Áprilisban a megbocsátás hónapjában a csoportommal körbe ültünk és megvitattuk, mi a megbocsátás és hogyan lehet sérelmeket a helyén és jól kezelni. A beszélgetés alatt halk és lágy motivációs zene szólt, hogy hangulatba kerüljenek a gyerekek és hogy a zene lágy hullámainak köszönhetően a lelkiállapotuk is kiegyensúlyozott, stresszmentes legyen és felkészülhessenek a megbocsátásra, az elengedésre. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatával folytattuk a foglalkozást, ami segítségével nemcsak a sérelmeket és a bánatukat űzhették el, hanem erősítő jókedvre cserélhették azt. Megtárgyaltuk, hogy a változások bennünk rejlenek igazán és mi magunk gyógyíthatjuk bánatunkat, dönthetünk úgy, hogy továbblépünk a sérelmeken, fájdalmainkon és egy szebb nap elé nézünk.
Ezt követően felolvastam egy rövid történetet a gyerekeknek a békegalamb történetéről és jelképéről, majd összegeztük, hogy miért ezt választottam a megbocsátás hónapjához. Meghallgattunk egy Belső béke dalt Bagdi Bella előadásában, majd békegalambot hajtogattunk, mindenki egyet, s ráírta, mit enged el, mit bocsát meg valakinek. Végezetül egy olajfára akasztgattuk a papírgalambokat, amit a szél békésen fújdogált a nap és a hét további részében…. Béke! Hála!
Megbocsátás
Áprilisban a boldogságórai foglalkozásaink központi témája a megbocsátás volt.
Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent valójában megbocsátani valakinek, aki bántott minket.
Megpróbáltuk megérteni, hogy nem felejtést jelent, hanem azt, hogy elengedjük a haragot és a sérelmet.
Különböző helyzeteket elemeztünk, ahol szükség lehet a megbocsátásra, legyen az egy kisebb vita vagy egy nagyobb konfliktus.Gyakorlatokat végeztünk, amelyek segítettek a gyerekeknek kifejezni az érzéseiket és megfogalmazni a megbocsátás gondolatát.
Arról is szó esett, hogy néha nehéz lehet, de hosszú távon segíthet nekünk jobban érezni magunkat.
Megtanultuk, hogy az elengedés nem csak a másiknak jó, hanem nekünk is, mert felszabadít a negatív érzésektől.
Reméljük, hogy az áprilisi foglalkozások hozzájárultak ahhoz, hogy a gyerekek megértőbbek és elnézőbbek legyenek egymással szemben.
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– „Haragomat kifújom..”
Majd beszélgető kör következett:
Megbeszéltük,hogy teljesen rendben van amikor mérgesek vagyunk valakire,de a harag rossz érzés,igyekeznünk kell legyőzni azt ami kiváltja belőlünk ezt az érzést.Több módszert is kipróbáltunk amellyel megnyugodhatnak,elcsendesedhetnek.(pl.Légző gyakorlat.)
Adj tovább egy ölelést,adj tovább egy pacsit játékot játszottunk. Minden gyerek érdeklődő volt ,jól esett nekik megbeszélni egymással az érzéseiket majd ezt követően egy baráti öleléssel vagy pacsival ajándékozták meg egymást a gyerekek.
A foglalkozást Bagdy Bella: Ölelésed ősi békém című dalával és közös tánccal zártuk.
Öröm volt látni a felszabadult,mosolygó gyermekarcokat.
Ezen a boldogságórán a megbocsátás erejével foglalkoztunk. Fontosnak tartom, hogy a gyerekek megtapasztalják: a megbocsátás nemcsak a másiknak szól, hanem önmagunkért is tesszük – azért, hogy a szívünk könnyebb, a lelkünk békésebb legyen.
Az óra elején egy rövid, ráhangoló meditációt vezettem, melynek címe A szív csendje volt. Megkértem a gyerekeket, hogy üljenek kényelmesen, csukják be a szemüket, és figyeljenek a légzésükre.
Ezután bevezettem a gyerekeket a ho’oponopono megbocsátási gyakorlatba. Elmagyaráztam nekik, hogy ez egy hawaii eredetű módszer, amely segít megtisztítani a bennünk felgyülemlett nehéz érzéseket. Sajnálom. Kérlek, bocsáss meg. Köszönöm. Szeretlek. Ezeket a mondatokat először együtt, majd halkan, mindenki önmagában ismételte. Megkértem őket, hogy közben gondoljanak valakire, akivel mostanában nehézséget éltek meg, vagy akár saját magukra, ha valami miatt szigorúak voltak magukkal. Láttam, ahogy a gyerekek arca ellágyul – sokan becsukott szemmel, mély átéléssel suttogták a mondatokat.
