Ebben a hónapban a megbocsátás gyakorlása volt a hónap fő témája. A hosszú szünet után újra együtt lehettünk , örülhettünk egymásnak s sokat beszélgettünk arról hogy az otthonlét alatt, vagy a csoportban, ki volt az aki megbántott bennünket vagy aki valamiért haragudott ránk. Ezeket a sérelmeket megbeszéltük és egy egy szívecskét készítettünk azoknak akiket megbántottunk. Óvodánk kiscsoportosai a csoportjukba érkezett katicát vigasztalták és könnycseppeket színeztek.
Megbocsátás
Ebben a hónapban a megbocsátás gyakorlása volt a hónap fő témája. A hosszú szünet után újra együtt lehettünk , örülhettünk egymásnak s sokat beszélgettünk arról hogy az otthonlét alatt, vagy a csoportban, ki volt az aki megbántott bennünket vagy aki valamiért haragudott ránk. Ezeket a sérelmeket megbeszéltük és egy egy szívecskét készítettünk azoknak akiket megbántottunk. Óvodánk kiscsoportosai a csoportjukba érkezett katicát vigasztalták és könnycseppeket színeztek.
Az április havi Boldogságórát is online osztályfőnöki óra keretében tartottuk. Egy új platformot használtuk ez alkalommal. Megkértem a gyerekeket, idézzenek fel egy olyan alkalmat, amikor sérelem érte őket. Gondolják át, hogyan kezelték azt. Ezután mindenki leírta, mi jut eszébe ezzel kapcsolatban.
Bocsánatot kérni vagy megbocsátani nehezebb? Korábban többször beszélgettünk már erről a gyerekekkel, és egyetértettek abban, hogy nehezebb megbocsátani. A bocsánatkéréshez bátorság kell, a megbocsátáshoz pedig erő. Továbbá időt kell adni magunknak, hogy el tudjuk engedni a haragot és meg tudjunk bocsátani. Nagyon fontos, hogy ezt a gyerekek is megtanulják, hiszen ez a saját jóllétük és egészségük miatt fontos.
Sárkeresztúri Napraforgó Óvoda
A megbocsátás gyakorlása
A témakörhöz kapcsolódva színes papírból jácintot hajtogattunk. Ezt a virágkészítési technikát a tavaszi témakörhöz is tudtuk illeszteni. Naponta szóba kerül, hogy nem bántjuk egymást, sem szóval, sem tettel. A jellel ellátott virágokat vázába raktuk, a cél az, hogy senkinek se kelljen oda adni a virágot. Tehát senkit sem fogunk megbántani és ha ez sikerül az általuk készített virágot haza vihetik.
Megbocsájtás témája nagyon tanulságos volt a gyermekek számára.Papírból készített fejekre különböző arckifejezéseket rajzoltam,melyhez kapcsolódóan a gyermekek elmesélték érzéseiket,negatív,pozitív élményeiket.Megbeszéltük egyénenként azt,hogy csoporton belül ki az aki megbántotta az illető gyermeket és hogyan lehet bocsánatot kérni.Milyen bűvös szavakat lehet mondani a másiknak azért hogy a rossz érzés elmúljon és megbocsásson nekünk,ne haragudjon ránk.Végül minden gyermek lerajzolta ki az aki megbántotta már őt.
Farkas Orsolya Anna óvodapedagógus
A Csicsergő csoportnak Dudás Ágnes:Prücsök és a harag meséjén keresztül éreztettem a megbocsátás érzelem fontosságát. A mesét három gyermekkel dramatizáltuk. A mese jelentőségét, érzelmi tanúságát gyermeki szemlélettel kifejezték. Szotyit szeretni kell és sokat kell vele játszani. A mese alatt figyelmesen hallgatták a történetet. A szereplők motiváltak voltak a mesei játékra. Négy pár gyermekkel szituációs játékban mutattuk meg a vita, veszekedés, harag és a megbocsátás útjához vezető érzelmi feloldást.A fájdalmat könnycseppel, a megbocsátást szívvel fejezték ki egymás iránt. A hangulatot fokoztuk a Föld festéssel. Hiszen a Föld szeretetét és a hozzá füzödő sajnálatunkat és a megbocsátást is kifejeztük, mert az élethez a Földünk megóvása, környezetvédelme a gyermekek látásmódját erősíti.
