Megbocsátás hajói
Megbocsátás
A Megbocsátás programelemet 2021. április 29.-én dolgoztuk fel a helyi nevelési programunkkal összhangban a Gomba csoportosokkal, az alábbi program szerint:
relaxációs gyakorlattokkal hangolódtak a témára a kicsik („Napraforgó”, „Éled a virág, hervad a virág”, a Boldogságóra CD zenéjére mindenki olyan választott testhelyzetben helyezkedett el, ahogyan neki a legkényelmesebb volt.) kezdtünk.
A relaxáció után megérkezett a csoportba Boldog Dóra, aki a Tündérekről hozott egy mesét az óvodásoknak.
A mese meghallgatása után beszélgettünk: ki mit csinálna, ha lenne egy varázspálcája.
Újabb zenehallgatást követően meghallgathatták a gyerekek Süni Simi történetét, melyet elbáboztam nekik. Annyira lelkesek lettek, hogy a bemutatásom után ők kezdtek el bábozni.
Végül a javasolt feladatlapokat közösen, zenehallgatás közben megoldhatták, kiszínezhették, illetve a kiszínezett szívet annak adhatták oda, akit a legjobban szeretnek. Az elkészült munkákat mindenki hazavihette.
A kevés idő ellenére sikerült a gyerekekkel feldolgozni a hónap témáját. A megbocsátáshoz tartozó mesét, ami a csoportunk fejlettségéhez jól illeszkedett, több alkalommal hallgatták, beszélgetőkörben kérdések segítségével felidéztük miről szólt, mi történt a tündér testvérekkel. Fontos feladatunk az óvodába az empatikus képesség fejlesztése, saját és mások érzelmeinek megismerése, próbálják beleképzelni magukat mások helyzetébe. A Simi süniről szóló bábozás nagyon lekötötte a gyerekek figyelmét, utána kezükbe vehették a bábokat, eszközöket, folytatták a történetet. A következő napokban a szabad játékidőben újból eljátszották egy-egy jelenetét. A mesékkel megérezték a gyerekekkel a megbocsátás lényegét, jóérzés a kibékülés, ha szeretnek, újból játszanak velem. A foglakozás előtti napon piros papírból nyírhattak ki szívecskéket, amivel eljátszottuk a bocsánatkérést.
A foglalkozást lazító gyakorlatokkal kezdtük: „Körbe, körbe, karikába…”, Ó hangoztatása, „Domborítok, mint a cica…”. Utána meghallgattuk a már ismert, szép, megnyugtató hónap dalát, beszélgettünk a megbántás, megbántottság érzéséről, elmondták a gyerekek, ők mikor éreztek már ilyet. „Kivel fordult már elő, hogy valami rosszat tett és megbánta?” Nemcsak óvodai, otthoni történetek is előkerültek. Átkelhettek a megbocsátás szigetére kis hajókkal a hullámzó folyón, amikor kikötöttek a szigeten, elmondták a varázsszavakat: „Sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek!” A szigetről „Szeretet szívecskékkel” érkeztek vissza az óvodába.
Ezek az élmények, a gyakorlás elindította a gyerekeket azon az úton, hogy a megbocsátás természetes szükségletté válhasson az életük során.
A megbocsátás gyakorlása
1. A téma bevezetése, megbeszélés
Mit jelent megbocsátani? Kit bántottak már meg? Hogyan tudott megbocsátani? Hogyan kérhetünk bocsánatot? Jobban érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk? Mit érzünk ilyenkor? Miért boldogít minket a megbocsátás és ha nekünk bocsátanak meg?
2. Mi jut eszedbe az idézetekről?
A tankönyv 213-215. oldalán található idézetekből mindenki kiválaszt egyet és elmondja, miért tetszik neki, miért azt választotta.
3. Történet megbeszélése
Babemba történet felolvasása, megbeszélése után kiválasztunk valakit és a leírásnak megfelelően elvégezzük a feladatot. Most nem tudunk körbe állni, hanem elmondjuk a jó cselekedeteit a kiválasztott tanulónak.
4. Szófelhő készítése közösen
A tanulók olyan szavakat mondanak, ami eszükbe jut a mai témáról, a megbocsátásról. Én beírom a szófelhőbe, majd elküldöm mindenkinek.
5. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono
Fazekas József Általános Iskola
Az áprilisi témát újra az iskolában, közösen, több órában dolgoztuk fel. Nagyon örültünk, hogy nem képernyő előtt ülve kell megbeszélnünk a megbocsátás fontosságáról szóló gondolatainkat, hanem személyes találkozás során, egymás szemébe nézve mondhattuk ki a varázsszavakat: sajnálom; kérlek, bocsáss meg; köszönöm, szeretlek.
Az órát most is relaxációs gyakorlattal kezdtük. A tavaszra hangolódva a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok” gyakorlatot végeztük el. Nagy szükség volt erre a másfél hónapnyi digitális munkarend miatt, mert a gyerekek kicsit zárkózottan kezdték az első napokat, „elszoktak” a közösségtől. Ezzel a gyakorlattal azonban megélhették a kinyílás, majd a nyitottság és szabadság érzését.
