A téma bevezetéseként a Tücsök csoportosok boldogságóráját a kialakított szokásunknak megfelelően „szeretetölelésünkkel” kezdtük.
A foglalkozást relaxációval folytattuk, majd arra koncentráltunk, hogy a nyitott ablakon „kidobjunk” minden rossz érzést, amivel esetleg ezen a napon „találkoztunk”. Ez jó kiindulás volt számomra hónap témájának közös kefejtésére.
A Ho’oponopono dallal, a „varázsszavak” felelevenítésével is tovább erősítettem bennük, hogy bizony mennyire fontos a „másik” embernek és saját testi egészségünk érdekében is, a megbocsátani tudás képessége. Ennél a pontnál párhuzamba állítottam – a Húsvét közeledtével – Jézus kiválóságát, illetve ezzel ellentétben az emberi tökéletlenséget a hibázás, mint az emberi lét velejáróját, valamint a hiba belátását magunk és a „másik” esetében is. Innen a következő lépés: a megbocsátás képessége és annak gyakorlása.
Beszélgettünk arról is, hogy milyen színnel lehetne jellemezni a megbocsátást? Szinte mindannyian egyet értettek abban, hogy a megbocsátás színe: az arany!
Arra kérdésemre, hogy milyen színű érzések keletkeznek ennek hatására bennünk, szinte egyszerre válaszolták: „…hát piros, hiszen az a szeretet színe!”
A foglalkozás ezen pontján kezdtük el készíteni a kivül többszínű, belül piros „megbocsátás” – húsvéti tortánkat. A tetejét ölelő fészekkel és az új esélyt képviselő színes tojásokkal díszítettünk. A tojás ezen a napon számunkra nencsak az új élet reményét, de a változás, a megbocsátás lehetőségét jelképezte. A több szín használatával azt érzékeltettem a gyermekekkel, hogy mindannyian mások vagyunk, ezért másként, másképpen tudunk megbocsátani, de a végeredmény a fontos, éppen úgy, mint ennél a közös produktumunknál. A tortakészítés során végig beszélgettünk Jézus kiválóságáról, a megbocsátása határtalanságáról.
Ugyan az ovink nem egyházi, hanem önkormányzati fenntartású óvoda, de ez az ünnep a mi óvodánk számára mindig is többről szólt, mint csak a „húsvéti nyuszikákról”. Az ez évi húsvéti projektünk azonban most mégis sokkal több volt, mint a korábbi években.
A készülődés tartalmát tovább gazdagította, érzelmeinket tovább mélyítette a Boldogságóra program!
Erre bizonyíték – a saját érzelmeimen túl – a csoportomba járó gyermekek és a programba bevont daduska arcán át-, meg átsuhanó érzelmek láncolata.
A foglalkozás végén az elkészült tortánkat a játszószönyegen egy kis asztalra helyeztük, körbe álltuk és együtt énekeltük Bagdi Bella: Szép nap… kezdetű dalát…, majd az óvodai ebédünket és a csodás délelőttünket a tortánk elfogyasztásával koronáztuk meg.
Megbocsátás
A téma bevezetéseként a Tücsök csoportosok boldogságóráját a kialakított szokásunknak megfelelően „szeretetölelésünkkel” kezdtük.
A foglalkozást relaxációval folytattuk, majd arra koncentráltunk, hogy a nyitott ablakon „kidobjunk” minden rossz érzést, amivel esetleg ezen a napon „találkoztunk”. Ez jó kiindulás volt számomra hónap témájának közös kefejtésére.
A Ho’oponopono dallal, a „varázsszavak” felelevenítésével is tovább erősítettem bennük, hogy bizony mennyire fontos a „másik” embernek és saját testi egészségünk érdekében is, a megbocsátani tudás képessége. Ennél a pontnál párhuzamba állítottam – a Húsvét közeledtével – Jézus kiválóságát, illetve ezzel ellentétben az emberi tökéletlenséget a hibázás, mint az emberi lét velejáróját, valamint a hiba belátását magunk és a „másik” esetében is. Innen a következő lépés: a megbocsátás képessége és annak gyakorlása.
