Történet a megbocsátásról
Megbocsátás
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A digitális oktatás miatt a gyerekek otthon készítették el munkáikat. A témát érdekesnek találták a szülők is.
Szolnoki Szolgáltatási Centrum Sipos Orván Szakképző Iskola és Kollégium
Bár középiskolai osztállyal pályáztunk, úgy hozta az élet, hogy egy tanulásban akadályozott osztállyal valósítom meg a programot. A kényszerű otthonlétben készítettek közösen ajándékot egy olyan személynek, akivel sajnos most nem találkozhatnak.
Egy igen fontos napot ünnepelhettünk ebben a hónapban, még pedig a Föld napját! A Föld ahol élünk a legnagyobb kincs a számunkra , ezért nagyon fontos, hogy vigyázzunk rá! A kis manócskákkal egy rövid szöveget olvastunk el , melyben a Földön található energiaforráskoról olvastunk. Megbeszéltük miért fontos a megújuló energiaforrások használata! Majd sok kis ügyes Földgömb is elkészült a témához kapcsolódva!
Április témaköre a MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA. Ez a téma szoros kapcsolatban van az összes eddigi boldogságfokozó technikával,amivel eddig foglalkoztunk.Kapcsolatban van az optimizmussal, a társas kapcsolatok ápolásával,a hálával,a megküzdéseinkkel. a jó cselekedetek gyakorlásával, a célok kitűzésével,stb…
Ebben a karantén időszakban napi szinten muszáj foglalkozni a lélekápolással,az érzelmekkel,a támogatással. Nagyon nehéz időszak,szükség van a támogatásra, a megerősítésre folyamatosan. Minden eddigi téma előfordul,s szinten van. Fontosak a bizalmi kapcsolatok, a jó viszonyok fenntartása, esetleges javítása. Az értékek keresése másokban, a jó kapcsolataink ápolása. Középpontban a SZERETET áll. Sok szó esett az érzelmekről, a megbocsátásról és a boldogságról a szülőknek szánt leveleimben. Ez az időszak mindenféle érzelmet kivált, érzékeny hónapok, türelmet,törődést és sok odafigyelést igényel.
Ez a hónap sok mindent tartalmazott ezért nálunk.
Készítettünk Hálaszívet az érünk dolgozó embereknek hálánk jeléül.
Gondoskodtunk a növényink ápolásáról.
Figyelemfelhívó plakátok készültek a karantén időszakra.
Készültünk a Húsvét ünnepére lelki ráhangolódással illetve tojásdíszítéssel.
Ünnepekben egymás felé fordultunk,megálltunk,elcsendesedtünk, egymásra figyeltünk. örültünk a családunknak,társainknak. Közösen mókás ételeket csináltunk.
Mesék feldolgozásán keresztül állatok bőrébe bújva vizsgáltuk meg az érzelmek fajtáit. Meseillusztráció készült A 3 kiscica tanmeséről.
Nagyon nagy témánk volt a Föld napja. Erre napokig készültünk és egy teljes napot szenteltünk rá videónézéssel,beszélgetéssel és sok rajzolással. Hallgattuk Bagdy Bella dalát:Gyújts gyertyát a Földért!
A tavasz ,az újjászületés folyamatos téma volt a hónapban, tavaszi csokrokat is festettünk.
Egymás támogatására vidám üzeneteket küldtünk videón, rajzokon keresztül.
Anyák napjára készültünk titokban.
Üzeneteket helyeztem a gyerekeknek az osztályunk ablakaiba.
Nagyon büszke vagyok az osztályomra ,hogy fiatal koruk ellenére milyen mély és őszinte érzelmeik vannak,mennyire figyelmesen és szeretetteljesen tudnak egymáshoz fordulni, mennyi szeretetet küldenek felém is. S emellett hálás vagyok az őt támogató családoknak is!
Azt hiszem tartalmas hónapot tudhatunk magunk mögött így online módon is!
Az 5. osztályos tanulók szófelhőket készítettek a Megbocsátás témához kapcsolódóan.
Kedves vezetők, kedves Boldogsáóra tagok.