Ezután kiválasztottuk a hónap szimbólumát, ami a szív lett. Eköré építettük a feladatainkat.
Elsőként az osztály tanulóinak nevéből megalkottunk egy nagy szívet a táblára, majd a közepébe beleírtuk a varázsszavakat. Nagyon szeretnek a gyerekek az interaktív táblán „alkotni”, így ez már önmagában is boldogságot okozott nekik.
Ezután az online ötlettárból a Kőbe vésve című feladatot választottuk is és végeztük el. A gyerekek folyamatosan keresték a megfelelő köveket, majd elkezdődött az alkotás: ráfestettek a kőre egy szivecskét, ebből kiraktunk egy nagy szívet. Erről is az jutott eszükbe a gyerekeknek, hogy milyen jó, hogy újra együtt vagyunk, közösen alkothatunk, hiszen a sok kis szívből kialakított nagy szív mindenkinek tetszett, benne van mindenki munkája, mindenki szeretete. A kövekre ráírták még annak a személynek a nevét, akinek elmondanák a varázsszavakat, akitől bocsánatot kérnének, akinek megköszönnének valamit, vagy aki felé kimutatnák a szeretetüket. Néhányan (akik osztálytársaik nevét írták rá) át is adták a kiválasztott személynek a követ. Így a kimondott szó már kőbe lett vésve, tehát megmásíthatatlan, örök érvényű.
A téma lezárásához a hónap dalát választottuk. Ezt a dalt relaxálásra, élmények felidézésére, a varázsszavakkal kapcsolatos érzéseink megélésére használtuk.
A megbocsátás témájának feldolgozása után azt tapasztaltam, hogy gyakrabban hallani a közösségünkben, hogy „sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek”…
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Boldogságfitnesszel és hálavonatozással indult ez a foglalkozás is, hiszen ez nem maradhat el, mert imádják a gyerekek. Megnéztük, hogy milyen kincseket találtunk az eddig kinyitott ládákban, és izgatottan várták mit rejt a nyolcadik kincsesláda. Ráhangolásként „nevető labdát” játszottunk, ezzel megalapoztuk a jókedvet. Digitális játékokkal beszélgettünk érzelmeinkről, csoportosítottuk, hogy pozitív vagy negatív, majd egy okosdoboz játékkal összegyűjtöttük, hogy mit tehetünk, ha nem érezzük jól magunkat a bőrünkben, hogyan küzdhetünk meg a negatív érzéseinkkel, hogyan oldjuk a stresszt.
(Okos Doboz digitális feladatgyűjtemény – 6. osztály; Egészségnevelés; Lelki egészség)
A tündérek egy kisfilmet hoztak nekünk, ami jól szemléltette, hogy a megbocsátás egy saját magunknak szóló ajándék. (Varázslat- Figyeld az érzéseidet! c. film)
Beszélgettünk a filmben látottakról, saját élményeiken keresztül fogalmazták meg a gyerekek a varázsszavakat: Sajnálom! Bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!
Megállapítottuk, hogy a bocsánatkérés az élet pillanatragasztója, szinte bármit képes helyrehozni. Interaktív játékkal közösen elsüllyesztettük a HARAG HAJÓJÁT. (Megbocsátás by marika.tavoktatas.2a on Genially)
LÉLEK KAVICSOKAT gyűjtöttünk, és igyekeztünk gyönyörűen megfesteni. Mindenki átadta annak, akitől szeretett volna bocsánatot kérni, ezt őszinte ölelés követte. Többen elpityeredtünk, nem volt könnyű senkinek.
Gumiemberek feszültségoldó játékkal és közös énekléssel fejeztük be a foglalkozást.
Az áprilisi boldogság óra keretében a megbocsátásról beszélgettünk a tanulókkal. Először mindegyikük megírta a”Mi a bocsánatkérő nyelvem?” című tesztet, majd mindenki felidézett egy emléket az életéből, amikor valaki megbántotta és jól esett, hogy bocsánatot kért. Majd közösen összeírtunk indokokat, amiért bocsánatot illik kérni, amikor megbántunk valakit. Ezután a megbocsátásról beszélgettünk. Miért fontos? Miért érdemes megbocsátani? Milyen módon lehet kifejezni a megbocsátást valaki felé. Következő feladatként mindenki keresett egy dalt, zenét ami a megbocsátásról szól. Utolsó feladatként mindenki leírt három szót, amit használni szokott, amikor bocsánatot kért és közösen választottunk egy képet, amire ráírtuk a legtöbbször felírt 3 szót.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A megbocsájtás témakörből a memória játékot választottuk. A bizalom, a szeretet, a türelem, őszinteség fogalmával ismerekedtek meg a tanulók. Megbeszéltük, hogy miért ezek a képek kapcsolódnak ezekhez a szavakhoz. Beszélgettünk arról, hogy a hét folyamán mikor találkoztunk olyan esettel, ahol ezek a fogalmak előkerültek. Konkrét példákat hoztak a gyerekek. Majd játszottunk a kártyákkal, ahol a témakör kulcsfogalmai közelebb kerültek a gyerekekhez, jobban megértették ezeket.