Mi már jelenléti oktatásban dolgoztuk fel a hónap témáját. Mindenki elkészítette a saját „Bocsánatkérő kártyáját”. Közben Bagdi Bella HO’OPONOPONO c. dalát hallgattuk és énekeltük.
Megbocsátás
Mi már jelenléti oktatásban dolgoztuk fel a hónap témáját. Mindenki elkészítette a saját „Bocsánatkérő kártyáját”. Közben Bagdi Bella HO’OPONOPONO c. dalát hallgattuk és énekeltük.
Elvégzett feladataink:
Április a megbocsátás hónapja. Életünk során gyakran kerülhetünk kellemetlen, vitás helyzetekbe, adódhatnak összeütközéseink, nézeteltéréseink, belekeveredhetünk nem kívánatos szócsatákba, veszekedésekbe másokkal. Ez az élet természetes velejárója, de a megoldás mindig a feszültségek feloldása, a megbocsátásra való törekvés kell, hogy legyen. Ehhez önuralom, fegyelmezettség, együttérzés szükséges mindkét fél részéről, ami tanulható és gyakorolható. Ezt tettük mi is az április 23-i boldogságóránkon, ismét az iskola, az osztályterem valóságos falai között.
Az oktatási segédanyagban található relaxációs gyakorlattal (Bagdy Emőke: Mozgassuk meg magunkat!) lazítottunk az óra bevezető részében és légzőgyakorlatokkal oldottuk a napközben felgyülemlett stresszt. Elkészítettük a munkafüzetben (132. oldal) található rejtvényt, aminek megfejtéseként a bocsánatkérés egyik fontos kulcs szavát kaptuk meg: SAJNÁLOM!
A „Kőbe vésve” című feladat kapcsán készítettünk ”megbocsátó szívecskéket”, amikre mindenki ráírhatta annak/azoknak a személyeknek a nevét, akiket a közelmúltban megbántott, így jelképesen a szívecske odaajándékozásával bocsánatot kérhetett tőle/tőlük. Voltak olyan tanulók, akik április elején, még az oktatás online/digitális részében, igazi kavicsra festett szíveket is készítettek, amit elküldtek számomra (Lsd. képek között, alul!).
Készítettünk színes papírból „megbocsátó kesztyűt” is, mindenki csak egyet, a jobb illetve a bal kezére valót, attól függően, hogy melyikkel fog kezet. Ez a kesztyű a képzeletünkben varázshatalommal bír, hiszen ha a kezünkre húzzuk, majd utána kezet fogunk vele, azzal a személlyel, akit megbántottunk, elnyerjük a bocsánatát.
A legizgalmasabb feladat azonban a „megbocsátás hajóinak” elkészítése volt. Mindenki a kapott lapból kis csónakot hajtogatott, amire varázsszavakat írt: sajnálom, bocsánat, köszönöm, szeretlek, megértelek. Utána a járműveket „vízre” bocsátottuk és együtt, „közösen evezve” képzeletben elutaztunk a „szeretet szigetére”, ahol mindig békesség és egyetértés honol. A vizet egy padlóra leterített, sötétkék színű, általunk kissé meggyűrt asztalterítővel helyettesítettük.
Közösen megnéztük a „Fragmentos” című kisfilmet is. Tanulságként megbeszéltük, hogy a szereplők arcán, kezén akkor jelennek meg a gondokat jelentő barázdák, törésvonalak, amikor valami rossz és kellemetlen hatás, érzés, benyomás éri őket. A megnyugvást pedig a megértés, a megbocsátás és a feloldozás hozhatja el mindenki számára, amit kiválthat egy egyszerű ölelés vagy éppen egy kézfogás. Ez az, amire mindig, minden helyzetben törekednünk kell!
Beszélgetéseinket, alkotótevékenységeinket a következő mondóka (áprilisi segédanyagból vett) együtt mondásával, hangos ismétlésével zártuk:
„Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz.
Meséld el a szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva ölel át téged,
Veled örül majd, mert nagyon szeret téged,
S ezen túl, ha megbántod a másik szívet,
A varázsszavakat elmondani ne feledd:
Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!”
Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalának meghallgatása után mindenki vidáman és feltöltődve távozott a foglalkozásról.
I. Bevezetés: Relaxációs gyakorlat: „Összehangoló” 3 (34.)
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ho’oponopono (Máskor is.)
II. Főrész: Beszélgetés a témakörről. „A megbocsátás szintjei.” Munkafüzet: „Tudtad?”
Ráhangoló gyakorlat: „Az arcunkra van írva!”
