A foglalkozást kezdő relaxáció előzte meg: „Repül a madár, szárnyalás száll, mert szabad madár.”
Meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono dalát.
Felolvastam Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat meséjét. Megbeszéltük: hogy ki mit tenne, ha lenne varázspálcája. Ha valakit megbántunk, akkor mit kell tennünk, mit mondunk neki.
Elbáboztam Ferenczei Éva meséjét. Megbeszéltük süni viselkedését.
A kedvenc szereplőjüket elkészítették gyurmából.
A Boldogság várunknak a nyolcadik lépcsőfokára felrajzoltuk a megbocsátás jelét.
A zárókörben mindenki elmondta, hogy miért fontos megbocsátani.
Megbocsátás
A téma megnevezése szinte a mindennapjaink része, hiszen gyakran fordul elő olyan szituáció, miután bocsánatot illik kérni a kis társától.
Megbeszéltük, hogy a varázsszavak, mint például „Sajnálom, Ne haragudj, Köszönöm, Bocsának” milyen erővel bírnak és mekkora jelentőségük van.
A gyermekek már jól megszokták, hogy egy ráhangoló dallal kezdjük a boldogságóránkat.
Egy színezővel és hozzá kapcsolódó mondókával vezettem át tevékenységbe a ráhangolódás szakaszát. Meghalltatták a kis mondókát:” Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz…”, ami annyira tetszett a gyermekeknek, hogy többször kellett elismételni nekik.
Felidéztünk szituációkat, amikor valakit megbántott a társa. Egy piros szív szimbolizálta a gyermekek lelkét, melyre ceruzával „firkáltunk” egy fekete foltot. Így éreztettem velük, hogy ez a folyamat történik, ha megbántanak minket, de ha bocsánatot kérnek tőlünk, akkor kitudjuk radírozni a foltot, és tulajdonképpen megtudunk bocsátani a másiknak.
Lerajzoltuk milyen érzelmeket mutatunk, ha szomorúak vagyunk és, amikor boldogok vagyunk. Így működik a megbocsátás folyamata.
Levezetésképp a bocsánatkérés, megbocsátás nonverbális típusait mutatták meg a gyermekek, miszerint simogatással, öleléssel is lehet bocsánatot kérni és a megbocsátani is.
A mai órán a gyerekek először egy tanmesét hallhattak a megbocsátásról. Kezdetben csoportosan majd közösen is megbeszéltük a mese tanulságait. A gyerekekkel meghallgattuk és megtanultuk Pintér Béla: Homokba írva c. dalát. A gyerekek a szöveget közben olvashatták az interaktív tábláról, ezzel segítve a tanulást. Ezt követte a közös éneklés, majd kiszínezték a megbocsátás pillangóit, melyeket az osztályteremben különféle helyeken helyzetek el. Megbeszéltük, hogy ha valaki bocsánatot kér tőlük az osztályból, neki levehet és átnyúthat egy pllangót a bocsánatkérés elfogadásaképpen.
Márciusi boldogságórás beszámolónkat ismét a naptárat követve szeretnénk elmesélni. Március elején a Nemzeti Faültetés Napjához kapcsolódva, mi is ültettünk egy fát iskolaudvarunkon. A növények fejlődésének nyomon követése, gondozása olyan nagy örömet okozott, hogy paprikamagokat is ültettünk, remélve, hogy palántaként kikelnek.
Fiaink teljes meglepetést okozva köszöntöttek minket, nőket, a Nemzetközi Nőnapon.
A következő közös iskolai program március 15-ének megünneplése, melyet mi egy mini projekt keretén belül dolgoztuk fel.
A rákövetkező hetet az alvás világnapjával kezdtük, s egész nap a pizsamáinkban lófráltunk. Több relaxációs gyakorlatot is köztük, a színes légzést is kipróbáltuk.
A boldogság világnapján boldogság pontot alakítottunk ki. Vigasztaltuk, aki szomorúnak érezte magát. Boldogság mesét írtunk a fekete felhőtől megszabaduló medvéről. Közösen alkottunk egy boldogságmondókát is. Örömkereső nagyítókkal kerestük közvetlen környezetünkben a szépet. Megismertük és feldolgoztuk Az öröm forrása történet.
Az erősségek közül a kedvesség állt a középpontban. A mondóka mellett a növényfigyelési napló és a gólya viszi a fiát játékot játszottuk. Egyszerű kör és háromszög formából remek rajzokat kerekítettünk. Akadálypályát építve jutottunk be a termünkbe. Egymásnak az értéklabda játékkal kedveskedtünk. A szépség csodálatát a nagyítós séta és egy újabb mondóka mellett a szabad örömtánc tette teljessé.
