A gyerekekkel a megbocsátás témájával foglalkoztunk, megbeszéltük, melyek azok a szavak és kifejezések, amelyeket ismernek a megbocsátással kapcsolatban. Ezeket a szavakat összegyűjtöttük a táblán, mint egy közös bocsánatról szóló szókirakót.
A megfelelő szavakból születtek meg aztán a megbocsátás pillangói, amiket el is tudtunk röptetni az udvaron (még az időjárás is nekünk kedvezett azzal a kis széllel, amit a pillangóink kaptak).
Elkészítettük a bocsitojásokat, amiket mindenki maga szerint díszíthetett ki.
Később elkészültek a zacskós technikával ‘festett’ Föld bolygók is, amiket aztán egy hatalmas szív kartonhoz csatoltunk, ezek lettek a megbocsátás kis világai. A gyerekekkel megbeszéltük, hogyan tudjuk óvni Földünket, miért kell bocsánatot kérnünk tőle és egy szivecske formába mindenki leírta, hogy miért szeret ezen a csodálatos bolygón élni.
Megbocsátás
Boldogságóra – Április
A megbocsátás gyakorlása
Ezen a héten már anyák napjára készülődtünk. Így volt ez a mai napon is, amikor a megbocsátás témát vittük be a boldogságóra foglalkozásra. Már az anyák napi meghívók készítése közben tele volt a gyermekek szíve várakozással és szeretettel. Mivel voltak hiányzó gyerekek, az ő meghívójukat is elkészítették társaik ki kit választott. Már közben is beszélgettünk arról, hogy milyen szép, hogy annak ellenére, hogy előfordult, hogy volt, akik megbántották egymást, mégis jó szívvel készítették el társuknak is a meghívót. A téma feldolgozásához a Boldogságóra kézikönyvben ajánlott mesét alkalmaztuk. Csengettyűvel és a csoportunkban szokássá vált mesehívó mondókával – Mese, mese mátka…- vettük elő mesepárnáinkat és ültünk le a mesehallgatáshoz. Van egy szintén a csoportunkban szokás, egy mondókával be is varázsoljuk a szívünkbe a mesét. Ez pedig a Sűrű erdő, kopasz mező, pislogója, szuszogója, tátogója, itt bemegy itt megáll, itt a kulacs most igyál. Ezután meghallgathatták a mesét. A mese végén megpróbáltuk felidézni kérdések segítségével, hogy kik szerepetek a mesében? Mi történt? Melyik szereplő mit tett a mesében? Így eljutottunk a bocsánatkérés és a megbocsátás fontosságához. A gyerekek elmondhatták, hogy velük előfordult e, hogy megbántottak valakit, és mit tettek olyankor és megbocsátottak e nekik. Ezt fordított helyzetben is megbeszéltük, hogy őket bántotta- e meg valaki. Megbeszéltük azt is a meséből felidézve, hogy milyen módon tudunk valakitől bocsánatot kérni és hogyan fejezhetjük ki megbocsátásunkat. Az elején nehéznek bizonyult mindez, de segítő példa mondatokkal a nagyobbak szépen megértették, ráéreztek, és szépen megfogalmazták azt, hogy kit mivel bántottak meg, hogyan kértek bocsánatot és megbocsátottak e nekik. Először mindenki a családban történt példát hozott és mesélt el. Ezt követően minden gyermeknek kiosztottunk egy kis szívet, melyeket a meghívók készítésénél használtunk. Azt az instrukciót adtuk, hogy add a szívet egy olyan társadnak, akit megbántottál valahogyan és bocsánatot szeretnél kérni. Ezt főként a nagycsoportos gyerekek és egy -két középső csoportos gyermek tudta megfogni, átérezni és megfogalmazni és alkalmazni azon kifejezéseket, melyeket bocsánatkéréskor használhatunk. A megbocsátást öleléssel jelezték társuknak a legtöbben és volt, aki szavakba is öntötte megbocsátását. A foglalkozást az anyák napi énekek éneklésével, körjátékkal zártuk, mely előtt megbeszéltük az anyukák is mindig megbocsátják amikor gyermekük „rossz fát tesz a tűzre.” A téma nehézsége ellenére úgy véljük, hogy végül nagyon jól átment a gyermekek számára a bocsánatkérés és a megbocsátás lényege és fontossága.
Zalavár, 2025. 04.30. – Zalavári Óvoda
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
A megbocsátás gyakorlása
Másodikos és negyedikes kisdiákjaimmal az áprilisi foglalkozás kezdetén meghallgattuk a hónap dalát és közös énekléssel, tapsolással hangolódtunk a hónap témájára.
