A tantermen kívüli, digitális munkarend keretén belül megtartottuk áprilisi Boldogság óránkat is. Havi témánk a :Megbocsátás volt. A PPT – ben szereplő elemek , játékos feladatok feldolgozásában ismét számíthattak a gyerekek szüleik, családtagjaik segítségére. A közvetlen kontaktus hiánya miatt újra egy virtuális mosollyal történt az üdvözlés. Az órakezdő relaxációban a „Legyél te is spagetti „ mozgásos feladatot kapták a tanulók. Ezt követően pár szóban „beszélgettünk” érzelmeink megjelenéséről az arcunkon: a megbántottságról, a megbocsátásról. A napjainkban mindenki számára ismert smileyk csoportosítása volt a következő játék: Melyik a mérges, megbántódott? Melyik a megbocsátó? Elgondolkodtató valamennyiünk számára, hogy mennyire fontos a bocsánatkérés, ha megbántottunk valakit! Ebben nyújtott segítséget számunkra Bagdi Bella Sajnálom kezdetű dalának meghallgatása. A relaxációs zenehallgatást követően kedves, aranyos képek jelentek meg. Először olyanok, amelyek a sajnálat különböző megjelenési formáit tartalmazták, utána pedig azok, amelyek a megbocsátást illusztrálták. Ezt követően kreatív tevékenységre invitáltam a résztvevőket .” Gondoljatok valakire, akire legutóbb haragudtatok! Most gondoljatok vele kapcsolatban olyasmire, amit szerettek benne, vagy amit megköszönnétek neki! Köszönjétek meg egy saját magatok által készített szivecskével, a szeretet jelképével! „
Motivációként a szív megjelenési formáiról láthattak válogatást a gyerekek. / hajfonat, torta, szívvirág, homokba írás, mézeskalács, szív alakú párna stb. /. Befejezésként A szeret nem fogy el sosem című dalt hallgathatták meg. Fontos, hogy legyünk képesek bocsánatot kérni, ha megbántottunk valakit…és tudjunk őszintén megbocsátani is! Szeretettel mindez megvalósítható!
Megbocsátás
Medgyesegyházi Varázserdő Óvoda
Havi témánk a megbocsátás, anyák napjához közeledvén igen nagyon felértékelődött. Jó néhány vers, dalajánlás mellé megkértem a gyerekeket válasszanak közülük, tanulják meg apa, vagy nagytesó segítségével. Idézzenek fel anyával közösen olyat, amikor valami rosszat tettek és anya szemébe nézve, kezét fogva mondják el mint egy bocsánatkérést. Barátaiknak is küldhettek hangüzenetet , rajzot, dalt bocsánatkérésképpen. Elmeséltem nekik hangüzenet formájában,(csak a hallottakra figyeljenek) Bezzeg Andrea. Tündéri bocsánat c. meséjét, amit le is rajzolhattak.Kis kezükkel is készíthettek anyának valami szépet vizuális ötletek sokaságából válogatva és elmondva anyának mennyire szeretik őt! Kiszínezhették a megbocsátás jelét! Az óvoda dolgozói készítettek egy videót Hiányoztok kicsinyeim címmel.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézménye
Ez a hónap a megbocsátásról szólt.
Mi ezt témát összekapcsoltuk az anyák napjával, ahol a gyerekek, elkészíthették azt a képregényt amikor valami nem jó dolgot csináltak mégis édesanyjuk megbocsátott nekik, de így is megtanulták a történtek tanulságát.
Ebben a hónapban rajzokat készítettünk megbocsátásról. Azt kértem a gyerekektől, hogy rajzoljanak le egy konkrét esetet: mi volt a baj, és mi történt a megbocsátás után. Ezekből a képekből mini képregényt szerkesztettem.
Az osztályból sajnos csak 3 tanuló küldte vissza a rajzokat, de úgy gondolom, hogy ezek a gyerekek megértették a téma lényegét, büszke vagyok rájuk!
Szombathelyi Bercsényi Miklós Általános Iskola
A gyerekekkel online beszélgettünk arról,hogy mit éreztek,amikor valaki megbántotta őket.Megfogalmazták,hogy mindenkiben van valami jó,ami miatt érdemes megbocsátani.
A Kép Rém feladat nagyon tetszett nekik,ötletes munkák születtek.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A megbocsátásra nagy szükség van most. Az új helyzetben sok minden másképp történik.Azt a gyerekek is érzik, hogy hiányoznak a barátnők, tanítók, a megszokott rutin. Felértékelődnek a kapcsolatok, másképp gondolnak a vélt vagy valós sérelmeikre. A megbocsátás így talán könnyebb is, de akadnak problémák is. A digitális oktatás sajnos nem mindenkinek kedvezett. Nehezebben tudjuk megbeszélni a témát. A feladat sem volt többszöri üzenetváltás után sem egyértelmű. A képek sem úgy érkeznek ahogy szoktak. A feltöltéssel is akadnak gondok. Ez most mindenki részéről remélem egy igazi megbocsátás lesz.
A megbocsátás sok esetben nem könnyű, sőt nehéz bocsánatot kérni, nehéz közeledni a másik felé. A gyerekek és valljuk be, olykor mi felnőttek is tele vagyunk sérelmekkel, tüskékkel, megbántással, haraggal és ettől rosszul érezzük magunkat, kedvtelenek, levertek vagyunk, nehéz a lelkünk. Akkor meg miért nem teszünk ellene?
„ Megbocsátok, mert szeretlek, ilyen egyszerű és bonyolult ez.” –azt hiszem, ebben a mondatban minden benne van. A hónap témája fejtörést okozott nekem, hiszen a digitális oktatásban nagyon hiányzik a személyes kapcsolat, és visszajelzés. Tanulásban akadályozott gyermekeknél ez elengedhetetlenül fontos a szülőknek és nekünk, gyógypedagógusoknak is. Természetesen elküldtem a csoportomnak a hónap dalát, kértem hallgassák meg. A keresztrejtvényt is sikerült megoldaniuk. Arra is kértem őket, hogy alkalmazzák a bocsánatkérő kártyákat, ha otthon előfordulnak konfliktusok testvérekkel, szülőkkel és nehéz szavakkal kifejezni érzelmeiket. Próbálom ösztönözni őket a nap elején a relaxációra, a napot lezáró meditációra, a boldogságórás játékokra., mert szerették. Az iskolában napi szinten adódtak olyan helyzetek, amik konfliktust okoztak, ezt ott tudtuk kezelni: megbeszéltük, békítőbírók voltunk. Egy kibékülést egy jópofa játékkal erősítettünk meg. Hiányzik minden nekik is, nekem is! Bízom benne, hogy azok a módszerek, amiket boldogságórákon alkalmaztunk, segítségükre van a mostani átmeneti helyzetben.
„Csak az tudja kimondani, hogy „megbocsátok neked”, aki azt is ki tudja mondani, hogy „szeretlek”.
Most tudjuk csak igazán mennyire és milyen butaság haragot tartani.