Foglalkozásterv 8. -A megbocsájtás gyakorlása
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-zenei cd bekészítése
-érzelem kártyák bekészítése
-rajzok készítéséhez színes ceruzák, papír, zsírkréta
Ráhangolás:
-Munkafüzet 62. oldalán található feladat megoldása
Relaxáció:
Bagdi Bella: A szeretet összetart című dalának meghallgatása
Megbocsájtás című vers meghallgatása
Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz
Meséld el a szíved súlyát, könnyebb lesz neked
Ő pedig majd mosolyogva
Ölel át téged
Veled örül majd,
Mert nagyon szeret téged
S ezen túl, ha megbántod a másik szívet,
A varázsszavakat elmondani ne feledd
„Sajnálom, kérlek, bocsáss meg,
Köszönöm, szeretlek.”
Majd elmesélem Bezzeg Anna: Tündéri bocsánat című meséjét.
Reflektálás:
-Van valaki, akitől bocsánatot kérnél?
-Kinek adnál piros szívet a csoportban?
Téma továbbadása:
– munkafüzet 60. oldalán található feladat otthoni feladatmegoldás
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
Megbocsátás
Beszélgettünk a megbántásról, a megbántottságról, a megbocsátásról. Hogyan tudunk/lehet bocsánatot kérni. Majd amíg hallgattuk a hónap dalát, elkészítettük a hónaphoz tartozó kifestőt.
Április hónapunk a megbocsájtásról szólt. Megismerték a gyermekek a Tündéri bocsánat mesén keresztül a Kerekerdő tündéreinek történetét. Megbeszéltük, hogy ki mit érezhet, ha mérges, ha úgy érzi, hogy megbántották őt, és mit érez akkor, ha bocsánatot kérnek tőle valamint ő kér bocsánatot a másiktól. Első kettőnél szinte mindenki haragot és szomorúságot érzet míg az utóbbi kettőnél örömöt és nyugalmat. Megtanulták a gyermekek a „Béke béke barátság” mondókát, amit örömmel használtak minden kibékülésnél. Mivel a gyermek közösségben gyakrabban előfordul egy-egy apró dolgon is az összeveszés emiatt fontosnak tartjuk, hogy ilyen történetekkel és konfliktus megoldási praktikákkal segítsük a gyermekek kapcsolatait.Ebben a hónapban külön felhívtuk többször is a gyermekek figyelmét arra, hogy a barátság egyik alapja a megbocsájtás. Lehetőséget adtunk arra, hogyha valaki aznap megbántott több valakit vagy legalább egy személyt akkor a boldogság óra végén bocsánatot kérjen a másiktól és egy öleléssel „gyógyítsa” azt a szomorúságot, amit okozott. A másik kedvenc játékuk volt a gyermekeknek a Hooponopono játék. Nagy kacagások közepette játszottuk ezt a játékot.
A kezdő relaxáció után arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mi a megbocsátás, mikor van szükség rá, van-e olyan, amikor nem vagy nehezen lehet megbocsátani valakinek. Nagyon interaktívak voltak, számos példát tudtak mondani arra is, hogy mikor, milyen helyzetekben nehéz megbocsájtani illetve hogy hogyan és mikor szüksége bocsánatot kérnünk. Ezt követően felolvastam nekik A három kismalac történetét, majd megvitattuk, hogy miként mutatkozott meg a legkisebb malac esetén az, hogy megbocsátott a testvéreinek. A manuális tevékenység során választhattak a gyerekek, hogy mit szeretnének csinálni: megrajzolják-e a legkisebb malac nagyon erős házát amibe beleírják annak a nevét, akitől bocsánatot szeretnének kérni, vagy kiszínezik a témához kapcsolódó színezőt. A foglalkozást az elkészült alkotások megtekintésével és a hónap dalának meghallgatásával zártuk.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 7. osztályos tanulói a megbocsátás gyakorlása kapcsán információkat kerestek és gyűjtöttek olyan sikeres személyiségekről, közszereplőkről, akik híresek a megbocsátás gyakorlásáról. Anyagaikat megosztották egymással.
A gyerekekkel megbeszéltük a megbocsájtás fontosságát, majd egy-egy virágcsokorral fejeztük ki egymás iránti szeretetünket, barátságunkat.
Szikszai György Református Általános Iskola
Sokat beszéltünk a megbocsájtásról, annak nehézségéről, amikor az egyik kislány felvetette, hogy bocsánatot kérni sem egyszerű. Jól átbeszéltük ezt és utána „bocsi cédulákat” gyártottunk és odaadtunk annak, akit megillet. Ami érdekes volt, – és úgy hiszem, ez is kamasz kori tünet – hogy nem mindenki engedte lefotózni a céduláját, még akkor sem, ha név nélküli. Azt mondták, ez két emberre tartozik. Így csak néhány látható a képen.
MEGBOCSÁTÁS
A foglalkozást ez alkalommal „A robbanásra kész rakéta” játékkal indítottuk, mellyel megszabadultunk az összes feszültségtől.
A téma bevezetéseként Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat c. meséjét meséltem el a gyerekeknek. Majd arra kértem őket, idézzenek fel olyan helyzeteket, amikor valaki megbántotta őket vagy éppen ők tettek olyan dolgot, amivel megbántottak és szomorúvá tettek valakit. Beszélgettünk a veszekedések, viták megoldásáról is, hogyan végződött, a kibékülés / megbocsátás milyen érzéssel töltötte el őket.
Ezt követően megtanultunk bocsánatkérő napocskát rajzolni, közben mondogattuk a hozzá tartozó mondókát, meghallgattuk a dalocskát.
Ezt a Kibékülünk? játék követte. A Kinek nincsen párja dalra mindenki párt választott magának, akivel játékiból csúnyán összevesztünk, mégpedig úgy, hogy elővettük a legcsúnyább, legharagosabb nézésünket, mintha nagyon dühösek volnánk a párunkra. Utána kézfogással, mondókával kibékültünk.
„Béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság?
Semmi, semmi barátom, csak egy lyuk a gatyádon.”
” Béke, béke barátság, összeveszni szamárság.
Ha mi egyszer összeveszünk, azon nyomban kibékülünk! Ölelés!!!”
Ezután a Jön a zombi játék következett, ami a gyerekek egyik nagy kedvence.
A foglalkozás lezárásaként meghallgattuk a Hahó együttes Barátság c. dalát. A zenére szabadon mozoghattak, táncolhattak, a refrénre (Béke, béke barátság, mi volt ez a szamárság….) párt választottak maguknak, akivel kisujjfogással „kibékültek”.