Ebben a nehéz időszakban optimizmusunk, magabiztonságunk, türelmünk nagyon ki van téve hogy csorba, seb essen rajta.Ezért nagyon fontos megőrizzük ezeket és magunkba nézve nemcsak a családtagjainknak boccsássunk meg hanem elsősorban saját magunknak és azutan jöhetnek a közeli rokonok, barátok, embertársak, vezetők, pedagógusok és nem utolsó sorban gyerekek.Mindig arra tanitjuk őket hogy ne bosszantsuk egymast, legyunk elnézőek, megbocsájtóak mert akkor sokkal megbékültebbek vagyunk saját magunkkal szemben és miért nem lehetnénk ezáltal boldogabbak.Jó volt veletek ezt végigolvasni,meghallgatni a hónap dalát és arra késztetni a kis gyerkőcöket hogy igenis fontos a megbocsájtás.És pont ezért fontos volt nekünk a plakát elkészitése.
Az órát digitális tanrend keretein belül tartottuk meg. A gyerekekkel két csoportban beosztva beszélgettünk először a karantén ideje alatt felhalmozott negatív érzéseikről. Ezután levezettük a feszültséget azon a módon, hogy jól megfeszítettük az izmainkat és hirtelen engedtük ki a feszültséget magunkból. A megbocsátás témáját úgy nyitottuk, hogy megbeszéltük, volt -e már, hogy haragudtak valakire nagyon. Ezután mindenkitől megkérdeztem, hogyan tetszett az osztálycsoportba helyezett történet: A dobozban magunknál tartott barack, amely oszlani kezdett egy idő után és mindig magunkkal kell vinni. Ez a történet nagyon jól érzékelteti a megbocsátás lényegét: Önmagunk miatt kell a másik embernek megbocsátani. Hiszen lehet ő azt sem érti meg, mit tett velünk, vígan éli tovább az életét. Ha mi viszont magunkkal hurcoljuk a sok bomló dolgot, csak magunknak ártunk vele. Végül megbeszéltük, a megbocsátás nem egyenlő a tagadással vagy a felejtéssel. A megbocsátás az elengedés és az új szintre helyezés. A gyerekeket kértem, hogy küldjenek nekem valamilyen alkotást, amely eszükbe jut a megbocsátásról.
Az április hónapot teljes egészében otthon kellett tölteni a tanulóinknak.
A szülők szorgalmasan elvégzik a gyerekekkel a házi feladatokat. Külön öröm, hogy a testvérek is be tudnak kapcsolódni a közös munkába. A feladatokat örömmel veszik, a Bencus anyukája az alábbiakat írta:
„Erzsike néni nem hagyja, hogy unatkozzunk, és még élvezzük is!” Ők az egyik legszorgalmasabbak, – talán még családterápiának is beillik a közös foglalkozás?
Úgy érzem, hogy a lehetőségekhez képest minden családnak sikerült kialakítania az új napirendet. Vészhelyzetben minden energiánkat a probléma megoldására koncentráljuk, így kisebb-nagyobb kompromisszumok és lemondások árán az új feladattal is megbirkózik mindenki. Az egy évtizede tartó közösen átélt és megélt élmények, – amelyeket fotókon és videofelvételeken megörökítettünk -, most jó szolgálatot tesznek. Az összetartozás tudata erőt ad mindenkinek.
Az előző hetek tapasztalatai alapján testközelből érezhetjük ennek a kényszerhelyzetnek nem csak a hátrányait, hanem az előnyeit egyaránt. Mivel a boldogság üzenetére összpontosítunk, ezért a pozitívumokat gyűjtöttem csokorba:
– Az eddigieknél is jobban figyelünk egymásra
– A családtagok több időt tölthetnek együtt
– Csökken a családtagok túlhajszoltsága, nagyobb a lehetőség az elmélyülésre
– A digitalizáció adta lehetőségekkel tudatosabban élünk
– A szülők jobban megismerhetik a fejlesztés szépségeit és korlátait
– Egymást motiválhatják azzal, hogy képeket, felvételeket készítenek a napi tevékenységekről
– Nő a kreatívitásunk, új energiák szabadulnak fel, értékek erősödnek meg
A vírus alaposan kizökkentett bennünket a napi biztonságot adó, jó értelemben vett rutinból, de olyan utakat és lehetőségeket nyitott meg számunkra, amelyeket a megszokott helyzetben nem biztos, hogy felfedeztünk, átélhettünk volna.
Bízunk benne, hogy a rendkívüli időszak szigorú korlátozásai rövidesen enyhülnek, és a nehézségekből is profitálni tudunk! Jó egészséget és kitartást kívánok mindenkinek!