Április 19-én megkezdődött az iskola, de sajnos a járványhelyzetre való tekintettel kevés gyermek van jelen az osztályunkban. A 2. osztályos gyerekekkel a Föld napját egybekötöttük a megbocsátás hónapjával. Kisfilmet néztünk meg azzal kapcsolatban, hogyan segíthetjük a Földünket, hogy ne szennyezzük be, mire kell figyelnünk nekünk, hogy élhetőbb legyen számunkra. Beszélgettünk a környezettudatosságról, játszottunk digitális táblán, meghallgattuk a Wass Alberttől az Erdők könyve című hangoskönyvet. A gyerekek szívesen beszélgettek a megbocsátásról egyénileg, örömmel rajzoltak, színeztek. Örültek az újratalálkozásnak.
Megbocsátás
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
„Ne haragudj!”
A gyerekekkel a témát igyekeztünk változatos formában feldolgozni. Fontosnak tartottuk, hogy a foglalkozásokkal növekedett a gyermekek empátiája, mivel beleélték magukat társaik helyzetébe. Míg a kisebbek inkább a fizikai sérelmeket sorolták (játék elvétel) addig a nagyobbaknál megjelent, hogy szóval is bánthatjuk a másikat.
A gyerekek örömmel élték át azt, hogy milyen megkönnyebbülés a sérelmek elengedése. Fontosnak tartottuk azt is, hogy felismerjék hibáikat (mások megbántása) és ezt igyekezzenek helyre hozni.
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy csoportom egyik fele (alsósok) jelen van az iskolában, így személyes találkozás alkalmával tudtunk Boldogságórát tartani.
A kicsik érdeklődve hallgatták már a foglalkozás témáját is: A megbocsátás gyakorlása. Beszélgető körrel kezdtük az órát, a – „Beszélgessünk”c. feladattal. Az első kör mondatát, miszerint … haragszom valakire, mert… – érdekes módon nem tudta minden tanuló befejezni. Válaszuk az volt, hogy nem haragszanak, ezért nem tudják mit is mondjanak. A „már nem haragszom rá, mert… kör sem volt könnyű feladat a gyerekek számára, segítséget adtam a mondatok változatos befejezéséhez.
Azzal folytattuk a témát, hogy megbeszéltük hogyan lehet kifejezni többféleképpen a bocsánatkérést.
Sajnálom – fájdalmunk kifejezése • Hibáztam – a felelősség vállalása • Mivel tehetném jóvá a történteket? – kárpótlás • Ígérem, nem fordul elő többé! – őszinte megbánás • Meg tudnál bocsátani? – a megbocsátás kérése.
Elkészítettük a puzzle feladatot, amihez a képet a gyerekek választották.
Zárókör : Bagdi Bella: Ho’oponopono című dala a varázsszavak tudatosításához.
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy csoportom egyik fele (alsósok) jelen van az iskolában, így személyes találkozás alkalmával tudtunk Boldogságórát tartani.
A kicsik érdeklődve hallgatták már a foglalkozás témáját is: A megbocsátás gyakorlása. Beszélgető körrel kezdtük az órát, a – „Beszélgessünk”c. feladattal. Az első kör mondatát, miszerint … haragszom valakire, mert… – érdekes módon nem tudta minden tanuló befejezni. Válaszuk az volt, hogy nem haragszanak, ezért nem tudják mit is mondjanak. A „már nem haragszom rá, mert… kör sem volt könnyű feladat a gyerekek számára, segítséget adtam a mondatok változatos befejezéséhez.
Azzal folytattuk a témát, hogy megbeszéltük hogyan lehet kifejezni többféleképpen a bocsánatkérést.
Sajnálom – fájdalmunk kifejezése • Hibáztam – a felelősség vállalása • Mivel tehetném jóvá a történteket? – kárpótlás • Ígérem, nem fordul elő többé! – őszinte megbánás • Meg tudnál bocsátani? – a megbocsátás kérése.
Elkészítettük a puzzle feladatot, amihez a képet a gyerekek választották.
