Április 1-jén Iskolatáska-mentes napot tartottunk.! 😊
Igazán ötletes és kreatív megoldások születtek táska helyett.
Megbocsátás
Boldogságóra 5. osztály: Megbocsátás
Meghallgattuk ByeAlex és a Slepp Bocsánat c. számát, majd bocsánatot kértünk társainktól, akiket úgy gondoltunk, megbántottunk korábban.
6. osztály Boldogságóra.„Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot, és felfedezni,
hogy ez a fogoly te magad voltál.”
Könnyen megbocsátom? Talán megbocsátom ? Nem bocsátom meg? Sok szituáció, nehéz kérdések, de határozott döntések. Végül sor került néhány eddig halogatott bocsánatkérésre is.
Ha valami rosszat tettünk, fontos, hogy megbánjuk azt. A megbánás azt mutatja, hogy sajnáljuk, amit tettünk, és szeretnénk jobbá válni. A bocsánatkérés, egy őszinte sajnálom, sokat jelenthet a megbántottnak. A megbocsátás pedig nagy ajándék. Aki meg tud bocsátani, erős ember. Nem haragszunk tovább, esélyt adunk a másiknak, hogy kijavítsa, amit elrontott. Fontos, hogy figyeljünk egymásra és ne féljünk elmondani, ha valami bánt bennünket.Így lesz az osztályból egy összetartó közösség.
“Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?”
Föld napja a Forrás Református Óvodában🌍
Óvodánkban kiemelt feladatunknak tekintjük a gyermekek környezettudatos szemléletének, fenntartható gondolkodásának megalapozását ❤️
Boldogságóra 2025. április
3.o.
Téma: A megbocsátás gyakorlása
A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
A meg nem bocsátás állandó nehezteléshez, haraghoz, gyűlölethez vezet, ami rendkívül romboló hatású.
A megbocsátás tanulható, hiszen fejben dől el. A megbocsátás nem azt jelenti, hogy megváltoztatjuk a véleményünket a történtekkel kapcsolatban, hanem azt jelenti, hogy elengedjük a sértettség érzése körüli érzelmi töltetet.
Ha megbocsátunk, csakis mi leszünk jobban!
A bocsánatkérés 5 nyelve:
• Sajnálom- fájdalmunk kifejezése.
• Hibáztam- a felelősség vállalása.
• Mivel tehetném jóvá a történteket?- kárpótlás.
• Ígérem, nem fordul elő többé!- őszinte megbánás.
• Meg tudnál bocsátani?- a megbocsátás kérése.
„Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot, és felfedezni, hogy ez a fogoly te magad voltál.” /Lewis B. Smedes/
A morgós medve és a szorgos méhecske c. mese megismerésével kezdtük a téma feldolgozását.
Beszélgettük saját életükből vett példák alapján. Bizony megállapítottuk, hogy nehéz letenni a nehezteléseket, de mi járunk jobban, ha sikerül.
Elkészítettük a megbocsátás pillangóit és 2025. 04. 29-én délután a napköziben egy gyönyörű napsütéses időben elreptettük a pillangóinkat. Közben azt éreztük, hogy lelkünk hirtelen felszabadul a teher alól. Könnyűnek és légiesnek éreztük magunkat.
Kisdiákjainkkal beszélgettünk arról, mit jelent megbocsátani, miért fontos elengedni a haragot, és hogyan tudjuk újraépíteni a barátságokat. A megbocsátás nem csak a másiknak, hanem nekünk is megkönnyebbülést hoz.
Megbocsátani! Nehéz feladat a gyerekeknek, mert még nem értik ezt a fogalmat.
A foglalkozások alkalmával meghallgattuk a megbocsátás dalát. A dal meghallgatása után felidéztünk a gyerekekkel közösen egy olyan helyzetet, amikor valaki megbántott valakit. Mi lett annak a következménye, milyen volt számára az a nap megbocsátás nélkül. Érdekes reakciók, válaszok születtek. Ezen téma megértése még nehéz a gyermek számára, mert nem értik, hogy miért van rá igazán szükség.
A Tündéri bocsánat mesével próbáltam elmagyarázni számukra, melyet bábelőadás keretében tettem. Örömmel figyelték, és utána ők is eljátszották Lola és Lili történetét. Sőt! Tündéri jelmezt készítettünk. Aznap a kislányok “tündérien” viselkedtek. Tündérruhába öltöztek, mindenkit jóvá varázsoltak.
A nap folyamán többször is használtuk a varázsszavakat, mint pl. a sajnálom, szeretlek, megbántam.
