A mi osztályunk közösen megalkotta a megbocsátás fáját. Ez a téma közel áll az osztályhoz. Jellemzően emptikus, megbocsátó gyerekek, akik nem haragtartóak. Nagy konfliktusok nem jellemzőek.
Megbocsátás
A megbocsájtás azért fontos mert az a szeretetünket tükrözi a másik felé. A megbocsájtást Jézus is megtette és ez neki semmibe sem került. Nekünk embereknek sem kerül semmibe.
Lukács, 23:34a – Jézus pedig monda: Atyám! bocsásd meg nékik; mert nem tudják mit cselekesznek.
Ha megbántunk valakit akár akaratunk ellenére is ne féljünk tőle bocsánatot kérni. Néha olyan dolgokért is bocsánatot kérünk amit nem tettünk meg de így a mi lelki ismeretünk tiszta lehet. Ha a másik nem is bocsájt meg mi elmondhatjuk neki ezt,hogy attól függetlenül hogy mi történt nagyon szeretjük őt ahogy van és megbocsájtunk neki. Ezek nem apró csörög dolgokról szólnak már hanem arról ha valaki cselekedeteivel tesz olyat ami nem volt helyes. Ezért minden helyzetben az a legtisztább ha van felismerésünk arra,hogy hibáztunk és a másiktól bocsánatot kérünk érte. Vállajuk a felelősséget a tetteinkért.
Heti témánk a közlekedés volt, amibe jól be tudtuk illeszteni a megbocsátás hajóját is. A foglalkozást néhány mozgásos relaxációs gyakorlattal kezdtük, ami nagyon megtetszett a gyerekeknek, többször is kipróbáltuk a hét folyamán. Ezután találkoztunk egy kishajóval, ami egy távoli szigetről érkezett,ahol ha hibáznak a lakók mindig helyre tudják hozni azokat. A titkukat el is küldte nekünk egy kishajó. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy melyik varázsszót hallották már és mikor szoktuk őket használni. Szerencsére mindenki hallotta már őket és még a Köszönömöt is sikerült hozzá tennünk, bár azt tapasztaljuk, hogy otthon kevésbé használják ezeket. Felidéztük milyen érzés volt, amikor valaki megbántott minket vagy mi bántottunk meg a társunkat, vagy valamilyen hibát vétettünk és hogy hogyan tudtuk helyrehozni (eszükbe jutott pl a pohár víz felborítása az ebédnél-feltörlés, játszótársuk várának lerombolása-újra építés, homokdobálás, ütközés motorral-felsegítés stb…) A szociális és társas együttlét szempontjából különösen fontosnak tartjuk az együttérzés és empatikus készség fejlesztését. A cél természetesen az, hogy ez minél hamarabb belsővé tudjon válni és külön figyelem felhívás nélkül használják a varázsszavakat. Ezután drámajáték keretében hajóval elutaztunk a szigetre (megy a hajó a Dunán…), kifeküdtünk a homokos tengerpartra pihenni és meghallgattuk Bagdi Bella hooponopono című dalát. A „zenre pihenés” újszerű volt a gyerekek számára, ám úgy gondolom, hogy a rohanó ingergazdag mindennapokba érdemes becsempészni néhány ilyen pihentető percet hogy regenerálódjunk.
Megbeszéltük, hogy ha sérelem, vagy bántódás ér minket az rossz érzés a mellkasunkban (úgy is mondhatjuk, hogy nyomja a szívünket,lelkünket), amit nem jó tartogatni, ki kell engedni onnan valahogy. El is vittük a kishajóinkat és elúsztattuk vele a rossz érzéseinket. (Süni kiscsoport)
A felvetődött problémák megbeszélése a digitális oktatásban osztályszinten.
A gyerekek a mesét érdeklődve hallgatták, ügyesen színeztek. Megismerték a szivárvány alapszíneit. A zenét színezés alatt hallgatták.