Ötletbörze arról, hogy miből tudjuk, ha valaki haragos vagy már megbocsátott.
Téma feldolgozása:
„A három csibe”-belga népmese feldolgozása.
„Sérelmek és érzelmek.” gyakorlat a meséhez.
„A megbocsátás jelei” gyakorlat.
III. Befejezés: „Jó okom van rá ….” gyakorlat.
Meditációs gyakorlat: a megbocsátáshoz.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A világon a legnehezebb dolog bocsánatot kérni valakitől, és megbocsátani annak, aki megbántott minket. Nekünk sikerült!
Kőbe is véstük!
I. Relaxáció, ráhangolódás.
” Kitárom a világom” …
II. Boldog Dóra mondókával hívja a gyerekeket.
– Mesemondás- ” Tündéri bocsánat”
– beszélgetés: ” Ha lenne egy varázspálcád mit tennél vele?”
III. Feladatlap, színező elkészítése.
– Zenehallgatás- ” Ho’oponopono” című dal, majd éneklés.
IV. „Jön a zombi!” című játék eljátszása.
V. Emlékezés egy csoporttársra
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI
2021. április
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
3. c osztály
Áprilisban az első boldogságóránk a digitális oktatás keretében valósult meg a MEGBOCSÁTÁS témakörben. PPT-vel készültem, amely sokszínű feladatsort tartalmazott. A PPT tartalmát szorgalmi munka gyanánt kapták a gyerekek, s még azon belül is választhattak feladatot, feladatokat. Nagyon örültem, mert sokan küldtek jó megoldásokat 1-2 feladatról, de olyan tanítvány is akadt, aki mindent megoldott.
A hónap 2. boldogságóráját a jelenléti oktatás folyamán tartottam. Jó választásnak bizonyult a PPT feladatainak kis módosításával, kiegészítésével együtt gondolkozni, beszélgetni, játszani együtt.
1. Relaxációs gyakorlat játékkal kombinálva: Keveredj! Kavarodj! (járkálás a teremben) tapsra végeztük a Dagasztás c. gyakorlatot a Kézikönyv leírása alapján. A gyakorlat végén, már önálló kialakítással csoportmunkához ültek össze a gyerekek.
2. Mark Twain idézetét felolvastam, mintegy motivációként a kézikönyvből. A táblára mottónak kitettem.
3. Két-két csoport differenciált munkában sorrendező és mondatkirakó feladatot oldott meg, amit együtt beszéltünk meg.
4. Igaz történet az elvesztett pénztárcáról – saját élmény megosztása történt, ami kapcsán az önmagunknak való megbocsátásról beszéltünk.
5. Két szófelhő összehasonlításával ismét csoportokban dolgoztunk. Az egyik szófelhőt tanítvány készítette, természetesen a megbocsátás témában. A témához kapcsolódó kommunikáció fejlesztése mellett a figyelemkoncentráció is fejlődött.
6. Az afrikai Babemba törzs történetét olvastam fel, ezzel előkészítve a FORRÓ SZÉK c. játékot.
Hét gyermek vállalkozott, kiszámolóval dőlt el ki ülhet ki. A kislány a többi gyermek által mondott pozitív jellemzésétől meghatódott, könnyezett.
7. A feladatokat a csoportok önállóan készített gondolattérképekkel zárták. Jó volt látni, hogy mindenki tudott legalább egy szót írni, vagy egy kis rajzzal hozzájárulni a közös alkotáshoz.
8. A Húsvéti édességek elfogyasztásával zárult a komoly, de jó hangulatú óra.
Barta Gabriella tanító
A vírushelyzetre való tekintettel osztályunkból (5. osztály) egy tanuló tartózkodik az intézményben, ügyeletben.
Lelkesen vállalta az új Boldogságóra feladatát, aminek témája: Megbocsátás, feladata: Album.
A tanulóval közösen meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt. Ezután beszélgettünk a megbocsátásról, majd Hanna képeket gyűjtött az internetről.
Ezeket kinyomtattuk, majd közösen elkészítettük az albumot.
A vírushelyzetre való tekintettel osztályunkból (5. osztály) egy tanuló tartózkodik az intézményben, ügyeletben.
Lelkesen vállalta az új Boldogságóra feladatát, aminek témája: Megbocsátás, feladata: Album.
A tanulóval közösen meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt. Ezután beszélgettünk a megbocsátásról, majd Hanna képeket gyűjtött az internetről.
Ezeket kinyomtattuk, majd közösen elkészítettük az albumot.