Ezt a hónapot egy olyan eseménnyel kezdük, amire nagyon büszke vagyok. Tankerületünk szakmai napot tartott, ahol jó gyakorlatokat lehetett bemutatni iskoláknak. Mi iskolánk a Boldogságórák gyakorlati alkalmazását mutatta be. Nagyon sokan eljöttek, sokan voltak kíváncsiak a programra, egy nagyon kellemes napot töltöttünk együtt a kollégákkal.
Ez a hónap a megbocsájtásról szól. Azt hiszem, elég nagy biztonsággal leszögezhetjük: nincs olyan ember, akit még soha nem bántottak meg. Sőt, talán még odáig is elmennék, hogy kimondjam: nincs olyan ember, aki még soha senkit nem bántott meg. Nem igaz? Hiszen ahogy együtt, egymás mellett élünk, forgolódunk a világban, egyszerűen lehetetlen elkerülni, hogy időről időre olyasmit mondjunk, tegyünk, ami egy másik embernek kisebb-nagyobb sérüléseket okoz. Ideális esetben egy ilyen sérülést bocsánatkérés, majd megbocsátás követ.A megbocsátás olyan téma, amiről rengeteget hallhatunk. Elsősorban azt, hogy ahhoz, hogy boldog, teljes életet élhessünk, meg kell tanulnunk elengedni a sérelmeinket.
Eldobtuk a köveket az udvaron, ami azt szimbolizálta a haragunkat is úgyanígy el kell engedni.
Elengedtük a pillangóinkat is.
Egyik délután koktéloztunk is, a közeli Szász tanyára tettünk kirándulást, ahol az állatok közelsége, nyugalma a tanya csendje is tanított bennünket a megbocsájtásra és nyugalomra.
Ebben a hónapban megismerkedtünk a 4 varázsigével: meg kell tanulnunk kimondani a sajnálom, a bocsáss meg, a köszönöm és a szeretlek.
Vittünk be a terembe Jácintot és megbeszéltük hogy a megbocsájtás virága e kis növény. Megbeszéltük hogy ezzel bárkitől bocsánatot kérhetünk, ha megbántottuk vele.
Beszélgetőkör alkalmával megbeszéltük hol érezzük a testünkben a haragot amikor valaki megbánt bennünket.
Iskolánk névadójának egy egész hetet szenteltünk, különböző programokkal.
Volt emlékfutás, ill a megtörtént kicsi osztályunk Mazsolóavatója.
Megemlékeztünk a Földnapjáról. Bagdy Bella dalait énekelve.
Megtanultuk ebben a hónapban : a megbocsátás akkor az igazi, ha a saját békénkről szól
Megbocsátás
Mi a megbocsátás? Mikor bocsátottál meg valakinek legutóbb? Volt-e olyan, amikor te kértél bocsánatot? Miért? A gyerekek saját történeteiket mesélték el, majd elovastuk az Egy nagyszerű tett fejezetet Edmondo de Amicis: Szív című regényéből. Megbeszéltük, ki mit gondol a történet végéről. Hogyan fejeződhetett volna be másképpen?
Következő feladatként összekevert betűkből rakták ki a gyerekek a következő varázsszavakat SAJNÁLOM, BOCSÁSS MEG, KÖSZÖNÖM, SZERETLEK.
Meghallgattuk közösen a Kowalsky meg a Vega előadásában a Varázsszavak című dalát, amelynek refrénjét közösen is énekeltük.
A Word-Art alkalmazás segítségével szófelhőt készítettünk.
Nyolcadik nagy témánk megbocsátás gyakorlása.
Szoktuk mondani : ha megbántottál valakit akkor szeretném ha bocsánatot kérnél! Gyakorlati tapasztalatból tudom ,hogy bizony vannak olyan gyerekek akik nem tudnak és nem is akarnak bocsánatot kérni.
Beszélgetéseink során nagyon fontosnak tartottam hogy érezzék mennyivel jobban fogják érezni magukat ezután. A haragot engedjék el és és ehhez kapcsolódóan választottam ki az induló relaxációs gyakorlatot: “ Repül a karon ,ha akarom ,ha nem akarom.”
A kicsik nagyon szeretik a Bogyó és Babóca meséket és az egyik történet a Megbocsátásról szól. Mese hallgatás után beszélgettünk arról ,hogy mi hogyan cselekedtünk volna. Érzelmileg úgy éreztem ,hogy tudtak azonosulni a mesével és kérték hogy holnap is újra olvassuk el.A foglalkozás végén eljátszottuk milyenek vagyunk ha szomorúak vagyunk és milyenek ha boldogok.
Nagyon élvezték ezt a játékot és nagy öleléssel zártuk a foglalkozást.
Egymást szerető kis csoportosaink vannak de az érzelmi megerősítést ebben a korban el kell kezdenünk.
Nyolcadik nagy témánk megbocsátás gyakorlása.
