Áprilisi Boldogságóra témája a megbocsátás volt.
Az órára Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatával kezdődött. Majd egy mesét hallgattak meg egy kiselefántról. A történet kapcsolódott a hónap témájához. A mese tanulságainak megbeszélése után egy rajzot készítettek a gyerekek. A történeten keresztül megvitattuk, hogy miért nem jó a harag, miért fontos a megbocsátás, milyen módon kérhetünk bocsánatot egymástól.
Az óra végén mindenki keresett magának egy párt és kiselefánttá változva ormányuk segítségével szívecskét formáltak, közben igyekeztek megbocsátani annak, akire éppen nehezteltek.
Megbocsátás
Mi már jelenléti oktatásban dolgoztuk fel a hónap témáját. Mindenki elkészítette a saját „Bocsánatkérő kártyáját”. Közben Bagdi Bella HO’OPONOPONO c. dalát hallgattuk és énekeltük.
Mi már jelenléti oktatásban dolgoztuk fel a hónap témáját. Mindenki elkészítette a saját „Bocsánatkérő kártyáját”. Közben Bagdi Bella HO’OPONOPONO c. dalát hallgattuk és énekeltük.
Elvégzett feladataink:
Április a megbocsátás hónapja. Életünk során gyakran kerülhetünk kellemetlen, vitás helyzetekbe, adódhatnak összeütközéseink, nézeteltéréseink, belekeveredhetünk nem kívánatos szócsatákba, veszekedésekbe másokkal. Ez az élet természetes velejárója, de a megoldás mindig a feszültségek feloldása, a megbocsátásra való törekvés kell, hogy legyen. Ehhez önuralom, fegyelmezettség, együttérzés szükséges mindkét fél részéről, ami tanulható és gyakorolható. Ezt tettük mi is az április 23-i boldogságóránkon, ismét az iskola, az osztályterem valóságos falai között.
Az oktatási segédanyagban található relaxációs gyakorlattal (Bagdy Emőke: Mozgassuk meg magunkat!) lazítottunk az óra bevezető részében és légzőgyakorlatokkal oldottuk a napközben felgyülemlett stresszt. Elkészítettük a munkafüzetben (132. oldal) található rejtvényt, aminek megfejtéseként a bocsánatkérés egyik fontos kulcs szavát kaptuk meg: SAJNÁLOM!
A „Kőbe vésve” című feladat kapcsán készítettünk ”megbocsátó szívecskéket”, amikre mindenki ráírhatta annak/azoknak a személyeknek a nevét, akiket a közelmúltban megbántott, így jelképesen a szívecske odaajándékozásával bocsánatot kérhetett tőle/tőlük. Voltak olyan tanulók, akik április elején, még az oktatás online/digitális részében, igazi kavicsra festett szíveket is készítettek, amit elküldtek számomra (Lsd. képek között, alul!).
Készítettünk színes papírból „megbocsátó kesztyűt” is, mindenki csak egyet, a jobb illetve a bal kezére valót, attól függően, hogy melyikkel fog kezet. Ez a kesztyű a képzeletünkben varázshatalommal bír, hiszen ha a kezünkre húzzuk, majd utána kezet fogunk vele, azzal a személlyel, akit megbántottunk, elnyerjük a bocsánatát.
A legizgalmasabb feladat azonban a „megbocsátás hajóinak” elkészítése volt. Mindenki a kapott lapból kis csónakot hajtogatott, amire varázsszavakat írt: sajnálom, bocsánat, köszönöm, szeretlek, megértelek. Utána a járműveket „vízre” bocsátottuk és együtt, „közösen evezve” képzeletben elutaztunk a „szeretet szigetére”, ahol mindig békesség és egyetértés honol. A vizet egy padlóra leterített, sötétkék színű, általunk kissé meggyűrt asztalterítővel helyettesítettük.
Közösen megnéztük a „Fragmentos” című kisfilmet is. Tanulságként megbeszéltük, hogy a szereplők arcán, kezén akkor jelennek meg a gondokat jelentő barázdák, törésvonalak, amikor valami rossz és kellemetlen hatás, érzés, benyomás éri őket. A megnyugvást pedig a megértés, a megbocsátás és a feloldozás hozhatja el mindenki számára, amit kiválthat egy egyszerű ölelés vagy éppen egy kézfogás. Ez az, amire mindig, minden helyzetben törekednünk kell!
Beszélgetéseinket, alkotótevékenységeinket a következő mondóka (áprilisi segédanyagból vett) együtt mondásával, hangos ismétlésével zártuk:
„Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz.