Beszélgettünk arról is, hogy milyen színnel lehetne jellemezni a megbocsátást? Szinte mindannyian egyet értettek abban, hogy a megbocsátás színe: az arany!
Arra kérdésemre, hogy milyen színű érzések keletkeznek ennek hatására bennünk, szinte egyszerre válaszolták: „…hát piros, hiszen az a szeretet színe!”
A foglalkozás ezen pontján kezdtük el készíteni a kivül többszínű, belül piros „megbocsátás” – húsvéti tortánkat. A tetejét ölelő fészekkel és az új esélyt képviselő színes tojásokkal díszítettünk. A tojás ezen a napon számunkra nencsak az új élet reményét, de a változás, a megbocsátás lehetőségét jelképezte. A több szín használatával azt érzékeltettem a gyermekekkel, hogy mindannyian mások vagyunk, ezért másként, másképpen tudunk megbocsátani, de a végeredmény a fontos, éppen úgy, mint ennél a közös produktumunknál. A tortakészítés során végig beszélgettünk Jézus kiválóságáról, a megbocsátása határtalanságáról.
Ugyan az ovink nem egyházi, hanem önkormányzati fenntartású óvoda, de ez az ünnep a mi óvodánk számára mindig is többről szólt, mint csak a „húsvéti nyuszikákról”. Az ez évi húsvéti projektünk azonban most mégis sokkal több volt, mint a korábbi években.
A készülődés tartalmát tovább gazdagította, érzelmeinket tovább mélyítette a Boldogságóra program!
Erre bizonyíték – a saját érzelmeimen túl – a csoportomba járó gyermekek és a programba bevont daduska arcán át-, meg átsuhanó érzelmek láncolata.
A foglalkozás végén az elkészült tortánkat a játszószönyegen egy kis asztalra helyeztük, körbe álltuk és együtt énekeltük Bagdi Bella: Szép nap… kezdetű dalát…, majd az óvodai ebédünket és a csodás délelőttünket a tortánk elfogyasztásával koronáztuk meg.
Áprilisi témánk „A megbocsátás gyakorlása” volt. A gyerekek a foglalkozás elején megpróbálták egymás arcát figyelve elmondani azt, hogy egy adott dologgal kapcsolatban kinek mi olvasható le az arcáról. Egy-egy közös emléket, eseményt felidézve érdekes dolgokat fejthettek meg a különböző arckifejezésekből. Utána beszélgettünk a haragról és a bosszúról. Kiderült, hogy a gyerekek nem egyformán élik meg a sérelmeket. A megbocsátás sem egyformán megy, van akinek könnyebb, van akinek nehezebb túllépni dolgokon. A beszélgetés után baráti csoportokba rendeződtek és egy lapon összegyűjtötték a kisebb-nagyobb sérelmeiket, amelyeket „cipelnek”. Segítettek egymásnak abban, hogy miként lehet könnyebben megbocsátani a másiknak. Ötletlistát készítettek arról, hogy miként lehet könnyebben megbocsátani egymásnak. Rájöttek annak a fontosságára is, hogy mindig fontos a másik fél nézőpontját is átgondolni az ilyen folyamatokban. Ezután közös játék következett: „Az arcunkra van írva”. Jókat kacagtak, miközben megfejtették egymás érzelmeit. Az óra végén egy-egy fogalomhoz készítettek rajzokat, kifejezve azt, ami nekik arról a szóról eszükbe jut. A fogalmaknak, amik közül választhattak (szeretet, bizalom, őszinteség, türelem), nagy szerepük van a megbocsátás folyamatában.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A tavaszi szünet előtti utolsó pár napban az ünnepre való hangolódás került a középpontba. A húsvéti készülődés mellett kiemelt figyelmet fordítottunk a Föld napjára, mely április 22.