Nagyon sok beszélgetés volt ezen a foglalkozáson, fényképezni szinte el is felejtettem olyan jót beszélgettünk. Meghallgattuk a Hoponopo dalt, innentől a varázsszavakat használtuk egész foglalkozáson és azok köré építettem azt. Úgy gondolom egy mély és tartalmas, elgondolkodtató boldogságórán vagyunk túl.
Megbocsátás
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA- Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Kmety György Evangélikus Általános Iskola és Óvoda, Marcaltő
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes
A foglalkozást vezeti: Pus Tiborné Kalmár Katalin- óvodapedagógus
A foglalkozás témája: A megbocsátás, mint boldogságfokozó technika gyakorlása
A foglalkozás célja: A hónap nagy feladata, hogy a gyerekek megértsék: A megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót.
A foglalkozás feladatai: Többféle megközelítési módot kipróbálunk a gyerekekkel a megbocsátás árnyalatainak megismeréséhez; megbocsátó és vétkes oldalon is állhatunk. Nehezebb téma.
0. (MOTIVÁCIÓ):
A helyszín és az eszközök előkészítése, elhelyezése.
1. MOZGÁSALAPÚ RELAXÁCIÓS GYAKORLAT:
„Villámlazítás” technikájának gyakorlása 3-4szer (leírás a Boldogságóra c.könyv 39.o. /24. gyakorlat)
2. ZENEHALLGATÁS- KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdi Bella: Ho’oponopono- www.doldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Mielőtt meghallgatjuk az új dalt 4 varázsszót fogtok benne hallani: Sajnálom, Bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek.
Találjuk ki, hogy milyen mozdulattal tudjuk ezt megmutatni egymásnak. Ha ötletet kell adni, ezekre is gondolhatunk:
-Sajnálom: simogatjuk egyik kezünkkel a másikat,
-Bocsáss meg: két tenyér összezárva,
-Köszönöm: két kéz keresztezve a mellkason,
-Szeretlek: ölelés, szívformálás az ujjainkból.
3. A TÉMA BEVEZETÉSE:
Mondóka a megbocsátásról:
Aki elsőként kér bocsánatot az a legbátrabb,
Aki elsőként bocsát meg, az a legerősebb.
És aki elsőként felejt, az a legboldogabb.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Mimi, a kiscica és az elveszett Mosoly (Pál Erzsébet, Szorgos dolgos törpék újság)
Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd mit súgnak a tündérek,
…
A mese végén megbeszéljük, hogy kik szerepeltek a mesében?
Mit vesztett el Mimi cica? (a mosolyát) Kivel találkozott útközben? (a nyuszival, aki megölelte, a kismadárral, aki énekelt neki, a bagollyal, aki meghallgatta a történetét, és együtt kitalálták, hogy mit tehetne Mimi, hogy visszanyerje a mosolyát) Mi jutott eszébe a cicának? Kitalálta a megoldást? mit tett? (Elment a kutyushoz és elmondta, hogy nem harakszik rá) Mit érezhetett a végén a cicus és a kutyus? (megnyugodtak, jobban érezték magukat, kibékültek, örültek újra egymásnak)
Történt már veled olyan, hogy rosszat tettél valakinek? És milyen érzésed volt utána? Bocsánatot tudtál kérni? Kértek már tőled bocsánatot, el tudtad fogadni? (a sajnálom, a bocsánat, a köszönöm és a szeretlek szavak kiemelése)
Próbáljuk ki egy Varázsszavak játékkal!
Körbe állunk. Mondok egy varázsszót valaki nevével egy gondolatommal. Aki a nevét hallja, ő is választhat egy varázsszót és továbbadhatja valakinek. aki mondott már varázsszót, az leülhet a székére. mindenkit meghallgatunk figyelmesen.
5. A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Meghallgatjuk újra Bagdi Bella: Ho’oponopono dalát
A foglalkozás elején alkalmazott jelbeszédet használva.
6. A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
• Óvodai – A következő napokban a reggeli körnél lehetőséget adok rá, hogy a reggeli játékidőben előforduló nézeteltéréseket megbeszéljük, ha alkalmas rá mindkét fél, akkor a megbocsátást gyakorolni.
• Megbocsátó versike gyakorlása.
• Otthoni – Készíts egy rajzot valamelyik családtagodnak, akitől szeretnél bocsánatot kérni valamiért
A téma feldolgozását egy kesztyűbábbal használatával segítettem, aki bosszúságot okozott a gyerekeknek: lerombolta az építményeiket, nem tartotta be a szabályokat, és eldugta azokat a játékokat, amelyekkel szívesen játszottak volna.
