Ebben a hónapban a megbocsátás témáját járjuk körbe. A csoport mindennapjaiban fontos szerepe volt és van ennek a témának. A közösség működésében előfordulnak konfliktusok, a közös játéktevékenység során adódnak nézeteltérések, szükség van a kompromisszumkészségre. Mivel a gyermekeink ennek elsajátításában különböző szinten állnak, előfordul veszekedés és hangos szóváltás. A szerzett sérelmeket igyekszünk megbeszélni, feloldani, a játszótársakat kibékíteni egymással. Ebben lett hasznos segítőnk a „Ho’oponopono” interaktív játék, melyet eljátszottam velük. A négy varázsszó („sajnálom”, „bocsáss meg”, ”köszönöm”, ”szeretlek”) segítségével minden hibánk kijavítható, mindig van esély az újrakezdésre. Beszélgetéseink során arra fókuszáltam, hogy kiderüljön, hogy a gyerekek kitől szeretnének bocsánatot kérni és kinek szeretnének megbocsátani. Ez általában rövid beszélgetés után kiderültek. Kértem a gyerekeket, hogy próbáljak megfogalmazni azt, hogy ők kit bántottak meg és hogyan. Beszélgettünk a helyzetekről és próbáltunk más megoldásokat keresni „ Hogyan csinálnád másképpen? Mit éreztél akkor?”
Foglalkozást kezdő relaxáció: „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom”
A témához ajánlott bábjáték is segített a megértésben, amelyre a megszokott csengettyűvel hívtam mesére a gyerekeket Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat.
Beszélgettünk a mese történéseiről: „Ha nektek lenne egy varázs pálcád, mint a tündéreknek mit tennél vele?”
„Van valaki, akitől bocsánatot szeretnél kérni? Rajzolj neki egy szívecskét, színezt ki és ad oda neki.”
A megbocsátás üzenete a tavaszban
A tavasz megújuló természete is arra emlékeztet bennünket, hogy a kapcsolatok is folyamatos gondoskodást igényelnek – épp úgy, mint a virágok. Ahogyan a növények is akkor fejlődnek szépen, ha szeretettel ápoljuk őket, úgy a barátságokat is óvnunk, ápolnunk kell figyelemmel, törődéssel és megértéssel.
Az állatok példája is tanulságos számunkra: ők nem tartanak haragot egymás iránt. Természetesen, békességben tudnak egymás mellett élni, nincs bennük rosszindulat vagy sértődés – csak az együttélés egyszerű öröme.
A tavasz az újjászületés évszaka, amikor lehetőségünk van tiszta szívvel újrakezdeni. A húsvéti szokásokban is megjelenik a kapcsolatok ápolásának fontossága – például a „komatál” hagyománya, amely a barátság, a jó kapcsolatok és az egymás iránti jóindulat szimbóluma.
A megbocsátás kulcs ahhoz, hogy harag nélkül, belső békével, kiegyensúlyozottan tudjunk élni – hiszen ahol szeretet, megértés és elengedés van, ott a boldogság is könnyebben otthonra talál.
Meséhez 57. o. illusztrációkat színezhettek a gyerekek.
Színezés közben mindenki elmondhatta, hogy szerinte miért fontos a megbocsájtás. Megbocsátásnapot is tartottunk. Ezen a napon minden szívből jövő bocsánatkérést megbocsájtással fogadunk. A kibékülést megpecsételtük egy mosollyal és egy kézfogással.
Játékaink: Lógó orrúak városa, örömölelés
Megbocsátás
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Áprilisi Boldogságóránkra ráhangolódtunk a Nevető labda, a Gumiember és az Irka-firka játékokkal.
Érzelmeink beazonosítását gyakoroltuk interaktív játékokkal: csoportosítottuk a pozitív és negatív érzelmeket, majd az Okosdoboz játékban a tudatos stresszoldás technikáit ismertük meg.
A SZÍVMANÓK kártyákon lévő mondatokat fejezték be a gyerekek saját kis történeteikkel.
Lázár Ervin Vacskamati virágja c. meséből kiderült, hogy az bocsát meg először, akiben nagyobb a szeretet, és hogy a bocsánatkérés az élet pillanatragasztója, szinte mindent képes helyrehozni. Megtanultuk a varázsszavakat, majd elsüllyesztettük a HARAG hajóját.