Szoktuk mondani : ha megbántottál valakit akkor szeretném ha bocsánatot kérnél! Gyakorlati tapasztalatból tudom ,hogy bizony vannak olyan gyerekek akik nem tudnak és nem is akarnak bocsánatot kérni.
Beszélgetéseink során nagyon fontosnak tartottam hogy érezzék mennyivel jobban fogják érezni magukat ezután. A haragot engedjék el és és ehhez kapcsolódóan választottam ki az induló relaxációs gyakorlatot: “ Repül a karon ,ha akarom ,ha nem akarom.”
A kicsik nagyon szeretik a Bogyó és Babóca meséket és az egyik történet a Megbocsátásról szól. Mese hallgatás után beszélgettünk arról ,hogy mi hogyan cselekedtünk volna. Érzelmileg úgy éreztem ,hogy tudtak azonosulni a mesével és kérték hogy holnap is újra olvassuk el.A foglalkozás végén eljátszottuk milyenek vagyunk ha szomorúak vagyunk és milyenek ha boldogok.
Nagyon élvezték ezt a játékot és nagy öleléssel zártuk a foglalkozást.
Egymást szerető kis csoportosaink vannak de az érzelmi megerősítést ebben a korban el kell kezdenünk.
Nyolcadik nagy témánk megbocsátás gyakorlása.
Szoktuk mondani : ha megbántottál valakit akkor szeretném ha bocsánatot kérnél! Gyakorlati tapasztalatból tudom ,hogy bizony vannak olyan gyerekek akik nem tudnak és nem is akarnak bocsánatot kérni.
Beszélgetéseink során nagyon fontosnak tartottam hogy érezzék mennyivel jobban fogják érezni magukat ezután. A haragot engedjék el és és ehhez kapcsolódóan választottam ki az induló relaxációs gyakorlatot: “ Repül a karon ,ha akarom ,ha nem akarom.”
A kicsik nagyon szeretik a Bogyó és Babóca meséket és az egyik történet a Megbocsátásról szól. Mese hallgatás után beszélgettünk arról ,hogy mi hogyan cselekedtünk volna. Érzelmileg úgy éreztem ,hogy tudtak azonosulni a mesével és kérték hogy holnap is újra olvassuk el.A foglalkozás végén eljátszottuk milyenek vagyunk ha szomorúak vagyunk és milyenek ha boldogok.
Nagyon élvezték ezt a játékot és nagy öleléssel zártuk a foglalkozást.
Egymást szerető kis csoportosaink vannak de az érzelmi megerősítést ebben a korban el kell kezdenünk.
A jó időre való tekintettel, a foglalkozás egy részét a közeli játszótéren irányítottam.
A foglalkozást a szerkezeti egységnek eleget téve egy relaxációval indítottam. „A haragot kifújom, mint a cica nyújtózom” kapcsolódott a legjobban a projekttémánkhoz (háziállatok), valamint a megbocsátás és a harag szoros kapcsolatban állnak egymással, hiszen egyik a másik következménye.
Bagdi Bella zenéit nagyon szeretik a gyermekek. A témához kapcsolódó dalt szívesen hallgatták a gyermekek, sőt a későbbiekben is szerves része volt a mindennapjainknak. Mivel a gyermekek kiscsoportos korosztályúak, ezért a dalokat, verseket igyekszek különféle mozdulatokkal szemléltetni. Jelen esetben is így volt. Egy kitalált mozdulatsorral kísértük a dal szövegét.
Ezt követően a gyermekeknek elmondtam a „Ha valakit megbántottál” kezdetű mondókát, mely után a beszélgettünk a haragról, a csalódottságról és a megbocsátásról.
A Varázszszavak játék nagyon tetszettek a gyermekeknek. A szókincsük bővült, hiszen minden szót, amit elmondtunk meg is beszéltünk, így aki a jelentését nem értette, annak is világossá vált az adott szó fogalma. A gyermekek száját olyan mondatok hagyták el, hogy: „Sajnálom, hogy ma csúnyán viselkedtem veled.” vagy, „Sajnálom, hogy ma nem fogadtam neked szót Rami néni.”, vagy „Sajnálom, hogy ma nem voltam a barátod.”
Azt gondolomn, hogy azzal, hogy a gyermekek belátják, hogy olykor olykor hibáznak, az nem bűn, de tudni kell bocsánatot kérni és tudni kell megbocsátani is.
A játékot tovább követte a megbocsátás szó. Az volt a feladat, hogy megbocsássunk egymásnak, ne haragudjunk a másikra. Annak érdekében, hogy ezt nyomatékosítsuk meg is öleltük és meg is pusziltuk egymást.
A foglalkozásunkat a megbocsátás jelképének színezésével zártuk, majd a várunk lépcsőfokára helyeztük. Megszámoltuk, hogy már csak két lépcsőfok választ el bennünket attól, hogy felérjünk a várba, ahol vár már bennünket Boldog Dóra.
Nyolcadik nagy témánk megbocsátás gyakorlása.