Nagy – György Eszter óvodapedagógus
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
Havi boldogságóránkat relaxációs gyakorlattal kezdtük,majd meghallgattuk a hónap dalát. Elolvastuk Mese az eltévedt kiselefántról, megbeszéltük a tanulságát. Megnéztük a Fragmentos című 3 perces animációs kisfilmet.
Megbeszéltük, mikor jelentek meg törésvonalak a szereplők kezén és arcán,mi az, ami begyógyította ezen sebeket, töréseket,
mi segített a kislánynak abban, hogy megbocsásson azoknak, akik megbántották. A foglalkozás további részében elkészítették a gyerekek a megbocsátás hajóját, amivel a szeretet szigete felé tartunk.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Nagyon örültünk, hogy újra együtt lehetünk az iskolában! Sokat beszélgettünk, hogy mi a megbocsátás. Miért kell bocsánatot kérnünk? Miért jó, ha megbocsátanak nekünk? Gyakran alkalmaztuk : Sajnálom. Hibáztam. Mivel tehetném jóvá a történteket? Ígérem, nem fordul elő többé! Meg tudnál bocsátani? Annyira szeretnek a gyerekek iskolában lenni újra, hogy most csak elméletben volt szükség a megbocsátásra, mert egyáltalán nem történt semmi olyan, amivel megbántották volna egymást. Megbeszéltük, ki kitől szeretne bocsánatot kérni, és miért. Így aztán kőbe véstük a nevüket.
A boldogságóra témája: A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozás címe: A megbocsátás gyakorlása
Életkor: 5-7 év
Csoport: Nagy-, középső csoport
Idő/perc Foglalkozás menete Módszerek/munkaformák Eszközök
2 Ráhangoló: Gumiember vagy Lufiember
A gyerekek párban kézen fogva állnak és
felfújódunk majd leengedünk egy párszor közös, csoportos drámajáték
3 Kezdő éneklés: Bagdi Bella: Ho’oponopono.
Körben állva mozognak a dalra. közös éneklés cd lejátszó, cd
5 Téma bevezetése: A négy varázsszó
értelmének megbeszélése, majd megkeressük
a megbocsátás helyét a munkafüzetben csoportos cselekedtetés munkafüzet
3 Mese: Dudás Ágnes Prücsök és a harag meséje
Elmesélem a történetet mese óvónői bemutatása Boldogságóra kézikönyv
5 Levezetés: Beszélgető körben elmondják a
gyerekek, hogy mikor és miért bántódott /
sértődött / haragudott meg valaki másra. Mit
éreztek olyankor a testetekben és hol csoportos cselekedtetés, egyénileg
7 Szívszövés csoportos cselekedtetés, egyénileg színes papír
2 Foglalkozás lezárása: A boldogságvár nyolcadik
lépcsőfokára ráragasztjuk a megbocsátás jelét.
Visszatérünk a vár elé csoportos megbocsátás jele
3 Záró ének: Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dal
Össze-vissza állva mozgunk a dalra csoportos cd lejátszó, cd
Mellékletek: Boldogságóra kézikönyv 167-185. oldalig
– Dudás Ágnes Prücsök és a harag meséje – Boldogságóra oldal
– Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dala internetről
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Április hónapban is online formában történt a havi téma feldolgozása. A gyerekeknek készítettem egy diasort, melyben összefoglaltam a megbocsátás témakörét, majd ez alapján oldották meg a feladatokat, amiket küldtem nekik. Nagyon jó érzés volt olvasni a beszámolóikat. Szép rajzok is születtek a témában, melyből egy fotókollázst készítettem. A rajzok alapján jól látszik, hogy minden tanuló más és más szemszögből közelítette meg a megbocsátást. 🙂
Áprilisban végre visszatérhettünk az iskolába, és az osztályban sikerült megtartani a boldogságórát mindannyiunk örömére.
A csoport szorgosan elkészítette a „konfliktusmentes” szív projektet, amely az osztály faliújságjára került fel. A rossz, negatív érzések is a papírra kerültek, de mindenki kidobta a foglalkozás végén a kukába.
Elolvastuk közösen Tihanyi Tóth Kinga: Úgy szeretném című versét, készítettek a gyerekek illusztrációkat, amelyek az ajtót díszítik.