Időnként apró konfliktusba keveredtünk egymással, ezért bocsánatkérő kártyákat készítettünk. Ennek segítségével megtanultunk bocsánatot kérni.

Időnként apró konfliktusba keveredtünk egymással, ezért bocsánatkérő kártyákat készítettünk. Ennek segítségével megtanultunk bocsánatot kérni.
Vannak vitáink. De megbocsátani mindig tudni kell. Így boldogabb az életünk.
Karmacsi Napközi Otthonos Óvoda
Őszinte leszek, mikor először szembesültem a hónap témakörével, nagy fejtörést okozott, hogy ezt hogyan fogom én megvalósítani a mi vegyes csoportunkban, sok-sok kiscsoportos között. Aztán ahogy gondolkodtam, rájöttem, hogy mi valójában önkéntelenül is erre neveljük a gyerekeket a minden napok folyamán, hiszen egy óvodai csoportban naponta történnek olyan dolgok, ami miatt a gyerekek összevesznek, vitatkoznak. Például nem veszik be egyik társukat a játékba, vagy mindketten ugyanazzal játszanának, de nem tudnak megegyezni, veszekedésbe, netán verekedésbe megy át a dolog. Ilyenkor van szükség a mi segítségünkre, tanácsainkra. Rávezetjük őket arra, hogy milyen jó érzés megbocsátani a társunknak, elfogadni az ő bocsánatkérését, és milyen jó utána együtt játszani, hiszen ettől mindketten boldogabbak lesznek. A gyerekeknél ez még könnyen megy. A gond az, hogy mire felnőtté válunk, megfeledkezünk ezekről a dolgokról, és ahelyett, hogy megbocsátanánk, inkább haragot tartunk, mérgezve ezzel a saját lelkünket, boldogságunkat is.
Természetesen azért alaposan körbejártuk a témát, amit a bábjáték eljátszásával kezdtünk. A gyerekek napokig örömmel húzták kis kezeikre a bábokat, hogy hogy eljátszhassák Süniék történetét. A mese meghallgatása után könnyen áttereltük a témát egy jó kis beszélgetésbe, amibe nagycsoportosaink egytől egyig lelkesen bekapcsolódtak, és nem volt olyan, aki ne tudott volna felidézni egy-egy emléket, amikor ő bocsátott meg valakinek, vagy éppen neki bocsátottak meg a viselkedése miatt.
Nagy sikert aratott a gyerekek körében a Ho’oponopono című dal meghallgatása, aminek címe még nyelvtörőnek is használható. A kimondása kissé nehéz volt a gyerekeknek. de a jelentését a királyos mese segítségével nagyon gyorsan megértették. Úgy vettük észre, hogy innentől kezdve a varázsszavak egyre gyakrabban jelentek meg mindennapjaink során, és mintha kevesebbszer kellett volna figyelmeztetni őket a ” Sajnálom”, „Kérlek, bocsáss meg”, „köszönöm” és a „szeretlek” szó használatára. Azért, hogy ezek jól rögzüljenek, a zombis játékot hívtuk segítségül. Nálunk a fiúk amúgy is szeretnek zombi bőrébe bújni, úgyhogy most megtöltöttük játékukat egy kis pozitív tartalommal. Elmondhatjuk, hogy ez az egyik olyan játék a csoportban, amibe mindenki szívesen bekapcsolódott.
A hét zárásaként pedig megtartottuk óvodánkban a „Megbocsátás napját”, ami április 18-ra esett. Itt megpróbáltunk a gyerekekkel kétszemélyes helyzetben rájönni olyan dolgokra, felidézni olyan eseteket, amikor szerintük ők megbántottak valakit, és ezért illik bocsánatot kérni. Persze mindenkinek eszébe jutott egy-egy csíny, rosszaság, irigység, undokság, ami miatt felkeresett valakit az oviban, akitől bocsánatot kért. Természetesen megbeszéltük azt is, hogy akitől bocsánatot kérnek, annak illik elfogadni a bocsánatkérést, és a végén a kibékülést egy szívből jövő öleléssel koronázzák meg.
Szerintem eddig ez volt a legsikeresebb témafeldolgozásunk, aminek hatására néhány gyerek viselkedésében nagy változások következtek be.