A hónap legösszetettebb, legszerteágazóbban feldolgozott témája a víz volt a Happy hét kapcsán. Alkottunk vízcseppeket lisztel töltött lufikból, papírból, melyeket felhőkre fűztünk, rák fejdíszeket, mozgó cápákat, halakat, virágos vízfestéses képeket. Berendeztünk egy víz bárt, ahol a vízivási szokásokat a saját magunk által dekorált poharakból gyakoroltuk. A folyosón egy ideiglenes víz adagolót üzemeltettünk. Kísérleteztünk a vízzel, megismerkedtünk az űrmértékekkel. Írás és matematika órán és társasjáték szakkörön is ehhez a témához passzoló feladatokat oldottunk meg. Megismertük a víz körforgását, a gleccserek jelentőségét, a koccintás történetét. S egy rekordkísérletben való részvétellel zártuk a témahetet.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
2024
Április a megbocsájtás hónapja.
A gyerekekkel sokat beszélgetünk arról, hogy ha megbántunk valakit, akkor bocsánatot kell kérni, mert nem jó érzés haragban lenni.
Viszont, ha minket bántottak meg, és elnézést kérnek, akkor nekünk is meg kell bocsájtanunk. Senkivel nem jó haragban lenni, így lehetünk igazán boldogok.
Foglalkozást kezdő relaxáció: „Az én hangom” játék (ezt nagyon élvezték a gyerekek, mert mindenki szereti hallatni a hangját, főleg hangosan).
– Ezután elmeséltem nekik a Só című mesét. A mese tanulsága, hogy ha valakit megbántunk, tudjunk bocsánatot kérni, és őszintén örülni a másik társaságának, mint a király, amikor rátalált a legkisebb (elkergetett) lányára.
– Beszélgettünk arról, hogy- Kire haragszol, vagy haragudtál már? Meg tudtál- e bocsájtani, és az milyen érzés volt neked?
– Eljátszottuk azt a szituációt, amikor valakit megbántottunk, és bocsánatot kell kérni. Hogyan teszed?
– Megoldottuk a megbocsájtás erdejében a szív fa feladatot.
Végül meghallgattuk a Ho’oponopono című dalt többször is (már ismerték a gyerekek).
Szorgalmatos Mesekert Óvoda,Bölcsőde és Konyha
A megbocsátás témát a Tündéri bocsánat c.mese meghallgatásával kezdtük. Beszélgettünk arról, hogy ki mit tenne, ha lenne egy varázspálcája.A meséből tanulgattuk a kis verset is!
A megbocsájtás nap mint nap téma a csoportban.Sajnos egyre több az agresszív reakció néhány gyermeknél egy-egy összeveszés alkalmából.I lyenkor megbeszéljük, mi történt és azonnal bocsánatot kell kérniük egymástól! A zombis játék tetszett neki a legjobban, a végén már elég ügyesen megtanulták a „varázsszavakat is! A feladatlapokat szívesen színezik, készítik el. Általában ez a foglalkozások lezárása!
A héten a víz világnapján a megbocsájtásról beszélgettünk, és megbeszéltük a csoporton belüli konfliktusokat. A vízi medúzával összetartozásunkat fejeztük ki.
Aki megbocsát, az szabadon enged egy foglyot, csak hogy rájöjjön, hogy ő volt az a fogoly.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A megbocsátás témája érdekes módon kapcsolódik a boldogsághoz, ugyanis a gyerekek a boldogságot gyakran abban veszik észre, ha valami jó dolog történik velük. Sokat beszélgettünk arról, hogy mekkora súlyt tud tenni a lelkünkre az, ha neheztelünk valakire. Magának a szónak a jelképes megjelenésére is rácsodálkoztunk, nagyon tetszett a gyerekeknek az összefüggés a neheztelés és a nehéz súly között. Nagyon szépen, plasztikusan tudták megfogalmazni a megbocsátásról a véleményüket. Szituációs játékokon keresztül is közelebb vittük a témát hozzájuk, és beszélgettünk arról is, hogy a megbánás és a bocsánatkérés nem feltétlenül fedi egymást; s bár a bocsánatkérés nagyon fontos, megbocsátani akkor is tudunk, ha ez nem következik be, és a megbocsátó lelke mégis megkönnyebbül általa.