A megbocsátás foglalkozás megkezdéséhez a „Napimádás” relaxációt választottam.
Majd meghallgattuk a hónap dalát: Bagdi Bella: Ho’oponopono. Sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek szavakat mindenki énekelte már a dal végére.
” Ha valakit megbántottál..” mondókában is felfedezték ezeket a varázsszavakat, s többször el is mondtuk, miközben a színezőt is kiszínezték.
Tündéri bocsánat című mese feldolgozása után saját jelükkel ellátott szíveket készítettek a gyerekek, s annak adták, akitől bocsánatot szerettek volna kérni. Megbeszéltük, ha valaki megbántott bennünket, jó lenne, ha meg tudnánk bocsátani, hisz ez jó érzéssel tölti el a lelkünket.
Sok-sok jó tulajdonságot is felsoroltak egymásról.
Majd hajtogattunk szíveket, spatulára ragasztottuk, s rajzoltak rá, ami eszükbe jutott a varázsszavakról, s hazavitték szüleiknek, testvéreiknek.
Megbocsátás
Az érzelmek kifejezése, megjelenítése színekkel a megbocsátás pillangóinak rajzán.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Sziklaforrás csoport
A megbocsátás hónapjában van az Autisták Világnapja is, április 2-án. A megbocsátás során az érzelmeknek, az empátiának, a kötődésnek és az önbecsülésnek fontos szerep jut. Mind ezek az autizmussal élők életében, a feléjük közvetített magatartásban is fontosak. Ha pedig csak kicsit is a helyzetükbe képzeljük magunkat, az Ő életükben is fontos a megbocsátás gyakorlása, saját élethelyzetük elfogadásában is, és ugyanennyire fontos a saját önbecsülésük is. Ezért erősítenünk kell pozitív életszemléletüket.
Kékbe öltözve kaptak programjainkkal a tanulóink bátorítást, a kihívások által ösztönzést, a csapatmunkában pedig az összetartozást tanulták. Együtt bátrabbak, erősebbek vagyunk!
Zenés interaktív gyakorlatok során erősítettük magunkat, sorverseny feladatokkal, egymásra figyelve mozgással szabadultunk meg a saját terheinktől, elengedtük sérelmeinket.
„Minél több haragot cipelsz a szívedben,annál kevesebb hely marad benne a szeretetnek.”
1.Bocsánatsoroló:
3 perc alatt soroljanak fel minél több bocsánatkérő mondatot,szót, bocsánatkérésre alkalmas nem verbális eszközöket. Az első legtöbb megoldással rendelkező tanuló felolvassa,amit írt,a többiek pedig pipálják a saját lapjukon,ha egyezés van.
Cél:Annak megtapasztalása,milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni.
2.Megbocsátós mese+Beszélgetés kérdések segítségével
3.Kedveskedős játék:
Ha bármilyen sérelem,bántás ért,az egy kedves cselekedettel,tettel helyrehozható.
-Sajnálom,bocsáss meg,kérlek!
Mivel tudok kedveskedni néked?
A kedvesség lehet bármi- egy ölelés,simogatás, puszi,kézfogás, segítségadás vmiben stb.
4.Bocsánattojások:
Sablon segítségével húsvéti tojások készítése-színezés,dekorálás
+Írjanak bele bocsánatkérő üzenetet a Földnek (pl.Bocsánat,hogy eldobtam a szemetet! stb.)
Cél: egymástól tanulva felfedezni,hogy a Földdel is lehet kedvesen és felelősen viselkedni
Az óra tanulsága:
Ha vmi rosszat tettél, kérj bocsánatot! Ha Téged bántottak,tudj megbocsátani!Ha ezekre képes vagy,könnyebb lesz a szíved,és ettől jobban fogod érezni magadat.
