Rövid ráhangolódó beszélgetés után a gyerekek sablonok segítségével tojásokat rajzoltak, majd vágtak ki zöld és piros papírból. Megbeszéltük a színek jelentéseit, mivel a piros a tiltás jelképe, ezért olyan gondolatokat írtak fel a piros tojásokra, amelyeket nem szabadott volna megtenniünk, de ha mégis, akkor bocsánatkérésüket fogalmazták meg. A zöld tojásokra ígéreteik kerültek. Miután elkészültek a bocsánattojások, a táblára rajzolt kosarakba helyezték el azokat, és felfedezték, hogy a Földdel is lehet kedvesen és felelősen viselkedni. A tevékenység mottójaként a már sokszor emlegetett gondoltatot, tapasztalatot fogalmazták meg: lehetőségünk van a hibáinkat jóvátenni.
Megbocsátás
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
Megismerkedtünk a gyerekekkel a megbocsátással.
A 4 zenére mozogtunk, így megcsináltuk a megbocsátás táncát.
A megbocsátás sorolót is megbeszéltük. Felsoroltuk milyen szavakat használhatunk a megbocsátáshoz.
Meghallgattuk a hónap zenéjét, és meséjét.
A megbocsátás témáját két órában dolgoztam fel. Az első órán kimentünk a szabadba, törökülésbe ültek a gyerekek szívet formálva. Egy kislány beállt a kör közepébe, megosztotta velünk sérelmét és megnevezte az osztálytársát, akire neheztel.Akit megnevezett fölállt és a körön kívül maradt. Az osztálytársak is elmondták a véleményeiket az elhangzottakkal kapcsolatosan. Majd rákérdeztem, hogy mi erre a megoldás. Egyöntetű volt a válasz: béküljenek ki. A kislány bement a körbe, a kisujjaikat összeakasztották és elmondták a kibékülés mondókát, amit eddig alkalmaztunk: Béke, béke, barátság…Ezután megtanultuk a Megbocsátás erősségmondókát.kihangsúlyoztam, hogy a megbocsátás nem azt jelenti, hogy egyetértünk a történtekkel, hanem azt, hogy képesek vagyunk továbblépni, elengedni a sérelmünket. A tevékenységet A hónap dalával zártuk.
A második órában kiszíneztük a megbocsátás pillangóit és együtt énekeltük a hónap dalát.
Jó hír azonban, hogy a megbocsátás tanulható és tanítható, hiszen a megbocsátás fejben dől el, és mint tudjuk, az érzelmeknek, az empátiának,a kötődésnek és az önbecsülésnek fontos szerep jut a folyamatban. Iskolai vagy azon kívüli helyzetekben a szerepjátékok és a drámapedagógiai foglalkozások sokat tehetnek az empátia fejlesztéséért, különösen
akkor, amikor a másik fél szerepébe bújunk (pl. ha engem megbántottak, akkor a megbántó fél szerepébe).
Fontos tudnunk: a megbocsátás nem azt jelenti, hogy megváltoztatjuk a véleményünket a történtekkel kapcsolatban, hanem azt jelenti, hogy elengedjük a sértettség érzése körüli érzelmi töltetet. A
megbocsátás legnagyobb haszonélvezői mi magunk vagyunk.
Ráhangolás:
Beszélgetés: Szoktál haragudni másokra? Miért? És te bántottál már meg valakit? Hogyan?
Játék:
a. Bocsánatsoroló – bocsánatkérő szavakat, mondatokat gyűjtöttünk, pl. Ne haragudj! Sajnálom! Bocsánatot kérek! Bocsi! Elnézést! stb.
b. Bocsánatmutató: Nemcsak szavakkal, de tettekkel is kérhetünk bocsánatot, hogyan? Mutasd meg! Példák: Ölelés, simogatás, kézfogás, pacsizás, mosoly stb.
Dramatizálás: A megbocsátás tánca
Klasszikus zenére különböző érzelmi állapotokat jelenítettünk meg tánc-mimika és gesztusok által: düh, kétségbeesés, öröm, felszabadult, megkönnyebbült lelkiállapot- ezek által tükrözve a haragtól a megbocsátásig vezető utat.
