A konfliktusok mindennapjaink velejárói. Kezelésük, megoldásuk nem könnyű feladat. Mégis fontos hogy a gyerekek megtanulják ezeket kezelni, megoldani. Igyekszünk igazságosan segíteni megoldásukat. Kibékítő mondókával, panaszok meghallgatásával, közös megoldás keresésével.
Elkészítettük a megbocsájtás jelképét, és örömmel vettük tudomásul, hogy még azok a gyerekek is adták egymásnak a szívecskét, akik olykor összezördülnek.
Megbocsátás
Lőrinci Napsugár Óvoda és Bölcsőde
Kezdeményezésként bekapcsoltam B.B.: „Jobb veled a világ” c. albumát, és erről a már ismert és szeretett dalokat hallgattuk. A kislányok táncra is perdültek. Amikor egy kicsit elfáradtak akkor javasoltam, hogy tornázzanak velem. „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” és a „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” relaxációs gyakorlatokkal folytattuk. Majd papírbábokkal (Lola és Lili tündér, amit füzetből kinagyítottam, és színes nyomtatással kinyomtattam, belamináltam) elmeséltem nekik Bezzegh A.: Tündéri bocsánat c. meséjét. A mese végén megtanultuk a tündérek varázs szavait: „Sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek” A bábok, a meseládikó folyamatosan ott volt előttük, és a hét folyamán, és bármikor játszhattak vele.
Egy következő alkalommal zenehallgatásként B.B.: Ho’ oponopono hallgattuk, majd eljátszottuk leegyszerűsítve a „négy varázs szavas” játékot. (szabadon sétálgatva, futkározva a teremben zenehallgatás közben, amikor a zene elhalkul, akivel szembe találom magam annak mondok egy varázsszót). Ez gyakran egy öleléssel párosult. Majd hallgattuk és közben táncolva énekeltük a kedvenc dalunkat „Ha boldog vagy”
A hónap folyamán bármikor kiszínezhették a tündéres színezőket, valamint a füzet 56. oldalán található szivárványos képet, és az 59. oldalon lévő „Hol van a megbocsátás?” színezőt.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megbocsájtás gyakorlása
A 8. boldogságóránk témája a megbocsájtás gyakorlása. Megbeszéltük mit is jelent a megbocsájtás és miért fontos.
Bagdi Emőke relaxációs gyakorlataival folytattuk.
Meghallgattuk a hónap dalát, majd elbáboztuk a Tündéri bocsánat című mesét.
Varázsszőnyeges játékot játszottunk, közben a Repülj velem c. dal szólt.
A következő játékunk a Zombitámadás volt. Kiszíneztük a megbocsájtás ajándékát.
Levezetésként kézen fogva körbeálltunk és mindenkinek kellett mondani egy mondatot, hogy miért fontos a megbocsájtás.
Ezt a boldogságórát is nagyon várták a gyermekek és úgy éreztem, hogy nagyon befogadóak voltak.
Bevezetés
„A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom”
Elméleti áttekintés (körben ülve)
Hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiséget?
A megbocsátás előnyei
A megbocsátás három lépcsője
Óra lezárása
Meditáció
Egyszer volt hol nem volt, volt egyszer 2 tündér, akik szerették egymást viszont egy butaságon nagyon összevesztek. A saját haragjuk fontosabb volt számukra, mint az egymás iránt érzett szeretetük ezért eltávolodtak egymástól. Ez a sértődés magányt hozott rájuk emiatt mindketten nagyon szomorúak voltak. Egy nap felbátorodott az egyik tündér legyőzve a saját dühét és bocsánatot kért a testvérétől. Ettől a naptól kezdve Lili és Lola szeretettben éltek egymással.
A gyermekeknek ez a mese nagyon aktuális volt. Megtanulhatták belőle, hogy az öröm nem jár együtt a dühvel. Nagyon tetszett nekik ez a történet. Megbeszéltük, hogy inkább beszéljék meg a dolgokat minthogy közösítsék ki és bántsák a másikat, valamint, hogy tudjanak bocsánatot kérni és megbocsátani egymásnak.
A történet után kaptunk a koboldoktól egy levelet miszerint másik 2 tündér veszett össze az óvoda varázs udvarán, akiket meg kell találni és ki kel őket békíteni. A tulipánosok nagy örömmel mentek ki az udvarra és keresték meg a 2 tündért. Miután meglettek és kibékítettük őket, elmeséltem a gyermekeknek a Hoponopono történetét. Egyesével mentek oda társukhoz és a varázsszavakat használva kértek bocsánatot/ köszönték meg vagy vallották meg a másik gyereknek, hogy mennyire szeretik mert ő legjobb barátjuk.