Meséld el a szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva ölel át téged,
Veled örül majd, mert nagyon szeret téged,
S ezen túl, ha megbántod a másik szívet,
A varázsszavakat elmondani ne feledd:
Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!”
Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalának meghallgatása után mindenki vidáman és feltöltődve távozott a foglalkozásról.
I. Bevezetés: Relaxációs gyakorlat: „Összehangoló” 3 (34.)
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ho’oponopono (Máskor is.)
II. Főrész: Beszélgetés a témakörről. „A megbocsátás szintjei.” Munkafüzet: „Tudtad?”
Ráhangoló gyakorlat: „Az arcunkra van írva!”
Ötletbörze arról, hogy miből tudjuk, ha valaki haragos vagy már megbocsátott.
Téma feldolgozása:
„A három csibe”-belga népmese feldolgozása.
„Sérelmek és érzelmek.” gyakorlat a meséhez.
„A megbocsátás jelei” gyakorlat.
III. Befejezés: „Jó okom van rá ….” gyakorlat.
Meditációs gyakorlat: a megbocsátáshoz.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A világon a legnehezebb dolog bocsánatot kérni valakitől, és megbocsátani annak, aki megbántott minket. Nekünk sikerült!
Kőbe is véstük!
I. Relaxáció, ráhangolódás.
” Kitárom a világom” …
II. Boldog Dóra mondókával hívja a gyerekeket.
– Mesemondás- ” Tündéri bocsánat”
– beszélgetés: ” Ha lenne egy varázspálcád mit tennél vele?”
III. Feladatlap, színező elkészítése.
– Zenehallgatás- ” Ho’oponopono” című dal, majd éneklés.
IV. „Jön a zombi!” című játék eljátszása.
V. Emlékezés egy csoporttársra
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI
2021. április
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
3. c osztály
Áprilisban az első boldogságóránk a digitális oktatás keretében valósult meg a MEGBOCSÁTÁS témakörben. PPT-vel készültem, amely sokszínű feladatsort tartalmazott. A PPT tartalmát szorgalmi munka gyanánt kapták a gyerekek, s még azon belül is választhattak feladatot, feladatokat. Nagyon örültem, mert sokan küldtek jó megoldásokat 1-2 feladatról, de olyan tanítvány is akadt, aki mindent megoldott.
A hónap 2. boldogságóráját a jelenléti oktatás folyamán tartottam. Jó választásnak bizonyult a PPT feladatainak kis módosításával, kiegészítésével együtt gondolkozni, beszélgetni, játszani együtt.
1. Relaxációs gyakorlat játékkal kombinálva: Keveredj! Kavarodj! (járkálás a teremben) tapsra végeztük a Dagasztás c. gyakorlatot a Kézikönyv leírása alapján. A gyakorlat végén, már önálló kialakítással csoportmunkához ültek össze a gyerekek.
2. Mark Twain idézetét felolvastam, mintegy motivációként a kézikönyvből. A táblára mottónak kitettem.
3. Két-két csoport differenciált munkában sorrendező és mondatkirakó feladatot oldott meg, amit együtt beszéltünk meg.
4. Igaz történet az elvesztett pénztárcáról – saját élmény megosztása történt, ami kapcsán az önmagunknak való megbocsátásról beszéltünk.
5. Két szófelhő összehasonlításával ismét csoportokban dolgoztunk. Az egyik szófelhőt tanítvány készítette, természetesen a megbocsátás témában. A témához kapcsolódó kommunikáció fejlesztése mellett a figyelemkoncentráció is fejlődött.
6. Az afrikai Babemba törzs történetét olvastam fel, ezzel előkészítve a FORRÓ SZÉK c. játékot.
Hét gyermek vállalkozott, kiszámolóval dőlt el ki ülhet ki. A kislány a többi gyermek által mondott pozitív jellemzésétől meghatódott, könnyezett.
7. A feladatokat a csoportok önállóan készített gondolattérképekkel zárták. Jó volt látni, hogy mindenki tudott legalább egy szót írni, vagy egy kis rajzzal hozzájárulni a közös alkotáshoz.
8. A Húsvéti édességek elfogyasztásával zárult a komoly, de jó hangulatú óra.
Barta Gabriella tanító
A vírushelyzetre való tekintettel osztályunkból (5. osztály) egy tanuló tartózkodik az intézményben, ügyeletben.
Lelkesen vállalta az új Boldogságóra feladatát, aminek témája: Megbocsátás, feladata: Album.
A tanulóval közösen meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt. Ezután beszélgettünk a megbocsátásról, majd Hanna képeket gyűjtött az internetről.
Ezeket kinyomtattuk, majd közösen elkészítettük az albumot.