
Megbocsátás


A megbocsátás gyakorlása…
Könnyű vagy nehéz megbocsátani? A gyerekek a játék során, a játék hevében nem is gondolkodnak azon, hogy esetleg megbántják társaikat. Azért egy-egy mondat, gesztus mégis érheti bántón a gyerekeket, amit elég változatos módon ki is tudnak fejezni. Az elszomorodás, pityergés, elvonulás mind-mind a sértettség, megbántottság jele. A gyerekekkel beszélgettünk az érzésekről, amik a megbántottság, megbánás, megbocsátás során körbevesznek bennünket. Felidéztünk egy-egy esetet, amikor éppen érintettek voltunk ebben a témában.
Bocsánatot kérni…és megbocsátani! Sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek! Szavak, melyeknek varázserejük van. Ezeknek a szavaknak az ismeretében nem is lesz olyan nehéz a megbocsátás!
A feltöltendő feladatok közül a bocsánatkérő levelet választottuk. A mese már ismerős volt a gyerekeknek, most kicsit másképpen álltunk hozzá. A gyerekek gondolatait megfogalmazva íme a mi bocsánatkérő levelünk!
Benedek Elek gyűjtéséből Magyar mese-és mondavilág: A só
Kedves leányom!
Amikor a minap kézhez kaptam férjedurad levelét, nagyot dobbant öreg szívem. Először is boldogságot és örömet éreztem, hogy hírt hallok felőled. Tudom csúnyán viselkedtem veled, nagyon megbántottalak. Goromba voltam hozzád és könyörtelen, amikor elzavartalak a kastélyból. Pedig te csak az igazat mondtad, amit csak egy gyermek mondhat! Akkor még nem tudtam, hogy az a bizonyos só mennyire is fontos! Utána már megbántam a tettemet, kerestettelek az embereimmel, de sehol nem leltek a nyomodra. Eltűntél, azt hittem meghaltál. Szomorkodtam, hogy még csak bocsánatot sem kérhettem tőled. Most, hogy végre megkerültél, szeretném ezt megtenni!
Sajnálom, hogy elzavartalak, hogy egyedül kellett az erdőben bolyonganod. Nem volt rendes ennivalód, féltél, fáztál, miközben a nővéreidnek mindenük megvolt. Férjeduradnak is szeretnék köszönetet mondani, hogy rád talált, vigyázott rád. Köszönöm a leckét is tőle, mert amikor a teljesen sótlan étkeket elém rakták, akkor értettem meg igazán a te szavaidat, kislányom.
Szeretném, ha megbocsátanál nekem! Szeretettel ölel: Apád (akit úgy szeretsz, mint az emberek a sót!)
NYMZSÁI Kertvárosi Tagintézénye
Az iskola udvarán, szinte naponta, együtt játszik három osztály. Néha bizony előfordulnak kisebb konfliktusok a gyerekek között, de ezeket mindig sikerül megbeszélniük és persze megbocsátaniuk is egymásnak.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
A hónap dala, az órakezdő relaxáció, a színező segítségével hangolódtunk a témára. Majd a dalból ismert négy mondat köré épített játéksorozattal folytattuk az órát. A Fekete, fehér, igen , nem játék mintájára memorizáltuk a mondatainkat.Társunk szemébe nézve adtuk tovább a mondatsort hangerő váltással. Majd a Zombi játék során ismét kimondtuk a bocsánatkérő mondatokat. Végül 2 csapatban (fiúk -lányok) konkrét szituációkra építve fogalmaztuk meg üzeneteinket egymásnak. Pl: Köszönöm X, hogy fociztál velem. Sajnálom Y, amiért nem játszottam veled. A kedvencem: Andi néni kérlek bocsáss meg, amiért nevetgéltem az órán.:)
Ezután megfigyeltük mimetikus játékkal a különböző érzéseket kifejező arckifejezéseket. Szituációs játékokkal bemutatták a gyerekek a megbocsátást kifejező egyéb megnyilvánulásokat: kézfogás, ölelés, mosoly…, miközben ismét elhangoztak bocsánatkérő mondatok. Feldolgoztuk a Három csibe című mesét, megbeszéltük a szereplők sérelmeit, tetteit, érzéseit, azt, hogy ki miért kér bocsánatot, illetve mit bocsájt meg a történet során. Végül csapatmunkában fogalmaztunk meg meseszereplők nevében bocsánatkérő sorokat. Az órákat a szokott módon meditációval zártuk.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Áprilisban nagyon nehéz témát próbáltunk feldolgozni boldogságóráinkon, hiszen felnőttként is igen komoly lelki munka a megbocsátás.
Az órát egy mozgásos meditációval kezdtük, a nyugtató, lecsendesítő, „békéltető” gyakorlattal.
Beszélgettünk arról, hogy kit milyen sérelem ért az elmúlt időszakban. A gyerekek elmondták, hogy haragszanak-e még, vagy már megbocsátottak társaiknak. Átbeszéltük azt is, hogy milyen érzelmek dúlnak bennünk a folyamat során. Megegyeztünk abban, hogy a megbocsátáshoz mindenkinek „dolgoznia” kell magán: a megbántottnak és a megsértőnek is. Segíthet, ha megbeszéljük egymás közt, esetleg egy külső segítővel közösen a történteket.
Felidéztük, hogyan látjuk a társunkon, hogy épp haragszik-e ránk, vagy már megbocsátott. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy érzelmeink az arcunkra vannak írva. Ehhez kapcsolódott a feladatunk. „Sorozat”-ot készítettünk arról, hogy hogyan változik arckifejezésünk a megbocsátás során. Először még haragot érzünk az ellenünk vétő iránt. Azután végiggondolva, átbeszélve a történteket már szelídül tekintetünk. Végül, amikor már megbocsátottunk, akkor kiül arcunkra a felszabadult, boldog mosoly, megkönnyebbülünk.
Hát ezért érdemes haragunkat elengedni és szívünket kitárni a megbocsátás felé.
Rajzainkon, fotóinkon ezt a sorozatot örökítettük meg. A gyerekek ösztönösen ráéreztek a bosszú ördögi, a megbocsátás édes, tündéri voltára. Jól látszik ez a rajzaikon is.
Rajzolás közben feldolgoztuk „A három csibe” c. mesét. Átbeszéltük, hogy melyik meseszereplő mit érzett, mit gondolt, hogyan jutott el a megbocsátásig a fehér csibe.
Beszéltünk arról is, hogy milyen módszerekkel tudjuk a dühünket kordában tartani, illetve hogyan tudjuk levezetni a feszültséget, hogy egyáltalán eljussunk arra a pontra, ahol a megbocsátás elkezdődhet.
Ezen az órán szintén jól érezték magukat a gyerekek. Többen megfogalmazták, hogy a boldogságóra a kedvenc órájuk.
Gyengénlátók Általános Iskolája EGYMI és Kollégiuma
A hetedik osztályos tanulók a Pál utcai fiúk című regényt dolgozzák fel irodalom órákon. Innen jött az ötlet, hogy bocsánat kérő levelet írnak Geréb nevében a csapatnak.