Boldogságórán a megbocsátás fontosságáról beszélgettünk. Bocsánatkéréseket gyűjtöttünk. Meghallgattuk a Ho’oponopono című dalt és a dalban szereplő varázserejű szavakat a bocsánatsorolóval a megbocsátás pillangóira ráírták a gyerekek, majd ki is színezték őket. Ezután felolvastam a javasolt mesét, melynek címe: A morgós medve és a szorgos méhecske.
Végül megbeszéltük a mese tanulságát és célul tűztük ki, hogy a jövőben úgy igyekszünk cselekedni, hogy minél kevesebbszer legyen szükség a bocsánatkérésre és a megbocsátásra.
Április hónapban sokkal kevesebb időt töltöttünk egymással, viszont már nagyon vártuk a jó időt. Először összeszedtük milyen változatosan tudunk bocsánatot kérni, majd elkészítettük a Bocsánattojásainkat, amivel elnézést kértünk a Földünktől, amiért olykor annyira figyelmetlenül bánunk vele. Összeszedtük mi a közös bennünk, miközben igyekeztünk felfedezni egymásban az igazi értékeket, és megtanulni, hogy magunknak is meg kell tudnunk bocsájtani, leginkább azt, hogy tökéletlenek vagyunk. A Pillangóöleléssel megismerkedve igyekeztünk gyengédek lenni magunkhoz, hiszen mostanában sokat bántjuk magunkat is. Lehet, hogy a kamaszok nem csak a szülőkkel kerülnek gyakran konfliktusba, hanem önmagukkal is folyamatos harcot vívnak?!
Egy-egy veszekedés, vita során heves és nagyon vegyes érzelmeink támadhatnak. Érezhetjük magunkat dühösnek, megbántottnak, szomorúnak, vagy akár győztesnek is.
Ha negatív érzelmek érnek bennünket és nem történik meg a bocsánatkérés, vagy nem bocsátunk meg, az tovább erősíti bennünk a rossz érzéseket.
A megbocsátás téma kapcsán beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy saját életükben milyen események történtek, amelyekben a megbocsátás jelentette a megoldást.
Megbeszéltük azt is, hogy ha valaki bocsánatot kér, akkor tulajdonképpen felelősséget vállal a tetteiért, őszintén megbánja amit tett.
Összegyűjtöttünk néhány bocsánatkérő kifejezést, amelyeket lufikba írtunk bele.
Az Aranyoskák csoportban áprilisban a megbocsátás témáját dolgoztuk fel játékos és interaktív formában. A terem három sarkát különböző megbocsátási szintekkel jelöltük meg, majd konfliktushelyzeteket olvastunk fel, amelyek alapján a diákok választottak sarkot és elvégezték a hozzá tartozó mozgásos feladatot. Ezután közösen beszéltük meg döntéseiket és érzéseiket. A foglalkozást a megbocsátás lélektani hátterének megbeszélésével zártuk, hangsúlyozva, hogy a megbocsátás elsősorban önmagunk felszabadítása. Megnéztük a „A bocsánatkérés legjobb módja” videót, és beszélgettünk az asszertív bocsánatkérésről, valamint Gary Chapman öt bocsánatkérő nyelvéről is.
„Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot, és felfedezni, hogy ez a fogoly te magad voltál.” (Lewis B. Smedes)
Ez az üzenet a hónapunk mottója lett. A tavaszi szünet ellenére eseménydús hetek állnak mögöttünk. Olyan események, amik próbára tették a felnőttek és gyerekek türelmét, kitartását, testi és lelki erejét egyaránt. A megbocsátás gyakorlása segített abban, hogy a közben felmerült konfliktusokat úgy rendezzük, hogy senki ne sérüljön. „Szabadon engedtük a foglyot, aki önmagunk volt”. A tánc világnapján „ki is táncoltuk magunkból”.
A Föld napján ismét elővettük a fejlesztő játékainkat, s mint minden évben, „Gyújtottunk egy gyertyát a Földért” Bellával.
Felszálltunk Pillanatkapitány hajójára, együtt indultunk felfedezni új dolgokat. Már van varázscsákónk is!
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli 2. osztálya