Zárókör : Bagdi Bella: Ho’oponopono című dala a varázsszavak tudatosításához.
https://puzzlefactory.pl/hu/puzzle/jatek/gyermekek-szamara/368644-%C3%B6r%C3%B6k-bar%C3%A1ts%C3%A1g/4×6
A nem szóbeli kommunikációs csatornák – a gesztusok és a taktilis érzelemnyilvánítások – kaptak jelentőséget. A világháló clipart-készletéből előszűrést végeztem, a válogatásomat word-be illesztettem. A járványügyi korlátozások miatt mindössze három tanulóval zajlott a foglalkozás. A laptop előtt elhelyezkedve beszéltünk a megbocsátás kifejezésmódjairól. A felvetett tanulói ötletek nyomán megnyitottam az egyes clipart-csoportokat, s ők választották ki, amelyik a legrokonszenvesebb az ott levő 2-3-ból. Ha eltérőek voltak a választások, akkor az egyik markomba egy kis piros, a másikba pedig egy kék autót rejtettem, s a legkevésbé beszédes tanuló rámutatása alapján dőlt el a választás kimenete. Ahol elakadtunk a téma útján, ott felálltunk, majd rögtönzött helyzetgyakorlattal léptünk át a következő szakaszba. A négy clipart-képet egy ppt-re illesztettem, a magunkról készült felvétellel együtt.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A témát a gyerekekkel több órán keresztül dolgoztuk fel. A relaxációs gyakorlatokat követően beszélgettünk arról, hogy mindenkivel előfordul, hogy megbánt másokat. Felidéztek olyan eseteket, amikor szomorúságot, sérelmet okoztak valakinek. Milyen esetekben sikerült már megbocsátaniuk. Most milyen gondolatok , érzések élnek bennük az eseménnyel kapcsolatban. Majd párokban összegyűjtötték a megbocsátás jeleit, vagyis hogy hogyan fejezhetik ki, ha megbocsátottak valakinek. Megbeszéltük a közmondások (Másik szemében könnyen meglátja a szálkát, míg a magáéban a gerendát sem, A harag rossz tanácsadó) jelentését is. Felolvastam a Mese az eltévedt kiselefántról c. mesét, és rávilágítottunk a mese tanulságára is. Lerajzolták, kiszínezték Fánit, a kiselefántot. Papírból meghajtogattuk a megbocsátás hajóját és egyszerű varázsszavakat ráírva átadták annak a társuknak, akinek szomorúságot okoztak, ezzel lehetőséget adtak a harag elengedésére. Meg is ölelték egymást. A kőbe vésve c. feladatot nagy élvezettel végezték. Egy lapos kőre szívet festettek, és ráírták annak a nevét, akitől bocsánatot szeretnének kérni. A kis kövekből egy nagy szívet raktunk ki, ezzel is szimbolizálva az egymás iránti szeretetet és megbocsátást. Megnéztük a Fragmentos c. animációs kisfilmet. Beszéltünk arról, hogy mi az ami begyógyította a sebeket, töréseket. Mi segített a kislánynak abban, hogy megbocsásson azoknak, akik megbántották. Bocsánatkérő szívecskéket készítettek, amit egy lufiba tettek. Felfújták ás odaadták annak, akivel szemben fontos a megbocsátás és közösen felengedték. A három csibe c. népmesét is feldolgoztuk. Kiemeltük a bosszúságokat, sérelmeket, és a megbocsátás lehetőségét. Meghallgattuk a hónap dalát is, és a beszélgetőkört egy mondókával zártuk le („Ha valakit megbántottál…).
Minden gyereknek szüksége van a felnőttek példaadására, pedagógusként, szülőként felelősek vagyunk a jövő nemzedék érzelmi fejlődéséért. Ha mi felnőttek tudunk bocsánatot kérni, megbocsájtani, őszintén viselkedni, köszönetet mondani a gyerekek is ezt fogják példának venni és követni. Több szituációs játékot is eljátszottunk a boldogság órák keretein belül, amit ezután közösen megbeszéltünk. A gyerekek nagyon ügyesen átlátták és megoldották a helyzeteket. Levezetésként mindenki elkészíthette a foglalkozás végén a ” Megbocsájtás Maciját”. A maci lufijába beleírhatták a számukra legfontosabb fogalmakat, ami a megbocsájtásról eszükbe jutott.
A ‘Mit élsz át? ‘ beszélgetéssel indítottunk, majd felolvastam a Babemba történetet, mely igen mély gondolatokat ébresztett fel bennük. Elmeséltem tapasztalataimat a konferencián Bagdi Bellától hallottakkal kapcsolatosan. Az ő gyöngyfelfűzéses története is arra késztette a tanulókat, hogy átgondolják a haragtartásról, megbántásról, megbocsátásról alkotott nézeteiket. A képletíró feladatot választottuk, melyet csoportmunkában oldottak meg a tanulók.
A gyerekek egy lapos kavics közepére szívet festettek. A szív közepébe beleírták annak a személynek a nevét, akitől bocsánatot szeretnének kérni.
A kavicsokat ki is díszítették, nem csak a szivecskéket rajzolták bele.
A kidíszített kövekből egy nagy virágot raktak ki.