Szoktuk mondani : ha megbántottál valakit akkor szeretném ha bocsánatot kérnél! Gyakorlati tapasztalatból tudom ,hogy bizony vannak olyan gyerekek akik nem tudnak és nem is akarnak bocsánatot kérni.
Beszélgetéseink során nagyon fontosnak tartottam hogy érezzék mennyivel jobban fogják érezni magukat ezután. A haragot engedjék el és és ehhez kapcsolódóan választottam ki az induló relaxációs gyakorlatot: “ Repül a karon ,ha akarom ,ha nem akarom.”
A kicsik nagyon szeretik a Bogyó és Babóca meséket és az egyik történet a Megbocsátásról szól. Mese hallgatás után beszélgettünk arról ,hogy mi hogyan cselekedtünk volna. Érzelmileg úgy éreztem ,hogy tudtak azonosulni a mesével és kérték hogy holnap is újra olvassuk el.A foglalkozás végén eljátszottuk milyenek vagyunk ha szomorúak vagyunk és milyenek ha boldogok.
Nagyon élvezték ezt a játékot és nagy öleléssel zártuk a foglalkozást.
Egymást szerető kis csoportosaink vannak de az érzelmi megerősítést ebben a korban el kell kezdenünk.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A Föld napja alkalmából közösen elénekeltük a Gyújts egy gyertyát a Földért! kezdetű dalt, majd délután hulladék és szemétszedéssel tisztítottuk a bolygónkat. A gyerekek gyurmából elkészítették a Földet. A megbocsátás témakörében különböző drámajátékokat játszottunk, amit a tanulók nagyon szerettek. Anyák napjára készülődve meglepetéssel készülünk az édesanyáknak és a nagymamáknak. Az ünnepi műsorra hamarosan sor fog kerülni. Ez a hónap is tartalmasan telt el.
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
Középső csoport
A középső csoportos gyermekekkel ráhangolódtunk a Boldogságóra 8. hónapjának témájára a megbocsátás gyakorlására Bagdi Bella zenéjével. A Ho’oponopono egy melankolikus, lecsendesítő zene, amit kedveltek a gyermekek. A hozzá kapcsolódó történet izgalmas volt a gyerekek számára. A történetet el is játszottuk a hét folyamán. A varázsszavakat hamar megtanulták: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek. Mivel nagyon szeretik a meséket, ezért elmeséltem nekik a Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című mesét és Lukács Elvira: Az eltévedt kiselefánt című mesét is. Egész héten nagyon sokat játszottunk. A zenéket minden nap kérték, a gyerekek, hogy hallgassuk meg!
Közeledett a Föld világnapja is, ezért elsétáltunk, megnéztük a közeli gólyafészekben a gólyát. Erre az eseményre meghívtuk a kiscsoportosokat is, valamint a szomszédos bölcsődéből az óvodába készülő gyerekeket. Nagy örömünkre elfogadták a meghívásunkat. Szerencsére az egyik gólya a fészkében állt, megpillanthattuk ezt a szép nagy költöző madarunkat. Jó idő volt ránk, melegen sütött a nap. Amikor visszakísértük a bölcsődéseket, mi tovább sétáltunk a kis tóhoz, a Pap-tavához. Ott láttunk vadkacsákat és vízi récéket is úszkálni. Amint odaértünk, a fák árnyékában egy kicsit hűsöltünk és ittunk egy kis vizet, mert nagyon megszomjaztunk. A visszafelé vezető úton megcsodáltuk a tavasz szépségeit: virágokat, fákat, bokrokat. Akadt az úton (a kerítések mögött) elég sok házőrző kutya, akik jelezték, hogy idegenek járnak az utcában. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy csöndben menjünk azért, hogy ne haragudjanak ránk a kutyák annyira. Ha zajosak vagyunk, akkor ők is hangosan ugatnak. Amikor visszaértünk meghallgattuk a Föld dalát, a „Gyújts egy gyertyát a Földért”. Szerintem jó kis séta volt, mert az ebéd után a pihenőidőben minden gyermek kérés nélkül hamar elaludt és valószínű, hogy a kirándulásról álmodott! „Gyújts egy gyertyát a szeretetért!”
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Áprilisi boldogságóránkat kártyajátékkal kezdtük. Mindenki húzott 3 kártyát a boldogító erősségkártyák közül. A feladat az volt, hogy válasszák ki, szerintük rájuk mi a leginkább jellemző erősség. A megbocsátás kártyánál elidőztünk és beszélgetünk a megbocsátás boldogító erejéről. Majd meghallgattuk és együtt énekeltük a Gyújts egy gyertyát a Földért! dalt. Beszélgettünk a természet, Föld ajándékairól, az elengedés fontosságáról. Az esős időjárás miatt csak egy héttel később tudtuk elkészíteni Landart alkotásainkat. A fenntarthatósági témahéthez kapcsolódva készült lepke is, mosolygó szívecske is.