-én lesz. Egy szóasszociációs gyakorlaton keresztül összegyűjtöttük a már meglévő ismereteinket a Földről. Ezt követően megnéztük közösen, hogy hogyan is néz ki valójában a Föld. Megbeszéltük, hogy milyen lehetőségeink vannak arra, hogy megóvjuk a környezetünket. Részletesebben belemerültünk az újrahasznosítás és szelektív hulladékgyűjtés témakörébe. A Boldogságóra áprilisi témái közül „A megbocsájtás gyakorlása” került általunk feldolgozásra. A tanulókkal közösen húsvéti tojásokat készítettünk. A tojások díszítése festéssel és színezéssel valósult meg. A tojások elkészülése után közös átbeszélést követően bocsánatkérő üzeneteket írtunk rájuk a Földnek. Majd az elkészült alkotások tették szebbé a teremben kiállított tojásfát. A rossz idő miatt sajnos nem tudtunk elmenni sétálni, de azért így is sikerült megbeszélnünk, hogy hogyan újul meg tavasszal a természet. Megalkottuk a saját tavaszi virágokba öltözött fánkat, aki kapott egy kedves, mosolygós arcot. A tanulók elmondták a saját bocsánatkérő üzenetüket. Végezetül pedig gyertyát gyújtottunk a Földért és meghallgattuk Bagdi Bella „Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalát.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A nagycsoportosok foglalkozását a „Pillangó ölelés gyakorlattal kezdtem, majd elmondtam a Ho’oponopono mesét. A mesét a gyerekek kérésére többször eljátszottuk, többféle szerepet is kipróbálhattak.
A „Varázsszavak” és a „Jön a Zombi” (kézikönyv) adaptációjára készült, korábbi években kedvelt játék eljátszása után beszélgettünk arról, voltak-e már olyan helyzetben, hogy bocsánatot kellett kérniük, hogy érezték akkor magukat? Majd mesélhettek arról, miért kértek tőlük bocsánatot, mit éreztek? Arról is beszélgettünk, hogy a szavakon kívül hogyan tudunk még bocsánatot kérni.
A foglalkozás végén lerajzolták a mese a számukra legjobban tetsző részletét, közben Bagdi Bella Ho’oponopono c. dalát hallgattuk.
Az áprilisi boldogságóránkat egy rövid animációs film megnézésével kezdtük, aminek a segítségével kellett a csoportomnak kitalálnia a hónap illetve az óra témáját.
A film megtekintése után német nyelvű kifejezéseket gyűjtöttünk arra, hogy hogyan lehet valakitől bocsánatot kérni, és hogyan illik reagálni egy bocsánatkérésre.
Átbeszéltük azt is, hogy mi az, amit ők könnyen, nehezen illetve soha nem tudnának megbocsátani. Majd elolvastunk néhány szituációt, és megpróbáltuk helyesen reagálni rájuk.
Az órát most is egy kreatív feladat zárta, a tanulók bocsánatkérő kártyákat gyártottak.
A megbocsátás pillangóit készítettük el. Sok történetet mondtak el a gyerekek,amikor megbocsátottak valakinek. Ennek fontosságát is megfogalmazták.
2025.04.11.-én került megtartásra a Boldogságóra ,, Megbocsátás gyakorlása” címmel.
Bevezetésként a relaxációs gyakorlatok közül a ,,kitárom világom, mint egy virágkinyílok….. Ezt követően beszélgettünk a megbántásról és a megbocsátásról. Elolvastam Bezzeg Andrea : Tündéri bocsánat című meséjét.
Majd tündért színeztek és közben hallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalát. Örömmel tevékenykedtek a gyerekek ez alkalommal is.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Tojásfát készítettünk. A gyerekek bocsánatkérő üzeneteket is írhattak rá.