Csak a szív a lényeg
Megbocsátás
Nem hiszem, hogy véletlen, ha a fogalom leginkább a család és a baráti kapcsolatok köré rendeződik. A mindennapok apró konfliktusai, aktuálissá teszik a témát. Néhányan azonban a jól bevált mesékből merítettek.
Hálás témának bizonyult.
Mindent meg lehet bocsátani!
Osztálytársakkal, testvérekkel, szülőkkel, rokonokkal, szomszéddal adódhat néha olyan szituáció, félreértés esetleg, ami miatt haragudhatnánk. Mindig át kell gondolni, milyen sérülést okozhat ez a harag mindkét félnek. Ezért nem csak lehet, hanem MEG KELL bocsátani egymásnak!
Áprilisban a megbocsátással foglalkoztunk. Az alábbi kérdéseket jártuk körbe:
1. Mit jelent a megbocsátás fogalma? Nem felejtés, nem elnézés, nem mentegetés!
2. Megbántottak! Mit tegyek, mit tehetek?
3. Gondolj egy konkrét esetre! Mit érzel, mit éreztél?
4. Miért fontos, hogy ne hordozzunk magunkban sérelmeket?
5. Milyen módon bocsáthatsz meg a másiknak?
6. Legegyszerűbb és legjobb megoldás: sajnálom, kérlek bocsáss meg!
Feladatok:
1. Két dal meghallgatása után, a dalokhoz fotómontázs készítése.
Karády Katalin: Megbocsátom néked
Zorán: Kinek mondjam el vétkeimet?
2. Készíts egy rövid listát, amiért illik bocsánatot kérni!
„A gyengék nem tudnak megbocsátani.
A megbocsátás az erősek tulajdonsága.” Gandhi
„ Egyikünk sem tökéletes. Előfordul, hogy olyasmit teszünk vagy mondunk, ami a társunk számára bántó. A múltat nem törölhetjük ki az életünkből, de ha bocsánatot kérünk, és megpróbálunk másként cselekedni, enyhíthetjük a fájdalmat…
Ha társunk megbocsát, a meghitt kapcsolat helyreáll.
A szeretet kész a megbocsátásra. ”
Saját lelkének tesz jót, aki képes erre: a megbocsátás gyakorlására. Nemcsak másokért, magunkért is fontos megbocsátani.
A jelenlegi helyzetben, amelyben egy éve élünk, a hogyan és mi lesz, és miképp folytathatjuk az eddigi életünket….számtalan ki nem mondott kérdés…..és talán keressük szüntelenül, valahol magunkban azt, aki okozhatta ezt a felfordulást, lehet, hogy haragudtunk is magunkban.
De az Élet megy tovább, egy kicsit lassabban, megfontoltabban, de éljük a mindennapjainkat.
Tesszük a dolgunkat, talán már meg is békéltünk a helyzettel.
Most nem szabad egymást bántanunk, irigykednünk, csúfolódnunk. Ebben a hiány-állapotban másképp gondolunk a másikra. A másik ember hiánya teszi a gondolatainkat szebbé.
A hónap témája a megbocsátás gyakorlása.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Sziasztok!
Ebben a hónapban a „Csak a szív számít” feladat volt a legszimpatikusabb számomra. Úgy gondoltam, hogy a sok-sok teendő mellett ezt a feladatot szívesen és gyorsan meg tudják valósítani a tanítványaim. Mindemellett egy igazán látványos formája ez a megbocsátásnak abban az értelemben, hogy milyen egyszerűen szabadulhatunk meg a sérelmeinktől.
Az osztályommal minden héten online találkozunk a kamerák előtt osztályfőnöki órán. A tavaszi szünet után jó volt ismét látni egymást. Az osztályfőnöki órán most a konfliktusokról beszélgettünk. Ebben az életkorban talán még inkább kiéleződnek még a legapróbb problémák is. Amit mi semmiségnek tekintünk, az számukra a világvégét jelentheti.
A beszélgetés során sok-sok átélt konfliktusról számoltak be a gyerekek. Csevegés közben elkészült az utolsó kis szívecske is. Ekkor még nem tudták mit fogunk vele csinálni.
A hónap témájához kiadott elméleti leírás segítségével arról is szó volt, hogy hogyan oldjuk meg a konfliktusainkat (akár belső akár külső legyen az), milyen megoldási stratégiákat ismerünk.
A szívecskék nyírása után a gyerekek örömmel tépték szét a kellemetlen dolgokat tartalmazó papírokat. Volt, aki még a száját is igénybe vette a tépéshez. 🙂
Voltak, akik eldobták a cafatokat, voltak, akik inkább a kukába tették, de végül mindenkinél csak a szív maradt. A képen ezek a szívecskék láthatók az őszinte, pozitív érzelmekkel.