Ho\’oponopono inteaktív játék elmesélése, játszása közben felelevenítettük a varázsszavakat: Sajnálom; Kérlek, bocsáss meg; Köszönöm; Szeretlek;
Zombis játék játszása közben sokszor elismételtük ezeket a szavakat, amiket persze nap, mint nap hallanak tőlünk és kérjük őket, hogy használják. De ez így játék közben sokkal gyorsabban eszükbe jutott és mókásabb is volt.
Ráhangoló relaxációt követően áttekintettük a megbocsátás gyakorlásának elméleti hátterét. Szituációs játékokban gyakoroltuk a megbocsátást. Hogyan kérhetjük mások megbocsátását? Miért fontos, hogy megbocsássunk, miért fontos, hogy nekünk megbocsássanak? Hogyan fejezhetjük ki, ha megbocsátunk valakinek? Elkészítettük bocsánatkérő kártyáinkat. Hallgattuk a hónap dalát.
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézménye
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézménye
Nyíregyháza, Liszt F. u. 32-34.
BOLDOGSÁGÓRA PROGRAM – ÁPRILISI BESZÁMOLÓ
MEGBOCSÁTÁS
A munkaközösségünk érzelmi intelligencia fejlesztése témában tekintett meg a csoportban egy Boldogságóra tevékenységet, annak a vázlatát mutatom be:
Tevékenység –Boldogságóra
Tevékenység helye: Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézmény
Tevékenység ideje: 2019.04.25.
A tevékenységet vezeti: Jámborné Fedor Krisztina
Korcsoport: Vegyes életkorú
Tevékenység terület: Boldogságóra program
Tevékenység témája:Érzelmek felismerése önmagunkon és másokon, megbocsátás.
Tevékenység célja: A gyerekek nézőpontjának, pozitív beállítottságának formálása.
Tevékenység feladata: Fogalmazzák meg az aktuális érzéseiket, ismerjék fel másokon is. Gyakorlással tudatosuljon, hogy átfordíthatjuk-jobbíthatjuk kedélyállapotunkat. Gyakorlással tegyenek szert olyan szavak ismeretére, melyek átsegítik a bocsánat kérés- és elfogadás lelki folyamatán.
Tevékenység módszerei: beszélgetés, magyarázat, bemutatás, ellenőrzés, értékelés
Tevékenység eszközei:szívószál „ gyöngyök”, smilek, szimbólumok másolatai,kötény bábok, olló, ragasztó, filctollak, cd, fényképezőgép
Előzmény: A Boldogságóra program témáinak feldolgozása, a boldogság szimbólumok színezése
Játéktevékenységek:
• Virágbingó
• Kistó
• Stresszlabda
• Tavaszmemória
• Fiókaetetés-kukac csipeszelés
• Mesekocka
• Tüskéslabda
Motiváció: A boldogságlánc elkészítése.
Források:
• Bagdi Bella- Prof.Dr.Bagdy Emőke- Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv 3-6 éveseknek
• Antal Judit: Itt és most
• Uzsalyné Pécsi Rita előadásai az érzelmi intelligenciáról – youtube. com
• Kádár Annamária: Mesepszichológia
Reflexió:
Nagyon nyugodt tevékenységek alakultak ki a délelőtt folyamán, a gyerekek kissé megilletődve várták az eseményeket, ez nem egy szokott szituáció. Az volt a benyomásom, hogy a gyerekek nem olyan nyitott, bizalmas beszélgetést folytattak, mint máskor pl: milyen érzéssel érkeztél ma reggel az óvodába? Ahogy telt az idő, úgy oldódott a feszültség, Ezen a mozgásba ágyazott relaxáció végérvényesen segített. Felszabadulva vettek részt a páros feladatokban. Mivel bemutató foglakozás volt, igyekeztem a megbocsátáson kívül, optimizmusról, megküzdési stratégiákról képet mutatni a kollégák felé. A megbocsátás téma pedig már ismétlő téma volt, így ismerhették és játszhatták el az utazó király és a szigetlakók történetét. A Ho’oponopono szóként is nagyon tetszett a gyerekeknek. Az eltelt időszak alatt pedig már kértek így tőlem bocsánatot: Ho’ponopono: