Otthonról sikerült megtervezni azokat a bocsánatkérő kártyákat,amelyeket a gyerekek el is küldtek szüleik segítségével a megbántott kis társ felé…
Ami sikerrel is járt😉
Volt aki édesanyjától kért így bocsánatot,hisz a bezártság nem várt cselekedeteket,szavakat hozott a felszínre.Az anyukák pedig örök megbocsájtók❣️❣️❣️
Megbocsátás
Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola
A digitális tanmenetre való átállás miatt a Boldogságórák megtartását át kellett gondolnom. A gyerekek szerették volna, ha folytatjuk, így küldtem nekik az anyagot, de többnyire rajzokat kértem vissza. A szülők sokat segítettek, mert az elküldött meséket elolvasták a gyerekeknek.Kértem a gyerekeket, hogy azt rajzolják le: milyen érzés megbocsátani.
Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola
A digitális tanmenetre való átállás miatt a Boldogságórák megtartását át kellett gondolnom. A gyerekek szerették volna, ha folytatjuk, így küldtem nekik az anyagot, de többnyire rajzokat kértem vissza. A szülők sokat segítettek, mert az elküldött meséket elolvasták a gyerekeknek.Kértem a gyerekeket, hogy azt rajzolják le: milyen érzés megbocsátani.
Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola
A digitális tanmenetre való átállás miatt a Boldogságórák megtartását át kellett gondolnom. A gyerekek szerették volna, ha folytatjuk, így küldtem nekik az anyagot, de többnyire rajzokat kértem vissza. A szülők sokat segítettek, mert az elküldött meséket elolvasták a gyerekeknek.Kértem a gyerekeket, hogy azt rajzolják le: milyen érzés megbocsátani.
A három csibe című mesét dolgoztuk fel. Megbeszéltük, hogy mi történhetett a fehér csibével, -milyen folyamatok mentek benne végbe- hogy a testvéreit befogadta a bajban. A beküldött képen azt mutatjuk be, hogy hogyan éltek ők hárman a fehér csibe házában.
A foglalkozást Bagdy Emőke fújj-fújj relaxációs gyakorlatával vezettem be. Itt a gyerekek fújhattak lágyan, simogatóan, erősen. Kezdő éneknek Bagdy Bella Ho’ponopono című dalát választottam, amelyet játékos mozdulatokkal tettünk érdekesebbé. A megbocsátás témáját egy süniről szóló bábjátékkal dolgoztam fel. A mesében a süni minden barátját megsérti, de a mese végén bocsánatot kér tőlük, a barátai pedig mgbocsátanak neki.
A mese végén a gyerekek is elmondhatták, hogy sértettek-e már meg valakit, vagy esetleg őket sértették-e meg? Kértek-e bocsánatot és hogyan?
A foglalkozás végén szívecskéket adhattak át egymásnak, amelyhez kedves szavakat fűzhetek pl: aranyos vagy, bátor, jó barát…
Nagyon aranyosak voltak a kicsik, komolyan lehetett velük beszélgetni erről a nehéz témáról is. Persze az ő gyermeki szintjükön.
Beszámoló
A Mesevár Óvoda és Bölcsőde Mende, Törpike csoportjában megtartott Boldogságóráról, melynek témája: Megbocsátás
Beszámolómat azzal szeretném kezdeni, hogy újra nyitottak az óvodák és ismét vannak gyermekek a csoportokban. Ez így van a mi óvodánkban is.
Természetesen, vannak még otthon maradó gyermekeink is, hiszen azok a családok, akik továbbra is meg tudják oldani a gyermekek otthoni ellátását, nem jönnek az óvodába, de ők vannak kevesebben. A csoportok létszáma napról-napra növekszik.
Az elmúlt időszakban, sajnos boldogságóráinkat nem tudtuk megtartani.
A családok felé elküldtük a sok-sok feladatot, amelyet a Boldogságóra csapata küldött számunkra, de azok megvalósításáról kevés fényképet kaptunk vissza.
A szülők elsősorban az óvodából küldött feladatokat, kreatív ötleteket, játékokat valósították meg, és ezekről napi szinten küldtek visszajelzéseket nekünk.
Természetesen, nagyon örültek a remek ötleteknek, ezt jelezték is számunkra, de a megvalósításra már nem nagyon maradt idejük és erejük sem.
Nem könnyű időszak volt ez a családok, a szülők számára. Nagyon sokat fáradoztak azért, hogy a felkínált feladatokból a számukra, ill. a gyerekek számára tetszőt megvalósítsák és elküldjék nekünk.
Úgy gondolom, hogy annak ellenére, hogy nem sok boldogságórás feladat valósult meg otthon, mégis nagyon pozitív dolog az, hogy a családok együtt dolgoztak, együtt voltak, ennyi időt régen töltöttek el együtt közösen a gyermekekkel.
A téma megvalósítását a mondóka gyakorlásával kezdtük, közben kiszíneztük a kis színezőt. Meghalgattuk a hónap dalát is, Bagdy Bella: Ho’oponopono c. dalt, amelynek nagy sikere volt a gyermekek körében.
A mondóka nagyon tetszett a gyermekeknek, örömmel mondták, gyakorolták többször is.
Ezután relaxációs feladatok következtek, amelyeket a gyerekek nagy örömmel végeztek.
A tevékenység során, a gyermekek gondolkodását arra szerettem volna terelgetni, hogy mennyire fontos számunkra, hogy meg tudjunk bocsátani egymásnak.
Beszélgetőkört indítottunk, ahol, elmesélhették a csoport tagjai, hogy voltak-e olyan helyzetben, amikor ők rosszat tettek, milyen érzés volt arra várni, hogy bocsánatot nyerjenek, vagy ők hogyan kértek bocsánatot másoktól.
