hónap a megbocsátás jegyében telt. Egyre elcsigázottabb az 5.-es kis csapat a sok feladat és tanulnivaló teljesítése közepette. Sosem rest az elméleti rész felelevenítése, átbeszélése alatt. Minduntalan átnézzük megértik-e az adott témakört. Meghallgatjuk a hónap dalát. Vidámság és nevetés veszi körül a feladatainkat, jó hangulatban telnek a tanóráink. Értékesebbnél értékesebb gondolatok, ötletek bontakoznak ki a témakör bővebb elsajátítása során. Minél régebb óta ismerjük egymást, annál ügyesebben érzünk rá egymás érzéseire, boldogságára, szomorúságára egyaránt. A feladatok jó irányba terelik a kis csapat problémamegoldását, pozitív felfogását. Mindenben a jót keressük és próbáljuk megláttatni a megfelelő kiutat a felmerülő problémák alól. Élvezettel csempésszük be a Boldogságóra adta lehetőségeket a mindennapokba.
Amíg csendesen szerveződtünk az aktuális dalt hallgattuk. Foglalkozásunkat a már szokássá vált napimádással kezdtük, ezt követően az én hangom gyakorlattal folytattuk.
Bevezetésképpen beszélgetést indítottam, elbeszélgettünk arról, hogy miért lehet bocsánatot kérni. És arról is, hogy mikor kell és hogyan tehetjük ezt meg.
Feldolgozásképpen a Varázsszavak és Jön a zombi játékot játszottuk. A végére már mindenki tudta a varázsszavakat. Nagyon sokáig játszottunk így együtt. Szinten abba se akart maradni. a játék. Ezután ismét elbeszélgettünk, azt kértem tőlük, hogy idézzenek fel egy olyan történést, amikor valami rosszat tettek és arról, hogy mi volt a megoldás a bajra. a Varázsszavakkal a zsebükben már könnyebben beszéltek a témáról.
Végül a Tündéri bocsánatot hallgatták meg. A mese végeztével elbeszélgettünk a hallottakról és csendes relaxációval zártuk le az alkalmat.
A továbbiakban az mf 56. oldalán található színezőt is kaptak, hogy magukkal vihessék a varázsszavakat.
Áprilisi boldogságóráink célja a megbocsátás képességének fejlesztése volt. Beszélgetéseink által, majd egy szép történet segítségével, valamint elvégzett feladatainkkal elindultunk a megbocsátás felé vezető, lelket próbáló ugyanakkor lélekemelő úton.
A hónap tevékenységei:
I. Ráhangolódás, érzelmi előkészítés: zenehallgatás, daltanulás
II. Szövegfeldolgozás: „A megbocsátás jele” c. történet feldolgozása (Boldogságóra kézikönyv 216. oldal)
A történet egy másik változatát, és az azt követő záró gondolatokat is szeretettel ajánlom:
III. Beszélgetőkör: Mit jelent megbocsátani valakinek? A megbocsátás képessége miért fontos feltétele lelki jóllétünknek? Személyes példák, tanácsok
IV. Gyakorlat: „A sérelem elhajítása”
Minden csoporttag leírt egy olyan eseményt, amikor valaki megbántotta őt, egy olyan sérelmét, ami még mindig kínozza, majd a lapot összegyűrte, és elhajította.
Ezután mindenki felvett egy papírgombócot a földről, sorban felolvasták a gyerekek a társuk által lejegyzett bántó dolgokat. Igyekeztünk kitalálni, hogy vajon ki írhatta. (Aki nem akarta, nem kellett felvállalnia.)
V. „Megbocsátás-szótár” készítése
A téma megbeszélése során sok fogalom felvetődött, ezekből a szavakból – az ábécét felosztva, csoportmunkában – állítottuk össze a „Megbocsátás-szótárt”, amelyet ügyes kezű lányaim szép formába öntöttek.
És természetesen nem maradhatott el a Földünk védelméért tett szemétszedő túránk sem.