Az áprilisi hónap középpontjában a megbocsátás állt.
Az óvodában nap, mint nap történnek olyan szituációk, mikor a gyermekek megbánthatják egymást, pl.: kinevetik a másikat, kifejezik nemtetszésüket egy alkotás iránt, elveszik egymás játékát, elárulják a másikat. A nagycsoportosok, akik már gyakorlott boldogságórások, azonnal bocsánatot kérnek, amivel jó példát mutatnak a kisebbeknek.
A Tündéri bocsánat című mese elolvasása után megkértem a gyermekeket, idézzenek fel egy olyan helyzetet, amikor valaki megbántotta őket. Érdekes volt hallani, hogy leggyakrabban az anyukák bántották meg őket azzal, hogy nem engedték őket csokit enni, túl szorosan megölelgetni a kistestvérüket vagy a kiskutyájukat.
Arról is beszélgettünk, hogy volt-e olyan eset, mikor ők bántottak meg valakit és bocsánatot kellett kérniük. Az egyik kislány elmesélte, hogy leültek a barátnőjével rajzolni és kinevette őt, mert szerinte vicces lett a pillangó, amit készített, ezzel azonban nagyon megbántotta csoporttársát. A kislány elmondta, valami furcsát érzett belül és azonnal bocsánatot is kért. Elmondta neki, mennyire sajnálja, hiszen ő nem csúfolódásból nevette ki a rajzát. A barátnője ezután megbocsájtott neki. Megkérdeztem tőlük, bocsánatkérés után hogyan érezték magukat, mire azt válaszolták, megnyugodtak, nem éreztek fájdalmat a lelkükben.
Ezt követően Rita nénivel megkértük a gyermekeket, idézzenek fel egy olyan pillanatot, mikor mi megbántottuk őket. Én magam arra számítottam, több dolgot is felsorolnak majd, de nem így lett. Azt válaszolták, nem bántottuk meg őket semmivel. Mi azonban tudjuk, hogy ez nem igaz. Az egyik nap például azzal bántottam meg az egyik kisgyermeket, hogy nem neki fogtam meg a kezét az udvarra menet. Mikor ezt észleltem elmondtam neki, hogy ne haragudjon, de azért nem fogom meg a kezét, mert már hamarabb megígértem másnak.
Tapasztalatom szerint a gyermekek könnyebben kérnek elnézést és nyújtanak bocsánatot, mint a felnőttek. Mintha elveszne belőlük, pedig azzal, hogy hordozzák ezt a terhet maguknak is fájdalmat okoznak. Én magam szinte azonnal megbocsájtok annak, aki megbántott engem, hogy a lelkemet gyógyítsam.
Úgy gondolom, pedagógusként nagyon oda kell figyelnünk arra, hogyan viselkedünk, hiszen a gyermekek egyfajta modellként tekintenek ránk, így kötelességünk példát mutatni számukra.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Áprilisi Boldogságóránkra ráhangolódtunk a Nevető labda, a Gumiember és az Irka-firka játékokkal.
Érzelmeink beazonosítását gyakoroltuk interaktív játékokkal: csoportosítottuk a pozitív és negatív érzelmeket, majd az Okosdoboz játékban a tudatos stresszoldás technikáit ismertük meg.
A SZÍVMANÓK kártyákon lévő mondatokat fejezték be a gyerekek saját kis történeteikkel.
Lázár Ervin Vacskamati virágja c. meséből kiderült, hogy az bocsát meg először, akiben nagyobb a szeretet, és hogy a bocsánatkérés az élet pillanatragasztója, szinte mindent képes helyrehozni. Megtanultuk a varázsszavakat, majd elsüllyesztettük a HARAG hajóját.
A Pillanatkapitány című könyvben lévő MINDFULNESS gyakorlattal zártuk a foglalkozást.
A zene egy csodálatos eszköz, mely az emberek, a természet és a bolygó számára is fenntartható világkép követésére irányítja a figyelmet, és arra, hogy megtaláljuk azt az utat, amely egy szebb jövőbe vezet.
„Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” jelmondat kapcsán minden osztály kapott egy piros és egy zöld szívet.
Az osztályok közösen a piros szívbe fogalmaztak egy bocsánatkérő üzenetet a Földnek. A zöld szívbe tettek egy ígéretet a Földnek!
Osztályonként két tanuló felolvasta a szívre írt üzeneteket, és feltűzték azokat az aulában lévő nagy táblára!
Majd közel 250 kisiskolás énekelte együtt Bagdi Bella és az Oscar-díjas Mindenki kórusa Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát.