A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. a osztályában a „Megbocsátás” téma a családi, baráti és iskolai környezetben is sokszor előkerül. A szituációs játékok és beszélgetés után egy megbántott és egy boldog, kiegyensúlyozott arcot kellett készíteniük a gyerekeknek, majd mindenki egy számára emlékezetes bocsánatkérését rajzolta le.
Megbocsátás
Ezen a héten, (június 1-7) a megbocsátás fontosságáról beszélgettünk a gyermekekkel. S ehhez Morvai Dóra: Mese a megbocsátásról című meséjét hívtuk segítségül, mely műre a Boldogságóra program keretén belül leltem. Óvodásaink elmélyülten hallgatták a mesét, melyet többször kértek, hogy olvassam fel. A hét második felében el is dramatizáltuk a mesét, a gyermekek nagy örömére.
Beszélgettünk arról, kinek mit is jelent a megbocsátás, kellett-e már valamit megbocsátaniuk, vagy épp kértek-e már ők maguk is bocsánatot. Megbeszéltük, hogy a megbocsátás, épp olyan fontos, mint a szeretet, a boldogság, az öröm az életükben.
Fontos az anatómia pontos ismerete, de fontos az is, hogy tudjuk, a lelki életünk mekkora hatással van a szerveinkre.
Ezúttal a gyerekekkel az anatómia ismétlése után vérkörökön áthaladva mindenkinek el kellett mondani egy sérelmét és meg kellett bocsátania, vagy bocsánatot kellett kérni.
Eleinte nehezen indultunk, de aztán mindenki belejött.
1. A téma bevezetése
Testi és lelki sebek közötti különbség. Vajon miért boldogíthat minket a megbocsátás? Jobban érezted-e magad, mikor megbocsátottál vagy neked bocsátottak meg?
2. A téma feldolgozása
Történet a megbocsátásról: A megbocsátás jele.
Mit jelent valójában a megbocsátás? feldolgozás dramatikus játékkal. Amy Biehl története. Szerepcserés dramatikus játék I.
Egészítsétek ki a mondatokat!
Sajnálom, hogy…….
Bocsáss meg azért, ……..
Köszönöm………
Szeretlek, mert…….
Bocsánatkérő levél: Írtak egymásnak osztályon belül bocsánatkérő levelet, melyben szerepelt a tettük és a bocsánat kérésük. Ez a feladat kifejezetten meghatotta őket. Tetszett nekik.
3. A téma lezárása
Zenehallgatás a megbocsátásról. Bagdi Bella: Ho’oponopono
– Foglalkozást kezdő relaxáció,
– Ho’oponopono című dal meghallgatása és gyakorlása,
– Mesére hívó mondóka, Boldog Dóra báb,
– Tündéri bocsánat című mese feldolgozása,
– Bábjáték,
– A megbocsátás ajándékának kiszínezése, kivágása, majd átadása.
„Sajnálom, bocsáss meg, ne haragudj, köszönöm, szeretlek” szinte minden nap használjuk ezeket a kifejezéseket, mert beismerjük tévedéseinket, megbánjuk egymás iránt akarattal vagy akaratlanul elkövetett tévedéseinket, sértéseinket. Bár felnőtteknél, úgy a bocsánatkérés, mint a megbocsátás lassúbb folyamat, a gyermekek nap, mint nap többször is összevesznek – kibékülnek. Pedagógusként a megbocsátás gyakorlásával szinte minden nap találkozom a gyermekek körében. Van, aki hamarabb megbocsát, van, aki nehezen tudja kimondani, hogy „nem haragszom rád”, mert időre van szüksége, pedig nem jó tartani a haragot. Egyetértek Mark Twain szavaival, aki szerint: „A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időt pocsékoljuk…” Éppen ezért, segítettem a gyermekeknek, hogy minél hamarabb megoldjuk a problémákat. Úgy gondolom, a megbocsátás gyakorlása életünk végéig tartó folyamat.
Azt hiszem, biztosan mondhatom, hogy amióta egy osztályt alkotunk a Borzokkal, nincs olyan tagja csapatunknak, akit ne bántott volna meg egy másik, vagy fordítva: nincs olyan, aki ne bántott volna már meg valakit. Ez teljesen természetes, hiszen az iskolában töltik a gyerekek a legtöbb időt, így természetes, hogy sértettség, bántás, konfliktus alakul ki. Munkám során és otthon, saját gyermekeimmel kapcsolatban is arra törekszem, hogy tanuljanak meg a gyerekek bocsánatot kérni, és megbocsátani is. Ez sokszor nagyon nehéz, hiszen a sértettség pillanatában az ember annyira mélyponton találja magát, hogy nem is olyan egyszerű a megbocsátás.
Ahogy az életben, úgy az iskolában, a mikrokörnyezetünkben is van olyan, aki könnyedén, egy mosoly kíséretében tovább lép sérelmén, de van olyan is, aki nagyon sokáig rágódik, nehezére esik a megbocsátás. Ha ilyet tapasztalok, mindig elmondom, hogy ezek olyan apró sérelmek, amik miatt nem érdemes hosszú órákig, napokig, akár hetekig rágódni. Nyilván van olyan teher, amit régóta hordoz magában valaki, akár gyerek is, de az iskolai konfliktusok során törekedni kell a békés rendezésre, a megbocsátásra. Ez nagyon nehéz feladat, de minden nap gyakoroljuk.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézménye
A megbocsátás fontosságáról nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel. Ezzel kapcsolatosan a megbocsátás szivárványát készítették el a tanulók. Hiszen a megbocsátás hozzájárul személyiségünk fejlődéséhez.
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
Elengedjük a negatív dolgokat, tudunk bocsánatot is kérni, ha hibázunk.