A vírushelyzet miatt csak a hónap közepén lehettünk újra együtt. Annyira örültek egymásnak, hogy az első napokban egyáltalán nem alakult ki konfliktus a gyerekek között. A három pillangó című mesén keresztül vezettem be a hónap témáját (ez a mese több témához is alkalmazható). A héten többször is eljátszottuk a mesét, majd a pillangókkal többféle anyanyelvi játékot is játszottunk, mely a testsémát, az auditív figyelmet fejleszti, eközben megbeszéltük hogyan is viselkedtek a virágok, pillangók. Próbáltam szituációs játékba is bevinni a megbocsájtást (sértődés, vita – megegyezés, megbocsájtás).
Megbocsátás
Megbocsátás a Maci csoportban
A jelenlegi helyzet új feladat elé állított bennünket, hiszen a hónap elején online, a szülőkkel kellett ismét közösen elkezdenünk a téma megvalósítását. A szülők aktív együttműködése, partneri részvétele hozzá segített minket a feladat megalapozásához. Mivel már több alkalommal bevontuk őket a Boldogság órák tevékenységeibe, játékaiba, így most is aktívan, pozitív hozzáállással kapcsolódtak be. Beszélgetések (szülő-gyerek) kezdeményezéséhez különböző játék lehetőségeket küldtünk („Kire haragszol?” „Varázsszavak” „Hol érzed a testedben?”) Ötletként ajánlottuk fénykép formájában a munkafüzet 62o.a megbocsátás jelének lerajzolását, de a gyerekek, szülők fantáziájára hagyatkozva egyéni elképzelések lehetőségét is biztosítottuk. Csoportunk összetétele halmozottan hátrányos, szociálisan nehéz körülmények között, érzelmi szegénységben élő gyerekekből tevődik össze, akik csillogó szemekkel, veszik a különböző, általunk közvetített minden típusú információt, mint az „éhes kismadara”. Megtanultuk a szülőkkel közösen a megbocsátás szavait, melyeket megbeszéltük, hogy gyakrabban fogunk alkalmazni. Április 19.-én izgatottan érkeztek a gyerekek, többen elmondták, hogy mennyire hiányoztunk nekik. Folytattuk több részletben a téma személyes megvalósítását. Kerekerdő mese hívogató mondókájával elbáboztam Dudás Ágnes: Prücsök és a harag című mesét, melyet közösen befejeztünk. Egy másik alkalommal elkészítettük a sárga jácint (megbocsátás) virágát, mellyel egymást megajándékozhatták. A nagycsoportos gyerekek segítségével könnycseppet vágtunk, rárajzoltuk a jelét annak aki megbántott minket, majd közösen elmostuk, a napocska segítségével felszárítottuk minden bánatunkat. A Szívszövés feladatát kicsit újra gondolva, személyesebbé téve mi „Bocsi Macit” készítettünk. Elmondták a gyerekek ki, mivel bántotta meg őket, de a ragasztás, rajzolás folyamatában elengedtük minden fájdalmunkat. Egy pár fájdalom a gyerekek részéről: Nem játszik velem. Csúnyán beszél. Kicsúfolt. Megcsípett. Bele firkált a rajzomba….stb. Lemegy a nap…relaxációs gyakorlattal megpihentünk közösen, majd meghallgattuk Bagdi Bella:Hooponopono dalát. Miután kipihentük magunkat a gyerekek kérésére mozogtunk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom kezdetű dalára, mely egyik nagy kedvencünk. A téma megvalósítási folyamata alatt ismét megmutatkozott, hogy milyen értékközvetítése is van a Boldogságóráknak, és a jelenlegi helyzetet is nézve mennyire szükség van az érzelmek közvetítésére, tanulására.
A téma feldolgozását követően, a gyerekek kaptak egy-egy kavicsot, amit tetszésük szerint díszíthettek, írhattak rá. Annak a neve került rá, akinek szánták. De volt olyan aki kihagyta a név helyét, hogy ha szüksége lesz rá később ráírhassa, bocsánatkérő ajándékként átadhassa majd 🙂
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Áprilisi Boldogságóra témája a megbocsátás volt.
Az órára Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatával kezdődött. Majd egy mesét hallgattak meg egy kiselefántról. A történet kapcsolódott a hónap témájához. A mese tanulságainak megbeszélése után egy rajzot készítettek a gyerekek. A történeten keresztül megvitattuk, hogy miért nem jó a harag, miért fontos a megbocsátás, milyen módon kérhetünk bocsánatot egymástól.
Az óra végén mindenki keresett magának egy párt és kiselefánttá változva ormányuk segítségével szívecskét formáltak, közben igyekeztek megbocsátani annak, akire éppen nehezteltek.
Mi már jelenléti oktatásban dolgoztuk fel a hónap témáját. Mindenki elkészítette a saját „Bocsánatkérő kártyáját”. Közben Bagdi Bella HO’OPONOPONO c. dalát hallgattuk és énekeltük.