A foglalkozás következő részében egy mesét olvastunk, ahol a megbocsátásé volt a főszerep. Megbeszéltük, mennyire fontos, hogy a családunkban és az iskolában is, megbánjuk és megbocsátsuk egymásnak, ha meggondolatlanul cselekedtünk vagy szóltunk egymáshoz. Fontos, hogy a megbocsátásunk mindig szeretetből fakadjon.
A közelgő Anyák napjára készülve, felelevenítettük, hogy mekkora szeretettel, gondoskodással, féltéssel vesznek körül minket az édesanyák és a nevelő anyukák, de mi időnként követünk el huncutságokat, csintalanságokat ellenük. Így az Anyák napi ünnepségre piros, tükrös, mézeskalács szívecskéket készítettünk nekik, hogy amikor átadjuk a szerető szívünket jelképező piros szíveket, az anyukák megláthassák benne a saját arcukat.
Az iskolai megbocsátások megkönnyítésére, egy vidám, közös megbocsátás mondókát tanultunk: „Béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság. Többet ilyet nem teszünk, örök barátok leszünk.”
Boldog Dóra ebben a hónapban egy Bogyó és Babóca történetet hozott a gyerekeknek. A Tündérkártyák című mesében a kis bogárkák gonosz csínyt eszelnek ki, aminek következményében egyikük megbántódik és a hibát ki kell javítaniuk. Ezzel a történettel vezettem be a gyerekeknek a megbocsátás témakörét, ami nem könnyű témakör. Ebben az érzékeny életszakaszban a gyerekek még nagyon énközpontúak, nehezen osztozkodnak, de nem is haragtartóak.
A mese és Dóra segítségével összegyűjtöttük azokat a szavakat, amikkel bocsánatot tudunk kérni egymástól, ezeket később egy plakátra fel is írtuk. Ezután azt is megbeszéltük, hogy miként tudunk egymásnak megbocsátani. Egy ölelés, egy simogatás, egy baráti kézfogás a bocsánatkérés elfogadásának jele lehet.
Táncban is kipróbáltuk, hogy miként tudunk megjeleníteni érzelmeket egyes dallamok alatt. Ehhez az ötletadó kiadványban szerelő zenedarabokat és mozdulatokat használtuk.
A tánc végére a Boldogságvárunk nyolcadik lakója is megérkezett hozzánk, Pille a pillangó, aki boldogan költözött be társai mellé az utolsó szabadon álló toronyba.
Játszottunk az előző csoport által készített boldogság kártyákkal, ezzel is igyekeztem elmélyíteni a gyerekekben a már megismert jeleket, a boldogságóra egyes témaköreit.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A megbocsátás hónapjában sokat foglalkoztunk Földünk védelmével. Nemcsak az emberekkel, környezetünkkel is bánhatunk mostohán.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A megbocsátás hónapjában sokat foglalkoztunk Földünk védelmével. Nemcsak az emberekkel, környezetünkkel is bánhatunk mostohán.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A megbocsátás hónapjában sokat foglalkoztunk Földünk védelmével. Nemcsak az emberekkel, környezetünkkel is bánhatunk mostohán.
Bevezető beszélgetőkör: hogy tudjuk kifejezni megbocsátásunkat a másik felé?
Midfulness mondóka Pillanatkapitánnyal.
Mesére hívó mondóka.
Mese: Ho’oponopono- interaktív mese.
Varázsszavak használata.
A hónap dala- szabadon mozgással kísérve.
Munkafüzet 61. oldali feladatának megoldása.
Befejező körbeszélgetés: mi tetszett ma neked legjobban a mai foglalkozásban?
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A Föld napja alkalmából sokat foglalkoztunk a megbocsátás hónapjában Földünk védelmével. Nemcsak emberekkel, a környezetünkkel is bánhatunk mostohán.
Megbocsátás gyakorlása.
Az órát mozgásos relaxációval kezdtük. Aztán a gyerekek javaslatára leültünk a terem padlójára és elkezdtünk arról beszélgetni milyen sérelmek érték őket eddig. Elmondták hogyan bocsátottak meg és mi történik hogyha a sérelmeiket tovább hordozzák. Segítettek azon társaiknak akik még a megbocsátás gondolatáig sem jutottak el.
A megbocsátás jele című történetet olyan csendben hallgatták, hogy a „légy zümmögését” is lehetett hallani. Szemük sem maradt szárazon.
Az óra végén zenét hallgattunk.