Játék: Bocsánatkérő szív:
Minden gyermek kapott egy szivecske formát, amire rárajzolta önmagát, valamint egy társát, akit valaha megbántott. Ezután átadták egymásnak a rajzos szíveket, egy bocsánatkérő gesztus, vagy szó kíséretében.
-Drámajáték: Legyünk barátok, Kérjünk bocsánatot egymástól egy öleléssel!
– Mondóka: „Béke, béke, barátság, összeveszni csacsiság!”- párban, kisujj összeérintése, egymás szemébe nézünk
– Drámajáték: Nagy vihar, veszély-forgás/lecsendesedik a szél, megnyugszik a tenger
-Igyunk békevizet, szívjuk be a Nap melegét, adjuk át egymásnak a megbocsájtás szívét!
Tapasztalatok: a kisgyermek amilyen hamar megsértődik, olyan könnyen meg is tud bocsájtani. Kihangsúlyoztuk, hogy lényeges az őszinte megbánás és az ígéret betartása a bocsánatkérésnél.
Éljünk szeretetben, tudjunk megbocsájtani, mert mindannyian értékesek vagyunk!
Ebben a hónapban a Költészet napja alkalmából iskolánk felsős diákjai kedvenc versüket költötték át, amelyeket kiállítottunk. Városi könyvtárban is jártunk, vittünk magunkkal ölelést a kedvenc könyvtárosunknak. Cserébe sok érdekes dolgot tudtunk meg József Attilától.
Ebben a hónapban a Költészet napja alkalmából iskolánk felsős diákjai kedvenc versüket költötték át, amelyeket kiállítottunk. Városi könyvtárban is jártunk, vittünk magunkkal ölelést a kedvenc könyvtárosunknak. Cserébe sok érdekes dolgot tudtunk meg József Attilától.
A megbocsátás gyakorlása I.
– Drámajáték: Tekintetdobás (dühös, mérges, bosszús, vidám, mosolygós, barátságos, szomorú)
– Improvizált mese: Veszekedés a tanyán (a heti Házi állatos témához kapcsolódik)
– Beszélgetés: Miért vesztek össze a házi állatok? Ti szoktatok civakodni itt az oviban? Hát a családban a szülők, testvérek? Mit csináltok, mikor összevesztek egymással? (kiabálás, verekedés, harag, büntetés), Szerintetek jó érzés haragosnak, mérgesnek lenni? Hogyan kérünk bocsánatot?
– Nyelvi játék: Soroljunk fel bocsánatkérő szavakat! -ötletelés (Bocsi!, Bocsáss meg!, Sajnálom!, Nem teszek ilyent többet!, Jó leszek!, Béküljünk ki!, Jó leszek!, Nem akartam!, Legyünk barátok!, Fogjunk kezet!, Szeretlek!)-őszinte megbánás
– Béketánc
Tapasztalatok: hitelesen utánozzák a különféle (+,-) érzéseket, aktívan részt vettek a beszélgetésben (konkrét példák: játék feletti vita-ebben a korban főleg az egocentrizmusuk miatt, otthoni példák: anya haragszik, ha eltöröm a poharat, össze szoktunk veszni, ha nem fogadok szót – kiemeltük a megbocsájtás fontosságát)
A témát azzal vezettük be, hogy megnéztünk egy videót, ezután átbeszéltük, hogy mit láttak és mit értettek meg belőle. A fogalom bevezetése után a gyerekek összegyűjtötték milyen sérelmek érték őket az osztályban, amit esetleg nem tudtunk ezelőtt megbeszélni. Ezeket a kis sérelmeket igyekeztünk több szempontból megvizsgálni, majd pedig „jelképesen” egy zsákba dobtuk ezeket, így megbocsátva annak a személynek. Ehhez pedig egy mondókát kötöttünk. Az óra zárásaként meghallgattuk a Boldogságóra Erősség Dalok – MEGBOCSÁTÁS dalát. Igyekeztünk a gyerekek értelmi szintjéhez igazodva, több csatornán keresztül szemléltetni velük ezt a témát.