Sose könnyű. Miért, kitől, mikor? Hát még írni vagy rajzolni és aztán odaadni! De megéri.
Megbocsátás
A digitális oktatásirend bevezetése után úgy gondoltam, még nagyobb szüksége van a gyermekeknek a boldogság órák további folytatásának. Picit másképpen. Cheten megbeszéltünk a gyermekekkel , mit jelent számunkra a megbocsátás. Mindenki mesélhetett egy vele megtörtént szituációt. Meghallgattuk a hónap dalát is. A megbocsátás sok gyerekben a szeretetet idézte fel. A szeretet a szívhez kapcsolódik. Kézműves tevékenységünknek így a szív kirakását választottuk. A szív a szeretet, a megbocsátás, a bizalom, a boldogság forrása. Ötletes megoldások készültek. Az elkészült szívek fotói bekerültek az Édesanyáknak, Nagymamáknak készített Anyák napi meglepetés filmünkbe is.
Ebben a hónapban az eredeti éves tervnek megfelelően a megbocsájtás témakörét dolgoztuk fel. Sok – sok belső élményüket osztottak meg folyamatosan a csoport előtt, ebből látható volt mindvégig, hogy nagyon sokat küzdenek ezzel a témakörrel önmagukban.
Mentálhigiénés pedagógusként mindenkor rendszeresen foglalkoztunk a tanulókat érintő különböző témakörökkel. Személyiségfejlődésük szempontjából fontosnak tartottam e témakörrel is kiemelten foglalkozni. Különösen a harag, düh, indulat, zaklatottság, mérgesség, stressz önmagunkra gyakorolt hatásának szempontjait vettük figyelembe.
Feladatként kértem, hogy írják le, mit éreztek a megbocsájtás után? Ilyen válaszok születtek: jó érzés lett utána bennem, könnyűnek éreztem magam, boldog lettem, örültem, jó, hogy újra közös programok lettek, békességem lett, nem volt tovább lelkiismeret furdalásom, addig, amíg nem rendeztük véglegesen, nyomást éreztem a szívemben.
Mit jelent ebben a nehéz időszakban a megbocsájtás? Nagyon nehéz megmagyarázni a kisgyereknek, főleg, ha megmaradt a távolság, nem tudunk a szemébe nézni, nem találkozhatunk… A gyerekek ösztönösen érzik, tudják, hogy mi a jó nekik, s könnyen megbocsájtanak, visszajeleznek. Főleg, ha tudják, hogy a másik fél is ugyanúgy szenved. Ez a visszajelzés pedig lehet egy szó, kedves gesztus, a világ minden kincsénét többet érő mosoly, és az, hogy bármire kéred őt nem létezik tér és idő, tudodra adja azt, hogy fontos vagy neki. Még így, otthonainkba rekesztve is eljut hozzánk a szeretet melege, a gyermekeink kedvessége. A tekintetük olyan, mint egy tükör: ha szépet és jót l
tnak benne, a százszorosan visszaragyogják rád. Talán ez kellene fontos legyen a felnőttek életében is, hogy megtanuljunk a gyerekektől szeretni, megbocsájtani. Hiányosnak ezek a közvetlen leckék már jó pár hete, de nem feledhetjük el mégsem.
A megbocsátás
Az elmúlt hónap karanténja mindenkinek elég időt adott arra, hogy többet foglalkozhasson a gondolataival, belső világával. Ilyenkor végiggondoljuk a régebbi sérelmeinket is, eszünkbe jutnak emberek akik megbántottak minket, vagy akiket mi bántottunk meg.
A Boldogságóra keretén belül online beszéltünk a megbocsátás fontosságáról, módjairól és megváltó erejéről. A feladat egy Ho’oponopono megerősítő kártya gyártása volt.
A gyerekek a leginkább a videókat és a vicces PPT bemutatóimat élvezik a legjobban. A megbocsátás témájában is készítettem nekik videót, amivel sok emléket elevenítettem fel amit együtt éltünk meg az osztállyal. A mesét így olvastam fel nekik, amiben megjelent a tündér is.
A PPT-m alapja pedig Martin Seligman Az optimista gyermek című könyvében olvasott Tortás- játék volt. Matematikából ugyanis a törteket tanultuk éppen. Ezért könnyen párhuzamba hozható a probléma, a sérelem részekre osztása. A példámban a kis csibe esetét osztottam részekre. Mennyire, hányad részben volt felelős azért a helyzetért, ami kialakult. A visszajelzésekből azt éreztem, hogy jól jött egy ilyen konkrét gyakorlat, hogy ne csak haragudjunk s csupán az áldozat szerepébe ragadjunk.
A megbocsátás témakörét már otthon dolgozták fel a gyerekek.Sajnos kevesebb munka született, mint máskor ,de sok tanuló így is kitett magáért.
Küzdve a digitális oktatás nehézségeivel „beszéltük meg” a megbocsátás témakörét. Fb. csoport üzenőfalán írtam néhány elgondolkodtató idézetet, majd messengeren gyűjtöttük össze a fogalmakat. Végül néhányan csatlakoztak a videochat-hoz egy integetés erejéig.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A legnehezebb téma számunkra, s így a kialakult helyzetben ez még nehezebben valósítható meg. A szülők is nehezen vonhatók be a megbocsájtás témába. Több kísérlet után arra gondoltam, hogy kérek tőlük rajzot, fotót, videót, ami azt jelzi, hogy vágynak egymás társaságára. Az apróbb sérelmeknek már nyoma sincs, tehát csupa pozitív várakozással teli üzenetet kaptam. fotót, videót nem sokat. De mindenképp fontos, hogy nagyon várják egymást.