Én tartom
Megbocsátás
A gyerekeknek három lehetőséget kínáltam fel, amelyből válogathattak.
Mindhárom feladathoz érkeztek képek, aminek nagyon örültem. Büszke voltam a gyerekekre, hogy otthon is ilyen szorgalmasak.
Készültek megbocsátás csónakok, szuperdíszes sebtapaszok és egy ajándékrajz is.
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
Most, ezekben a mindenki számára nehéz időkben még inkább fontosnak tartom, hogy a gyerekek lelkével IS tudjunk foglalkozni.
Mivel a személyes találkozás nem lehetséges, ezért levélben kapták meg az óra témáját:
„ Ma egy kicsit a boldogságórák témájával, a megbocsátással foglalkozunk.
Többféle lehetőség közül választhattok:
1.Bocsánatkérő levélke írása (Kitől miért kérsz bocsánatot?)
2. Megbocsátó kártya készítése (Kinek miért bocsátasz meg?)
3.Készíthetsz szófelhőt, szerepeljen benne minden olyan szó vagy kifejezés, ami a megbocsátás szóról eszedbe jut!
Köszönöm!🥰”
A gyerekek lelkesek voltak így, az éteren keresztül is.
Szebbnél szebb gondolatokat és alkotásokat kaptam.
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
Az anekdota népi fogantatású műfaj, rövid, csattanós, tréfás történet; sajátosságai közé tartozik a bensőségesség, a mesélőnek és hallgatóságának egymásra utalásokból, félszavakból is értő összetartozása. Innen származik az élőbeszéd ízét idéző közvetlen elbeszélő hangja, hiszen a regényben nemcsak az elbeszélőnek jut központi szerep, hanem az általa használt nyelvnek is. Az anekdotikus építkezés egyik jellegzetessége az elbeszélői pozíció szubjektivitása; az író nem azonosul hősével, kívülről és ironikusan szemléli, de nem tagadhat tőle bizonyos rokonszenvet, s ha mosolyog is rajta, nem teszi egyértelműen komikus, nevetséges figurává.
A boldogságóra anyagban megadott két történetben olvasható a szereplők közötti szoros kapcsolatot, sőt akár barátság is, annak ellenére, hogy ezt nem akarták/ vagy tudták kimutatni egymás előtt. Ennek ellenére mindig számíthattak egymásra.
Egyik diákunk története:
Egy családi anekdota dédnagyapámra vonatkozik. A háborúban fiatal katonaként szolgált, aztán hosszú fogság után tudott hazatérni. Nagyon várták már itthon, fiatalkori szerelme, sőt, ami érdekes, felesége is, hiszen már nős volt. De egykori szerelme, annak ellenére, hogy a nagyapa nős volt, nagyon aggódott érte és hűségesen várta továbbra is. Dédnagyanyám is tisztában volt ezzel, de méltósággal viselte a dolgot, sőt később már humorral is tudott róla beszélni.
A kép illusztráció, az internetről származik.
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
Az anekdota szó a magyar nyelvben mint műfaji megnevezés a 18. század végén jelent meg. Jókai Mórnak kiemelkedő szerepe volt a műfaj formálásában, népszerűsítésében, aki lapszerkesztőként önkéntesekből hálózatot épített ki az anekdota gyűjtésére. Jókai használta az adoma szót, de elválasztotta jelentését az anekdotáétól. A szórakoztató, humoros történetek műfaji megnevezéseként értelmezte az adomát, és egyik alcsoportjaként kezelte a történelmi tárgyú, történelmi személyekről szóló, csattanóval záruló anekdotát. Jókai Mór nagyhatású munkásságát követően vált bizonytalanná az anekdota és az adoma értelmezése.
Az elolvasott két történet megjelenítette mindkét esetben a szereplők közötti kapcsolatot, sőt akár barátságot is, hiszen mindig számíthattak egymásra, annak ellenére, hogy szívesen csipkelődtek egymással.
Egy családi anekdota nagyszüleim kapcsolatára vonatkozik. A nagypapa annyira félt a leendő apósától, aki akkoriban a falu egyik kiemelkedő személyisége volt, hogy nem mert egyedül menni leánynézőbe. Legjobb barátját is magával vitte, aztán lett is ebből félreértés, hogy akkor most ki is szeretne valójában udvarolni nagymamámnak. De szerencsére megoldódott minden.
A kép illusztráció, az internetről származik.
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
A két történet valójában magéban rejtette mindkét esetben a szereplők közötti barátságot, hiszen mindig számíthattak egymásra, csak ők voltak ott egymásnak. Azonban még maguknak sem merik bevallani, hogy szükségük van egymásra.