Egy kis gondolkodás után, már jöttek is elő a kis történetek, és azt is megállapítottuk, hogy nehéz volt bocsánatot kérni utána.
Boldog Dórával és a csengettyűvel hívtam a gyerekeket mesehallgatásra. Meghallgattuk, a Tündérei bocsánat c. mesét, majd válaszoltunk a kérdésekre, és mindenki piros szívecskét adhatott annak, akit nagyon szeret.
A mesével motiválni szerettem volna a gyermekeket, hogy a történet hangulati elemei beindítsák a gyerekek képzeletét, érezzék meg, tudatosodjon bennük a megbocsátás lényege.
Ehhez hozzájárult a daléneklés többlet is, illetve a tündérek árnyékának megkeresése a munkafüzeti feladatban.
Süni bábbal közös bábozásra hívtam a gyerekeket, amelyben a csoport tagjai örömmel vettek részt, sikerült érdeklődésüket felkeltenem és mindvégig fenntartanom. Nagyon élvezték a gyermekek a közös bábozást.
Nagy örömmel nyugtáztam, hogy beleélték magukat a gyerekek a mese történetébe és lelkesen vettek részt a bábozásban. A beszélgetés során, nagyon jól meg tudták fogalmazni, a szereplők tulajdonságait, jellemzőit, bátran elmesélték, hogy ők is megbocsátanának a süninek, és melyik állattal szeretnének barátok lenni.
Ezután az „Erdőben jártam, keltem… c. játékkal elsétáltunk a megbocsátás erdejébe, és mindenki az erdőben egy fává változott, és egy szóval fogalmazta meg, hogy neki mit jelent a megbocsátás. Ezután le is rajzolhatta mindenki a saját „megbocsátás erdejét”.
Nagyon lelkesek voltak a gyerekek, nagy odaadással vettek részt a játékban, és igazán szép alkotások születtek.
A játékban valamennyien kipróbálhatták magukat, kiélhették szereplési vágyukat, bővíthették szókincsüket.
A varázsszavas játéknak nagy sikere volt, boldogan ismételtük meg többször is.
Ezután számolgattunk is egy kicsit, megszámolhatta mindenki a megbocsátás erdejében, a szeretet gyümölcseit.
Az előre kivágott, megbocsátás jelét mindenki kiszínezte, és a barátjának adta. A gyerekek kezdeményezték az átadást, nagyon megható pillanat volt, a kérdésre, hogy miért a barátodnak adod? – a válasz, mert sokat szeretnék játszani még vele, és bocsásson meg nekem.
Befejező énekünket nagy lelkesedéssel, boldogan énekelték a csoport tagjai.
Az egész tevékenység nagyon jó hangulatban telt el, mindenki nagyon jól érezte magát, és többen is megjegyezték, hogy hiányoztak már a boldogságórák.
Inkább tarts távolságot, de ne élj senkivel sem haragban!
Ezt a címet adta egyik kislányom, amikor megkértem, hogy rajzzal szemléltesse, számára mit is jelent a megbocsátás.Haragban, megbántottan élni minden ember számára nehézséget jelent.A gyerekekkel való foglalkozás során számtalanszor azt tapasztaltam, hogya megbocsátás tekintetében nehézségbe ütköznek, noha mi felnőttek azt gondoljuk, hogy csupán egy lépés szükséges, és az illető elé állunk, és tisztázzuk a dolgokat. Igen, a gyereknek sokszor ezt az egy lépést nehéz megtenni. Online-os beszélgetéseink során azon gondolkodtunk el, hogy milyen érzés, amikor nekünk bocsátanak meg, és milyen érzés az, amikor mi bocsátunk meg másoknak. Érdekes vélemények születtek mint, hogy nem érdemes senkivel sem haragban élni, továbbá különböző ötletekben gondolkodtunk, hogyan is kezdményezzük beszélgetést, ha megbántottunk valakit, vagy bennünket bántottak meg. Rajzokat készítettek, verseket történeteket írtak e témakörben, és kipróbáltuk a worwall szófelhőt is úgy, hogy a megbocsátás témakörben idézeteket kerestek, és szófelhőt alkottak belőle, Nagyon élvezték ezt a játékot!
íme egy versike!
Gyógyítsd meg a szíved,
Ha a múltad erős
falait tovább viszed,
Nem ültethetsz virágot,
s nem talál meg vigaszod.
Bocsáss meg,
Hogy a lelked tovább lépjen!
íme 2 történet!
Csak a megbocsátás
Volt egyszer két lány … Nagyon jó barátnők voltak … Történt egy nap azonban hogy összevesztek … Hogy min ? Egyszerű a válasz. Timi nagyon irigy lett Noémire, és ez nem tetszett egyiküknek se … Noémi elkezdte kerülni Timit. Timinek nem jelentett ez problémá, ugyanis az vezette őt, hogy úgyis vége kell legyen a barátságuknak. Ez ment pár hétig, de végül rájöttek, hogy nem megy ez nekik így … Ők túlságosan szeretik egymást ahhoz, hogy ilyen állapotba legyenek. Megbocsájtottak egymásnak, és végül jó barátnők maradtak. Ez volt a barátság mondhatjuk : „A szeretet, a barátság, mi vagyunk a timinoé barátság!”
Megbocsátás
Vagy 3 éve , egy nagyon kellemetlen időszakon mentem keresztül. Egy úgymondt ,,barátnőm” ilyen olyan ,,meséket” talált ki rólam, amelyek nem voltak igazak. Nos, ő bocsánatot kért , de én nem tudtam olyan könnyen megbocsátani neki . Az idő elteltével meg tudtam neki bocsátani , de szükségem volt időre, mert egy olyan személy volt, akitől nem vártam volna el, és nem tudtam, ha ismét megbízhatok-e benne.