Áprilisi Boldogságóra.
Megbocsátás
A Boldogságórás tevékenységet Április 30-hoz kötöttem, a Méhek napjához. Elmeséltem A morgós medve és a szorgos méhecske című mesét, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Utána mi is táncoltunk egy kicsit a csoportszobában, majd beszélgetőkörben megbeszéltük hogyan tudnak egymástól bocsánatot kérni. Nálunk nagyon jól bevált, amikor egymást megbántják, kézfogással kérnek egymástól bocsánatot, ígérve , hogy többet nem csinálunk ilyet, majd megölelik egymást. Tevékenységünket az udvaron folytattuk. Csoportunk éppen Méhecske csoport, így már nagyon jól tudták mondani a kis méhecskés versünket:
Mi vagyunk a kis méhecskék,
szeretjük a szőlő levét.
Télen a kaptárban szundítva,
várunk a virágzó tavaszra.
Virágról-virágra szállunk,
kaptárunkba virágport szállítunk.
Édes méz készül belőle,
Mindenki egészségére.
Színes kaptárkereső játékkal zárult a boldogságóránk. Az udvaron elhelyezett virágokra szálló, különböző színű, szárnyú méhecskéket, az ugyanolyan színű kaptárba repítették be a gyerekek. Mindenki szorgosan dolgozott, majd folytatódott az udvari játék.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Nagyon kedvelik a gyerekek egymást, de természetesen napi szinten akadnak konfliktusok, amit meg kell tanulni megoldani. Meg kell tanulni a bocsánat kérést, a megbocsájtást. Mindezt játékkal, mesével, bábozással adjuk át nekik. Fontos, hogy a szülők is partnerek és segítik munkánkat.
A tavaszi szünet miatt hamar elrepült az április, de igyekeztem sokat foglalkozni a megbocsátás témakörével.
Óra elején meghallgattuk Bagdi Bella: Megbocsátás c. dalát, majd a témát a munkafüzet 56. oldalán található mondóka felolvasásával, feldolgozásával vezettem be.
Beszélgettünk olyan helyzetekről, amikor őket megbántották és várták a bocsánatkérést, illetve az ellenkező helyzetről is, ha ez előfordult valakivel.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat c. meséje következett, melynek átbeszélése után néhányszor elismételtük a mondókát, mintha egy varázsige lenne.
Ezután összegyűjtöttük a varázsszavakat, amelyeket a mindennapjaink során fontosnak tarunk használni. Mindenki vállalta egynek a színezését, majd az elkészült szókártyákból tablót készítettünk. A „Varázsszavak” gyakorlattal és Bagdi Bella: Megbocsátás c. dalának újbóli meghallgatásával zártuk.
Mint minden hetet – református iskola révén – áhitattal kezdtük a templomunkban. Felhívtam diákjaink és tanáraink figyelmét, hogy április hónapban a szerdai nagyszünetekben gyakoroljuk együtt, hogyan tudunk megbocsátani.
1. Az első alkalmon Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dalát hallgattuk és az előadóval énekeltük. A dal előtt meséltem az ősi hawaii módszerről, mely segít a megbocsátásban. Csodás érzés volt látni, ahogyan a résztvevők átadják magukat a dal hangulatának és ismétlik: „sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek…”
2. Egy másik alkalommal egy gyülekezeti énekestársam könyvjelzőjét (lsd. főkép fotó) mutattam meg a jelenlevőknek:
Majd lejátszottam azt a hangfelvételt, melyet éneketársammal készítettem. Mélyen hívő ember története, akinek meghalt a férje, mégis békességet keres. (Áldás, békesség – Mégis békesség!) Gyermekkorából idézett fel emlékeket, amikor a kedves tiszteletes bácsi szeliden hozta a gyerekhez el a Jóatya szeretetét.
Fantasztikus példája ő a megbocsátásnak, a „csakazértis” szeretetnek.
3. A harmadik alkalommal a Boldogságóra program segédanyagát felhasználva a következő játékot játszottuk:
Megbocsátok? Nem bocsátok? Nehezen bocsátok meg? – mondatok
Példaképpen néhány lehetséges konfliktushelyzet:
– Egy osztálytársam lemásolja a dolgozatomat.
– Észreveszem, hogy a legjobb barátom kibeszél a hátam mögött.
– A nekem tetsző lány/fiú mégsem jön el a megbeszélt randira.
– Az egyik tanárom láthatóan régóta pikkel rám.