Tízórai után a gyerekek elmondhatták az érzéseiket és sérelmeiket a történtekkel kapcsolatban. Ezt követően újra megjelent a báb, aki elmondta, hogy hallotta, mit beszéltek róla, majd mindenkitől bocsánatot kért, mert nem akart megbántani senkit, és sorban megölelte a gyerekeket. Ezzel gyakoroltuk a megbocsátás folyamatát, az elfogadást és az érzelmek kifejezését.
Ezután elmeséltem a Bezzeg Andrea – Tündéri bocsánat című történetet, amelyhez kapcsolódóan kérdéseket tettem fel a gyerekeknek. A mese után eljátszottuk a „Varázsszavak” című játékot is a könyv ajánlása alapján, amely egy úgynevezett „bocsánatkérő lánc” játék volt – segítve a bocsánatkérés természetes és játékos gyakorlását.
Végül elkészítettük a „Bocsánatkérő dobozunkat” is, amit azokban a helyzetekben használhatunk, amikor valaki nehezen tudott szavakkal bocsánatot kérni, de mégis szerette volna kifejezni a sajnálatát. A doboz átadása egy kedves, nonverbális módja volt annak, hogy jelezzük: megbántuk a tettünket, és fontos számunkra a másik érzése.
Talán a legnehezebb témához értünk: MEGBOCSTÁS!
A hónap dalát megtanultuk! Már első osztálytól alkalmaztuk a varázsszavakat, így talán egy kicsit könnyebb volt megfogalmazni a sérelmeket, a bocsánatkérő mondatokat. Szív formában ültek le a gyerekek. Akinek sérelme volt, kör közepére telepedett. Akiről beszélt, az a szíven kívül sétált. Megbeszéltük, majd a sértett behívta a szív közepébe. Varászszavak használatával megtörtént a bocsánatkérés, majd egy nagy ölelés, kézfogás következett.
A gyermeki megbocsátás az óvodában egy fontos szociális-érzelmi készség kialakulásának része, amely hozzájárul a gyermekek egészséges kapcsolataihoz, önszabályozásához és empátiás képességéhez. Az óvodás kor (kb. 3–6 év) az az időszak, amikor a gyerekek kezdik megtanulni, hogyan kezeljék a konfliktusokat, hogyan fejezzék ki érzéseiket, és hogyan viszonyuljanak másokhoz – ideértve a megbocsátás gyakorlását is.
Közös rajzokkal kezeljük hatékonyan a konfliktusokat és gyakoroljuk a megbocsájtást
1. Bevezetéskénk a szokásokhoz híven relaxáltunk és énekeltünk.
2. A téma fő részét motivációs rejtvénnyel kezdtük, majd az arcunkra írt érzelmek áttekintésével folytattuk. Játékként ügyesen fejeztek ki különböző érzelmeket az arcukon a gyerekek. Szívekbe gyűjtöttük össze, hogy milyenek lehetünk, ha képesek vagyunk a megbocsátásra. A három csibe című mese nagy örömöt okozott a gyerekeknek, szívesen le is rajzolták.
3. Befejezésül összefoglaltunk, énekeltünk és meditáltunk.
1. Kacatvadászat párosan. A tanulóknak meg kellett vizsgálni padtársukkal mindkettejük táskáját, hogy mennyi lomot, felesleges kacatot hordanak magukkal. Ezek után megbeszéltük, hogy melyek azok, amelyeket nem kellene magunkkal cipelni éppúgy, mint a rossz gondolatokat, a haragot.
2. Ezt követően a gyerekeknek egy lapra fel kell írniuk öt olyan embernek a nevét, aki iránt haragot éreznek, 1-től 10-ig tartó skálán osztályozniuk kell az általuk elszenvedett sérelem nagyságát, illetve saját haraguk mértékét. Írhatnak olyan dolgot is, amiért magukra haragszanak.
3. Ezután megosztottam velük négy olyan ember történetét, akik képesek voltak a megbocsátást gyakorolni .
a .,A bibliai József, aki saját testvéreinek bocsát meg; A bibliai József Jákob legkisebb, kedvenc fia volt, kicsit kivételezett is vele, adott neki egy szép, díszes kabátot, ezért a testvérei irigykedtek rá. Azért sem szerették, mert a különleges álmai voltak, a jövőbe látott. Egy alkalommal letépték róla kabátját, eladták rabszolgának, így Egyiptomba került. Ott éppen álomfejtő képességének köszönhetően elöljáró lett belőle. Gyerekek bibliája 43 .oldal
b.,az 1972-es hírhedt napalm támadás egyik vietnámi áldozata. https://www.magyarkurir.hu/hirek/a-lany-fenykepen-aki-vietnami-haboru-jelkepe-lett-napalm-eros-de-hit-erosebb
c., egy amerikai bokszoló, aki sikeres felnőttként azt a férfit támogatja, aki iskoláskorukban zaklatója volt,
d., egy auschwitzi túlélő , akivel Mengele kísérletezett gyermekkorában, Eva Mozes Kor, ikertestvérével Miriammal 10 évesen került Auschwitzba egy évig végzett rajta és testvérén Mengele kísérleteket.
