Ezt a témát a járványügyi helyzet miatt, már a gyerekek otthoni környezetükben dolgozták fel. Tanácsoltam, hogy tartsanak otthon megbocsátásnapot, készítsenek varázskártyákat.
Megbocsátás
Megbocsátás
A gyerekekkel nagyon nehéz a kapcsolatot tartani. Az osztályomban sajnos csak Messengeren tudunk dolgozni. Nagyon nehéz anyagi helyzetben élő családokról van szó. Osztályomba csak roma származású gyerekek járnak. Nem adtuk fel és dolgozunk a boldogságóra keretében.
A megbocsátás gyakorlása a téma az áprilisi hónapban.
Elolvastuk a gyerekekkel „A három csibe” mesét és feldolgoztuk azt. Készítettünk bocsánatkérő kártyákat.
Beszélgettünk arról,hogy milyen sérelmek érték őket és,hogyan tudták azt feldolgozni. Nagyon sokszor ebben a tanévben szóba került a szeretet, a bizalom, szeretet, optimizmus, hála ,társas kapcsolatok ápolása. Ezek mind-mind alapjai a megbocsátásnak.
2020. április 20.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Csukás Istvánra emlékezve Pom-Pom meséihez készítettek illusztrációt a Gyerekek, Gombóc Artúr és a Cipőikrek főszereplésével. Szerették a mesét is, tanulsága pedig egyértelmű.
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
A megbocsátás gyakorlásához Fésűs Éva „Kajlatapsi ” meséjét dolgoztuk fel Kis bábjáték keretbe foglaltuk a mesevideót. A bábjátékban tudatosítottuk, hogy ha hibázunk, valakit megbántunk, valakinek bajt okozunk, akkor azt jóvá kell tenni, bocsánatot kell kérni. A báb segítségével rögzítettük a bocsánatkérés kifejezéseit. A szülők számára egy cikket küldtünk, amiben tudatosítottuk, hogy a szülő feladata felkészíteni a gyermeket a való világ nehézségeire. Ezen felül gyakorlati ötleteket is adtunk a családoknak. Egy része már ismert volt a gyerekek számára az ovis helyzetekből. A viszajelzések alapján emlékeztek rá a gyerekek és sokat segített a feszült helyzetek oldásában.
A következő ötleteket ajánlottuk:
• A mellékelt szivecskéket nyomtassátok ki, vagy vágjatok ki piros papírból kis szíveket. Ezt rakjátok bele egy kis kosárba, bödönbe, ez lesz a „bocsánat- kosár”. Ha történik valami a családon belül, ami, megbánt valakit, ezzel a szívecskével fejezzétek ki a megbocsátást. Az is adhat, aki megbántott, az is, aki megbántódott.
• Tanultunk egy békülő mondókát még decemberben: „Béke, béke, barátság. Összeveszni szamárság. Ha mi egyszer összeveszünk, azon nyomban kibékülünk. Ölelés!!!!!”- bátran mondogassátok!
• Levezetésnek, pedig egy játékot: „Szervusz pajtás, kukorica hajtás. Aki fogja kezemet, öleljen meg engemet!”
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Április a megbocsátás gyakorlásának a hónapja, e téma megismerése, értelmezése. Az oviban sokszor tapasztaljuk mi felnőttek a gyerekek között ezt a jelenséget. Amilyen gyorsan összevesznek valamin – sokszor halljuk hogy „Már nem is vagy a barátom!”- olyan gyorsan általában szent a béke. Úgy gondolom, mi felnőttek tanulhatnánk tőlük, és nem haragot tartani a másikkal. Ez nem egyszerű, hiszen a felnőttek már másként működnek, mint a tiszta gyermeki lélek.
A jelenlegi helyzetben, amit a vírusjárvány okozott, nem könnyű a gyerekeknek online formában átadni ezeket a témákat. Hiányoznak a személyes beszélgetések, a személyes kontaktus. Csupaszív, a csoportunk Boldog Ovis kabalája is várja már a gyerekeket. Természetesen az óvodai zárt csoportunkba mindenkivel megosztottam az ezzel kapcsolatos tematikát, játékos feladatokat. Általánosan elmondható, sajnos, hogy a csoport kis része aktív ebben a csoportban és csak kevés visszajelzés érkezik. Mi azért reméljük, hogy ettől függetlenül foglalkoznak a küldött témákkal. Emellett újraindult az óvodai ügyelet maximum 5 gyermekkel. Velük az oviban feldolgoztuk a témát. Meghallgatták a Tündéri bocsánat című mesét, valamint az ebben is található Tündérbocsánat verset. Egy iskolába készülő kisfiúnak a Megbocsátás erdeje nevű számos feladatlapot ajánlottam, a lányoknak színezőt. Ezen kívül még elkészítették az Átkarolom nevű ábrát. Ennek a lényege, hogy olyan személyre kellett gondolniuk, aki megbántotta őket, majd olyan tulajdonságait felsorolni, amelyek pozitívak. Majd miután megrajzolják az arc részeit, hajat ragasztanak, azután annyi szívet kell középre rajzolni, amennyi jó tulajdonságot soroltak fel. Ez nem nagyon ment nekik, de kis rávezetéssel már sikerült.
A karantén ideje alatt is sor került ennek a fontos kérdésnek a megvitatására. A gyerekek fogadókészek voltak, a szülők is érdeklődéssel fordultak e felé a bonyolult problémakör felé. Sok volt a szülői visszajelzés, ami azt mutatja, őket is foglalkoztatja ez a probléma. Nem dolgozunk hiába!
Kálmánházi Benedek Elek Általános Iskola
A távoktatásban tartott óra anyagában a megbocsátás szükségességére, jeleire és a megbocsátás gyakorlásának megkönnyítésére helyeztük a hangsúlyt. A csatolt képen egy 5. osztályos fiú nézőpontját ismerhetjük meg arra vonatkozóan, hogy miből láthatjuk azt, ha valaki megbocsát.