Beszélgettünk arról a gyerekekkel, hogy miért fontos a bocsánatkérés, ha megbántunk valakit, és hogy mennyire nehéz számukra bocsánatot kérni. Gondoltak valakire, akitől szeretnének bocsánatot kérni, és megrajzolták a „Megbocsátás hajóját”, ami elviszi bocsánatkérésüket a hullámokon át.
Ebben a hónapban kevesebbet találkoztunk egymással, ami meglátszódott a gyerekeken. Nagyon hiányoztunk egymásnak. Ez a pandémiás időszak megviseli őket is. A beszélgetésekre még nagyobb szükség van ilyenkor. Hamarabb össze kapnak, a játék is kiélez problémákat, érzékenyebbekké, ingerültebbekké váltak. Nehezen lehet őket vissza billenteni. Megbántják egymást, megsértődnek és az utána következő probléma megoldása, megbeszélése és a megbocsátás, része a mindennapi életünknek. Szerencsére a megbocsátás érzését megismerték, elfogadták. Nehéz munka volt ezt megmutatni, éreztetni.
Az utánozós játékkal egymás arckifejezését kellett utánozniuk, amit mindig megbeszélés követ. Ilyenkor sokat nevetünk, felelevenítünk emlékeket.
A párok önállóan választották egymást és a megnevezett érzelmeket is meg kellett mutatniuk az arcukon.
A három csibe című mesét feeldolgoztuk, egy lapra lerajzolták egymás mellé a házakat és bemutatták a kis csibék előnyös és előnytelen tulajdonságait. Párhuzamot vontunk köztük és a csibék között. Megbeszéltük, hogy melyik magatartás milyen érzelmeket váltott ki, az adott viselkedés milyen következményeket hozott. Elmondták, hogy mi volt a helyes és a helytelen.
Nagyon őszintén tudtak beszélni a hibáikról, az érzéseikről, a gondolataikról. Megfogalmazták, hogy miben kell változniuk ahhoz, hogy ne legyenek rossz érzésik. Sok feszültséget sikerült feloldani ezeken az órákon. A zenék varázslatos erejét nem csak a boldogság órákon használjuk, mert a lenyugtató hatását a többi kolléga is észre vette a gyerekek viselkedésén. Megtanultunk bocsánatkérő levelet is írni. Ezeket önállóan használják már otthon is.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda Bölcsőde és Konyha
A hónap témájának feldolgozása során a beszélgetések hatására sok egyéni élmény, eset került szóba.A gyerekek szivesen beszéltek a velük történt esetekről, levonták az esetleges tanulságokat.
2021.04. Megbocsátás
Kiscsoportos (3-4 éves) gyerekekkel a megbocsátásról beszélgetni meglehetősen nehéz. Inkább a mindennapokba építettük be, tudatosan ügyelve arra, hogy ha szükséges, a megfelelő mélységben beszélgessünk róla.
Kiscsoportban hónapok telnek el, amíg összecsiszolódnak a szeptemberben egymásnak még idegen csemeték, és összekoccanások, súrlódások nyomán „megtanulják egymást”. A véletlenül felborított torony, az összekuszált autópálya, az elszakadt papírlap szomorúságot okoz annak, akit ilyen kár ér; Az udvaron is előfordul, hogy összefutnak, meglökik, vagy labdával eltalálják egymást.
Az ilyen véletlen eseményeket mindig igyekszünk helyrehozni (megvigasztalni, újraépíteni, megragasztani, stb.), és ebben maximálisan példát mutatunk, és segítünk a gyerekeknek, hogy ők is a tőlük telhető módon tegyék meg. Példamutatással és / vagy kérdésekkel, segítünk nekik:
Mit tegyünk?
Hogyan tegyük jóvá:
Hogyan vigasztaljuk meg?
A másik féltől pedig azt „várjuk”, hogy vegye észre, hogy valóban véletlen esemény történt, fogadja el a jóvátételt, és a bocsánatkérést.
Szerencsére szándékosság nem szokott előfordulni, úgyhogy most még nincs szükség erről „komolyan” beszélgetni.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. b osztály tanulói a megbocsátás hónapjában a mesefeldolgozása során érzékelték, milyen fontos a megbocsátás az életünkben.