Az iskolai életük során, a gyerekek között előfordulnak nézeteltérések. Megbeszéljük sérelmeinket, egymást meghallgatjuk. Minden alkalommal egymástól bocsánatot kérünk, kezet fogunk, egymás szemébe nézünk és kimondjuk a varázsszót, hogy „Bocsánat!”A legtöbbször mosolyogva mondják a tanult mondókát” Béke, béke barátság, mi volt ez a butaság? ”
Megbocsátás
Foglalkozásterv 8. – Megbocsátás
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
Ráhangolódás
Bár nehéz a téma, jelen van mindennapi életünkben, s mivel a kisgyerekek még szerencsére nem „rágódnak” sokáig a dolgokon, azért néha nekik sem megy ez olyan egyszerűen…
Megbántottak/megbántottál valakit?
Rosszat tettél?
Örültél, amikor anya/apa, testvéred, barátod megbocsátott?
Szoktál bocsánatot kérni?
Tőled szoktak bocsánatot kérni?
Relaxáció
„Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”… című relaxációs gyakorlattal kezdünk, majd „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok” című gyakorlattal zárjuk a relaxációt.
Ezután meghallgatjuk Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalát.
Jelentésteremtés
„Vonalak kibogozása”
Különböző színű tollakkal rajzolunk néhány, egymást többször keresztező szabálytalan görbét. Minden vonal végére egy-egy gyermek jelét ragasztjuk. Mindenki megkeresi a saját jelét és követi az ujjával a vonalat, így megtudja, hogy melyik pajtása lesz a párja. Ezután eljátsszuk, hogyan kell bocsánatot kérni: „Bocsánatot kérek!, Ne haragudj!” Meg is simogatjuk a másikat.
„Bocsánatot kérek, haraggal nem élek!” (saját ötlet)
Kék és piros kártyákat teszünk egy kosárba. A gyerekek kivesznek egyet kedvük szerint. Ha mindenkinek van kártyája, csak akkor tesszük fel a kék színhez tartozó talp szimbólumot, és a piros kártyához tartozó tenyér szimbólumot. A kék a harag, a piros a megbocsátás. Aki kék kártyát választott, ő feláll és 1/2 percig amilyen gyorsan csak tud, helyben fut, hogy kijátssza a dühét. Aki pirosat, ő odamegy egy társához és megsimogatja az arcát. Ha mindenki megtette a szükséges „lépést”, akkor kártyacsere. A pirosak kéket, a kékek pirosat kapnak…
Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: Buborékok című meséjét.
A mese végén megbeszéljük, hogy:
– miért tűnt el Pöttömke
– rossz dolgot csinált?
– miért bocsátottak meg neki?
Reflektálás
„Gyülekeznek a felhők…” kezdetű mozgásos mondóka eljátszása többször is.
Téma továbbadása:
Előre elkészített „bocsánat” varázskártyát/színezőt hazaviszik a gyerekek, és szüleikkel közösen kiszínezhetik, miközben megbeszélhetik, hogy kinek miért kell bocsánatot kérnie a másiktól.
Ebben a járványügyi helyzetben, az online időszakban még inkább fokozódik nem csak a gyermekek, de nekünk pedagógusok érzelmi világa is. Nem találkozhatunk egymással, nem játszhatnak együtt. Csak az online tér maradt, amikor is legjobb esetben cseten tudnak egymással beszélgetni. Ez nem jó, hiszen tanulni is online módon tudunk, a gép előtt ülve, nem hogy még beszélgetni is. A megbocsátás egy nemes cselekedet, megbocsátani a legemberségesebb tulajdonság. A tanulók a csoda kesztyű segítségével szőttek történeteket, amelyek közül, most kettőt teszek közzé. Mindenesetre az biztos, hogy tudják mit jelent megbocsátani, akár napi szinten is gyakorolják, és tapasztalatból mondom, amikor az iskolában vagyunk. Hiszen még kicsik, bármikor, bármilyen kis apró dolgon összekapnak. De a barátság erősebb mindennél, szinte pillanatok alatt „szent a béke”…
A Ho’oponopono dallamainak hallgatása közben a megbocsátással kapcsolatos szavak gyűjtése után a szófelhőkbe illesztett gondolatok, kifejezések különféle képi megoldásokat eredményeztek más-más programok használata során. Sőt! Tihanyi Tóth Kinga verséből is készült egy hangulatos szófelhő-kép.