A Pillanatkapitány című könyvben lévő MINDFULNESS gyakorlattal zártuk a foglalkozást.
A zene egy csodálatos eszköz, mely az emberek, a természet és a bolygó számára is fenntartható világkép követésére irányítja a figyelmet, és arra, hogy megtaláljuk azt az utat, amely egy szebb jövőbe vezet.
„Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” jelmondat kapcsán minden osztály kapott egy piros és egy zöld szívet.
Az osztályok közösen a piros szívbe fogalmaztak egy bocsánatkérő üzenetet a Földnek. A zöld szívbe tettek egy ígéretet a Földnek!
Osztályonként két tanuló felolvasta a szívre írt üzeneteket, és feltűzték azokat az aulában lévő nagy táblára!
Majd közel 250 kisiskolás énekelte együtt Bagdi Bella és az Oscar-díjas Mindenki kórusa Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát.
A boldogságórák nyolcadik téma köréhez értünk. A feldolgozandó témánk a megbocsátás.
Ebben a hónapban készültünk a húsvétra. Felelevenitettük, a húsvéti szokásokat, hagyományokat. Bibliai történeteket osztottam meg a gyerekekkel. Jézus, milyen csodát tett Zakariással, hogyan keltette életre. Bevonulásáról Jeruzsálembe, menyire örültek az emberek virágvasárnap, olajágakkal köszöntötték. Az utolsó vacsoráról tanitványaival. Majd Jézus elárulásáról, szenvedéséről, kereszthaláláról, feltámadásáról. Erkölcsi és érzelmi nevelés és a megbocsájtásról is szóltak a történetek. Jézus képes volt megbocsájtani az őt ért sérelmekért, életét ajándékozta az emberiség megmentéséért. A történetek után megbeszéltük, hogy milyen fontos a megbocsájtás.Ha megbántottunk valakit, tudjunk bocsánatot kérni, és tudjunk mi is megbocsájtani, ha sérelem ér.
Föld napja alkalmával , felhívtam a gyerekek figyelmét környezetünk, Földünk védelmére, szeretetére. Mit tehetünk, hogyan óvjuk , védjük, szépítsük környezetünket. Illetve mit ne tegyünk, mivel árthatunk környezetünknek, illetve, hogyan szenyezhetjük mi emberek a földet, a bolygókat.
Óvodánk udvarára muskátlit ültetünk a gyerekekkel, szépítve ezáltal környezetünket. Nagyon szép rajzok is készültek. Az alkotások címe: Környezetünkben lévő szép dolgok. Meghallgatuk Bagdy Bella: Gyújts egy gyertyát a földért című dalt.
Április utolsó napjai és május eleje. Anyák napi előkészületek, anyák napi köszöntés.
Május első vasárnapja az anyák napja, mi már elkezdtük az ünnepi elő készületeket
Édesanyák, anyukák, nagymamamák szeretetére, tiszteletére nevelés (Érzelmi és erkölcsi nevelés)
Miről szoktunk ilyenkor beszélgetni.
Miért szeretem az anyukámat?
Miért vagyok hálás neki?
Milyen az én anyukám? Külső, belső tulajdonságok.
Hogyan tudok otthon segíteni?
Ha nem fogadtam szót, vagy megbántottam tudok-e, bocsánatot kérni. A gyerekekkel elkészítettük közösen az anyáknapi ajándékot.
Ábrázoló tevékenység keretein belül, rajzkészséget fejlesztettük, színes ceruza rajzzal. Az alkotás címe: Én és az anyukám.
Mese: Petrolay Judit A legszebb vasárnap. Nagyon szép történet Zsuzsikáról, aki anyák napi ajándékot, akar vásárolni az anyukájának egy lyukas két filléresből. A boltokban nem tud belőle vásárolni, mert nem tudnak belőle visszaadni. A pénz az értéktelen, de senki nem akarja megbántani, az ajándékot vásárló Zsuzsikát. Végül virággal köszönti fel az édesanyját.Ez a legszebb ajándék, amit örömmel nyújt át.
Anyáknapi vers: Mentovics Éva: Elmesélem, hogy szerettél. A versen keresztül közvetített érzelmek, a gyerek és az édesanya közötti pozitív kapcsolat felidézése.