Azt kértem a gyerekektől, hogy ezeket a szíveket tartsák meg és időnként nézzenek rá, emlékeztessék magukat, hogy milyen csodás, jó dolgokat tudhatnak maguknak.
Köszönjük szépen ezt a lehetőséget!
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
A csoporttal sokat gondolkoztunk azon, hogyan is lehetne megalkotni a tökéletes képletet, íme az eredmény:
A megbocsátás képlete:
(bocsánatkérés+felelősségvállalás+jóvátétel+kárpótlás)-(harag+negatív gondolotak+sértettség+düh)*szeretet= őszinte megbánás =őszinte megbocsátás
A megbocsátás képletéhez szükség van bocsánatkérésre, felelősségvállalásra, jóvátételre és kárpótlásra, ezek a dolgok összeadódnak. Ezekből kell kivonni a haragot, a negatív gondolatokat, a sértettséget és a dühöt. Ezeket el kell elengedni, hiszen nagyon gátló tényezők. Ha ezzel megvolnánk, akkor ennek az eredményét be kell szorozni a SZERETETTEL, mert azt gondoljuk, hogy ez a legnagyobb hatalom a világon. Szeretettel MINDENT meg lehet oldani. Ha mindezek a dolgok megvalósulnak, akkor jön ki eredményként az őszinte megbánás, legvégül az őszinte megbocsátás.
Azt beszéltük meg a csoporttal, hogy megpróbáljuk ehhez a képlethez igazítani jövendőbeli tetteinket is.
A mellékelt kép illusztráció, az internetről származik.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Az iskolai életük során, a gyerekek között előfordulnak nézeteltérések. Megbeszéljük sérelmeinket, egymást meghallgatjuk. Minden alkalommal egymástól bocsánatot kérünk, kezet fogunk, egymás szemébe nézünk és kimondjuk a varázsszót, hogy „Bocsánat!”A legtöbbször mosolyogva mondják a tanult mondókát” Béke, béke barátság, mi volt ez a butaság? ”
Foglalkozásterv 8. – Megbocsátás
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
Ráhangolódás
Bár nehéz a téma, jelen van mindennapi életünkben, s mivel a kisgyerekek még szerencsére nem „rágódnak” sokáig a dolgokon, azért néha nekik sem megy ez olyan egyszerűen…
Megbántottak/megbántottál valakit?
Rosszat tettél?
Örültél, amikor anya/apa, testvéred, barátod megbocsátott?
Szoktál bocsánatot kérni?
Tőled szoktak bocsánatot kérni?
Relaxáció
„Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”… című relaxációs gyakorlattal kezdünk, majd „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok” című gyakorlattal zárjuk a relaxációt.
Ezután meghallgatjuk Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalát.
Jelentésteremtés
„Vonalak kibogozása”
Különböző színű tollakkal rajzolunk néhány, egymást többször keresztező szabálytalan görbét. Minden vonal végére egy-egy gyermek jelét ragasztjuk. Mindenki megkeresi a saját jelét és követi az ujjával a vonalat, így megtudja, hogy melyik pajtása lesz a párja. Ezután eljátsszuk, hogyan kell bocsánatot kérni: „Bocsánatot kérek!, Ne haragudj!” Meg is simogatjuk a másikat.
„Bocsánatot kérek, haraggal nem élek!” (saját ötlet)
Kék és piros kártyákat teszünk egy kosárba. A gyerekek kivesznek egyet kedvük szerint. Ha mindenkinek van kártyája, csak akkor tesszük fel a kék színhez tartozó talp szimbólumot, és a piros kártyához tartozó tenyér szimbólumot. A kék a harag, a piros a megbocsátás. Aki kék kártyát választott, ő feláll és 1/2 percig amilyen gyorsan csak tud, helyben fut, hogy kijátssza a dühét. Aki pirosat, ő odamegy egy társához és megsimogatja az arcát. Ha mindenki megtette a szükséges „lépést”, akkor kártyacsere. A pirosak kéket, a kékek pirosat kapnak…
Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: Buborékok című meséjét.
A mese végén megbeszéljük, hogy:
– miért tűnt el Pöttömke
– rossz dolgot csinált?
– miért bocsátottak meg neki?
Reflektálás
„Gyülekeznek a felhők…” kezdetű mozgásos mondóka eljátszása többször is.
Téma továbbadása:
Előre elkészített „bocsánat” varázskártyát/színezőt hazaviszik a gyerekek, és szüleikkel közösen kiszínezhetik, miközben megbeszélhetik, hogy kinek miért kell bocsánatot kérnie a másiktól.