– Többen az osztályból feltörik a facebook fiókomat, és a nevemben mindenféle valótlanságot posztolnak, cikis dolgokat osztanak meg.
– Nem úgy sikerült az év végi bizonyítványom, ahogy a szüleim azt elképzelték, ezért csúnyán összeveszünk, és nem mehetek el a várva-várt koncertre sem.
– Két barátom nélkülem megy el moziba, engem meg sem kérdeznek.
– A testvérem beárul a szüleimnek, hogy ellógok edzésről.
– Elárulom a bizalmasomnak, kibe vagyok szerelmes, és másnapra az egész osztály ezen mulat.
– Nem ez az első alkalom, hogy édesapám nem jön el velem egy közös programra a munkára hivatkozva.
Felnőtteknek:
– A családom ezzel megbízott tagja elfelejt vacsorára bevásárolni, így éhesek maradunk.
– A kollégám később engedte el a tanulókat, ezért a gyerekek késve jönnek az én órámra.
– A kollégámnak elmeséltem egy jó ötletem, majd ő ezt sajátjaként állítja be.
– Az orvos téves diagnózist állított fel, így a gyógyulásom hosszabban tart.
– A tanáriba lépve a saját nevemet hallom, majd hirtelen csend lesz.
– A megvendégelésre szánt ételből nekem nem hagynak.
– Gyermekem hazudott nekem.
– A közösségben én kapom a legrosszabb laptopot a munkámhoz, ez ronthatja a munkaminőségemet.
A terem 3 sarkába helyezkedett el mindenki annak megfelelően, hogy a mondat tartalma megbocsátható, nehezen megbocsátható, vagy nem bocsátható meg. Ezt követően megbeszéltük, ki miért döntött. Érdekes volt látni, hogy szinte mindenki valamiképpen és valamikor megbocsát.
Áprilisban a tavaszi szünet miatt kevés napot töltöttünk az iskolában, de az igazán tartalmas volt. A Föld napjához kapcsolódva az újrahasznosítás volt a fő feladatunk. Játékokat, dekorációkat és használati tárgyakat készítettünk „szemétnek” gondolt anyagokból, műanyag palackokból, kartondobozokból és újságpapírból. Óriási kiállítást szerveztünk belőle és a kitalált játékokkal közösen játszottunk is. A kiállítás célja volt, hogy a gyerekek által készített tárgyakon keresztül bemutassuk az újrahasznosítás fontosságát és lehetőségeit. A boldogság pillangóit is elkészítettük és azokat egy közös helyre „reptettük”. Mindenki úgy helyezte el a pillangókat, hogy elmondta egy régi sérelmét és a megbocsátását. A szünetben minden kisdiák a kertekben serénykedett, kicsit kiengeszteltük a „Földanyát”. Az újrahasznosítás foglalkozásain a méhekre is gondoltunk, készítettünk belőlük is, és közben meghallgattuk a méhecskés mesét.
A gyermekekkel a hónap során minden konfliktus alkalmával megbeszéltük, hogy illik a másiktól bocsánatot kérni, beismerni, bevallani az esetleges hibáinkat. A témát minden esetben az aktualitáshoz csoportosítottam. Ha felmerült egy konfliktus, akkor mindig megbeszéltük a bocsánatkérés és a megbocsátás fontosságát.
Óvodánk Örökös Zöld Óvoda, melynek tükrében minden évben elindítjuk az „Egy gyermek – egy palánta” mozgalmat. Idén sem volt ez másképp. A Föld napja alkalmából a szülők virágpalántákkal színesítették udvarunkat. A gyermekekkel közösen elültettük balkon ládákba a virágokat, majd meglocsoltuk. Azóta is figyelemmel kísérjük a virágok növekedését, közösen locsoljuk őket.
Az ültetés során konfliktus is adódott, mely megoldására a bocsánatkérést, valamint a megbocsátást, mint Boldogságóra elemét hívtam segítségül.
A gyerekek hatalmas lelkesedést mutattak az ültetés iránt. Mindenki szeretett volna elsőként ültetni, ami természetesen nem volt megvalósítható, hiszen a megosztott figyelmünk véges. A gyermekek figyelmét felhívtam arra, hogy nem jó dolog, ha a másikat kirekesszük a tevékenységből. Türelemre intettem őket, és megígértem, hogy mindenkinek lehetősége nyílik a palántálásra. Egy kisfiú mégis kirekesztette az egyik kislányt, aminek szemtanúja voltam. Boldog Dóra oda ment a kisfiúhoz, aki megsúgta a fülébe, hogy ez nem volt szép tőle. A kisfiú tudta, hogy Dórának igaza van, ezért minden kérés nélkül bocsánatot kért. Vili szólt a kislánynak, hogy a megbocsátás fontos. Lehet, hogy most éppen ő volt az, akit megbántottak, de előfordulhat az is, hogy egyszer ő bánt meg valakit. Ha ez megtörténik, akkor neki is jól esik, ha megbocsátanak neki. Vili tanácsát a kislány megfogadta és megbocsátott.
