Áprilisban a megbocsátás témakörével ismerkedtek meg csoportunk tanulói. A témát a hibázás felismerése és a bocsánatkérés felől közelítettük meg.
Bár a csoportunkba járó tanulók az élet számos területén nehézségekkel élnek, a huncutkodás, csintalanság (szerencsére) bennük is megvan. Ezekre szerettük volna felhívni ebben a hónapban a figyelmet.
A megbocsátás témakörének feldolgozásához, az általunk kidolgozott feladatok megvalósításához elengedhetetlen volt a csoportba járó tanulók szüleinek segítsége.
Ebben a hónapban A három csibe meséjét dolgoztuk fel, ehhez egy animált prezentációt küldtünk a csoportnak, amiben megismerhették a mesét, majd ehhez kapcsolódó feladatokat kellett megoldaniuk és a kézműves feladatuk is a meséhez kapcsolódott.
A mesén kívül azt a feladatot kapták, hogy amikor valami rosszaságot csinálnak, utána kérjenek bocsánatot. Ez a feladat talán a szülőket is próbára tette, hiszen a megszokottnál szigorúbbnak kellett lenniük gyermekeikkel.
A tapasztalatokat egy online boldogságóra keretében video chatan összegeztük. A tanulók saját kommunikációs eszközeik segítségével mesélhették el társaiknak, hogy ők hogyan szoktak rosszalkodni és utána bocsánatot kérni.
Megbocsátás
Az április a megbocsátás és továbbra is a digitális oktatás hónapja volt, ennek minden előnyével és nehézségével együtt. Megpróbáltuk, azonban ebben a hónapban is a pozitív dolgokra koncentrálni. Nagy örömmel fogadtuk a kezdeményezést, hogy a boldogságórás gyerekek részt vehetnek a Kowalsky meg a Vega és Lotfi Begi dalának videóklipjében. Készültek is a bátorító üzenetek, melyekre most úgy érzem még nagyobb szükség van, mint eddig bármikor.
Sajnos a gyerekek „eltűntek” a szemem elől. 2 tanuló az, aki lelkesen küldi vissza a feladatokat. Így nem tudok sokat írni. Mindkét rajz önmagáért beszél. A szívecskékkel teli egy autista kislány érzéseit a megbocsátásról. Ennyire sok szeretettel bocsát meg annak, aki megbántotta. (annyira sok mindent át kell értékelnünk az autista társaink érzéseiről, érzelemvilágáról!!!! ) A másik rajz egy nagyfiú rajza az osztályból. Kitűnik a többiek közül. „Óriás a törpék között”. Ebben a nagyon nehéz időszakban az is megmutatkozott, milyen órási érzések lakoznak a szívében!
Kecskemét Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Városföldi Általános Iskolája
A megbocsátásról,bocsánatkérésről egy ppt-ben gyűjtöttem össze a gyerekek otthonról küldött gondolatait, képeit.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Digitális módon összegyűjtöttünk mit is jelent nekünk, a megbocsátás…
Ami rajtad múlik, azt valósítsd meg, így tökéletesedik a megbocsátás általad.
Az ELENGEDÉS akkor tud eljönni, ha teret adsz az érzéseidnek.
Kiengeded magadból a benned felgyülemlett energiákat, és utána pedig saját magad számára is megerősíted, azt hogy bármi is történt az már a múlté. Te pedig továbblépsz.
Április – Megbocsátás
A megváltozott körülmények alatt is folytatta csapatunk a boldogságórákat otthon is. Irányításommal, a szülők segítségével folyt a munka ebben a hónapban. A mentális egészség védelmében fontos, hogy foglalkozzunk a témával. Hiszen a pozitív érzelmek erősítenek, stresszoldó hatásuk van. Ebben a megváltozott helyzetben, amikor a család összezárva él, bizony vannak összezördülések, viták, feszültség generálódik. A gyerekek is megtapasztalják ezt, mert a kis antelláik működnek. Jó példával kell elöljárnunk , nekünk felnőtteknek. , meg kell őket tanítani az ellenállóképesség fejlesztését, hogyan kell helytállni a nehéz időkben is. A sérelem zavaró, sokszor nehéz a lelkünk, ha sérelem ér minket. A közeleldés nem egyszerű, a megbocsátás sem az.
A gyerekek a megbocsátás hónapjában így dolgoztak:
A sebre tapasz – az a szív, amelyik haragszik ,üres, de a begbocsátó szív piros, még akkor is ha a sebeket tapasz takarja
Átkarolom – van akire haragszom olykor , de ez nem tart sokáig, mert a legkedvesebb barátnőm az, akinek még barátságkarkötőt is készítettem
Másik gyerek az add tovább a mosolyadat játszotta családi körben, ahol így a mosolynak hála meg tudtak bocsátani egymásnak sérelmeket
Olykor a sérelem sebet okoz, de a sebre van gyógyír, az pedig a megbocsátás.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
Ebben a nehéz helyzetben, a gyermekek otthon a szüleik segítségével készítették el a munkákat.Mindenki lelkesen és odaadóan végezte el a munkáját. A többség valamelyik ovis társának készítette a rajzot,de voltak, akik a Nagyszülőknek, változó munkák születtek. Úgy gondolom, hogy ez a helyzet által kialakult érzések alapján születtek a munkák, kinek ki hiányzik már jobban.
A képrém
Ebben a képregényben is úgy, mint akármelyikben van gonosz. Itt a gonoszt a képrém játssza, aki amúgy nem akart rosszat, csak irigyelte a kisfiút, ezért megpróbálta rajzolásban legyőzni. De, ő a képrém! Sehova se engedik be! Így tehát nem tud ceruzát szerezni…. Hacsak, nem lopja el a kisfiú ceruzáit…. Úgy gondolta, hogy ilyen szépet csak varázsceruzával lehet rajzolni. Tehát ellopta a ceruzákat. később kiderült, hogy a mindent megoldó kulcs, a szeretet ezt is megoldja. Ha szépen kéri, megkapja! De azok nem varázsceruzák. Akármilyet lehet rajzolni. Ehhez egy titkos erő kell, aminek az a nyitja, ha szabadjára engeded a fantáziád. Igen, én is ezt a titkos erőt használtam fel, és ez a fantázia, ami határtalan!
Zsombor 2020 április 29 ’_’
Surlódás mindig akad, főleg ilyen helyzetben, amikor nincs személyes kontakt.Megbocsátó üzeneteket írtak egymásnak a gyerekek.Azokat válogattuk egy csokorba.