Mi már jelenléti oktatásban dolgoztuk fel a hónap témáját. Mindenki elkészítette a saját „Bocsánatkérő kártyáját”. Közben Bagdi Bella HO’OPONOPONO c. dalát hallgattuk és énekeltük.
Elvégzett feladataink:
Április a megbocsátás hónapja. Életünk során gyakran kerülhetünk kellemetlen, vitás helyzetekbe, adódhatnak összeütközéseink, nézeteltéréseink, belekeveredhetünk nem kívánatos szócsatákba, veszekedésekbe másokkal. Ez az élet természetes velejárója, de a megoldás mindig a feszültségek feloldása, a megbocsátásra való törekvés kell, hogy legyen. Ehhez önuralom, fegyelmezettség, együttérzés szükséges mindkét fél részéről, ami tanulható és gyakorolható. Ezt tettük mi is az április 23-i boldogságóránkon, ismét az iskola, az osztályterem valóságos falai között.
Az oktatási segédanyagban található relaxációs gyakorlattal (Bagdy Emőke: Mozgassuk meg magunkat!) lazítottunk az óra bevezető részében és légzőgyakorlatokkal oldottuk a napközben felgyülemlett stresszt. Elkészítettük a munkafüzetben (132. oldal) található rejtvényt, aminek megfejtéseként a bocsánatkérés egyik fontos kulcs szavát kaptuk meg: SAJNÁLOM!
A „Kőbe vésve” című feladat kapcsán készítettünk ”megbocsátó szívecskéket”, amikre mindenki ráírhatta annak/azoknak a személyeknek a nevét, akiket a közelmúltban megbántott, így jelképesen a szívecske odaajándékozásával bocsánatot kérhetett tőle/tőlük. Voltak olyan tanulók, akik április elején, még az oktatás online/digitális részében, igazi kavicsra festett szíveket is készítettek, amit elküldtek számomra (Lsd. képek között, alul!).
Készítettünk színes papírból „megbocsátó kesztyűt” is, mindenki csak egyet, a jobb illetve a bal kezére valót, attól függően, hogy melyikkel fog kezet. Ez a kesztyű a képzeletünkben varázshatalommal bír, hiszen ha a kezünkre húzzuk, majd utána kezet fogunk vele, azzal a személlyel, akit megbántottunk, elnyerjük a bocsánatát.
A legizgalmasabb feladat azonban a „megbocsátás hajóinak” elkészítése volt. Mindenki a kapott lapból kis csónakot hajtogatott, amire varázsszavakat írt: sajnálom, bocsánat, köszönöm, szeretlek, megértelek. Utána a járműveket „vízre” bocsátottuk és együtt, „közösen evezve” képzeletben elutaztunk a „szeretet szigetére”, ahol mindig békesség és egyetértés honol. A vizet egy padlóra leterített, sötétkék színű, általunk kissé meggyűrt asztalterítővel helyettesítettük.
Közösen megnéztük a „Fragmentos” című kisfilmet is. Tanulságként megbeszéltük, hogy a szereplők arcán, kezén akkor jelennek meg a gondokat jelentő barázdák, törésvonalak, amikor valami rossz és kellemetlen hatás, érzés, benyomás éri őket. A megnyugvást pedig a megértés, a megbocsátás és a feloldozás hozhatja el mindenki számára, amit kiválthat egy egyszerű ölelés vagy éppen egy kézfogás. Ez az, amire mindig, minden helyzetben törekednünk kell!
Beszélgetéseinket, alkotótevékenységeinket a következő mondóka (áprilisi segédanyagból vett) együtt mondásával, hangos ismétlésével zártuk:
„Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz.
Meséld el a szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva ölel át téged,
Veled örül majd, mert nagyon szeret téged,
S ezen túl, ha megbántod a másik szívet,
A varázsszavakat elmondani ne feledd:
Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!”
Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalának meghallgatása után mindenki vidáman és feltöltődve távozott a foglalkozásról.
I. Bevezetés: Relaxációs gyakorlat: „Összehangoló” 3 (34.)
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ho’oponopono (Máskor is.)
II. Főrész: Beszélgetés a témakörről. „A megbocsátás szintjei.” Munkafüzet: „Tudtad?”
Ráhangoló gyakorlat: „Az arcunkra van írva!”
Ötletbörze arról, hogy miből tudjuk, ha valaki haragos vagy már megbocsátott.
Téma feldolgozása:
„A három csibe”-belga népmese feldolgozása.
„Sérelmek és érzelmek.” gyakorlat a meséhez.
„A megbocsátás jelei” gyakorlat.
III. Befejezés: „Jó okom van rá ….” gyakorlat.
Meditációs gyakorlat: a megbocsátáshoz.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A világon a legnehezebb dolog bocsánatot kérni valakitől, és megbocsátani annak, aki megbántott minket. Nekünk sikerült!
Kőbe is véstük!