Nagyon fontos, hogy bármit is teszünk, merjünk bocsánatot, elnézést kérni. A rinyabesenyői gyermekeknél nagyon szépen beágyazódott az őszinte tiszta szívvel való odafigyelés és bocsánat kérés. Nem csak bocsánatot kérnek egymástól, hanem meg is bocsájtanak!
Megbocsátás
Az óvodai mindennapok során gyakran felmerül a megbocsátás kérdése, módja, mikéntje, így a hónap témájához kapcsolódóan felelevenítettük és kicsit tudatosabban mondogattuk a „Béke-béke-barátság, mi volt ez a szamárság? Semmi-semmi, barátom, csak egy lyuk a gatyámon!” mondókát, amit egy olyan kislány tanított nekünk még a nevelési év elején, aki ezt az előző óvodájában tanulta, ahova költözés miatt évközben vissza is került, de ennek a versikének a kapcsán is szeretettel gondolunk rá.
Ebben a hónapban „A magyar költészet napja” alkalmából csatlakoztunk egy helyi kezdeményezéshez, hogy bármely magyar költő versét posztoljunk a település utcáin, az intézményünk támogatására szervezett jótékonysági locsolóbálon rövid kis műsorral kedveskedtünk az érdeklődőknek, a tánc világnapján többször is eltáncoltuk a csoportunkban oly népszerű „Pozitív gyerek vagyok” című zenére tanult koreográfiánkat, a méhek világnapján a „Csíkos méhecske” című dalocskával fejeztük ki hálánkat a méhecskék szorgos munkájának fontosságáért, a hónap utolsó napján pedig közösen díszítettünk májfát az ovi(sok)nak.
A gyerekekkel átbeszéltük a következőket:
– a megbocsátás tanulható
– rengeteg féle módon lehet bocsánatot kérni, nem mindenkinél válik be ugyanaz
– a haragtartés megbetegít
– elengeni a sérelmeinket olykor nehéz, de érdemes
Bagdi Bella relaxációja után megtanultuk a megbocsátás erősségmondókát.
Csólyospálosi Általános Iskola
Bagdi Bella relaxációs gyakorlata után a gyerekekkel lerajzoltuk a megbocsátás pillangóit.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást a „Tüdőtakarítás” és a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak és szeretnek a gyermekek. Beszélgettünk a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, báb, plüss simogató játékot játszottunk. A bábok is megsimogatták a gyermekeket, majd elmondták a gyermekek a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk emberi tulajdonságokról, értékekről, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben táncoltunk, majd a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.
Ez egy nagyon nehéz téma volt a csoportban. A sajátos nevelési igényből adódóan az egyik nagy nehézség, hogy egyes gyerekeket a társak közelsége is frusztrálja, még akaratlanul is. A frusztrációjukat gyakran sértéssel, indulattal kezelik.
A kezdő relaxációs gyakorlathoz most olyan feladatokat választottam – „Villámlazítás” és „Rágógumi” gyakorlat, amely segít az izmok ellazításában és a feszültség oldásában. Majd meghallgattuk a hónap dalát.
Az egyik probléma, hogy a bocsánatkérést sokszor csak üres, tartalom nélküli mondatként használják, most igyekeztünk megtölteni tartalommal.
A három kiscsibe mesehallgatás után a sérelmekről és ahhoz kapcsolódó érzelmekről beszélgettünk. A sérelmek megfogalmazása saját élmények alapján történt. Többen a családon belül ért sérelmeikről kezdtek beszélni.
Megpróbáltunk érzelmeket kapcsolni hozzá, majd arról beszélgettünk, hogy mások milyen érzelmi állapotban vannak ilyenkor. A másoknak okozott sérelmekre nehezen találtak pédát, sőt még ilyenkor is a másik felet hibáztatták.
Lezárásként a Ho’ oponopono dalt hallgattuk meg.
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Beszélgető pillanatok: Emlékeztek olyan alkalomra, amikor valaki megbántott titeket? Tudjátok nagyon fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni, és megbocsátani, segíteni fog ezt megérteni a következő bábjáték.
Mese: Bábjáték
Bagdi Bella: Repülj velem dal meghallgatása és „eltáncolása” – Énekeljünk és táncoljuk együtt.
Kézműves tevékenység: Készíts egy pillangót/virágot annak, akitől szeretnél bocsánatot kérni.
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Hamarosan újra találkozunk.”
„ A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.” Az idézetből kiindulva arra kértem a gyerekeket, hogy gyűjtsenek össze érzéseket, akár testi tüneteket, amik a megbocsátáshoz, illetve a meg nem bocsátáshoz kapcsolódnak. Hogyan érzik magukat, amikor sokáig haragszanak egy- egy osztálytársukra? Melyik a felemelőbb érzés – elengedni a haragot, vagy dédelgetni a sérelmeinket? Az összegyűjtött szavakból a WordArt segítségével szófelhőt készítettünk.
Ezután konfliktushelyzeteket, problémákat soroltam a tanulóknak, amelyeket aszerint csoportosítottak, hogy könnyen megbocsátják, talán megbocsátják, vagy nem bocsátják meg. A tapasztalatunk, hogy megbocsátani bizony nem is olyan könnyű, de tanulható.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola 1. osztályos kis tanulói az órakezdő dal után egy mesét hallgattak meg a megbocsátásról. Mi van az arcomra írva? Téged mi bánt? Te kit bántottál meg? Ezek a kérdések körül zajlott a beszélgetés. A bocsánatkérés gyakorlása szóban, rajzzal és öleléssel történt. Az óra meditációval és dallal zárult.
Meleg áramlat elnevezésű gyakorlattal kezdtük az alkalmat. Meghallgattuk a hónap dalát, majd a gyerekek szív formában leültek a szőnyegre. Az állt be a szív közepébe, akinek valamilyen sérelme volt valamelyik társával kapcsolatban. Akiről beszélt, az kilépett a szívből, és a külső részen sétált addig, amíg a társát hallgatta. Ezután a sértett fél behívta a társát a szívbe, bocsánatot kértek egymástól, majd békekötés történt. Ezután a gyerekek csoportokban bocsánatkérő mondatokat gyűjtöttek, amiket meg is beszéltünk.