Balla Piroska : Köszöntelek Mamikám. Az unoka és nagymama szeretetteljes kapcsolata.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Húsvéti tojásokat színeztek és vágtak ki a gyerekek, sajnos még nem minden betűt ismernek, ezért szóban fogalmazták meg bocsánatkérésüket a Földnek. „Bocsánat, hogy nem vettem fel a szemetet, eldobtam a szemetet, nem raktam rendet, fogmosás közben nem zártam el a csapot, nem raktam rendet a szobámban, letéptem a virágot, letörtem a fa ágát, letépkedtem leveleket, kiköptem a rágót a földre. A szépen kidíszített tojásokat lelamináltam és az iskola kiskertjében nemrég ültetett almafát dekoráltuk vele.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Megbocsátás gyakorlása ,Föld anya megbocsát, rajz készítése.
Ho’oponopono – interaktív mese, varázs szavak megtanulása. Bocsánat Napocska színező, Hogy vagy ma?-érzések jelölése
Zene hallgatás
A téma feldolgozását a Tündéri bocsánat című mesével kezdtem.
A mese után beszélgettünk a gyerekekkel arról, ki érezte már azt, hogy valaki haragszik rá, milyen érzés az, ha megbocsájtanak nekünk, ha megbocsájtunk valakinek.
Játszottuk a „Varázsszavak” játékot, énekeltünk.
Húsvétkor pedig minden gyermekre várt egy Zöld nyuszi kihívás 🙂 (ültessék el otthon a húsvétra kapott virágmagvakat és gondozzák, hogy szép virágok nyíljanak).
A gyerekek mindig nagy örömmel fogadják a soron következő Boldogságórát. A „Ho’oponopono” című dalt elindítottam és már hallgatás közben is memorizáltuk a „varázsszavakat”. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és szájtátva hallgatták meg a „Tündéri bocsánat” című mesét. Megbeszéltük a tanulságot és a gyerekek nagyon jól tudják a mottónkat: „Jónak lenni jó!” és „Tudj bocsánatot kérni, ha megbántottál valakit, de a legjobb, ha úgy élsz, hogy ne kelljen miért bocsánatot kérned.”
Jellemző ránk, hogy öleléssel is kimutatjuk a megbocsátás jelét, így spontán csoportos ölelés következett.
A foglalkozással egyidőben a Húsvéti hagyományoknak megfelelően a fiúk locsolóverssel kértek engedélyt a lányoktól a locsolásra, melyet természetesen minden lány örömmel megadott és csokitojással ajándékozott.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a „megbocsátás” jelét, amik elhelyezésével feljutottunk az nyolcadik lépcsőfokra a „Boldog vagyok” című dal hallgatása közben.
Április témaköre: Megbocsátás
I. óra:
1. Relaxáció
2. Móra Ferenc: Nagyapó c. elbeszélés feldolgozása
3. Szerepjáték: Játsszuk el a bocsánatkérést!
4. Hallgassuk meg Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért! c. dalát!
5. Kacsintó játék
6. Hímes tojások rajzolása, színezése
7. Meditáció
A relaxáció után a gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni „Móra Ferenc: Nagyapó” című olvasmány főszereplőjével. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a feladatokat.
Nagyon örültek, hogy tojásokat rajzoltunk és színeztünk, mellyel meglepték azt a társukat, akit megbántottak a hónap folyamán. Persze többet is készítettünk és így készülődtünk a húsvéti ünnepekre. A gyerekek által hozott húsvéti díszekkel kidíszítettük az osztályt. Remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Úgy láttam, hogy elértem célomat, hiszen a diákjaim az óra alatt megértették, hogy milyen fontos szerepe van a bocsánatkérésnek életünk során. Az órák után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy kérjenek bocsánatot, ha valamelyik társukat megbántották. Maguktól is képesek voltak a bocsánatkérésre.
A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a gyerekeket a feladatok oldása közben. Meditációval zártuk az órát.
A gyerekek beszélgető körben elmesélték, volt-e olyan otthon vagy a csoportban, amikor valakit megbántottak, és szeretnének bocsánatot kérni tőlük. Meglepő volt, hogy régebbi történeteket is elmeséltek, amik nyomott hagytak bennük, és megbánták, hogy szomorúságot okoztak annak, akivel tették.
Bocsánatot kérni is meg kell tanulni mindenkinek. Bocsánat kérő levelet készítettünk annak, akit megbántottak a gyerekek, nagyon szép rajzok készültek.
Újrahasznosított anyagokból készített babák, a kiállítás megnyitójára.