Az anekdota szó jelentése: Az anekdota rövid, prózai alkotás, jellemzően csattanóval, illetve erkölcsi tanulsággal végződő történet, amely az adomával ellentétben létező történelmi személyekhez kapcsolódik. A történet lehet valós vagy kitalált, de mindenképpen hihető. A népköltészetben is fellelhető a mese egyik alfajaként, de rokonítható a szólással, illetve a trufával is. Ugyan a mese egyik alfajaként is számon tartják, de az a különbség, hogy az anekdota csattanóval végződik és történelmi, valós személyiségekhez kapcsolódik. Az anekdotának rövid, tömör kell lenni és csattanóval kell végződnie.
A családi anekdoták még a régi időkre vonatkoznak, nagyszüleim történeteire.
A csoportunkban volt olyan diák, aki nagyon szívesen olvasott életrajzokat színésznőkről és ő mesélte el nekünk, hogy anekdotákat is olvasott róluk, amik nagyon tetszettek neki, például Jászai Mariról is.
A kép illusztráció, az internetről származik.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az áprilisi Boldogságórát a Mókuskák 1.osztállyal rendhagyó módon online térben valósítottuk meg, melynek témája A megbocsátás gyakorlása volt. Egy kis elméleti anyagot is kaptak a témával kapcsolatban: a megbocsátás hatalmas gyógyító erő. Kétségtelen, hogy nehéz elviselni a bennünket ért bántást, sérelmet, árulást, cserbenhagyást, fájdalmat. Mindezekre természetünknél fogva hajlamosak vagyunk először negatívan reagálni, és vagy megtoroljuk, vagy elkerüljük. Azonban ha a haragot hosszú ideig őrizgetjük, az negatívan hat lelkiállapotunkra. A haraggal csak magadat bünteted. Lehet, hogy az, akire gyűlölettel gondolsz, nem is foglalkozik veled. Szóval morcoskodás helyett inkább beszéld ki a gondjaidat, vagy felejtsd el a haragod! Megbocsátani annyit tesz, mint elfogadni a másik emberben lakozó értékeket még akkor is, ha helytelen cselekedetét elítéljük. Ezért fontos, hogy ti is megtanuljatok megbocsátani, hiszen a boldogságotok egyik legfontosabb forrása.
Az alábbi 3 feladat közül választhattak a gyerekek:
1., Átkarolom
Gondoljatok valakire, akire legutóbb haragudtatok. Most gondoljatok vele kapcsolatban olyasmire, amit szerettek benne, vagy amit megköszönnétek neki. Most neki fogtok egy meglepetést készíteni. Színezzétek és egészítsétek ki a következő ábrát, még fonalból hajat is ragaszthattok rá, ha van kedvetek hozzá. Középre írjátok fel annyi jó tulajdonságát annak, akire gondoltatok, amennyit csak tudtok! Ha elkészültetek vele, adjátok oda neki. Ollóval ki is vághatjátok, és az ujjak mentén összeilleszthetitek. Így olyan, mintha átkarolna titeket.
2., Bocsánat!
Készíts Bocsánatkérő kártyákat! Írj vagy rajzolj valakinek, akit megbántottál, akinek sérelmet okoztál! Legyen rajta a megbántott neve és a Bocsánat szó is!
3., Megbocsátás családi körben
Készíts bocsánatkérő szíveket, és add oda annak a családtagodnak, aki esetleg haragudhat rád! A szíven mindenképpen legyen rajta a „sajnálom” szó, és a kérés, hogy „bocsáss meg”!
És ugyanígy készíthetsz megbocsátó szíveket is, ha benned volt harag valakivel kapcsolatban. Ezen mindenképpen legyen rajta, hogy „nem haragszom rád” és a varázsszó: „szeretlek”! A gyerekekhez közel állt ez a téma, és elsősorban a családtagjaiktól kértek bocsánatot. Szép munkák születtek.
Boldogságóránk a megváltozott körülmények miatt teljesen más formában történik. Adunk ötleteket, lehetőségeket. A szülők közül néhányan élnek a lehetőségekkel és kipróbálják és a óvodai csoportban megosztják a többiekkek. Érkeztek képek az elúsztatom a bánatom, a harag ellenszere és a Föld napja témakörben is.Vannak akik nem kapcsolódnak aktívan a témák feldolgozásához. Mindenki nagyon várja már, hogy újra együtt lehessünk.
Boldogságóránk a megváltozott körülmények miatt teljesen más formában történik. Adunk ötleteket, lehetőségeket. A szülők közül néhányan élnek a lehetőségekkel és kipróbálják és a óvodai csoportban megosztják a többiekkek. Érkeztek képek az elúsztatom a bánatom, a harag ellenszere és a Föld napja témakörben is.Vannak akik nem kapcsolódnak aktívan a témák feldolgozásához. Mindenki nagyon várja már, hogy újra együtt lehessünk.