Mindazzal , amit elmondott, a megbocsátást hirdette. „Az emberek elfelejtik, hogy a megbocsátás az nem az elkövetőnek jó, hanem az áldozatnak. Ezzel kezdheti meg a gyógyulás felé vezető utat. Szerintem a megbocsátás a legjobb bosszú. Így sem Mengelének, sem Hitlernek, Hössnek, a többi nácinak semmilyen hatalma sincsen már felettem! A legtöbb Holocaust áldozat a mai napig is áldozat! Én már nem vagyok az. Egyszerűen ezekkel szemben szabad vagyok ” – nyilatkozta Eva Kor.-
4.Beszélgettünk a bocsánatkérés és a megbocsátás módjairól.
5.Az óra végén újra elő kellett venniük a gyerekeknek a cetlit, amit az óra elején írtak, és az órán megbeszéltek alapján átgondolhatták, hogy valóban indokolt-e a haraguk, hogy közelebb kerültek-e a megbocsátáshoz.
A tevékenység címe: Ho’oponopono
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés
Fő didaktikai feladatok: A gyermekek érzelemvilágának érzékenyítése. A megbocsájtási képesség erősítése. A másik személy felé történő odafordulás megláttatása.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: Mozgás.
Felhasznált források: Ho’oponopono – interaktív játék. Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat (Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek)
A tevékenység menete:
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– megbocsájtás ajándékának és jelének kiszínezése ceruzával, zsírkrétával, filccel
– BeeBot pálynán eljutás a szigetre
– Puzzle: Ho’ponopono négy szava képének kirakása
Előzetesen Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjének meghallgatása több napon keresztül. Ezzel a témára törtnő rávezetést célom megvalósítani.
A Boldogságóra tevékenység megkezdése a csoport szokás és szabályrendszerének megfelelően a mesére hívó mondóka segítségével:
„Egyszer régen nagyon régen kint jártam a meseréten, ahogy keltem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét. Kezdem is a legelején.”
Ez a mese interaktív jellege miatt nem igényli, hogy megvárjam a gyermekek elhelyezkedését, hanem már álló helyzetben kezdem el a történetet és folyamatosan vonom be a gyermekeket szereplőként egy-egy jelképes eszköz átadásával. A gyermekekkel közösen megyünk el a szigetre és fedezzük fel azt, majd derítjük ki a Ho’oponopono szó jelentését.
Az interaktív mese végén szabad játékba és párhuzamosan végezhető tevékenységbe történő visszatérés, vagy a mozgásos pályán további tevékenykedés, a megbocsájtás jelének színezésére is lehetőség van.
Nagyon fontos, hogy bármit is teszünk, merjünk bocsánatot, elnézést kérni. A rinyabesenyői gyermekeknél nagyon szépen beágyazódott az őszinte tiszta szívvel való odafigyelés és bocsánat kérés. Nem csak bocsánatot kérnek egymástól, hanem meg is bocsájtanak!
Az óvodai mindennapok során gyakran felmerül a megbocsátás kérdése, módja, mikéntje, így a hónap témájához kapcsolódóan felelevenítettük és kicsit tudatosabban mondogattuk a „Béke-béke-barátság, mi volt ez a szamárság? Semmi-semmi, barátom, csak egy lyuk a gatyámon!” mondókát, amit egy olyan kislány tanított nekünk még a nevelési év elején, aki ezt az előző óvodájában tanulta, ahova költözés miatt évközben vissza is került, de ennek a versikének a kapcsán is szeretettel gondolunk rá.
Ebben a hónapban „A magyar költészet napja” alkalmából csatlakoztunk egy helyi kezdeményezéshez, hogy bármely magyar költő versét posztoljunk a település utcáin, az intézményünk támogatására szervezett jótékonysági locsolóbálon rövid kis műsorral kedveskedtünk az érdeklődőknek, a tánc világnapján többször is eltáncoltuk a csoportunkban oly népszerű „Pozitív gyerek vagyok” című zenére tanult koreográfiánkat, a méhek világnapján a „Csíkos méhecske” című dalocskával fejeztük ki hálánkat a méhecskék szorgos munkájának fontosságáért, a hónap utolsó napján pedig közösen díszítettünk májfát az ovi(sok)nak.