Minden érzelem kikerül az arcunkra. Az „arcunkrs van írva” – mondjuk sokszor.
Beszélgettünk arról, ennyire látszik, ha valaki haragszik, dühös, vidám vagy boldog. Megjelenítettük.
Megbocsátás
1. Megbeszéljük, mit jelent a „megbocsátás” szó. Miben különbözik attól, ha „nem húzunk határokat”?
2. Megbeszéljük, milyen ember lehet az, aki sokszor dühös, és képtelen megbocsátani.
3. Felsorolnak legalább három alkalmat, mikor más megbocsátott nekik, majd három alkalmat, mikor ők bocsátottak meg másnak. Reflektálnak rá, hogy hogyan érezték magukat. Leírják, hogyan tudták a másik ember tudtára adni, hogy megbocsátottak, illetve, hogy ők honnan tudták, ha nekik megbocsátottak.
4. Különböző szituációkat mondaok, és el kell dönteniük, hogy azt az adott tettet megbocsátanák-e, vagy sem. Ha igen, mosolyogva nyújtózkodniuk kell. Ha nem, akkor guggolásokat csinálniuk.
„A tanárnőnem jelentette be előre a dolgozatot, amit írat.”
„A barátnőd kibeszélt a hátad mögött.”
„A testvéred beárult a szüleidnek, hogy rossz jegyet kaptál.”
„A szüleid a rossz átlagod miatt szobafogságra ítélnek.”
Megkérdezem, ki hogyan érezte magát a gyakorlat alatt, tanulság: aki megbocsát, sokkal felszabadultabban érzi magát.
5. Feladat: Leírnak egy helyzetet, amit idáig nem tudtak megbocsátani, aki szeretné, elmesélheti, majd összegyűrik és kidobják a papírt, ezzel közelebb kerülve a harag elengedéséhez.
6. Szófelhő készítése arról, hogy kinek mit jelent a megbocsátás.
Maci csoport
Beszélgetőkörben gyűjtöttünk ötleteket a megbocsájtásra, arra, hogy hogyan tudjuk kifejezni mozdulatokkal szavakkal az ehhez kapcsolódó érzelmeinket. Ölelés, simítás, puszi, mosoly… szavakat kerestünk amik segíthetnek nekünk: kérlek, sajnálom, ne haragudj, semmi baj, nem gond. Próbáltunk szituációt eljátszani a nagyobbakkal.
Áprilisi óránkon a megküzdési stratégiákkal és az önbecsüléssel foglalkoztunk. Fontos téma ez ötödik osztályban is, és nemcsak az új tantárgyak és új tanárokkal való kapcsolatok tekintetében. Mindennapok során számos olyan helyzetbe kerülnek, amikor magukkal és a környezetükkel kapcsolatban számos kérdés, kétely merül fel. Beszélgetés során közösen összegyűjtöttük azokat a helyzeteket, amelyekkel a gyerekeknek meg kell küzdeniük a mindennapokban. Papírra nyomtatva egyfajta szavazást bonyolítottunk le, s közben maguk is rácsodálkoztak, hogy ha nem is beszélnek róla, a társaik is olyan (vagy hasonló ) problémákkal szembesülnek. Gyűjtöttünk megoldásokat a gyerekekkel, hogyan kezeljék ezeket a nehéz helyzeteket, milyen dolgok (sport, zene, társas kapcsolatok) segíthetnek átlábalni ezeken az akadályokon.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A megbocsátás gyakorlása témakör feldolgozásában A SZEPLŐS című gyógyító mese szoglált alapul. A gyerekek megtekintették a mesét, és együtt éreztek a kigúnyolt kisfiúval, aki annyi bántást kapott ártatlan szeplői miatt, és akit egyedül csak a kedves kis Napocska tudott jókedvre deríteni, mert megértette a kisfiúval, hogy a szeplőket nem szabad szégyelnie, mert azok teszik őt igazán különlegessé…
Ezt követve, megbeszéltük azt is, mennyire fontos dolog a megbocsátás, hiszen a mi kis szeplős hősünk is csak azután tudott igazán boldog lenni, miután megbocsájtott azoknak, akik kigúnyolták őt. Természetesen mindenki úgy érezte, hogy nagyon szeretne olyan kedves és vígasztaló Napocska lenni, aki vidámságot hozhat mások életébe. Így aztán el is készítettük ezeket a ragyogó Napocska maszkokat…
Nevelési célok
• A gyermekek megértsék, hogy mindannyian hibázhatunk.
• Megtanulják, hogyan fejezhetik ki a sajnálatukat és hogyan fogadhatják el mások bocsánatkérését.
• Érzelmi intelligencia, empátia és kapcsolati rugalmasság fejlesztése.
Körkérdések:
• Előfordult, hogy valaki megbántott?
• Hogyan érezted magad?
• Te bántottál már meg mást, akaratlanul?
A foglalkozáson a megbocsátás témáját jártuk körül. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, milyen érzés megbántani valakit, és milyen nehéz – mégis fontos – bocsánatot kérni és megbocsátani.
Meséket, hétköznapi helyzeteket idéztünk fel, majd a tanulók saját élményeiket is megoszthatták, amikor ők bántottak meg valakit, vagy velük történt ilyen. Kiemeltük, hogy a megbocsátás nem felejtést jelent, hanem egy tudatos döntést: azt, hogy nem hordozzuk tovább a haragot, és esélyt adunk az újrakezdésre.
A foglalkozás végén kis „békejegyeket” készítettünk, amelyeket bárkinek oda lehet adni egy bocsánatkérés vagy békülés jeleként.
A boldogságóra elején és a végén Bagdi Bella dalokat hallgattunk. A témát most is mesével dolgoztuk fel. A mese után beszélgettünk. Végül elkészítettük a bocsánattojásokat.
Az órát a hónap dalával kezdtük, majd beszélgetőkör következett, melynek során mindenki elmondhatta, hogy az elmúlt időszakban milyen helyzetben tapasztalhatta meg, hogy a megbocsátás boldogít bennünket, utána sokkal jobban érezzük magunkat.
A teremben kijelöltünk három sarkot: 1. könnyen megbocsátom, 2. talán megbocsátom, 3. nem bocsátom meg. Tíz különböző súlyú állítást fogalmaztam meg a korosztálynak megfelelő problémákról, konfliktushelyzetekről. A diákoknak abba a sarokba kellett állniuk, amely az adott kérdés alapján rájuk jellemző. Minden állítást rövid közös megbeszélés követett. Megbeszéltük, hogy láthatóan minden ember más és más, de fontos tudnunk: az, hogy megbocsátok az embernek, az nem egyenlő azzal, hogy semmisnek veszem a problémát, vagy elfogadom a tettet is. Magát a bocsánatkérést fogadom el, és ezzel együtt azt, hogy az ember esendő.
Ezután a tanulók emlékeikben kerestek olyan szituációt, mikor valakit megbántottak. Egy hozzá írt levélben kértek bocsánatot, melyet pár perc alatt fogalmaztak meg tömören. Megbeszéltük a megbocsátás lépcsőfokait, majd szerepcserés empátiajáték, végül meditáció következett.