A délelőtt további részében a gyermekek elmentek játszani. 2 lánynak annyira megtetszett a történet, hogy a héten elkérték a tündéreket és eljátszották, valamint folytatták a történetet. A többiek meg kedvet kaptak ahhoz, hogy a szivárvány hidat megfessék a járdára, amin aztán átsétálhatnak ők is meg a tündérek is.
Következő héten a sündisznó viselkedésével és a süni barátainak a megbocsátásával ismerkedhettek meg a gyermekek. A csoportban kialakítottunk egy új békülési szokást, ami a kisujjas „Béke béke szamárság” volt.
Áprilisban a „Megbocsátás” c. témával foglalkoztunk. Többször hallgattuk meg a hónap dalát a Ho oponopono melyhez különféle mozgásformákat találtam ki.
Közösen elkészítettük a „Megbocsátás” tablónkat, közben beszélgettünk arról, milyen szavakkal és tettekkel kell bocsánatot kérni, ha valakit megbántottunk.
Eljátszottuk a „Ho” oponopono és a „Varázsszavak” című interaktív játékot.
A gyerekek nagyon élvezték ezeket a foglalkozásokat, valamint megértették a megbocsátás lényegét.
Áprilisban a „Megbocsátás” c. témával foglalkoztunk. Többször hallgattuk meg a hónap dalát a Ho oponopono melyhez különféle mozgásformákat találtam ki.
Közösen elkészítettük a „Megbocsátás” tablónkat, közben beszélgettünk arról, milyen szavakkal és tettekkel kell bocsánatot kérni, ha valakit megbántottunk.
Eljátszottuk a „Ho” oponopono és a „Varázsszavak” című interaktív játékot.
A gyerekek nagyon élvezték ezeket a foglalkozásokat, valamint megértették a megbocsátás lényegét.
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA 1.
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Villámlazítás”
Egyenes állásban szorítsuk ökölbe a kezünket, majd hajlítsuk be az alkart, emeljük a mellkashoz. Ezután feszítsük meg a lábainkat is, és a farizmunkat is. Majd egy sóhajtással engedjük ki a feszültséget a izmokból.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 169-172. oldal alapján beszélgetés Mit jelent megbocsátani? Kinek mi jut eszébe ezzel kapcsolatban?
(A kézikönyv alapján beszélgetés kezdeményezése… )
5’ Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 128. oldal egyéni munka Mit látsz rajtam? – Mennyire látszik valakin, ha haragos? És mennyire látszik rajta, ha meg tudott bocsátani? Válasszatok az érzelmi állapotok közül, és rajzoljátok le a kislány vagy a kisfiú rajzra.
10’ A téma feldolgozása Bagdi Bella Ho’oponopono c. dal meghallgatása zenehallgatás Hallgassuk meg a következő dalt és figyeljük a varázsszavakat. 4 lesz belőle ennyit elárulok. Hogy kapcsolódnak ezek a megbocsátáshoz?
17’ Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 180-181. oldal alapján osztálymunka, interaktív játék Ho’oponopono – interaktív játék. (Egy mesén keresztül a gyerekek megismerik a történetet, és ha már mindenki ismeri a varázsszavakat, el is próbáljuk őket.) Járkáljunk a szobában, és ha valakivel összetalálkozik a tekintetünk, annak mondjunk egy-egy varázsigét!
5’ A téma lezárása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 126. oldal egyéni munka Az óra zárásaként színezzük ki a rajzot!
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA 2.
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 37. oldal csoport munka „Napimádás”: a gyerekek körben állnak, megkérjük őket, hogy karjukat rézsútos kitáró mozdulattal, terpesztett tartásba emelve engedjék a levegő szabad beszívását, majd leengedve a kart fújják ki a levegőt! Képzeljük el, hogy kifújáskor kiengedjük magunkból a fáradtságot, feszültséget, bánatot… Legalább 5-ször ismételjük.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére 167-170. oldal alapján beszélgetés Beszélgessünk még kicsit a megbocsátásról. Emlékeztek a varázsszavakra?
10’ A téma feldolgozása Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére 175. oldal mesehallgatás Hallgassuk meg a Tündéri bocsánat c. mesét!
20’ Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére 175. oldalon a mese alapján elkészítjük a megbocsátás erdőjét csoport munka Készítsük el a megbocsátás erdőjét! Kezünket befestve, kézlenyomattal fessük meg a fák lombkoronáját, és írjuk be az erdőbe azokat a szavakat, amelyek eszünkbe jutnak a témával kapcsolatban!
2’ A téma lezárása A megbocsátás jelének színezése egyéni munka Színezzük ki a megbocsátás jelét!