A gyermekek meghallgathatták óvónői előadásban Mókus Sári meséjét, ami a megbocsátásról szólt. A gyermekek élvezettel hallgatták a mesét, melynek köszönhetően erősítettük bennük a megbocsátás érzésének átélését.
Virágok ültetése:
Mókus Sári meséje:
A megbocsátás témáját kicsit késve tudtuk feldolgozni a 9. A. osztállyal. Az óra elején a megbocsátásról, őszinteségről és korrektségről beszélgettünk, mely témák nagyon érdekelték a tanulókat és mindenkinek volt véleménye róla. A megbocsátás és az őszinteség nagyon fontos a tanulók életében. Elmondták, hogy nincs olyan dolog, amit ne lehetne megbocsátani, bár vannak olyan helyzetek, amikhez sokkal több idő szükséges. Az őszinteséget és korrektséget alap elvárás esetükben, de páran beismerték, hogy azért nem olyan könnyű mindig minden helyzetben ezt betartani, időnként nehéz a problémás helyzeteket, gondolatokat őszintén elmondani.
Ez után készítettük el a Word Art segítségével a csoport megbocsátás szófelhőjét, amelyben az alábbi szavak szerepelnek: szeretet, kedvesség, hűség, kapcsolat, béke, megnyugvás, megkönnyebülés, elengedés, együttműködés, bizalom, jó érzés. .
Megnéztük a „Figyeld az érzéseidet!” kisfilmet, ahol a megállított részeknél beszélgettünk a történetről. Két tanuló nagyon gyorsan és hamar ráérzett a történetre, a megállított részeknél már előre is próbálták bejósolni az eseményeket. Kezdetben a kudarc, negatív érzések és élmények, bánat, szomorúság érzései kerültek elő, majd a napló becsukása után megjelenik a harag, gyűlölet, féltékenység, irigység, bánat. A két helyszín jelentősen eltér egymástól, hiszen az egyik a nagy intenzitású negatív érzelmeket mutatja, míg a másik oldalon pozitív események történnek, pozitív érzelmekkel. A tanulókban felvetődött hogy ez a kettősség sokszor egy emberben is előfordulhat, hiszen vannak helyzetek, amikor mást érzünk, gondolunk, mint amit cselekszünk vagy kimondunk. Nem mindig merik felvállalni negatív érzelmeiket, és ilyenkor ezek felerősödnek, és nehéz, hogy más ne vegye észre. A szörnyet a megbocsátás és őszinteség segítségével lehet eltüntetni.
Május-megbocsátás
1. Mi jut eszedbe a megbocsátásról?
új kezdet, béke, nyugalom, öröm, elengedés, foci, na végre, én vagyok, megkönnyebbülés, anya, vita.
2. 3 részre osztották a papírt a tanulók.
1.részben felírták, hogy mi a probléma
2.Mi lenne az ideális állapot
3. Mit kell megbocsátaniuk ebben.
Az első oszlopot letépték és mindenki kidobta a kukába. Csak a 3. oszlopot olvasták fel azok a tanulók, akik meg akarták mindezt osztani.
3.Egy meditációt hallgattunk meg közösen a tanulókkal.
Védőburok meditáció 2025 Megértés, megbocsátás
LÉLEKEGÉSZ MEDITÁCIÓK – Sipos Szabó Emese
4.A következő órán feldolgoztuk Az idő parancsa c. mesét, ahol a megbocsátás szerepe nagyon kirajzolódott. Ez a mese rokon a Sivár a kígyó mesével.
Mindkettő főhős életét egy kígyó segíti, ami megadja a megoldást a problémára. Ezáltal 3 alkalommal a főhős több zsák pénzjutalmat kap. Az első után elmegy szó nélkül a kígyó szállása mellett, a második esetben követ dob rá, és a 3 esetben odamegy a kígyóhoz , hogy felajánlja a pénzét, de annak nem kell. A kígyó elmondja a férfinak, hogy ő mi miatt cselekedett így.