A meditáció és a ho’oponopono után beszélgettünk arról, milyen érzés, ha valaki megbánt, és milyen, amikor sikerül megbocsátani – vagy bocsánatot kérni. Fontos volt számomra, hogy kimondhassák: a megbocsátás nem azt jelenti, hogy elfelejtjük, ami történt, hanem azt, hogy elengedjük a nehéz érzéseket.
Feldogoztuk a hónap meséjét és megbeszéltük, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezhet az a személy, aki megbocsát. Megbeszéltük azt is, hogy mit jelenthet, hogy a megbocsátás az erősek erénye. Végül arra kértem őket, hogy e mondat és a megbocsátás szó köré készítsenek szófelhőt, majd készítsék el a megbocsátás virágait.
Az óra végén meghallgattuk, majd közösen énekeltük a hónap dalát.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: A megbocsátás gyakorlása
2025. Április
Foglalkozást kezdő relaxáció: Körbe-körbe-karikába
Foglalkozás feldolgozása zenével:
1. Vivaldi – vihar: Eljátsszuk, hogy dühösek, mérgesek vagyunk. Lábunkkal nagyokat toppantunk. Mutató ujjunkkal fenyegetünk.
2. Brahms – Lullaby: Párban lassan ringatózunk a zenére, arcunk kisimul, megbocsájtó hangulatban vagyunk.
3. Vivaldi – tavasz: Vidámak vagyunk! Ugrándozunk, szökdelünk, táncolunk, mosolygunk!
Varázsszavak
Egy varázsszóval kezdem a játékot. Pl. sajnálom XY, hogy ma nem tudtam adni neked még egy almát. XY folytatja. Sajnálom ZH, hogy … a játék addig tart, míg minden gyermek sorra nem kerül.
Megtanuljuk a megbocsájtás mondókáját:
Béke, béke barátság,
összeveszni szamárság.
Többet ilyet nem teszünk,
örök barátok leszünk.
Téma lezárása: Boldogságóra munkafüzetben dolgozunk: 58, 59, 62. oldal. Végül a megbocsájtás jelének színezésével zárom a téma feldolgozását.
Az áprilisi hónap a megbocsátás jegyében zajlott. A mi kis diákjaink a Földanya megbocsátását kérték az alkotásaik elkészítése közben. Elmondták szóban, hogyan kell óvnunk a mi kis bolygónkat, hogy még nagyon sokáig megmaradjon nekünk. Kis munkájuk elkészítésével pedig kifejezték a Földanya jelképes megölelését, hogy így bocsánatot kérjenek tőle az eddigi nem megfelelő környezetvédelmi magatartásukért.
Áprilisi boldogság óra témája a megbocsájtás volt. Tanulókkal átbeszéltük miért jó megbocsátani, mit jelent maga a megbocsátás szó. Milyen érzelmeket váltanak ki belőlünk, ha megbocsátanak nekünk vagy mi gyakoroljuk a megbocsátástát. Feladatént a „pillangó reptetést” végeztük el. Mindenki megalkotta a saját megbocsátás pillangóját és az osztály ablakából elengedte mindenki a sajátját. A tanóra végén pedig elvégeztük pillanat kapitánnyal a mindfullness, azaz a tudatos jelenlét mondókát.
A megbocsátás gyakorlása
Az órára való ráhangolódásra a „Napimádás” relaxációs gyakorlatot választottam, majd meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalt. A téma bevezetését beszélgetéssel kezdtük: Vajon miért boldogíthat bennünket a megbocsátás?
A téma feldolgozásaként először elemeztük a tankönyvben található képet. Megismerkedtünk A megbocsátás jele című történettel, majd beszélgettünk a tanulságáról, továbbá a megbocsátás előnyeiről és értékeltük, milyen, ha megbocsátanak nekünk. Megfejtettük a munkafüzetben található keresztrejtvényt. Megnéztük Bagdi Bella Ho’oponopono videóját és megoldottuk a hozzá kapcsolódó feladatokat. Terveztünk a négy varázsszóból egyedi kártyákat. Közösen elkészítettük a megbocsátás erdejét és a plakátot az óra összefoglalására. Végül zenével zártuk az órát, együtt énekeltük a hónap dalát.
Előfordul, hogy néha megbántjuk egymást. Akarva-akaratlanul horzsoljuk a másikat. De ha észre vesszük azt, ami számunkra rossz, vagy azt, ha másnak rossz érzést okoztunk, az már fontos felismerés. Ha pedig ki tudjuk ezzel kapcsolatban fejezni az érzéseinket, bocsánatot tudunk kérni, meg tudunk bocsájtani, akkor jelentős lépést tettünk a felé, hogy egymás mellett elégedett életet tudjunk élni.
Ezt beszéltük meg kis elsőseimmel, játszottuk el, majd pedig elkészítettük a megbocsájtás pillangóit.
Először összegyűjtötték a gyerekek a bocsánatkérő kifejezéseket majd megmutattuk ezek nem verbális formáit. Végül magasra dobva elengedték a gyerekek a sérelmeiket.