A gyerekekkel közösen alkotott versikénket mondjuk el kézfogással a bocsánatkérés során.
A versike így hangzik:
Ne haragudj kérlek,
bocsássál meg nékem,
többet ilyet nem teszek,
mert én téged szeretlek.
A veszekedés nagy butaság,
annál sokkalta jobb a barátság!
Megbocsátás
Megbocsátás fontossága,dramatizálás.Varázsszavak használata,varázskártyák készítése.
Megbocsátás fontossága,dramatizálás.Varázsszavak használata,varázskártyák készítése.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
Beszélgettünk a gyerekekkel a boldogságórákról. Megbeszéltük mit is jelent a megbocsátás.. Mindenki lerajzolta a legjobb boldogságórás élményét, mi tetszett neki a legjobban. Az üzenetekhez mindenki elmondta milyen szempont szerint rajzolt. Öröm volt, mert mindenki tudta mit fog rajzolni, szeretik nagyon ezeket a foglalkozásokat.
Az óra elejét relaxációs gyakorlatokat kezdtük, majd felolvastam a mesét. Megbeszéltük a két tündér történetet, azt hogy kivel fordult már hasonló eset elő. Milyen érzés haragudni, milyen érzés megbocsájtani, hogyan kell ezt tenni. Ezután a gyerekek készítettek egy szívet, melyet szeretettel adtak át egymásnak. Ezután megtanultuk a varázs szavakat a Kovalszki együttestől, majd színeztek Tündéreket, közben Bagdi Bellától hallgatták a 4 varázs szót.
Az Órát azzal kezdtük, hogy felírtam a táblára egy idézetet Maya Angeloutól és először arról kérdeztem őket, vajon mi nehezebb: megbocsátani magunknak, vagy megbocsátani valaki másnak.
Ez után felolvastam nekik Panyi Katinka: Az ügyefogyott légy c. meséjét úgy, hogy a beejezést nem olvastuk, hanem nekik kellett kitaláni hozzá saját befejezést. Nagyon sokféle történet született, meglepődtem, hogy a megbocsátáson túl majdnem mindenki úgy gondolta, hogy büntetést is kell kapniuk. Erről is beszélgettünk, miért gondolják ezt?
Felrajzoltunk a táblára egy emberkét, amibe bele kellett írni, milyen érzések lehetnek bennünk, amikor megbántottak, illetve, mikor megbocsátanak nekünk. Hát elég erős érzelmek is előjöttek!
Utána megnéztük a Forgive c. rövid filmet, és megpróbálták kitalálni a főszereplő gondolatait. Itt nagyon helyes gondolatokkal jöttek, jobban ráéreztek. Az óra végén pedig meghallgattuk Pintér Béla: Homokba kell írni c. dalát.
Elég nehéz témakör volt, de jobban reagáltak, mint amire számítottam.
Az Órát azzal kezdtük, hogy felírtam a táblára egy idézetet Maya Angeloutól és először arról kérdeztem őket, vajon mi nehezebb: megbocsátani magunknak, vagy megbocsátani valaki másnak.
Ez után felolvastam nekik Panyi Katinka: Az ügyefogyott légy c. meséjét úgy, hogy a beejezést nem olvastuk, hanem nekik kellett kitaláni hozzá saját befejezést. Nagyon sokféle történet született, meglepődtem, hogy a megbocsátáson túl majdnem mindenki úgy gondolta, hogy büntetést is kell kapniuk. Erről is beszélgettünk, miért gondolják ezt?
Felrajzoltunk a táblára egy emberkét, amibe bele kellett írni, milyen érzések lehetnek bennünk, amikor megbántottak, illetve, mikor megbocsátanak nekünk. Hát elég erős érzelmek is előjöttek!
Utána megnéztük a Forgive c. rövid filmet, és megpróbálták kitalálni a főszereplő gondolatait. Itt nagyon helyes gondolatokkal jöttek, jobban ráéreztek. Az óra végén pedig meghallgattuk Pintér Béla: Homokba kell írni c. dalát.
Elég nehéz témakör volt, de jobban reagáltak, mint amire számítottam.
Szikszai György Református Általános Iskola
A hónap témáján elgondolkozva méhecskékké változtunk és átéltük a méhecskék mindennapi életét.
Mórahalom Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvoda
A gyermekekkel a Bagdi Bella probléma megoldó meditációt hallgattuk.
A Megbocsátás verset gyakorolva,ki színezték a szivárványt🌈(ügyelve a színek sorrendjére).
A Tündéri bocsánat mese,és a saját kis képzeletükre bízva,a szívecskébe bele rajzolták mit jelent számukra a megbocsátás. ❤️
A gyermekek nagyon élvezték minden percét,és szívesen vettek részt benne.💕
A foglalkozást „Az én hangom” című relaxációval indítottam, majd Ho’opponoppo című dalt kapcsoltam be a gyerekeknek. A zenehallgatás után egy kicsit beszélgetést kezdeményeztünk az esetleges konfliktusokról és arról, hogy mennyire szükséges a megbocsájtás, ahhoz, hogy lelkünk nyugodt maradjon. Nem szabad hosszútávon haragot tartani, inkább próbáljunk meg örülni egymásnak, mosolyogni egymásra. Megtanultuk a varázsszavakat a mondóka által, és kiszíneztük a munkafüzet 56. oldalán lévő szivárványos képet a gyerekekkel. A téma feldolgozását mesével folytattam. A tündéri bocsánat című verse tetszett a gyerekeknek Lili és testvére Lola tündér története nagyon tanulságos volt. Megbeszéltük a mese alapján, hogy jobb megbeszélni a sérelmeinket, minthogy hosszú ideig haragudjunk egymásra. Készítettünk szíveket, amelyeket ki díszítettük, és elneveztük a „megbocsátás szívének”. Az ujjunkra húztuk, mint egy gyűrűt és a szívünkhöz emeltük és közben elmondtuk egymásnak azt, hogy mi az, ami rosszul esik és tudjanak egymástól bocsánatot kérni, legyenek egymással előzékenyek és tudjuk szeretni egymást minden körülmények között. Kiszínezték az 57. Oldalon lévő tündért és megkerestük a kis tündérek árnyékát. A feladatokat örömmel teljesítették. A bábjátékot nagyon szeretik a csoportunkban és ez a kis mesejáték nagyon belopta magát a szívünkbe, többször is eljátszották a gyerekek a bemutatás után. A feladatgyűjtemény 64. Oldalán lévő szeletet gyümölcsök összegét kötöttük össze a számjegyekkel. A feladatlapot mindenki hibátlanul megoldotta. A következő játék bevezetéseként meséltem a Hawaii gondolkodásról, arról, hogy mennyire vendégszeretőek, milyen megbocsájtó gondolkodásúak. Interneten képeket mutattam arról, hogy virágfüzérrel köszöntik az embereket. Játékból elutaztunk a Hawaii szigetekre, megtanultuk a „hoponoponó” varázsszót. A játék során megtanulták a gyerekek, hogy nincs olyan hiba, amit ne lehetne kijavítani és gyakoroltuk a varázsszavakat is, amelyek segítenek abban, hogy pozitív érzelmek jussanak előtérbe. Majd a végén kiszíneztük a megbocsátás jelét és fejlesztjük a várköz a következő lépcsőfokára. Végezetül A kedvenc dalukkal lezártuk hagyományokhoz híven a foglalkozást. A gyerekek már nagyon lelkesen számolgatják, hogy hány lépcső van még a várba jutásig. Az utolsó foglalkozás végén egy játékos táncos délelőtt tervezek a gyerekek számára, amelyet már izgatottan várnak.