Mit jelent a valódi megbocsátás, elérhető-e egyáltalán, és ha igen, mit kellene éreznem, amikor megtörténik?
Ezeket a kérdéseket beszélgettük át a gyerekekkel.
Egyértelműen jól kell magamat éreznem a megbocsátás során, akár én vagyok a sértett, akár engem sértettek meg! Jobb egymásnak örülni, elfogadni, mint sem támadni. Soha nem szabad a haragot megőrizni, mert megöli a szívet. Az Életnek, a családnak, a barátoknak, a növényeknek, állatoknak egyaránt kell örülni, ők egészítik és teljesítik ki az életünket! A gyerekek nagyon szép , kis kavicsokat festettek, ráírva azt a társat, akit valamivel szerintük megbánthattak, bocsánatot kértünk egymástól! Győzött a szeretet!
Megbocsátani csakis egy erős ember képes, aki ráadásul ismeri a másik és önmaga lelkét is! Ez így van a gyerekek esetében is. Még nehezebben nyitnak a másik felé, ha „összecsapnak”, de még is, egy kis idő elteltével ráébrednek, hogy hiányzik a másik fél, a barátjuk a társuk. a tanuló csoportommal, meghallgattuk Bagdi Bella zene számát a hónap témájában. Megbeszéltük a tartalmát, majd olyan szavakat kerestünk közösen, amit mondanánk a másiknak, ha bocsánatot szeretnénk kérni tőle. Jobb együtt, mint egyedül! Ehhez kell tudni mindig mebocsátani!
A megbocsátást mindig könnyebb valamely családi ünnephez kötötten gyakorolni. Így tettük mi is. Mivel a pandémia miatt elmaradt a „szélesebb körű” locsolkodás, a szűkebb környezetben megvalósított hagyományt a szülők videóra vették. A felvételeket feltöltöttük az Facebook osztálycsoportunkba. A videók nemcsak optimizmusra sarkallták a tagokat, hanem a hála ösztönzése mellett a megbocsátás gyakorlására is – a személyes locsolkodás elmaradása miatt.
A megbocsátást mindig könnyebb valamely családi ünnephez kötötten gyakorolni. Így tettük mi is. Mivel a pandémia miatt elmaradt a „szélesebb körű” locsolkodás, a szűkebb környezetben megvalósított hagyományt a szülők videóra vették. A felvételeket feltöltöttük az Facebook osztálycsoportunkba. A videók nemcsak optimizmusra sarkallták a tagokat, hanem a hála ösztönzése mellett a megbocsátás gyakorlására is – a személyes locsolkodás elmaradása miatt.
A gyermekek a Megbocsátás téma feladatai közül a kavicsosat választották!
Mindenki elkészítette otthon a kis üzenetével, majd eljuttatták hozzám! Én pedig szív formát alakítottam ki a kövekből!
Mindegyikre rákerültek a kulcsszavak: megbocsátás, szeretet, stb. és, hogy kitől kérnénk bocsánatot! A gyerekek megfogalmazták , hogy nekik nagyon fontos a barátság, és , hogy senki ne haragudjon a másikra, sokkal jobb a nevetés, a mosoly, az egymás közötti harmónia!
A megbocsátás nem gyengeség, sőt inkább hatalmas erő, és kitartó munka eredménye. Bármilyen sérelem is ért a múlt már elmúlt, megváltoztatni sajnos nem tudom, viszont róla alkotott gondolataimat igen.
Online tanulunk. Elsőre ez minden diáknak nagyon tetszett, hiszen otthon lehet, nincs kötöttség! De ahogy teltek a napok, elkezdtünk hiányozni a másiknak! Eszünkbe jutott, megbántottam, bocsánatot kérek, hiányzik!
Tudni kell megbocsátani, a szeretet mindennél erősebb!